Kongen Vender Tilbage slutning (spoiler)
Fra : Andreas

Dato : 15-12-03 13:49

Hej ng

Er der nogen der kan be-/afkræfte fælgende rygter?:

Jeg har hørt at hele episoden hvor hobitterne kommer hjem og finder Saruman
som leder, slet ikke er med i filmen. Og jeg har hørt at den extended
version som kommer på dvd om et års tid er udvidet rigtig, rigtig meget.
Kommer episoden så med der?

Andreas

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 15-12-03 14:23

"Andreas" <andreas.ohn@NOSPAMmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der kan be-/afkræfte fælgende rygter?:
>
> Jeg har hørt at hele episoden hvor hobitterne kommer hjem og finder

Det er rigtigt. Saruman er endda blevet klippet helt ud af biografudgaven.

>Og jeg har hørt at den extended
> version som kommer på dvd om et års tid er udvidet rigtig, rigtig meget.
> Kommer episoden så med der?

Saruman optræder i extended version, men den scene du omtaler (The Scouring
of the Shire) er aldrig blevet filmet (og vil derfor med sikkerhed ikke
optræde i extended).

[Bemærk at jeg ikke er insider, men kun refererer hvad jeg har læst her i
forummet og andre steder. Angående den sidste oplysning, om at det aldrig er
blevet filmet, så siger Peter Jackson det angiveligt selv på FOTR Extended].

Mvh Mikkel
P.S En søgning på google groups kan måske hjælpe yderligere - det har været
diskuteret heftgit.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-12-03 17:35

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>blevet filmet, så siger Peter Jackson det angiveligt selv på FOTR Extended].

I forbindelse med at Frodo ser i Galadriel spejl, siger PJ, at det var
et nik til 'The Scouring of the Shire', som ikke vil være med i
trilogien. Så noget er optaget, men der er sandsynligvis ikke nok til at
lave en hel scene ud af det.

Peter

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-03 23:40

In article <4gortvk1mvs7l8s86aseejc73r7pjpvldc@4ax.com>,
nospam@rongsted.dk says...

> [...]
> et nik til 'The Scouring of the Shire', som ikke vil være med i
> trilogien. Så noget er optaget, men der er sandsynligvis ikke nok til at

Ja men billederne ligner angrebet på den første landsby i Rohan.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 18-12-03 01:47

Mikkel Knudsen wrote:
> "Andreas" wrote

> Det er rigtigt. Saruman er endda blevet klippet helt ud af
> biografudgaven.

Hvor er Saruman blevet klippet ud, hvis ikke TSOTS?

Det er vel ikke ved Orthanc og palantiren? Desværre fik jeg ikke set den
scene ordentligt, idet en dame lidt inde på rækken skulle ud, hvilket hendes
datter så også skulle. Rekorden må dog nok siges at blive taget på rækken
foran. Hun kom til den sidste trailer og gik lige som Lord of the Rings
'skiltet' kom op - vi så hende aldrig igen ??
hygge,
Nicolai

Fra : PerX ...

Dato : 18-12-03 04:20

In article <brqte6$6l3kp$1@ID-155293.news.uni-berlin.de>,
nicolai@heiredal.dk says...

> Hvor er Saruman blevet klippet ud, hvis ikke TSOTS?

Det er ikke blevet optaget.

> Det er vel ikke ved Orthanc og palantiren?

Jo, der er nogle scener med ham der. Jeg mener PJ sagde omkring 5-6
minutter.

> [...]
> foran. Hun kom til den sidste trailer og gik lige som Lord of the Rings
> 'skiltet' kom op - vi så hende aldrig igen ??

Det gik op for hende hun var gået forkert - hun skulle ind og se
PolleFiction.

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-12-03 14:18

> [...]
> som leder, slet ikke er med i filmen. Og jeg har hørt at den extended
> version som kommer på dvd om et års tid er udvidet rigtig, rigtig meget.

Nej, det er ikke med i filmen.

Såvidt jeg har forstået var det allerede fra begyndelsen besluttet at
angrebet på herredet
ikke skulle være med i filmen.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-12-03 14:20

Andreas wrote:
> Hej ng
>
> Er der nogen der kan be-/afkræfte fælgende rygter?:
>
> Jeg har hørt at hele episoden hvor hobitterne kommer hjem og finder Saruman
> som leder, slet ikke er med i filmen.

"The scouring of the Shire". Nej, den er ikke med, og den er ikke blevet
filmet så den kommer heller ikke med i den udvidede udgave.

/David

Fra : vadmand

Dato : 15-12-03 21:44

> "The scouring of the Shire". Nej, den er ikke med, og den er ikke blevet
> filmet så den kommer heller ikke med i den udvidede udgave.

Hvilket så desværre betyder, at hele filmen er tabt på gulvet. En af
Tolkiens allervigtigste pointer er netop, at krig ikke bare er noget, der
foregår i udlandet. Før eller senere når den også hjem til os selv. At Peter
Jackson ikke har fattet det, kan ikke opveje det flotte arbejde, han hjar
gjort med resten af filmen. Han falder simpelthen i samme banaliseringsgrøft
som Disney gjorde, da de ikke tyurde lade Esmeralda blive hængt i slutningen
af "Klokkeren fra Notre Dame," som hun bliver i forlægget.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-12-03 23:25

vadmand wrote:

> [...]
> Jackson ikke har fattet det, kan ikke opveje det flotte arbejde, han hjar

Jeg forstår din kritik, men er ikke helt enig i din udlægning. Jeg tror
ikke at PJ ikke fatter hvilken betydning TSOTS har i bogen. Men han skal
lave en *film*. Og det er ikke sikkert at det ville gøre sig godt på
film med en minihandling med egen klimaks efter det "store" klimaks. Det
virker fint i bogen, men ville ikke nødvendigvis virke fint på film. Og
med al respekt for dig, Per, så tror jeg at PJ har mere styr på det med
at lave film, end du har :)

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 15-12-03 23:36

David Rasmussen wrote:
> [...]
> virker fint i bogen, men ville ikke nødvendigvis virke fint på film. Og
> med al respekt for dig, Per, så tror jeg at PJ har mere styr på det med

Efter at have set filmen tror jeg nu TSOTS ville ha fungeret bedre end
den halve times langsomme afvikling af filmen vi fik.

Tenz.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-12-03 23:58

Tenzel Kim skrev:

> Efter at have set filmen tror jeg nu TSOTS ville ha fungeret bedre end
> den halve times langsomme afvikling af filmen vi fik.

Er der en, der kort vil skitsere, hvad TSOTS går ud på? Umiddelbart
lyder det, som om et angreb på hobbitternes sikre hjemstavn kunne have
tilføjet filmen et bedre element af usikkerhed.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"An argument is a connected series of statements intended to establish

Fra : Søren Kongstad

Dato : 16-12-03 11:51

> Er der en, der kort vil skitsere, hvad TSOTS går ud på? Umiddelbart
> lyder det, som om et angreb på hobbitternes sikre hjemstavn kunne have
> tilføjet filmen et bedre element af usikkerhed.

Da hobbitterne vender hjem, så har Saruman og Wormtongue overtaget magten i
herredet ved hjælp fra nogen få hobitter og nogle lovløse mennesker.

De inddrager al mad, og holder borgmesteren fanget (senere viser det sig
vist at borgmesteren er død).

Da de 4 krigsvante hobitter vender tilbage vil de ikke finde sig i herredet
ikke længere er frit, og deres ankomst ansporer hobitterne til oprør. De
første par slag går nemt da banditterne ikke er vant til at hobitter slår
igen, men det hele ender i eet stort slag, hvor især Merry og Pippin agerer
generaler for en hastigt sammensat hobbit "hær" (med stor hjælp fra Sams
kærestes far).

De slår banditterne på flugt, med tab på både menneske og hobit siden.

Endelig konfronteres de 4 hobitter med Saruman og Wormtongue. Wormtongue
stikke Saruman ned, og Saruman dør og forsvinder.

Herredet er meget nedslidt. Mange træer er fældet og huse revet ned. Sam
bruger sin gave fra Galadriel (jord fra Lothlorien) til at gøre Herredet
frugtbart igen. Det store festtræ er fældet og Sam planter et træ fra
Lothlorien i dets sted.

Merry, Pippin og Sam vinder således stor anseelse i Herredet. Selv om de
fortæller om Frodos eventyr, så bliver Frodo ikke nær så berømmet i sit
hjemland.

Sam gifter sig og bliver vist nok borgmester.

Kort og usammenhængende fortalt

/Søren

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-12-03 12:37

Søren Kongstad skrev:

> Da hobbitterne vender hjem, så har Saruman og Wormtongue [...]
> [...] gifter sig og bliver vist nok borgmester.
>
> Kort og usammenhængende fortalt

Næh, supergodt tværtimod. Tak for det.

Jeg forstår godt, hvis Jackson har været tilbageholdende med denne
ekstra del. Normalt afrunder man de små historier før den store, eller
starter i det mindste ikke nye historier op, efter at den store er løst.
Derimod er det forståeligt, at de bogkyndige vil ærgre sig lidt, hvis de
forventer et ekstra opgør, som aldrig kommer.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."

Fra : vadmand

Dato : 16-12-03 12:51

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Derimod er det forståeligt, at de bogkyndige vil ærgre sig lidt, hvis de
> forventer et ekstra opgør, som aldrig kommer.

Min pointe er, at det ikke er et "ekstra" opgør, men det afgørende, nemlig
med fjenden derhjemme. At udelade det får efter min menig historien til at
miste i "troværdighed." (I den udstrækning et eventyr kan være
"troværdigt"). Slutningen er præcis det, der gør Lord of The Rings så meget
bedre end praktisk talt alt andet i genren. Nå ja, ikke det eneste, men en
meget væsentlig ting.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-12-03 13:16

vadmand wrote:

> [...]
> bedre end praktisk talt alt andet i genren. Nå ja, ikke det eneste, men en

Hvad hvis Peter Jackson er fuldstændig enig med dig i dette, men trods
store anstrengelser ikke har kunnet se hvordan det skulle kunne laves på
film, så det virkede? Du kan ikke bare kritisere folk for ikke at gøre
det umulige.

/David

Fra : vadmand

Dato : 16-12-03 16:22

> [...]
> store anstrengelser ikke har kunnet se hvordan det skulle kunne laves på
> film, så det virkede? Du kan ikke bare kritisere folk for ikke at gøre

I getragtning af, hvad han ellers har klaret, tror jeg ikke på den
forklaring. Jeg kan ikke se, hvori det umulige skulle bestå.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-12-03 00:07

vadmand wrote:

> I getragtning af, hvad han ellers har klaret, tror jeg ikke på den
> forklaring. Jeg kan ikke se, hvori det umulige skulle bestå.

Han kunne sagtens filme det. Og det ville sikkert blive ret godt. Men
kunne det tilføjes uden at filmen ville blive filmisk dårligere af det?
En hel historie efter det store klimaks?

Peter Jackson har en lidt underlig idé om klimakser, though. Jeg genså
lige TTT EE, og det slog mig at den korrekte måde at lave slutningens
klimakser på ville have været: Frodo og Sam i Osgiliath får lov at gå ->
Merry og Pippin og enterne angriber Isengard -> til sidst, det STORE
klimaks, Gandalf vender tilbage med Eomer og rohirrim og angriber nedad
bakke. Filmens største klimaks.

Istedet har PJ valgt den omvendte rækkefølge.

/David

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-12-03 04:39

> [...]
> bakke. Filmens største klimaks.
>
> Istedet har PJ valgt den omvendte rækkefølge.

Jeg tror det er mere for at alle tre retninger handling (Frodo/Sam/Sméagol
vs. Merry/Pippin vs. Aragorn/Legolas/Gimli/Gandalf) skal klimakse nogenlunde
samtidigt.

Der er nogle klart faste regler i filmdramaturgi, spændingskurver og alt
det, som man kun meget svært får lov til at bryde, ligegyldig hvad
omstændighederne så end er. ISÆR når man er ansvarlig for en investering på
300 mil. $. PJ og co. har bare måttet tilpasse kreativiteten indenfor nogen
grænser, sådan er det at lave så store film (han har dog alligevel fået
meget frit spil, slutningen i ROTK er f.eks. noget lang).

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-12-03 05:03

C. H. Engelbrecht wrote:

> Jeg tror det er mere for at alle tre retninger handling (Frodo/Sam/Sméagol
> vs. Merry/Pippin vs. Aragorn/Legolas/Gimli/Gandalf) skal klimakse nogenlunde
> samtidigt.

Men det ville de jo også gøre på den anden måde? Jeg snakker om at ændre
rækkefølgen på 3 passager som kommer lige efter hinanden. Det kommer de
ikke mindre samtidigt af.

> [...]
> grænser, sådan er det at lave så store film (han har dog alligevel fået
> meget frit spil, slutningen i ROTK er f.eks. noget lang).

Jeg vil netop mene at mit forslag i højere grad følger normale regler
for spændingskurver etc., end i den nuværende version.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 17-12-03 04:49

In article <brmo1r$4tf50$1@ID-177910.news.uni-berlin.de>,
kongstad@kongstad.net says...
> Merry, Pippin og Sam vinder således stor anseelse i Herredet. Selv om de
> fortæller om Frodos eventyr, så bliver Frodo ikke nær så berømmet i sit
> hjemland.

Dvs, Frodo dør ikke i bogen?

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 17-12-03 15:59

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse :
kongstad@kongstad.net says...

> Dvs, Frodo dør ikke i bogen?

Nej, han drager med Bilbo og elverne over havet. Ganske som i filmen.

Fra : PerX ...

Dato : 17-12-03 20:15

In article <brpr08$1f0n$1@news.cybercity.dk>, shadow_of_x@hotmail.com
says...

> "PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse :
> kongstad@kongstad.net says...

> Nej, han drager med Bilbo og elverne over havet. Ganske som i filmen.

Ok? Sjov, jeg havde fået fået den opfattelse at han døde, det var ligesom
alle sagde "nå man han dør jo" - jeg troede han kastede sig i lavaen ala
alien 3 *G*

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 18-12-03 00:44

> Ok? Sjov, jeg havde fået fået den opfattelse at han døde, det var ligesom
> alle sagde "nå man han dør jo" - jeg troede han kastede sig i lavaen ala
> alien 3 *G*

Haha! Ja, havde det nu været Wolgang Petersen, Mel Gibson eller lignende
megaamerikansk instruktør, ville den nok også været omskrevet så at Frodo
ville lide heltedøden, evt. med det amerikanske flag i hånden

Heldigvis er bogen skrevet af Tolkien og instrueret af vildmanden Peter
Jackson, så det ikke er tilfældet :)

/ Mads

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-12-03 02:11

Mads Holmsgaard Eriksen wrote:

> Haha! Ja, havde det nu været Wolgang Petersen, Mel Gibson eller lignende
> megaamerikansk instruktør, ville den nok også været omskrevet så at Frodo
> ville lide heltedøden, evt. med det amerikanske flag i hånden

LOL!!

/David

Fra : PerX ...

Dato : 18-12-03 04:15

In article <brqpnp$2gm2$1@news.cybercity.dk>, shadow_of_x@hotmail.com
says...

> Haha! Ja, havde det nu været Wolgang Petersen, Mel Gibson eller lignende
> megaamerikansk instruktør, ville den nok også været omskrevet så at Frodo
> ville lide heltedøden, evt. med det amerikanske flag i hånden

Heh, egentlig troede jeg først at det var et knæfald for amerikansk stil
at Frodo ikke døede i filmen (Ok, han skal på cruise til sidst, men det
er jo ikke helt det samme ;)

> Heldigvis er bogen skrevet af Tolkien og instrueret af vildmanden Peter
> Jackson, så det ikke er tilfældet :)

Der er noget Hobbit over Peter Jackson :)

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 18-12-03 14:46

> Heh, egentlig troede jeg først at det var et knæfald for amerikansk stil
> at Frodo ikke døede i filmen (Ok, han skal på cruise til sidst, men det
> er jo ikke helt det samme ;)

Nu er det sådan at han rejser til Valinor.... og det at sejle derover er en
symbolsk betydning, hvis man læser Silmarillion.

Valinor er gudernes land, hvor de udødelige Eldar (elvere) lever sammen med
Valarne (guderne).

Efter alt det pjat med at Numenóreanerne laver "Atlantis tricket / Babylon /
Noas Ark" med at prøve at sejle derover selvom de ikke må, og de får deres
lille smukke land (Numenór) mellem Valinor og Midgård sunket, kommer der en
stor kløft i havet der opsluger alt.

Der står så at sidenhen fandt folkene i Midgård ud af at Jorden var blevet
lavet rundt, og luften også!
Dog står der at elverne dog altid kunne sejle ad "Den lige vej" til
Valinor..... og desuden er der få andre der fik det sjældne privilegium at
sejle dertil.... såsom f. eks Bilbo og Frodo.

Så det er ikke "bare" at cruise
De dør rent faktisk, i bilbelsk forstand altså..... de kommer i Hilmen og
lever i Paradis

Mvh. Martin

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-12-03 12:59

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> wrote:

> [...]
>herredet ved hjælp fra nogen få hobitter og nogle lovløse mennesker.
>
>De inddrager al mad, og holder borgmesteren fanget (senere viser det sig

Nej, bogmesteren er ikke død. Dog så afkræftet, at han ikke kan fungere
som bogmester.

Ellers er det rigtigt.

Peter

Fra : Søren Kongstad

Dato : 17-12-03 14:50

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> wrote in message
> Nej, bogmesteren er ikke død. Dog så afkræftet, at han ikke kan fungere
> som bogmester.

Der kan man. Det er fordi jeg ikke har fået bøgerne læst i år. Jeg var også
lidt usikker da jeg skrev det. Var det ikke ham som var så mager at man ikke
kunne genkende ham. Men var der ikke en var død i fangenskab - hmmm det må
jeg slå op efter jeg har været i biffen idag. (gæt selv hvad jeg skal se)

/Søren

Fra : vadmand

Dato : 17-12-03 15:02

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, bogmesteren er ikke død. Dog så afkræftet, at han ikke kan fungere
> som bogmester.

"bogmester"? altså bibliotekar?

Per V.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-12-03 10:23

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>"bogmester"? altså bibliotekar?

FASAG. Jeg må have været meget træt. Og det var endda inden jeg skulle i
biografen.

Peter

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-03 23:41

In article <brl6ej$33a$1@sunsite.dk>, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> says...

> [...]
> Tolkiens allervigtigste pointer er netop, at krig ikke bare er noget, der
> foregår i udlandet. Før eller senere når den også hjem til os selv.

Bortset fra Tolkien siger han bare skrev en god historie, og man ikke
skal lægge noget i den.

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-12-03 00:19

PerX ... wrote:

> Bortset fra Tolkien siger han bare skrev en god historie, og man ikke
> skal lægge noget i den.

Det har han aldrig sagt. Han har sagt at historien ikke er ment
metaforisk, mest oplagt f.eks. i forhold til 2. verdenskrig og Hitler
f.eks.
Omvendt er det klart at Tolkiens personlige oplevelser under 1.
verdenskrig, og det at han levede gennem 2. verdenskrig, nok har haft en
indflydelse på hans person og hans værk. LOTR er dog påbegyndt tidligt,
under 1. verdenskrig, og ikke som en reaktion efter krigen eller lignende.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 17-12-03 04:47

In article <brlf6u$q39$2@news.net.uni-c.dk>, david.rasmussen@gmx.net
says...

> Det har han aldrig sagt.

Nej, men det var meningen.

> Han har sagt at historien ikke er ment
> metaforisk, mest oplagt f.eks. i forhold til 2. verdenskrig og Hitler
> f.eks.

Eller andre krig, det er noget som folk har fundet på senere.

Fra : Andreas

Dato : 15-12-03 20:11

Er der nogen der ved hvor meget der cirka vil blive tilføjet i extended?

Andreas

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-12-03 23:25

Andreas wrote:
> Er der nogen der ved hvor meget der cirka vil blive tilføjet i extended?

PJ har antydet at den bliver over 4 timer lang.

/David

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 17-12-03 16:27

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-12-03 21:57

Magnus Dreyer's utterance expressed in

> Tilgengæld bliver Sam borgmester i filmen. Man ser det ikke. Men hvis
> man læser lidt hurtigt kan man se at Frodo har skrevet det i Den Røde
> Bog.

Rigtigt - hvor det korrekte ord "Thain" er brugt.

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-12-03 10:56

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> wrote:

>Magnus Dreyer's utterance expressed in

>Rigtigt - hvor det korrekte ord "Thain" er brugt.

Hvis Thain er brugt, er det en fejl! Vi taler om Will Whitfoot, og han
er Mayor. Citat fra kapitlet "The Grey Havens":

"Old Will Whitfoot han been in the Lockholes longer than any, and though
he had perhaps been treated less harshly than some, he needed a lot of
feeding up before he could look the part of Mayor; so Frodo agreed to
act as his Deputy, until Mr. Whitfoot was in shape again."

Og således får vi også med, ar Frodo blive viceborgmester for en tid
(ca. et halvt år). I Appendix B står der, at de kommer tilbage til
Herredet d. 1. november 1419. Will Withfoot bliver i 1427 afløst af Sam
som borgmester.

Thain'en er den øverste Took. Og først i 1434 bliver han afløst af
Peregrin (Pippin).

Peter

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-12-03 12:58

heh det er vist rigtigt nok - havde byttet rundt på de
to betegnelser. Han er benævnt mayor - tror måske
elligevel jeg var lidt træt under de sidste minutter
af filmen - bed bare mærke i ordet Thain da man lige
ser et glimt af bogen. Sam er borgmester - faktisk
hele syv gange - før han i 1482 tager over havet.

hilsner

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 18-12-03 14:09

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 19-12-03 08:23

> Jeg var begyndt at tvivle på om Sam også tog over havet, for alle jeg
> snakkede med, kunne ikke huske det.

Det er næsten 100% sikkert :)

Appendix B:
Shire Reckoning 1482:

On september 22 Master Samwise rides out from Bag End.
He comes to the Tower Hills, and is last seen by Elanor*,
to whom he gives the red book afterwards kept by the
Fairbairns. Among them the tradition is handed down from
Elanor that Samwise passed the Towers, and went to the
Grey Havens, and passed over Sea, last of the Ring-bearers.

*Sam's ældste datter.

Så hvis vi kan stole på hende så tog også Sam af sted.

hilsner