Kan du hjælpe mig.??
Fra : mikael

Dato : 18-04-01 19:33

Jeg har et par spørgsmål du måske kan svare på.
1.Hvornår får killinger øjne.
2.Hvornår begynder de at kan gå.
3.Hvornår kan de spise selv.
Mvh Mikael.
På forhånd tak.

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-04-01 21:37

Hej Mikael
1 mellem 8-12 dg
2 de kan mosle rundt fra første dag, men sådan rigtigt
fra 2-3 uger
3 3-4 ugers tid

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-04-01 21:46

Hej Mikael

"mikael" <mikael11@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et par spørgsmål du måske kan svare på.
> 1.Hvornår får killinger øjne.

Mine somalikillinger får øjne når de er ca. 4 dage, mange persere får først
øjne når de er 14 dage. Så også her er katte individualester.

> 2.Hvornår begynder de at kan gå.

Når de er ca. 14 dage begynder de så småt at lege med hinanden, men der er
ca 3 uger før de kan kravble over en 10-15 cm høj kant, de vil dog være
noget usikre på benene nogle uger endnu.

> 3.Hvornår kan de spise selv.

Sætter du en skål tørfoder ned til dem, vil mange begynde at spise det, når
de er 3 - 4 uger. Ellers begynder jeg at lære dem at spise, når de er 5
uger.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-04-01 12:55

mikael <mikael11@worldonline.dk> skrev...

Hej Mikael

> Jeg har et par spørgsmål du måske kan svare på.
> 1.Hvornår får killinger øjne.

Det er lidt forskelligt - typisk når de er 6-7 dage gamle, men de kan
allerede "få øjne" i 4-dages alderen, og nogle er 12-14 dage gamle...

> 2.Hvornår begynder de at kan gå.

De begynder så småt at kratte rundt når de er ca. 2 uger gamle, og når de er
3 uger er de rimeligt sikre på benene...

> 3.Hvornår kan de spise selv.

Igen, det er forskelligt - vi starter med at give vores killinger mad i 3-4
ugers alderen. I starten får de letfordøjeligt mad - torskerogn iblandet
lidt vand, så det ikke er så tørt - gerne med en klat creme fraiche 38% i
midten. Efter nogle dage blander vi Hill's dåsekillingefoder i (uden creme
fraiche! Mælkeprodukter og kød må ikke gives i samme måltid!) og derefter
går de helt over til Hill's, som vi så blander med killingetørfoder, som er
blødt op i vand.
I 5-6 ugers alderen giver vi dem tørt tørfoder, både for sig og blandet i
dåsemaden, som vi gerne fortsætter med til de er 8-10 uger gamle (vi starter
med 3-4 måltider om dagen, men som de begynder at spise tørfoder selv,
trapper vi ned til 3 og 2 gange pr. dag). Som "godbidder" og for at få dem
til at bruge bisserne, giver vi dem ind i mellem kogte, halve
kyllingehjerter - det er både store og små glade for!

Rigtig mange opdrættere disker op med forskellige former for "hjemmelavet"
mad - det gider jeg ikke... Det er desuden svært at give killingerne den
rigtige sammensætning af fedt, kulhydrater mv., når man selv kokkererer -
det er langt lettere bare at give dem færdig-mad af god kvalitet.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-04-01 13:10

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtige sammensætning af fedt, kulhydrater mv., når man selv kokkererer -
> det er langt lettere bare at give dem færdig-mad af god kvalitet.

Helt enig, men det er en fordel, at killingerne har smagt så meget
forskelligt som muligt (gerne i form af godbidder eller lørdagshyggemad), da
de også delvis bliver præget på mad, og man ved ikke hvad de bliver fodret
med i det nye hjem.

En somaliopdrætter har også gjort den erfaring, at killingerne vil få meget
stærkere maver, hvis de er vant til meget forskelligt mad.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats