Nordbro, varme?
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 15-12-03 01:41

MSI bundkort med CoreCenter software.

Der står CPU temp. Det ved jeg hvad er. Den står på omkring 42 grader lige
nu.

Der står Sys temp. Hvor måler den egentlig, jeg går ud fra et tilfældigt
sted på mb...? 37 grader lige nu.

Der står NB temp. Er det nordbroen den måler på? Den er pt. 40 grader.

Jeg har en mistanke om at nordbroen er varmeskadet (én har forslået det
herinde). I dag til morgen da computerrummet var omkring 10 grader startede
jeg systemet op. Da jeg kom ind i XP var CPU ca 22 grader - men den der NB
viste 50 grader. Det blev den ved med ca et kvarter, mens resten af systemet
(og soveværelset som det er placeret i) blev varmere og varmere. Nu har jeg
lige opdateret CoreCenter, for det kan vel være software-fejl... Hvordan
tester man om nordbroen er varmeskadet? Med fejlfri ram kan jeg køre den
vildeste Memtest - alle tests - i lang tid - uden fejl.

Vigtigst: Hvad er NB???

Venlig hilsen Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-12-03 02:12

"Peter Ulriksen" <peter.ulækkersen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu.
>
> Der står Sys temp. Hvor måler den egentlig, jeg går ud fra et tilfældigt

Den måler som du siger temp i kabinettet.
Der sidder en føler et eller andet sted på dit bundkort.

> Der står NB temp. Er det nordbroen den måler på? Den er pt. 40 grader.

Tjaa Northbridge forkortes ofte NB så det må det næsten være.
Vidste ikke der var bundkort med føler på northbridgen?

> [...]
> tester man om nordbroen er varmeskadet? Med fejlfri ram kan jeg køre den
> vildeste Memtest - alle tests - i lang tid - uden fejl.

Northbridgen kan på visse bundkort godt blive ganske varm.
Det vil den ofte være bygget til.
Har du tjekket at en evt. blæser på northbridgen kører rundt?

Hvilke problemer har du oplevet?

Hvis du kan gennemføre alle test og maskinen ikke er ustabil, bør der ikke
være noget galt.

Fra : iggibuh

Dato : 15-12-03 23:45

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in

> Tjaa Northbridge forkortes ofte NB så det må det næsten være.
> Vidste ikke der var bundkort med føler på northbridgen?

Abit's max3 har og flere andre sikkert også

MVH iggibuh

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 15-12-03 23:58

"iggibuh" <iggibuhDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in

> Abit's max3 har og flere andre sikkert også
>
> MVH iggibuh

Hej iggibuh...!? (svært at tage sig selv alvorlig når man skriver det )

Kan du sige mig, om NB temperaturer mellem 35 og 50 grader er normalt (ved
godt det er svært at svare på), når CPU temperaturen tilsvarende svinger
mellem 45 og 55 grader - eller deromkring...?

Jeg er bare lidt nervøs, da en venlig herre herinde var noget overbevist om
at min NB var varmeskadet... puha (se sagen i dk.edb.hardware "ramfejl" fra
1/12)

Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 00:24

> [...]
> godt det er svært at svare på), når CPU temperaturen tilsvarende svinger
> mellem 45 og 55 grader - eller deromkring...?

Jeg vil mene at det ikke er en høj temperatur.
Hvis du deriomd sagde at den var 70-80 grader vil sagen være en anden.

Fra : iggibuh

Dato : 17-12-03 05:43

"Peter Ulriksen" <peter.ulækkersen@mail.dk> wrote in
> Hej iggibuh...!? (svært at tage sig selv alvorlig når man skriver det
> )

haha

> Kan du sige mig, om NB temperaturer mellem 35 og 50 grader er normalt
> (ved godt det er svært at svare på), når CPU temperaturen tilsvarende
> svinger mellem 45 og 55 grader - eller deromkring...?

umiddelbart lyder det ikke helt ved siden af alt afhængig af hvilken
luftgennemstrøm du har i kabinettet, selv så kører jeg med et Xaser III
fra thermaltake med fem blæsere monteret, NB blæseren fra abit føjede jeg
lidt artic silver III på og den ligger og svinger mellem 28 - 34 så vil
ikke mene 35 - 50 er unormalt og som skrevet i et andet indlæg så ville
jeg først blive bekymret hvis temperaturen var oppe og nærme sig 70
stykker.

> Jeg er bare lidt nervøs, da en venlig herre herinde var noget
> overbevist om at min NB var varmeskadet... puha (se sagen i
> dk.edb.hardware "ramfejl" fra 1/12)

skal være ærlig at sige jeg ikke har læst omtalte indlæg da jeg ikke
sidder med dk.edb.hardware addet

MVH iggibuh

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 00:24

"iggibuh" <iggibuhDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in

> Abit's max3 har og flere andre sikkert også

Der kan man se.
Jeg har aldrig set det på et bundkort til Amd.
Men ganske smart.

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-12-03 02:30

"Peter Ulriksen" <peter.ulækkersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vigtigst: Hvad er NB???

Glemte helt dette.
Her kommer lige en kort forklaring med link til et billede.
Northbridgen styrer alt der har med cpu, ram og agp.
Northbridgen har så en forbindelse med southbridgen der håndterer alt andet.
Såsom ide controllere, evt. onboard lyd, USB, PCI bussen og evt. onboard
LAN.
Her er et lille billede
http://www.pctechguide.com/images/27i865PE.gif

Her kan den tilsvarende teknologi ses på nForce2 chipsættet
http://www.nvidia.com/object/LO_20010528_5511.html
se side 2 og 3.
Northbridge hedder nForce IGP og Southbridge hedder MCP-T.
Der er også en glimrende firgur på side 4.

De nuværende Amd og intel bundkort bygger på teknologien med en Nordbro og
en Sydbro.

Den nye Athlon64 har ikke Nord og Sydbro, den har i stedet bla. integreret
hukommelses controller og andre ting er også anderledes.