Kan man gøre det?
Fra : Monty

Dato : 14-12-03 21:09

Hvis nu man har lavet en side og den side skal gå igen mange gange er
der så et program der kan "rippe" siden og gemme det hele som css så man
kun behøver at at lave et link til denne side eller er man nødt til at
taste det hele?

Beklager min uvidenhed men det med css er temmeligt nyt for mig.

Monty

Fra : from south

Dato : 14-12-03 21:16

"Monty" <diverseSLET@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taste det hele?
>
> Beklager min uvidenhed men det med css er temmeligt nyt for mig.

Hej Monty, prøv at bruge et par timer her
http://hjemmesideskolen.dk/forside.asp så er du lige pludselig meget
længere. Mvh Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-03 21:37

Monty skrev:

> Hvis nu man har lavet en side og den side skal gå igen mange
> gange er der så et program der kan "rippe" siden og gemme det
> hele som css

Hvis du med "en side" mener en webside (html/css) så er det korte
svar nej. HTML og css er to forskellige ting - der dog har meget
med hinanden at gøre. Men du kan ikke gemme html-kode i en css-fil.

> så man kun behøver at at lave et link til denne
> side eller er man nødt til at taste det hele?

Hvis det kun er css-koden du vil genbruge, så skal du bare gemme
den i en css-fil for sig, og så linke til den fra dine filer.

Hvis det du vil genbruge er dele af hele sider - fx en menu - skal
du have fat i det man kalder SSI.

På siden html.dk kan du finde tutorials til såvel css som ssi.
Bemærk også at du med et serversidesprog - fx asp eller php - kan
lave det samme som med ssi plus en del mere.

Css kræver ikke noget specielt på webserveren, men ssi, asp og php
kræver at webserveren understøtter teknologien.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 15-12-03 19:37

> [...]
>
> Css kræver ikke noget specielt på webserveren, men ssi, asp og php
> kræver at webserveren understøtter teknologien.

Kære Jens, jeg ved du er særdeles godt hjemme i dette pensum, men nogle
gange virker det lidt skolemester klogt, eller tager du bare fis på
folk? Monty spøger hvad css er, du forklarer om ssi, asp, og php,,,,
Monty vil bare gerne lave sin første hjemmeside. Mvh Knud
PS. Jeg nævnte Hjemmesideskolen fordi Erik forklarer på et sprog som
alle forstår, men burde da også have nævnt www.html.dk jeg beklager
meget.

Fra : Christian

Dato : 15-12-03 21:33

> [...]
> Monty vil bare gerne lave sin første hjemmeside. Mvh Knud
> PS. Jeg nævnte Hjemmesideskolen fordi Erik forklarer på et sprog som

Jamen så må jeg sige Kære Knud

Se spørgsmålet en gang til. Han spørger om man kan ligge sin html fil i
sin CSS, og det svarer Jens på det kan man ikke. Jens forklarer så
hvordan man gør når du skal inkludere en fil mange gange, altså SSI, ASP
og PHP.

--

Christian
www.fun-online.tk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 01:25

"Christian" skrev:

> [...]
> sin CSS, og det svarer Jens på det kan man ikke. Jens forklarer så
> hvordan man gør når du skal inkludere en fil mange gange, altså SSI, ASP

Kære Christian (og Jens for den sags skyld)

Jeg må give Knud ret.
Det ER gået op for mig at vil du frem i verden så lær CSS.
Jeg sidder nu og kigger en masse tråde igennem for måske at lære lidt af
eksemplerne.
Nogle gange afføder et ret simpelt spørgsmål fra folk, som ydermere gør
opmærksom på at de er nye på området, nogle meget lange udredninger og jeg
taber ofte det hele i forvirringen. Hvis jeg så øjner at der et sted i
tråden er et svar from south er min første tanke: Hurraaa, et enkelt svar på
et enkelt spørgsmål.
Dette er ikke for at forkleine jeres store viden, men de lange udredninger
hører altså mere hjemme hos folk der ved hvad de snakker om. De tråde læser
jeg også, men her sidder jeg ikke med fornemmelsen af at i har tabt
spørgeren på gulvet.
Jeg håber ikke at dette vil afholde jer fra at svare når jeg forhåbentlig på
et tidspunkt får brug for at stille spørgsmål, men da jeg jo i forvejen
kender jeres "svarteknik" falder jeg nok ikke ned af stolen

--
Hilsen
Mia