stillbilleder til udprintning fra DVDfilm?
Fra : Rasmus Marcussen

Dato : 14-12-03 12:34

er der nogen, der ved, om det kan lade sig gøre at tage et stillbillede fra
en DVDfilm? jeg tænker på funktionen PrintSceen, men der er opløsningen nok
ret dårlig
jeg ville gerne have en enorm fil med en enorm opløsning, så jeg kunne få
det printet ud gerne i foto kvalitet måske i A2 format hos et professionelt
trykkeri
har DVDer i det hele taget så stor opløsning? og findes der programmer, der
kan 'rippe' stillbilleder?

mange tak for hjælpen
mvh rasmus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-12-03 12:51

Rasmus Marcussen escribió / skrev

> har DVDer i det hele taget s† stor opl›sning?

Nej, En DVD er har ikke over 720*625 Pixels opløsning
Med programmet PowerDVD kan du tage screenshots
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Christoffer

Dato : 14-12-03 13:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Med programmet PowerDVD kan du tage screenshots

Hej Lars

Hvordan tager man sreenshots med PowerDVD?

Mvh
Christian

Fra : Rasmus Marcussen

Dato : 14-12-03 14:12

det lyder meget godt: hvad er opløsningen: 72 dpi? 300 dpi?
jeg er også interesseret i, hvordan man faktisk gør det

mange tak for hjælpen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 14:27

"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev:

> Hej Lars
>
> Hvordan tager man sreenshots med PowerDVD?

Man trykker på kameraet i programmet værktøjslinie.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 14:28

"Rasmus Marcussen" <rasmus@samtaleterapi.com> skrev:

> det lyder meget godt: hvad er opløsningen: 72 dpi? 300 dpi?

Det kan man ikke sige noget om. Det afhænger af størrelsen på
udskriften.

> jeg er også interesseret i, hvordan man faktisk gør det

Man trykker på kameraet i værktøjslinien i programmet under
afspilningen af DVDen og gemmer efterfølgende billedet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-12-03 21:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>"Rasmus Marcussen" <rasmus@samtaleterapi.com> skrev:
[snip]
>Man trykker på kameraet i værktøjslinien i programmet under
>afspilningen af DVDen og gemmer efterfølgende billedet.

Man kan også trykke på 'C' på tastaturet. Billedet bliver lagt i
clipboard'et. Størrelsen er den samme, som ligger på DVD - dvs. 720x576
for PAL og 720x480 for NTSC. Dette gælder både hvis DVD'en er anamorfisk
og hvis den ikke er. I et billedbehandlingsprogram kan man derefter
skalerer til 768x576 eller 1024x576 (4:3 og 16:9) hvis man vil beholde
højden. Hvis man vil beholde breden skal det være 720x540 eller 720x405.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 16:19

Lars Hoffmann wrote:
> Rasmus Marcussen escribió / skrev

> Nej, En DVD er har ikke over 720*625 Pixels opløsning
> Med programmet PowerDVD kan du tage screenshots

Ja, det kan man. Men hvis man sammenligner det .bmp-billede, som gemmes
på disk med det still-billede man ser i PowerDVD, så synes jeg ikke
kvaliteten er den samme (antialiasing på kanter, bløde farveovergange
osv.). Er det mig der ser syner?

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-12-03 18:13

"Karsten Strandgaard Jørgensen" <karstenLOVELYSPAMWONDERFULSPAM@daimi.au.dk>
skrev i en meddelelse news:brhulo$js4$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> på disk med det still-billede man ser i PowerDVD, så synes jeg ikke
> kvaliteten er den samme (antialiasing på kanter, bløde farveovergange

Når jeg tager billeder i PowerDVD er aspect ratio helt forkert.
Det er ligesom alt bliver trykket sammen vandret, så personer eksempelvis
bliver bredere.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-12-03 18:32

> Når jeg tager billeder i PowerDVD er aspect ratio helt forkert.
> Det er ligesom alt bliver trykket sammen vandret, så personer eksempelvis
> bliver bredere.

Og det har jeg allerede svaret på....

"Nogen gange bliver skærm dumpet presset 33% i bredden, så man må i gang med
et billedbehandlingsprogram for at nå de 720 pixels i bredden."

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-12-03 01:04

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Og det har jeg allerede svaret på....
>
> "Nogen gange bliver skærm dumpet presset 33% i bredden, så man må i gang
med
> et billedbehandlingsprogram for at nå de 720 pixels i bredden."

Ja det kan jeg se, jeg opdagede det efter jeg havde sendt indlægget.

Jeg kan lige tilføje at:

PowerDVD presser billedet.

WinDVD gør ikke.

Men PowerDVD er det nemmeste at bruge.
Har bedre søgefunktion og flere afspilningshastigheder.

Der er åbenbart ikke noget der kan være perfekt.

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-03 16:39

In article <3fdcfa54$0$29416$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> [...]
> eksempelvis

> med
>
> Ja det kan jeg se, jeg opdagede det efter jeg havde sendt indlægget.

Er det ikke nærmere sådan at PowerDVD viser billede som det er, mens
WinDVD resizer det før det gemmer det?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-12-03 17:30

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

[snip]

>Er det ikke nærmere sådan at PowerDVD viser billede som det er, mens
>WinDVD resizer det før det gemmer det?

Korrekt.

Peter

Fra : Ole Kofoed

Dato : 15-12-03 21:45

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fdc9a21$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Når jeg tager billeder i PowerDVD er aspect ratio helt forkert.
> Det er ligesom alt bliver trykket sammen vandret, så personer eksempelvis
> bliver bredere.

Hvis man vælger "Current video window size" under "Captured Aspect Ratio" i
menuen bliver billedet ikke presset sammen.

Mvh.

Ole

Fra : David T. Metz

Dato : 14-12-03 12:52

Rasmus Marcussen wrote:

> jeg ville gerne have en enorm fil med en enorm opløsning, så jeg
> kunne få det printet ud gerne i foto kvalitet måske i A2 format hos
> et professionelt trykkeri
> har DVDer i det hele taget så stor opløsning?

Nej på en PAL-DVD er opløsningen 720*576 (reelt lidt mindre vertikalt). Det
bliver næppe kønt i A2 medmindre du bruger rigtig lang tid i Photoshop
el.lign.

> og findes der
> programmer, der kan 'rippe' stillbilleder?

De fleste(?) dvd-afspillere til pc kan tage et dump.

David

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-12-03 15:19

David T. Metz skrev :

> [...]

> Det
> bliver næppe kønt i A2 medmindre du bruger rigtig lang tid i Photoshop

Meget større end et postkort bør man nok ikke gå.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd