Dlink ANT24-1801/wifi på lang afstand..
Fra : Peter Larsen

Dato : 14-12-03 01:50

Hey.

Nogen som har erfaring med subj?

jeg har to huse jeg gerne vil forbinde med wifi

Afstand ca 1 km
LOS: Nej
Placering af antenne, skal være på loftet, indendørs, af hensyn til
lokalplan.. tag er eternit, eller lign materiale.

Hastighed, så høj som mulig, uden at vi skal søge om penge af diverse
fonde :)

(jeg kan godt nøjes med 4 mbit forbindelse). der må bare aldrig INGEN
forbindelse være..

har gloet på http://www.dlink.dk/products/img/Antenna_Guide.pdf og
http://213.216.192.242/products/dlinkairantennas.pdf men har ingen
erfaring...

--
regards, Peter Larsen

Og nej, jeg skal ikke dele internet, men lokal net, så lad være med at
skrive noget om "hvad siger din isp til at dele internet mellem flere
hustande", tak!

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 14-12-03 02:25

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> Hey.
>
> Nogen som har erfaring med subj?

Ikke lige den antenne.

> jeg har to huse jeg gerne vil forbinde med wifi
>
> Afstand ca 1 km

Burde ikke være noget problem

> LOS: Nej

Se det kan så give et problem - hvad er der imellem de to positioner?

> Placering af antenne, skal være på loftet, indendørs, af hensyn til
> lokalplan.. tag er eternit, eller lign materiale.

Ikke godt. Er det ikke muligt at placere antennerne udedørs på en
eller anden måde?

> Hastighed, så høj som mulig, uden at vi skal søge om penge af diverse
> fonde :)
>
> (jeg kan godt nøjes med 4 mbit forbindelse). der må bare aldrig INGEN
> forbindelse være..

Så vil jeg helt klart sige at du skal ha antennerne ud i det fri, og
på en pladsering hvor du har optisk sigt imellem dem. Så vil jeg ikke
umiddelbart mene at det skulle være et problem med de to store
antenner.

> har gloet på http://www.dlink.dk/products/img/Antenna_Guide.pdf og
> http://213.216.192.242/products/dlinkairantennas.pdf men har ingen
> erfaring...

Heller ikke ud fra de oplysninger.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-12-03 02:38

Henning Petersen Wangerin wrote:

> Se det kan så give et problem - hvad er der imellem de to positioner?

lave huse, mest træer og andet.

Den ene lokation har 1 etage, den anden har "høj kælder". der er ingen
huse imellem som har 1 etage..

Jeg bliver slagtet af lokalplanen..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 14-12-03 02:51

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> lave huse, mest træer og andet.

Uhhh det lyder ikke alt for godt.

> Den ene lokation har 1 etage, den anden har "høj kælder". der er ingen
> huse imellem som har 1 etage..

Vil det være muligt at se fra fx tag-ryg til tag-ryg på de to huse,
uden at der kommer for meget buskværk i vejen?

Umiddelbart skal du ha LOS, men du har samtidig en hel del ekstra
signal at gøre godt med pga de store antenner.

> Jeg bliver slagtet af lokalplanen..

Surt. Kan det ikke lade sig gøre at lave noget "kunst" som kunne
"skjule" antennerne - ja jeg ved godt at de en 1 meter lange, men
alligevel.

Monteret langs en gavl, eller på langs af tag-ryggen eller i et hjørne
af taget?

Derudover hvad siger lokal-planen helt konkret? Ofte er der forbud mod
radio/tv antenner, og der er jo ikke det du har gang i!

Fra : 15kw

Dato : 14-12-03 10:45

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031205@hpc.dk> skrev
i news:b4gntvk2oabdgq2kfdua5ejhl4mk1nkaud@4ax.com

> [...]
>
> Derudover hvad siger lokal-planen helt konkret? Ofte er der forbud mod
> radio/tv antenner, og der er jo ikke det du har gang i!

Det med lokalplaner og antenner har radioamatørende meget stor arfaring med,
så hvis du vil have hjelp til denne del så find den lokale afdeling af EDR.
du kan også spørge her:
dk.fritid.hamradio

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-03 13:09

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

Davs Peter

> Jeg bliver slagtet af lokalplanen..

Hvad siger "lokalplanen" specifikt om antenner.

Ofte er lokalplaner lavet for at tilgodese antenneforeninger/antennelaug.
Lokalplanen er i flere tilfælde tilsidesat når der er tale om andre former
for antenner end radio/TV antenner.

Formentlig vil man ikke forbinde den lille "klump" antenne med det er i
realiteten er. De fleste forbinder antenner alene med lange tråde, lodrette
piske eller de traditionelle "stakitter/tv antenner";-/

Kender lidt til problematikken da jeg er licenseret radioamatør.

Et praktisk tips herfra, når du vælger antenne skal du kigge efter en
antenne med mindst 12 db forstærkning og gerne 18-20 db. Ligeledes er der
også forskel på output/sendestyrke fra senderen.

Det hænger formentlig ofte sammen med en relativ dårlig selektivitet i
modtageren, for at undgå at modtageren bliver blokeret af senderen,
nedjusterer man sendestyrken. Jeg har set dette praktiseret på et par
forskellige fabrikatmodeller, når man øger sendestyrken til det tilladte er
modtageren ikke i stand til at høre noget p.g.a. blokering af modtageren.

Så hvis du skal have held med dit projekt skal du sørge for at sikre dig at
den sender med størst mulig styrke, og derudover en antenne med ikke under
12 db.

Hvis du laver opsættet nu skal du være opmærksom på at træer mellem de to
antenner til sommer når der er blade på vil dæmpe signalstyrken meget på 2,4
Giga Hertz.

Hvor i landet bor du??

MVH Hans

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-12-03 13:50

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvad siger "lokalplanen" specifikt om antenner.

Uff, jeg ahr ikke ordlyden ved mig..

> Ofte er lokalplaner lavet for at tilgodese
> antenneforeninger/antennelaug. Lokalplanen er i flere tilfælde
> tilsidesat når der er tale om andre former for antenner end radio/TV
> antenner.

Det er en bevarende lokalplan.. (landsby miljø)

> Et praktisk tips herfra, når du vælger antenne skal du kigge efter en
> antenne med mindst 12 db forstærkning og gerne 18-20 db. Ligeledes er
> der også forskel på output/sendestyrke fra senderen.

den jeg kigger på er en retningsbestemt 18db antenne fra dlink.

Set i lyset af afstand, og dens datablad, er jeg på ca 5xoverkill (men
det er jo så spørgsmålet om jeg er det..)

> Hvis du laver opsættet nu skal du være opmærksom på at træer mellem de
> to antenner til sommer når der er blade på vil dæmpe signalstyrken
> meget på 2,4 Giga Hertz.

Jep..:(

> Hvor i landet bor du??

samsø..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 14-12-03 16:32

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> Hans L. Jørgensen wrote:

> Det er en bevarende lokalplan.. (landsby miljø)

Hvordan ligge bygningerne i forhold til hinanden?

Har du noget der ligner gavl mod gavl, så kunne ANT24-1800 måske
monteres på gavle, uden at det bliver det store at se.

Ligger begge bygninger i den beskyttede område? Hvis ikke kunne den
ene ende måske klare sig med en mindre markant antenne.

> Set i lyset af afstand, og dens datablad, er jeg på ca 5xoverkill (men
> det er jo så spørgsmålet om jeg er det..)

Hvis du vil ha en stabil og hurtig forbindelse er det kun en fordel
med en god stor margin på signalet.

Det kunne jo også være at naboens mikrobølgeovn eller andet støjende
udstyr skal overdøves, og så er det også en fordel med godt med signal

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-12-03 15:41

Peter Larsen wrote:
> Afstand ca 1 km
> LOS: Nej
Du skal have LOS - så simpelt er det...
Hvad med fra skorsten til skorsten?

> Placering af antenne, skal være på loftet, indendørs, af hensyn til
> lokalplan.. tag er eternit, eller lign materiale.
Ang. lokalplanen - kunne du ikke bruge en lidt mere diskret antenne som
f.eks. ANT24-1400 eller ANT24-1800? De har s.v.j.v. form af en lille
hvid plastkasse - dette kunne nok bedre "skjules".

MVH
Mads