henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev i dk.fritid.foto:
>De er meget sjovt at kunne lege med
>hvidbalancen. Det er en mulighed, man ikke har på et analogt kamera.
Jo, det har man nu, omend det ikke nær så nemt som på et
digitalkamera.
Først og fremmest kan man skifte mellem dagslys- og kunstlysfilm (når
det drejer sig om dias), og desuden kan man sætte en masse filtre
foran linsen og derved tilpasse lyset til filmens farvetemperatur. Et
colormeter til en 10.000 kr. kan hjælpe en med at vælge den rette
filtrering.
Men hverken hvidbalancering eller filtrering kan ændre ved, at man
ofte på sin vej kommer ud for fænomenet 'blandingslys'. Altså
situationer, hvor der f.eks. både er dagslys og kunstlys på motivet.
Det kan være indfaldende lys fra et vindue, der blandes med loftlyset
i rummet.
I filmindustrien klarer man problemet ved at afmaske vinduerne med
store filtre, så det indfaldende lys bliver af samme farve som
kunstlyset i rummet, men det er jo de færreste still-fotografer, der
lige render rundt med 2m¹ orange plastfolie til afdækning.
Men her kommer Photoshop så ind i billedet: For i et
billedbehandlingsprogram kan man jo afmaske dele af billedet og
justere farverne individuelt.
Selvom der selvfølgelig også er tilfælde, hvor man bevidst ønsker at
bevare et farvestik, fordi det tilfører billedet den rette stemning.
Der jo ikke megen fidus i at hvidbalancere et motiv taget ved
solnedgangstid. Her vil man jo netop bevare den gyldenorange farve i
billedet. Men det er en ganske anden historie.
--
Jens Tønnesen -
http://www.pressefoto.dk