Hvad skal jeg købe?
Fra : Nettet

Dato : 13-12-03 21:47

Da det er et lille års tid siden jeg samlede sidste PC, vil jeg gerne have
Jeres råd.

Hvad skal jeg købe af bundkort og CPU?

Skal primært bruges til:
MSOffice, Win XP, Photoshop, Internet og køre i LAN

Skal ikke bruges til:
Spil og Videoredigering

Det er en ren fornøjelse og se den viden og erfaring som hersker i
nyhedsgrupperne.....

ret evt. mailadresse til...

Mvh.
/ole

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 21:59

Nettet wrote:
> [...]
>
> Skal ikke bruges til:
> Spil og Videoredigering
>
> Det er en ren fornøjelse og se den viden og erfaring som hersker i

Prisniveau?
AMD/ Intel præferencer?
Kun mb + CPU?

Zulu

Fra : Nettet

Dato : 13-12-03 22:04

> Prisniveau?
> AMD/ Intel præferencer?
> Kun mb + CPU?
> Zulu

Ja, kun MB og CPU,
har præference til Intel men er åben for
forslag. Kvalitet fremfor pris.

/ole

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 22:16

Nettet wrote:

> Ja, kun MB og CPU,
> har præference til Intel men er åben for
> forslag. Kvalitet fremfor pris.

Glemte lige noget...
Hvad har du af ram?
Hvad skal der være af onboard ting? (SATA, lydkort, IEE1394 (FireWire)...)

Zulu

Fra : Nettet

Dato : 13-12-03 22:20

> Glemte lige noget...
> Hvad har du af ram?
> Hvad skal der være af onboard ting? (SATA, lydkort, IEE1394 (FireWire)...)
> Zulu

Har p.t. ikke RAM, så det bliver købet efter behov. USB 2, IEE1394
(FireWire) og lydkort
må gerne være på mb, dog ikke grafikkort. (SATA ved ikke lige hvad det er).

/ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-03 22:31

In article <brfvq4$q00$1@sunsite.dk>, Nettet@hotpop.skriv_com says...
> må gerne være på mb, dog ikke grafikkort. (SATA ved ikke lige hvad det er).

SATA = Seriel ATA. En seriel standard for harddiske - er ikke helt
færdigudviklet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 22:39

Jesper G. Poulsen wrote:

> SATA = Seriel ATA. En seriel standard for harddiske - er ikke helt
> færdigudviklet.

Ved godt at det er OT:
Hvorfor skulle den ikke være færdigudviklet?

Zulu

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-03 22:51

In article <3fdb8702$0$9724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net says...
> Hvorfor skulle den ikke være færdigudviklet?

Den kommer i tre etaper, men der forlyder ikke noget sikkert hvorvidt
de tre etaper er indbyrdes kompatible.

Så jeg vil anbefale at man venter med at investere i SATA.

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 22:56

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> de tre etaper er indbyrdes kompatible.
>
> Så jeg vil anbefale at man venter med at investere i SATA.

Så vidt jeg har forstået kommer det til at fungere på samme måde som
IDE33 -> IDE66 -> IDE100 -> IDE133.
Har du et link eller to? Det lyder da lidt spændende/ underligt...

Zulu

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-03 11:26

In article <3fdb8af9$0$9831$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net says...
> Har du et link eller to? Det lyder da lidt spændende/ underligt...

Det har været oppe og vende i dk.edb.hardware.drev

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 22:55

Nettet wrote:

> Har p.t. ikke RAM, så det bliver købet efter behov. USB 2, IEE1394
> (FireWire) og lydkort
> må gerne være på mb, dog ikke grafikkort. (SATA ved ikke lige hvad
> det er).

Har prøvet at sætte to sæt sammen her. Performance skulle være nogenlunde
ens og rigeligt til dit office-brug, så du ikke behøver at skifte igen om et
år.

AMD:
CPU: Athlon XP 2500+ ca. 750,-
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578020)
MB: Abit NF7-S ca. 900,-
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587942)

I alt: ca. 1650,-
Kræver minimum DDR-PC2700 ram.
Fordele: Billig, god onboard lyd, kan højst sandsynligt kører som 3200+ med
PC3200 ram uden at ændre andet end multiplieren i bios.

INTEL:
CPU: 2,4 GHz Pentium 4-C (800 MHz FSB) ca. 1300,-
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598176)
MB: ASUS P4P800 ca. 950,-
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628138)

I alt: ca.
2250,-
Kræver DDR-PC3200 ram.
Fordele: Større mulighed for opgradering til hurtigere CPU'er.

Håber det kan bruges...

Zulu

Fra : Nettet

Dato : 13-12-03 23:04

> [...]
> PC3200 ram uden at ændre andet end multiplieren i bios.
>
> INTEL:
> CPU: 2,4 GHz Pentium 4-C (800 MHz FSB) ca. 1300,-

ca.
> 2250,-
> Kræver DDR-PC3200 ram.
> Fordele: Større mulighed for opgradering til hurtigere CPU'er.
> Håber det kan bruges...

Takker , kigger på begge to - ved første øjekast hælder jeg nok til den
sidste (Intel) løsning...

/ole

Fra : Tommy

Dato : 14-12-03 08:58

On Sat, 13 Dec 2003 23:04:16 +0100, "Nettet" <Nettet@hotpop.skriv_com>
wrote:

>Takker , kigger på begge to - ved første øjekast hælder jeg nok til den
>sidste (Intel) løsning...
Før du beslutter dig så kig lige på en simpel sammenligning jeg har
lavet med samme cpu proggy på flere typer cpu'er.
http://medlem.jubii.dk/tommyfriis/
Under cpumark.

-------Citat.
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Hey Hey

Dato : 14-12-03 17:04

Tommy <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> wrote in

> [...]
> Under cpumark.
>

> -------Citat.
> Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...

Lige et spørgsmål. Hvad er det for en P4 2.4 ghz, som du har
sammenlignet med i den nederste test. Jeg synes testen viser noget helt
andet end dem jeg tidligere har set.

vh
Lasse

Fra : Tommy

Dato : 14-12-03 18:33

>Lige et spørgsmål. Hvad er det for en P4 2.4 ghz, som du har
>sammenlignet med i den nederste test. Jeg synes testen viser noget helt
>andet end dem jeg tidligere har set.
Jeg er ikke helt med, 2.4GHz?, hvis det er 2.6GHz du mener så er det
min kammerats P42.6 533fsb.

Husk lige at der ikke tages hensyn til resten af maskinen, kun cpu'en.
Det er det eneste der intereserer mig grundet 3D beregninger.

Fra : Zulu

Dato : 13-12-03 23:22

Zulu wrote:

> [...]
> Fordele: Billig, god onboard lyd, kan højst sandsynligt kører som
> 3200+ med PC3200 ram uden at ændre andet end multiplieren i bios.

|FSB selvfølgelig!|

Zulu