Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagring på Powershot G5 kamera
Fra : Leif Halling

Dato : 13-12-03 15:46

Hejsa.

Jeg har købt mig et Canon G5 digitalkamera og 256 MB Compact Flash og vil
gerne vide om /hvordan man kan lægger jpeg filer FRA PC'en og OVER I
kameraet.

Kan det lade sig gøre - og hvordan ??

Mvh. Leif

Fra : Knud Bonke

Dato : 13-12-03 16:03

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3fdb2642$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
: Hejsa.
:
[...]
Hej Leif
Du kan i hvert fald via en kortlæser, med stifinder eller windows commander el.lign. Jeg læste i en engelsk nyhedsgruppe, at
forskellige kameraer ikke nødvendigvis læser jpeg/jpg på samme måde. Men hvad hulen vil du bruge det til?
Hilsen Knud

:
:

Fra : Leif Halling

Dato : 13-12-03 21:27

Jeg læste i en engelsk nyhedsgruppe, at
> forskellige kameraer ikke nødvendigvis læser jpeg/jpg på samme måde. Men
hvad hulen vil du bruge det til?
Hej Knud.

Jeg vil læse billeder over i kameraet idet den kan kobles op på TV og vise
billederne der- mine eneste muligheder lige nu !

Mvh. Leif

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-12-03 23:20

> [...]
>
> Jeg vil læse billeder over i kameraet idet den kan kobles op på TV og vise
> billederne der- mine eneste muligheder lige nu !

Hej Leif
Ja - det kan du sandsynligvis - men sikkert kun med uredigerede billeder !
Altså kamera -> PC -> kamera igen uden at åbne billedet i et eller andet
program for at justere lys, fjerne støvkorn el.lign. Kun original-filer kan
læses af kameraet.
Som Knud skriver er det langt fra alle kameraer, der kan læse andre filer
end dem, det selv har skrevet. Der er ganske rigtigt forskel på - bl.a. -
måden, Jpeg-filer kan skrives på. Men normale PC-programmer kan læse alle
typer af Jpeg-filer uden videre. Denne mulighed er sjældent indbygget i
kameraernes soft-ware
Med mit lidt ældre Nikon gåt det let - med visse begrænseninger. Jeg har
mulighed for at lave biblioteker på CF-kortet og gemme billeder forskellige
steder. Men disse biblioteker SKAL oprettes via kameraet - jeg har i det
mindste endnu ikke luret måden at gøre det på på en PC, sådan at kameraet
vil acceptere biblioteker oprettet af PC'en. Men jeg kan altså godt
arrangere billederne i forskellige biblioteker for letter fremvisning - blot
det altså er uredigerede file, jeg kopiere fra PC til CF-kortet.
Jeg mener dog at jeg kan rotere billeder i Stifinderen (under XP) og stadig
få det vist af kameraet - men ikke hvis jeg roterer det i PhotoShop !
Men prøv dig lidt frem - bare du altid husker at gemme dine originale
billeder i sikkerhed. Og det er sikrest på en CD - den kan du jo ikke komme
til at slette, rette i eller andet uheldigt
Det minder mig da forresten om at jeg vist selv har "lidt" over 1.500
billeder liggende, jeg egentligt sku' ha' brændt på CD i September......

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Pico

Dato : 14-12-03 00:37

Leif Halling wrote:
> [...]
>
> Jeg har købt mig et Canon G5 digitalkamera og 256 MB Compact Flash og
> vil gerne vide om /hvordan man kan lægger jpeg filer FRA PC'en og

Jeg ved ikke med Canon, men jeg har lige prøvet at sætte mit Sony DSC-V1
med memeryStick til Pc'en der kørere Win XP og jeg kan bruge lagerkortet
fuldstændigt som en HD. Jeg prøvede at lægge ubehandlede, behandlede
i PS og PSD filer, altså Photoshop filer over, ingen problemer overhovedet.
Pico

Fra : Leif Halling

Dato : 14-12-03 12:04

Tak for svarene - jeg prøver lige at makke lidt med originale og redigerede
filer for at se om det virker.

Mvh. Leif

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-12-03 00:04

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fuldstændigt som en HD. Jeg prøvede at lægge ubehandlede, behandlede
> i PS og PSD filer, altså Photoshop filer over, ingen problemer

Hej Pico
det undrer mig ikke at du kan lægge filerne over på kameraet/kortet - men
som jeg forstod spørgsmålet så er ønsket at kunne vise billederne direkte
fra kamera til tv. Og selvom Sony sku' ha' sørget for at kameraet kan
afspille alle gængse formater af Jpeg-filer så tvivler jeg stærkt på at de
har bekymret sig om Psd-filer
Men vil du blot bruge kameraet som harddisk for at flytte data så har du
fuldkommen ret. Men jeg har da egentligt aldrig selv spekuleret i denne
transport-form; kan man lægge alle fil-typer på kortet via kameraet ?
Bruger selv kort-læsere, da mit Nikon er gammelt nok til at være født med
serielt kabel. Har jeg godt nok aldrig haft tid til at teste....
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : John Poulsen

Dato : 15-12-03 12:37

Jeg har godt nok "kun" G3, men har brugt mit 512 MB kort til diverse
typer af filer...

Stop kortet i læseren, overfør filer hvor på kortet dette måtte
ønskes med Total Commander eller hvad du/I nu bruger til at
overfører filer med - kortet er da ligeglad med hvilke filtyper og
dir's i smider påden - bare der er plads ;).

Det er nemmest hvis den der skal have filerne også har en læser
selvfølgelig.

Mvh.

John

Fra : Pico

Dato : 15-12-03 18:19

Jesper Hedegaard wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
> kameraet kan afspille alle gængse formater af Jpeg-filer så tvivler
> jeg stærkt på at de har bekymret sig om Psd-filer

Ja det er nok kun jpg filer der kan vises på fjernsynet. Jeg har ikke haft
kameret tilsluttet TV'et da jeg brænder billederne på CD og bruger DVD'en
til at vise med.

> [...]
> du fuldkommen ret. Men jeg har da egentligt aldrig selv spekuleret i
> denne transport-form; kan man lægge alle fil-typer på kortet via

Mig bekendt ja, så det er en udemærket transportform.

>Bruger selv kort-læsere, da mit Nikon er gammelt nok til
> at være født med serielt kabel. Har jeg godt nok aldrig haft tid til
> at teste....

Ja sådan en har jeg ikke, overvejede at købe en i sidste uge i Netto
eller Aldi, men kunne ikke finde ud af om de understøttede MemeryStick
Pro udgaverne.
Pico