Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
affotografering
Fra : Flemming P. Hansen

Dato : 13-12-03 09:31

Jeg har lånt en del gamle billeder som jeg gerne vil have affotograferet med
med mit digitalkamera.
Jeg har det opspændt i et stativ der kan hæves og sænkes og det virker godt.
Mit problem er lyset, jeg har prøvet med arkitektlamper og lysstofrør samt
halogenlamper og uanset hvad jeg vælger får jeg spejlinger i de
affotograferede billeder.
Hvis jeg ikke bruger lys nok bliver billederne også dårlige eller også fyres
blitzen af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med en god og gerne billig løsning.
På forhånd tak
Flemming

Fra : Knud Bonke

Dato : 13-12-03 09:40

[...]

Brug 2 lyskilder som kaster lyset ned mod billedet fra hver side, i en vinkel på mellem 60 og 45 gr, og under alle omstændigheder
slå blitzen fra. Hvis du kan bestemme blænde, så prøv at komme i nærheden af f:8-11.
Der er nok nogen der vil begynde at snakke om farvetemperatur mm, men jeg har fået udmærkede resultater med ovennævnte, med billeder
der var for store til min skanner. Ellers kan du sikkert justere hvidballance i kameraet, hvis det er nødvendigt.
Hilsen Knud

Fra : Mic Holm

Dato : 13-12-03 15:04

Sådan gjorde jeg med ca. 1400 gamle billeder (alle fra før 1930) på ca. 6
timer.

--Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 09:45

"Flemming P. Hansen" <sydtrade@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fyres
> blitzen af.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en god og gerne billig løsning.

Lyset skal ind i en vinkel på ca 45 grader og så benytter du pol-filter.
Skal det være fint har du polfilter på både lys og kamera, men det kan lade
sig gøre med kun på kamera

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 13-12-03 10:10

Flemming P. Hansen wrote:

> [...]
> blitzen af.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en god og gerne billig løsning.

Er det udelukket at scanne billederne?

/Kjeld

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 10:53

"Flemming P. Hansen" wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med en god og gerne billig løsning.
> På forhånd tak

Det er ikke særlig smart at affotografere gamle papirbilleder,
den eneste rigtige løsning er at scanne dem...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-12-03 17:27

Niels Ebbesen wrote:

> Det er ikke særlig smart at affotografere gamle papirbilleder,
> den eneste rigtige løsning er at scanne dem...!

Det kan nu godt blive udmærket, jeg har hurtigt affotograferet nogle
billeder fra dengang jeg var en lille purk.. Det eneste der er gjort ved dem
er, at de er gjort mindre, fra 4mpixel til den størrelse i ser på siden:
http://www.andersh.dk/billeder/anders/index.htm
Jeg tog bare og brugte lyset fra vinduet og lagde så billederne på et stykke
hvidt A4 papir. Håndholdt kamera i en 90graders vinkel på billederne.
Billederne er ikke i topkvalitet, men i skal tænke på, at det er taget med
et ~30-40 år gammelt kamera og sikkert på den billigste film de kunne finde

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Pico

Dato : 14-12-03 01:00

Anders Houmark wrote:

> [...]
> billederne. Billederne er ikke i topkvalitet, men i skal tænke på, at
> det er taget med et ~30-40 år gammelt kamera og sikkert på den

Nå var du ikke mere værd ))
Pico

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-12-03 04:10

Pico wrote:

> Nå var du ikke mere værd ))

Haha .. Det var nu mere for at skrive, at det var noget godt gammelt lort
de brugte til at fotografere :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-12-03 13:41

Anders Houmark wrote:

> Det kan nu godt blive udmærket, jeg har hurtigt affotograferet nogle
> billeder fra dengang jeg var en lille purk..

Det er jo sådan, at folk har forskellige kriterier for hvad der
er godt nok, og her på UseNet er der altid en som er parrat til
at underbyde normen for hvad der er godt nok...!

Når jeg oplyste at en scanning ville være en optimal løsning, så
er det baseret på den kendsgerning, at man med relativt billige
flatbed scannere kan opnå top-kvalitet ved scanning af S/H og
farve papirbilleder.

Og mit forslag tog udgangspunkt i, at når man bruger en masse
tid på at digitalisere familiealbumet, så kan man da lige så
godt gøre det i bedste kvalitet, hvor man man billedebehandler
alle billederne i PhotoShop, og med omhu retucherer fejl og
skader på originalerne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen