Fisk og støj
Fra : Jakob

Dato : 12-12-03 19:56

Hej allesammen!

Jeg kom til at tænke på om fisk bliver påvirket af normal støj?
Når man er ude og bade om sommeren og dykker under vandet, kan man jo høre
en hel masse lyde, bl.a. fra motorbåde, der nogle ange er meget langt væk.
Sådan må det da osse være i et akvarie, f.eks. hvis en filterpumpe larmer.
Det er der jo mange der gør (synes jeg), og det må da lyde meget værre under
vand....(?). Jeg har lige købt en der kan blande luft i vandet inden den
sender det retur, men der larmer da så afsindigt, at jeg har slået det fra,
selvom det jo ser godt ud.

Bliver fiskene ikke åndssvage af al den larm? Hvad mener I om det? Er
eksterne filtre bedre i den henseende?

Hilsen Jakob

Fra : Jesper Buch

Dato : 12-12-03 20:28

> [...]
fra,
> selvom det jo ser godt ud.
>
> Bliver fiskene ikke åndssvage af al den larm? Hvad mener I om det? Er

Nu hører fisk ikke på samme måde som mennesker . . . tror næppe de får
tinnutus af pumpen.
Der er jo masser af fisk der lever ved vandvald, som larm 10 gange mere end
din pumpe og i en å eller flod er der jo aldrig ro.

Syns du skal lade være med at kører med den luft blander hvis lyden generer
dig i daglidagen og der er nok også en tendens til udluftning af CO2 i
vandet som platerne jo har brug for. Hvis ellers pumpen har en passende
størrelse til akvariet har den der luftblander egentligt ikke noget formål.

Fra : Jakob

Dato : 13-12-03 12:37

> [...]
end
> din pumpe og i en å eller flod er der jo aldrig ro.

Men der er lige et diskotek (i Tyskland?) der har fået påbud om at fjerne et
stort akvarie fra lokalet p.g.a. støjen, men det er jo osse en anden
kaliber...

Jakob

Fra : Jesper Buch

Dato : 13-12-03 13:43

> Men der er lige et diskotek (i Tyskland?) der har fået påbud om at fjerne
et
> stort akvarie fra lokalet p.g.a. støjen, men det er jo osse en anden
> kaliber...

Ja det er jo sikkert 110 dB bass lige ind på akvariet, hvilket svarer til at
der står 5 børn og banker på ruden i takt med musikken 6 timer i døgnet. All
kender fiskenes reaktion på kraftig bass ( banken på ruden mm. ) de
spjætter.

Fra : Jørgen

Dato : 12-12-03 23:43

"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fra,
> selvom det jo ser godt ud.
>
> Bliver fiskene ikke åndssvage af al den larm? Hvad mener I om det? Er

Hej Jakob
Luk for luften - den har ingen gavnlig virkning - tværimod hvis du har
planter bliver virkningen negativ.
Hilsen
Jørgen

Fra : Bo

Dato : 13-12-03 11:56

"Jørgen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Jakob
> Luk for luften - den har ingen gavnlig virkning - tværimod hvis du har
> planter bliver virkningen negativ.

Hej

Blander mig lige, vil det sige at den "snorkel" jeg har på pumpen er mest
for min skyld og fisk og planter er pænt ligeglade med det ?.

Hilsen bo

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 12:28

"Bo" <bo@mad.dk> skrev i en meddelelse

> Blander mig lige, vil det sige at den "snorkel" jeg har på pumpen er mest
> for min skyld og fisk og planter er pænt ligeglade med det ?.

Hvis du med "snorkel" mener en dims, der trækker luft med ned i vandet, har
du ret i at det mest er for din og fiskenes skyld.
Og hvis planterne er ligeglade med det, er det fordi du har planter, der
fint optager kulstof fra bikarbonat. Alligevel koster det energi. Alt andet
lige ville de gro bedre uden den ekstra udluftning. Og der er mange planter
der trives dårligt ved for lav CO2-konc.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jakob

Dato : 13-12-03 12:35

> Hvis du med "snorkel" mener en dims, der trækker luft med ned i vandet,
har
> du ret i at det mest er for din og fiskenes skyld.

Jeg kører uden lufttilførsel.
Jeg synes at damen nede i butikken sagde noget om, at man kunne bruge det
hvis man havde haft sygdom i akvariet og havde behandlet med medicin osv.

Er det rigtigt?

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 12:55

> [...]
> hvis man havde haft sygdom i akvariet og havde behandlet med medicin osv.

Tja - spørg hende hvorfor det skulle gavne og lad os høre hvilken
søforklaring hun kan finde på.

Fra : Jørgen

Dato : 13-12-03 16:14

> [...]
> hvis man havde haft sygdom i akvariet og havde behandlet med medicin osv.

Hej igen Jakob

Ved brug af udluftningen (må ikke sammenlignes med iltning) vil du opdage
yderligere 2 utilsigtede egenskaber.
1. Når luftboblerne springer i overfladen (sprætter det) og betyder
tilkalkning af dækglas eller armatur.
2. Det hæver fordampningen ganske betydeligt.
OK - det kan i visse tilfælde være gavnligt med en forøget
luftfugtighed i rummet.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jakob

Dato : 13-12-03 17:20

> Ved brug af udluftningen (må ikke sammenlignes med iltning)

Øh, hvad er forskellen? Bliver vandet ikke iltet når pumpen blander luft i?

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 19:33

> Øh, hvad er forskellen? Bliver vandet ikke iltet når pumpen blander luft
i?

Gennemluftning accellererer udveksling af gasser mellem luft og vand. Om der
iltes afhænger af mængden af ilt i vandet. den naturlige balance er, som jeg
husker, ca. 9 mg ilt/L vand og 0,64 mg CO2/L vand og det er den balance
gennemluftning accellerer imod.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-12-03 19:47

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> husker, ca. 9 mg ilt/L vand og 0,64 mg CO2/L vand og det er den balance

Hvordan hænger det så sammen med at CO2 forsvinder, hvis den naturlige er
0,64 og det er det der accelereres imod? Hvis det er det naturlige indhold,
så kan planter vel klare sig med det?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-03 00:44

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> skrev i en meddelelse

> Hvordan hænger det så sammen med at CO2 forsvinder, hvis den naturlige er
> 0,64 og det er det der accelereres imod? Hvis det er det naturlige
indhold,
> så kan planter vel klare sig med det?

Den naturlige fysiske balance, ikke det naturlige indhold.
Nogle planter klarer sig fint med 0,64mg/L andre ikke

Fra : Jakob

Dato : 13-12-03 23:29

> Gennemluftning accellererer udveksling af gasser mellem luft og vand.

Men hvad er den praktiske forskel?
Hvordan foretager man en iltning i forhold til en gennemluftning? er det en
anden slags pumpe?

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-03 00:47

> Men hvad er den praktiske forskel?
> Hvordan foretager man en iltning i forhold til en gennemluftning? er det
en
> anden slags pumpe?

Du må huske på at kun godt 19 % af luften er ilt. Vil du overmætte vand med
ilt skal du have meget god plantevækst eller tilføre en højere konc. end 19
%.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-03 17:44

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Gennemluftning accellererer udveksling af gasser mellem luft og vand.

Med al respekt - har du noget til at underbygge dette.
IMHO handler det om en ligevægt mellem vand og luft - og den samlede
overflade ved brug af en luftsten eller et luftdrevet filter er så vidt jeg
kan skønne ikke ret stor.
Og hvis det drejer sig om vandvbevægelse, vil samme problem opstå ved brug
af en filterpumpe.

vh
Jan

- Myter er noget hø, argumenteret spekulation bedre og emperi bedst!

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-03 21:59

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan skønne ikke ret stor.
> Og hvis det drejer sig om vandvbevægelse, vil samme problem opstå ved brug

Ja, det er balancen mellem vand og luft det drejer sig om, det troede jeg
var klart, men ellers forstår jeg ikke dit spgsml - kan du ikke præcisere.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-03 17:40

> Ja, det er balancen mellem vand og luft det drejer sig om, det troede
> jeg var klart, men ellers forstår jeg ikke dit spgsml - kan du ikke
> præcisere.

Jo, jeg skal forsøge. Jeg tror sådan set vi er enige om principperne for
hvordan CO2indholdet i vandet er i dynamisk ligevægt med luften ovenover.
Jeg tror bare ikke at udluftning betyder ret meget al den stund, at den
samlede overflade af luftboblerne vel nok ikke udgør en ret stor overflade i
forhold til vandoverfladen. Og det er min opfattelse at mange (Hvilket ikke
implicit indeholder dig) har en opfattelse af at man 'driver' CO2 ud af
vandet med gennemluftning.
Mit spørgsmål gik mere på om du havde nogle kilder, der belyser konsekvensen
af gennemluftningen. Jeg tror nemlig ikke det betyder ret meget ud over at
det medvirker til almindelig vandbevægelse.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-12-03 18:49

> Mit spørgsmål gik mere på om du havde nogle kilder, der belyser
konsekvensen
> af gennemluftningen. Jeg tror nemlig ikke det betyder ret meget ud over at
> det medvirker til almindelig vandbevægelse.

Tror det stammerfra Huckstedt, men dengang prøvede jeg med demin. vand at
blæse igennem en slange i vandet, måle pH, pumpe på slangen 1 min, måle pH.
Det går stærkt
Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-12-03 20:26

> Tror det stammerfra Huckstedt, men dengang prøvede jeg med demin.

Lyder uhyre sandsynligt.

> vand at blæse igennem en slange i vandet, måle pH, pumpe på slangen 1
> min, måle pH. Det går stærkt

Hvis du har pustet gennem en slange i længere tid, har du overmættet vandet
voldsomt. Jeg har haft hundredevis af elever til at puste i et cylinderglas,
og det giver meget store CO2koncentrationer - IMHO langt over hvad man
normalt vil kunne finde i et akvarium.

Det jeg eftersøger er noget med et forsøg, hvor 2 ens beholdere (med omtrent
samme overflade/volumen-forhold som et akv.) tilføres en smule CO2 (på
niveau med det normale i et akvarium) og så efter et par timer med en
udluftning, der minder om den, man typisk ville bruge i et akv. en måling af
CO2koncentrationen.
Eller evt. noget teoretisk regneri.

vh
Jan

Fra : Jørgen

Dato : 14-12-03 00:17

"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øh, hvad er forskellen? Bliver vandet ikke iltet når pumpen blander luft
i?

> Jakob

Hej igen Jacob
Om vandet bliver iltet afhænger af om det er luften eller vandet, der er
mest iltholdigt på det tidspunkt man taler om.
Du må huske, det er jo blot luften fra rummet (med diverse indhold af
affaldsstoffer fra de mennesker der befinder sig i rummet)
incl. tobaksrøg, stearinlys o.s.v., som bliver ledt ud i akvariet.
Når man tilførte luft igennem separat luftpumpe, da blev luften da i det
mindste renset igennem et stykke filt, og det skulle man da rense af og til.
Men det er jo egentlig ikke ilt, der er problemet, men derimod utilsigtet
afgasning af CO2, som planterne burde nyde godt af.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jesper Buch

Dato : 14-12-03 16:20

> Øh, hvad er forskellen? Bliver vandet ikke iltet når pumpen blander luft
i?

Jo men man kan også ilte uden bobler og luft . . ved simpel overflade
bevælgelse (uden skum) så overflade-vandt blandes med vandet ned under hele
tiden.