Nyt netværk. Behøver hjælp Er nybegynder
Fra : Benny Jensen

Dato : 12-12-03 19:29

Hej med jer alle der ude.
Jeg skal have lavet et lille netværk på 2 maskiner med XP og de skal alle
have adgang til Internettet via min Tiscali router.
Jeg har ditte udstyr.
A. Cult extreme. P4- 2.26 har dette navn. CULT eller STUEN
Indbygget netkort. med rj45
XP home
Auto IP adresse
B. Amitech 4171 bærbar Har dette navn. BÆRBAR eller AMITECH
Indbygget netkort med rj45
XP home
Auto IP adresse
Internet forbndelsen.
Tiscali adsl 512/256 med Cisco 677 router. Har en udgang. Ingen fast IP
acdresse

Switch. Zyxel es-105 5 porte rj 45 Switch sidder efter router og før
computerne.

Sikkerhed. Zone alarm firewall. Panda anti virus.
Firewallen er sat til disse IP adresser. 192.168.1.1(Cult) -
192.168.1.255(amitech)

Kabler de forskellige rj34 kabler. samme mærke men forskellige længder.

Her kommer jeg til mine ønsker.
Jeg ønsker et netværk, hvor alle computer er online med Internettet hele
tiden. Jeg skal ved at klikke på et ikon på skrivebordet, få adgang til den
anden computers skrivebord. Jeg skal kunne se med på hvad der sker på den
anden computer og rette / ændre på Office programmer. Samtid skal firewall
og anti virus køre mens netværket/ computerne er tændt.

Ved at køre guiden netværksforbindelser, så har jeg fået kontakt til den
anden maskine, men det er kun til de mapper, som jeg har givet tilladelse
til via deling. Det betyder at jeg ikke kan dele mit webcam, men godt kan
dele printer. Jeg finder denne løsning for utilstrikkelig og besværlig. Jeg
for også en besked om at guiden ikke kan installere sig ordentligt.

Da jeg er nybegynder på netværks området og ikke kende nogen med den
nødvendige viden, så søger jeg hjælp i denne nyhedsgruppe.
Har prøvet at bruge dette Libris hæfte Små npc-netværk, men kunne ikke bruge
noget, som helst fra hæftet.
Jeg har brug for et trin for trin beskrivelse på Dansk om hvordan jeg skal
indstille computerne.

På forhånd tak
Benny

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 22:20

"Benny Jensen" <benny311@tiscali.NOSPAM.dk> skrev i

> [...]

> anden computer og rette / ændre på Office programmer. Samtid skal firewall
> og anti virus køre mens netværket/ computerne er tændt.

Så er det da godt det snart er jul.
De ønsker kan ikke opfyldes med den xpversion du bruger, medmindre den som
sidder ved den "anden" maskine aktivt tilkalder din hjælp, og vedkommende
kan til enhver tid smide dig af igen.
Hvad bruger du firewalls til ?

> [...]
Jeg
> for også en besked om at guiden ikke kan installere sig ordentligt.

Din firewall er her sat ud af funktion hvis du kan se delte mapper uden
aktivt at have indstillet den til det.

> [...]
> nødvendige viden, så søger jeg hjælp i denne nyhedsgruppe.
> Har prøvet at bruge dette Libris hæfte Små npc-netværk, men kunne ikke

Gå i en boghandel og spørg efter IDG`s små hæfter, især "netværk", og "små
netværk i praksis", eventuelt "Xp home for alle"

> Jeg har brug for et trin for trin beskrivelse på Dansk om hvordan jeg skal
> indstille computerne.

Det er ikke et begynder projekt du vil lave, og det kan ikke lade sig gøre
som du har opsat ønskerne uden 3.parts software.
Men allerførst synes jeg du skal ændre din ene pc`s ip fra at slutte på 255,
til feks 10 eller 20.
Det er med sikkerhed ikke en dhcp tildelt adresse den har nu.

Mvh Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-03 22:40

"Benny Jensen" <benny311@tiscali.NOSPAM.dk> wrote:

>Hej med jer alle der ude.

Hej hej.

>Jeg skal have lavet et lille netværk på 2 maskiner med XP og de skal alle
>have adgang til Internettet via min Tiscali router.

Det burde ikke være noget problem...

...cut

>Switch. Zyxel es-105 5 porte rj 45 Switch sidder efter router og før
>computerne.

OK, det er der den skal sidde...

>Sikkerhed. Zone alarm firewall. Panda anti virus.
>Firewallen er sat til disse IP adresser. 192.168.1.1(Cult) -
>192.168.1.255(amitech)

Du er rimelig godt beskyttet bag din router, så ZoneAlarm og Panda er
lidt overflødige - Men selvfølgelig, henter du filer / programmer på
tvivlsomme sites er der en vis risiko for at du kommer hjem med en
virus og/eller trojans hest...

>Her kommer jeg til mine ønsker.
>Jeg ønsker et netværk, hvor alle computer er online med Internettet hele
>tiden.

Det burde ske helt automatisk når du tænder maskinerne...

>Jeg skal ved at klikke på et ikon på skrivebordet, få adgang til den
>anden computers skrivebord. Jeg skal kunne se med på hvad der sker på den
>anden computer og rette / ændre på Office programmer.

Løsningen på det problem er opensource programmet VNC som kan hentes
http://www.realvnc.com

> Samtid skal firewall
>og anti virus køre mens netværket/ computerne er tændt.

Intet problem, jeg har selv VNC plus ZoneAlarm kørende på een af mine
maskiner...

> [...]
>dele printer. Jeg finder denne løsning for utilstrikkelig og besværlig. Jeg
>for også en besked om at guiden ikke kan installere sig ordentligt.

Windows gi'r ikke umiddelbart mulighed for at fjernstyre et webcam på
en anden maskine - Du kan gøre det indirekte via fjernskrivebord eller
VNC, men det er nok ikke det du ønsker.

<mlr>

Fra : Benny Jensen

Dato : 13-12-03 13:30

Hej Michael.

Jeg starter med at sige tak for hjælpen.

Nu er der hul igennem, men har problemer med at få video og audio til at
"flytte" computer, uden at fysik at flytte filen. Drejer sig om quick time
player og window media player.

Problemet med mit webcam er løst. Bruger bare den computer, som jeg har
"overtaget"

Så bortset fra omtalte problem, så køre det bare som det skal.

Siger mange gange tak for hjælpen.
Hilsen
Benny