MS Windows
briani 27239
Aarrg Winxp deler mapper med fuld skrivead~
Fra : Morten

Dato : 12-12-03 13:55

Hej gruppe.

Jeg er en ellers erfaren bruger af Windows, men da jeg forleden dag
installerede winxp pro på en maskine og delte en enkelt mappe
udelukkende med læseadgang på netværket, lavede win xp en mappe som
den kaldte shared docs eller noget lignende (efter at have kørt en af
de utallige wizards). Mappen blev delt med fulde skriverettigheder til
alle på netværket *uden at spørge mig* eller gøre mig opmærksom på
det. Computeren var helt nyinstalleret og opdateret med nyeste patches
og kørte desuden AVG antivirus.

Jeg var således ikke klar over at jeg havde åben for skriveadgang på
computeren, men det blev jeg hurtigt da en anden på netværket var
inficeret med en virus ved navn Lovgate. Lovgate spreder sig bla.
gennem network shares (med skriverettigheder, naturligvis), og det var
netop hvad min computer tilbød. Derfor blev jeg inficeret med Lovgate.
Jeg ved ikke hvorfor AVG ikke kunne stoppe filerne med det samme, men
resultatet blev at jeg fik lagt virusfiler i
c:\documents and settings\all users\documents og undermapper hertil
samt
c:\windows\system32\spool\drivers.

Det gik endda så galt at windows tilsyneladende brugte en af filerne i
printerdrivermappen (00003.spl) hvilket gjorde virusrensningen mere
besværlig.

Min pointe er at jeg synes at det er helt uhørt at Windows xp kan
finde på at dele en mappe på netværket, især med skriverettigheder, af
sig selv helt uden at spørge brugeren eller i det mindste at gøre
brugeren opmærksom på dette. Jeg er helt chokeret. Jeg har arbejdet
med Windows 2000 i mange år, og jeg forstår slet ikke de personer som
mener at Windows XP er mere brugervenlig. Jeg er af den stik modsatte
opfattelse.

Hvad synes I? Er det ikke langt ude at MS har valgt at se stort på
sikkerheden på denne måde? Det er da klart at der er mange
windowscomputere der rammes af virus, når der som default deles mapper
med skriverettigheder på netværket uden brugernes ønske/vidende.

Mvh
Morten