Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Idrætshaller? et spørgsmål om ASA
Fra : JH

Dato : 18-04-01 17:05

Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage nogle billeder i den kommende weekend,
til et korarrangement.
Det foregår i en idrætshal. Mit spørgsmål er, hvilke hastighed(ASA) film jeg
bør tage med?

Jeg har to kameraer, hvor jeg regner med at have blitz (Speedlite 550EX) på
det ene.

Jeg havde selv forestillet mig en "alm" 200 ASA(eller 400) til blitzen.

Og så måske 800 til det andet kamera, men kan en 800 ASA bruges til noget
fornuftigt, kan jeg få den rigtige farvegengivelse med fra scenelyset (og
senere diskoteket)?

Mvh Jakob

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 18-04-01 18:07

Hej Jacob

> Og så måske 800 til det andet kamera, men kan en 800 ASA bruges til noget
> fornuftigt, kan jeg få den rigtige farvegengivelse med fra scenelyset (og
> senere diskoteket)?

Du kan roligt bruge en 800, farverne skal nok komme med. Jeg vil anbefale
Fujis XPRESS 800, som du roligt kan presse en blænde eller to. Den er
selvfølgelig mere kornet end en 400; men jeg har selv den brugt i
koncertøjemed, og med godt resultat.

Den eneste anke jeg har at sort kun bliver *97% grå*

Mvh Troels Egeberg Hansen

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 19-04-01 19:50

Hej.

800 ISO, er et udmærket valg, eksponer efter scenelyset og kør Flashen som
udfyldning.

PS: en lille bemærkning til at presse den, er at hvis man presser den, vil
den have svært ved at tegne sort i skyggerne, samt at hvis der ikke bliver
kompenseret tilstrækkeligt i fremkaldning, vil den yderligere miste noget i
skyggepartierne.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Arneche Photo Design
v/ Per Arneche Jensen
E-Mail : arneche@email.dk

\!/
(@@)
------o00-(_)-00o------

Fra : JH

Dato : 25-04-01 17:00

Tak for hjælpen.
Weekenden er ovre, jeg brugte fujii 800 ASA, mest uden blitz, da det viste
sig, at der var en del hvide spots på scenen- nu bliver det spændende at se
resultatet.

PS undskyld for de tre ens indlæg, jeg kunne ikke se om de var blevet sendt.

Fra : JH

Dato : 01-05-01 08:33

Nu har gået billederne igennem, valget af ASA var helt i orden. Dog er der
en del rystede billede, men det var jeg på forhånd klar over, da jeg tog en
del "chancer" med 1/30 og 1/45.
Så for at undgå det fremover, har jeg nu køb den billige Canon Eos 50mm
f1,8, og kan ikke vente til der bliver tid og lejlighed til at afprøve den.
Mit første indtryk er larmende fokus (i forhold til USM), men rigtig god i
halv mørke omgivelser. Jeg har aldrig før haft en linse med så stor blænde
åbning, så det bliver sjovt/spænende.