hjælp
Fra : JB

Dato : 12-12-03 08:41

Jeg har fået en ny hund, en tæve på 18 månder,
hun er god som dagen er lang er behagesyg,
og er ellers nemt at arbejde med træning m.m.
følger mig over alt.

De første par dage var jeg hjemme, så vi kunne lære
hinanden at kende, nu skal jeg jo også passe mit arbejde,

Jeg prøvet at give henne adgang kun til køkken og gang,
for at se hvordan det gik, det gik ikke godt, køleskabet var
åben, maden spist, dørhåntagene til dørene bidt itu.

Er der nogen der har nogen gode ider som jeg kan trænne
henne med for at løse problemmet, for hun skulle jo gerne
have adgang til hele huset når jeg ikke er hjemme.
ps. når jeg er hjemme har hun adgang til det hele.

JB

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-12-03 19:05

On Fri, 12 Dec 2003 08:40:49 +0100, "JB" <tilmig@mail.dkx> wrote:

> [...]
>have adgang til hele huset når jeg ikke er hjemme.
>ps. når jeg er hjemme har hun adgang til det hele.

hun skal ikke have så meget plads det kan gøre dem nervøse det er
bedst hvis de kan se alt hvad der foregår derfra hvor de ligger og
sover så de ikke skal rejse sig hvergang der kommer en lyd, for meget
plads er mange gange lig med ødelagte ting og hylen og gøen, lidt
plads er ligmed tryghed og længere søvn uden pauser hvor den er nød
til at stå op af sengen for at tjekke de andre rum. tænd en radio så
den ikke lægger så meget mærke til lyde udefra.

når du er hjemme hos den så træn på den måde at du går lidt ud af
døren og ind igen med det samme, bare blive ved med det til hunden er
ligeglad med døren lukker og åbner. det lykkes for mig da jeg en dag
rodede med min ringeklokke og stod sad i døråbningen i lang tid, så
blev det ed hoveddøren lidt afmystikfiseret for hunden husk på at
den også lægger mærke til de ritualer du har når du går fra den i
længere tid, stress og speciale bevægelser osv

Fra : JB

Dato : 12-12-03 12:24

Tak for svaret.

Er det en god eller en dårlig ide at holde dørene åben
og med et trådnet for dørene når man ikke er hjemme
samt lade radio være tændt.

JB

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1q0ktv0mhipb51qolnt4g629nt0g058qdd@4ax.com...

Fra : Ladycatwoman

Dato : 12-12-03 13:33

"JB" <tilmig@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret.
>
> Er det en god eller en dårlig ide at holde dørene åben
> og med et trådnet for dørene når man ikke er hjemme
> samt lade radio være tændt.
>
> JB

Hold døren lukket, for ellers har du nok hurtigt hunden til løbe rundt i
nabolaget, hvis den ligefrem kan åbne køleskabet.
Radioen tror jeg desværre ikke hjælper det store men er forsøget værd. Min
Cujo bed som hvalp ledningen over allerede første dag,så gad han ikke høre
mere på det .

Alle de ting, som du plejer at gøre, når du går skal du træne mange gange i
løbet af dagen.
Tag nøglerne - læg dem tilbage uden at gå.
Tag sko og jakke på - hæng det op igen uden at gå.
O.s.v.
Så burde hunden vænne sig til de lyde og dermed ikke forbinde dem specielt
med, at nu går du.
Pas meget på dit kropssprog. Cujo (schæfer) kan tydeligt se på mig, om han
skal med mig eller ikke, og det er selvom jeg er meget bevist om min adfærd
og ALDRIG giver ham snor på, før jeg er klar til at gå ud af døren.

Jeg havde store problemer med Cujo til han var 1½. Han ødelagde også ALT af,
når han var alene men ellers aldrig noget.
Han blev aktiveret, fik ben med leverpostej, når han var alene og alle andre
gode råd blev fulgt.
Det stoppede dog helt, da han begyndte at sove i sengen med os om natten.
Her skal der lige tilføjes, at han kun ødelagde noget, når vi ikke var i
huset.
Fra den ene dag til den anden stoppede han dog med at ødelægge noget, og den
dag i dag tror jeg, at det hjalp, at han kunne få den kontakt, han havde
brug for om natten. Her skal jeg også lige tilføje, at han altså i forvejen
fik megen kontakt, men det var åbenbart ikke nok til hans behov.

Hunde er forskellige, og nogle er virkelig bange for at være alene, men din
hund kunne godt tyde på at kede sig, idet hun åbner køleskab m.m. Find på
nogle aktiviteter til hende Bustercube el.lign og se, om det ikke hjælper.
Kør hende så ellers træt i løbet af dagen ved at lade hende søge sin mad og
ellers bruge hovedet og sanserne.

Held og lykke og lad høre fra dig.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 12-12-03 20:59

>Hunde er forskellige, og nogle er virkelig bange for at være alene,

Det er imod alle hundes natur at være alene. En ulv eller sjakal er
aldrig alene. Derfor skal det trænes op.

Jeg vil fortsat anbefale Abrantes' bog "Hunden alene hjemme" som
handler om behandling af alene hjemme-problemer. Der er en 3-4
forskellige slags alene-hjemme syndromer, den ene, som er
angstbaseret, kan man ikke lige løse, alle de andre garanterer han kan
løses med bogens metode.

Mvh
Søren

Fra : Jørgen

Dato : 16-12-03 09:56

Hej igen

> [...]
>henne med for at løse problemmet, for hun skulle jo gerne
>have adgang til hele huset når jeg ikke er hjemme.

Det går meget bedre nu, der er næsten ingen problem men at hun
kan være alene hjemme, jeg har lave sovevarsels døren stå åben
når jeg går, så hun har adgang til køkken, gang og soveværelset,
senere vil jeg også lave henne ha adgang i stuen.
jeg har nu kun haft henne i 8 dage så det skal nok komme til
gå.

Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/