En tanke omkring postordre udenfor EU
Fra : K.N.

Dato : 12-12-03 06:37

Det har jævnligt været oppe og vende her i gruppen ang. bestilling af
DVD-film via postordre fra et land udenfor EU. Jeg kender ingen tal på hvor
mange forsendelser der egentlig bliver opsnappet i tolden, men det er mit
indtryk at toldvæsnet er blevet bedre til det i tidens løb.
Forleden kom jeg til at tænke på om December ikke er den mest oplagte måned
at bestille DVD'er udenfor EU, idet at jeg forestiller mig at en
forsendelsen måtte drukne i den ernorme mængde af julepakker der krydser
grænserne og dermed slippe relativt nemt igennem tolden.
Er det bare mig som ikke ved en pind om toldvæsnets arbejdsmetoder, eller
har nogle her i gruppen gode erfaringer med postordre fra ikke EU-lande i
December måned sidste år ?

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-12-03 21:25

"K.N." <No@mail.invalid> skrev:

> Er det bare mig som ikke ved en pind om toldvæsnets
> arbejdsmetoder, eller har nogle her i gruppen gode erfaringer med
> postordre fra ikke EU-lande i December måned sidste år ?

Jeg har ingen erfaring da jeg aldrig handler udenfor EU men jeg tror
ikke du skal regne med, at ret meget slipper igennem, da det er en
mindre guldgrube PostDK har fået med opkrævningen af deres noget
tvivlsomme gebyr for toldbehandling.

Tvivlsom fordi man har krav på selv at forestå toldbehandlingen, men
det kan i praksis ikke lade sig gøre. Det er endda et spørgsmål, der
har været helt på ministerniveau, men som sædvanligt blev der snakket
udenom.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-12-03 22:52

Morten Bjergstrøm wrote:
> Tvivlsom fordi man har krav på selv at forestå toldbehandlingen, men
> det kan i praksis ikke lade sig gøre.

Det er jeg nu ikke helt sikker på. Jeg fik en længere opskrift på
hvordan det skulle gøres da jeg ringede ind til Told og Skat. Det var
noget med at man skulle hente (købe?) en toldblanket i en af de større
boghandler som man så skulle udfylde og indlevere på det lokale
toldkontor (hvilket så vidt jeg forstod betød et sted på Amager for
københavnere). Her skulle de så gøre et eller andet og så sørge for at
blanketten blev sendt videre.

Ufattelig meget postyr for noget man meget let kunne have ordnet ved at
gøre det muligt at indberette til toldvæsenet på nettet. Jeg har sku
ikke noget imod at skulle betale told for de varer jeg køber udenfor EU
(hvis det ikke kan være anderledes) men gebyret på 50 kroner er godt nok
for langt ude. Så meget kan det sku ikke koste at åbne en pakke, tage en
faktura ud og gange beløbet med 1,25.

Tenz.

Fra : ML-78

Dato : 13-12-03 08:39

> [...]
> toldkontor (hvilket så vidt jeg forstod betød et sted på Amager for
> københavnere). Her skulle de så gøre et eller andet og så sørge for at

Det kan bare ikke lade sig gøre i praksis. Når pakken ankommer, vil PostDK
nemlig fortolde den alligevel. For at forhindre det skal man ydermere udfylde
papirer til dem, så de kan identificere den ved ankomsten. Man skal således på
forhånd kende til oplysninger, som man ikke har mulighed for at kende.

ML-78

Fra : Morten DH

Dato : 13-12-03 10:08

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
således på
> forhånd kende til oplysninger, som man ikke har mulighed for at kende.

Der er flere udenlandske butikker som tilbyder forsendelse via FedEx, DHL og
lignende - det er ikke altid de er dyrere at sende med og alene da at man
kan give PestDK fingeren er da pengene værd :)

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 13-12-03 11:15

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> enriched usenet with:

> Der er flere udenlandske butikker som tilbyder forsendelse via FedEx,
> DHL og lignende - det er ikke altid de er dyrere at sende med og alene
> da at man kan give PestDK fingeren er da pengene værd :)

Jeg bestilte en gang et spil i USA, og det blev sendt via UPS. De tog 110
kr. for at fortolde pakken for mig.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Garbage - Stupid Girl

Fra : Morten DH

Dato : 13-12-03 12:46

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bestilte en gang et spil i USA, og det blev sendt via UPS. De tog 110
> kr. for at fortolde pakken for mig.

UPS, DHL og lign. har, lige som PestDK et minimumsgebyr før de begynder på
det - jeg har, imodsætning til hos PestDK, aldrig været ude for at
konkurrenterne ikke respekterer den angivne toldværdi og åbner og selv
fastsætter et beløb, som de så regner told, moms og gebyrer efter...

Men retfærdigvis, så kan man da efter 1½ times stillen rundt per telefon, få
oplyst en adresse af PestDK hvor man "blot" kan indsende en skriftlig klage,
samt beviser for at de har handlet forkert, hvis man er uening med deres
(PestDK's) værdiansættelse af din pakke som afsenderen har tydeligt angivet
til en helt anden værdi.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-12-03 13:54

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> samt beviser for at de har handlet forkert, hvis man er uening med deres
> (PestDK's) værdiansættelse af din pakke som afsenderen har tydeligt

Du lyder meget fornærmet over, at Postdanmark/toldmyndighederne kan finde på
selv at fastsætte en værdi. Men som jeg har forstået andre postings her i
gruppe, så er der firmaer, der spekulerer i at opgive en falsk lav værdi for
at undgå toldbelægning. Så er det vel ikke så vanvittigt urimeligt, at
Postdanmark foretager en vurdering...

Uanset dette synes jeg at reglerne på området er helt urimelige. Men det er
ikke Postdanmark jeg er sur på.

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-12-03 19:59

Morten DH wrote:

> Der er flere udenlandske butikker som tilbyder forsendelse via FedEx, DHL og
> lignende.

Men de tager jo 100-150 kroner i told gebyr.

Mvh

Tim

Fra : Morten DH

Dato : 16-12-03 20:15

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse
> Men de tager jo 100-150 kroner i told gebyr.

Se min begrundelse i svar til Lars

Fra : N/A

Dato : 13-12-03 18:20

Fra : N/A

Dato : 13-12-03 18:20

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 20:16

> Er du nu sikker på det?

Ja.
http://www.folketinget.dk/samling/20021/spoergsmaal%5Foversigtsformat/s2467.htm
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S2467.htm

> Langt de fleste gange regner de nemlig kun
> med varens pris alene, og det svarer også til de meldinger, der er
> kommet fra "højtstående" PostDK-folk.

Jeg ved det og det er endnu en grund til, at PostDK ikke bør stå for
toldbehandlingen. De er simpelt ikke nok inde i reglerne til at
kunne udføre det pågældende stykke arbejde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-12-03 13:35

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg ved det og det er endnu en grund til, at PostDK ikke bør stå for
> toldbehandlingen. De er simpelt ikke nok inde i reglerne til at
> kunne udføre det pågældende stykke arbejde.

Interessante links. Ikke mindst i betragtning af at ToldSkat selv i et
skriftligt svar til FDIH har fastslået, at grænseværdierne gælder for varen
alene, altså minus porto. Lovteksten er på ingen måde entydig.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister" - Goethe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 13:36

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> skrev:

> Interessante links. Ikke mindst i betragtning af at ToldSkat selv
> i et skriftligt svar til FDIH har fastslået, at grænseværdierne
> gælder for varen alene, altså minus porto.

Ja så er forvirringen total.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 16:23

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> skrev:

> [...]
> Amager for københavnere). Her skulle de så gøre et eller andet og
> så sørge for at blanketten blev sendt videre.

Det er principielt set også rigtigt men PostDanmarks
toldbehandlingscenter er ikke klar over dette eller vil ikke være klar
over dette desværre.

> Ufattelig meget postyr for noget man meget let kunne have ordnet
> ved at gøre det muligt at indberette til toldvæsenet på nettet.

Ja det er underligt man ikke har indført når man har gjort i stor stil
med skatten.

> [...]
> på 50 kroner er godt nok for langt ude. Så meget kan det sku ikke
> koste at åbne en pakke, tage en faktura ud og gange beløbet med

Ja de 50,- sammen med den lave bagatelgrænse gør handel udenfor EU alt
for dyr desværre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 16:31

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev:

> [...]
> at opgive en falsk lav værdi for at undgå toldbelægning. Så er det
> vel ikke så vanvittigt urimeligt, at Postdanmark foretager en

PostDanmarks ansatte har med al respekt næppe forudsætninger for at
fastslå værdien af varer. Eksempelvis har jeg fornylig købt den nye
Kylie CD for 47,- hos CDWow. Hvis vi nu forestillede os, at CDWOW ikke
sendte fra EU men fra Hong Kong og de havde angivet værdien til 47,-
for en helt ny CD mon så ikke PostDK medarbejderne ville tænke "det kan
ikke være rigtigt" og så sætte værdien til 150,- så der skulle betales
told, moms + gebyr?

> Uanset dette synes jeg at reglerne på området er helt urimelige.
> Men det er ikke Postdanmark jeg er sur på.

Det er både PostDK og politikerne, der har skylden. PostDK fordi de, i
øvrigt uden lovhjemmel, indfører et gebyr for toldbehandlingen, hvilket
i sig selv er tvivlsomt. PostDK henviser til internationale
postkonventioner når der stilles spørgsmålstegn ved lovligheden af
gebyret. Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt internationale
postkonventioner er en del af dansk lovgivning. Ydermere er det de
forkerte, der skal betale gebyret. PostDK udfører ikke et arbejde for
modtageren af forsendelsen men for Told & Skat.
Politikerne har ligeledes en del af skylden fordi de ikke gør noget ved
problemet selvom de er blevet gjort opmærksom på, at der er et problem,
der er tosidigt. Den ene del er at bagatelgrænsen i DK er så lav som

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-12-03 17:07

> bagatelgrænsen i DK er så lav som
> ca. 80,- (afhængig af Eurokursen) og det er vel og mærke varens pris +
> porto, der ikke må overstige 80,- og ikke som mange tror varens pris
> alene, der ikke må overstige 80,-

Hvordan kan det egentlig være, at man skal betale told/moms af både varens
værdi og forsendelsesomkostninger? Er det fordi portoen betragtes som en
tjenesteydelse og dermed en vare?

Fra : ML-78

Dato : 13-12-03 18:20

> [...]
> alene, der ikke må overstige 80,- derudover er der problemet med, at
> man ikke kan toldbehandle sine varer selv.

Er du nu sikker på det? Langt de fleste gange regner de nemlig kun med varens
pris alene, og det svarer også til de meldinger, der er kommet fra "højtstående"
PostDK-folk. Der har ganske vist været nogle der har været ude for at skulle
betale told og gebyr, når den samlede pris overstiger 80,- men jeg synes snarere
det virker som undtagelsen. (Jeg er for øvrigt godt klar over, at *når* der skal
fortoldes, så beregnes det ud fra den samlede pris og ikke værdien alene.)

ML-78

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 17:14

> Hvordan kan det egentlig være, at man skal betale told/moms af
> både varens værdi og forsendelsesomkostninger? Er det fordi
> portoen betragtes som en tjenesteydelse og dermed en vare?

Det vil jeg tro. Hvis en dansk butik beregner sig
forsendelsesomkostninger, så er ydelsen også momsbelagt selvom
brevporto alene ikke er momsbelagt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N/A