firewall bag firewall
Fra : Knud Josefsen

Dato : 11-12-03 20:26

I en gruppe computere sidder yderst en Zyxel firewall. En af brugerne er
særlig forsigtig og har købt en zyxel af samme type til at beskytte sin egen
pc. Det går ikke umiddelbart. Nr 2 firewall låser fuldstændig når den får
netforbindelse, også selv om DHCP settings og LAN adressen først er ændret
så de to ikke konflikter.

Hvad er problemet..?

Tak!

Knud

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-12-03 22:26

"Knud Josefsen" <og54@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> når den får netforbindelse, også selv om DHCP settings og LAN adressen
> først er ændret så de to ikke konflikter.

Kan der opnåes forbindel mellem inderste pc og inderste router?

Hvis ja, kan der opnåes forbindels fra inderste router til ydre router?

Får inderste router rigtige oplysninger via DHCP (gateway og DNS)?

--
Bjarke Andersen

Fra : Knud Josefsen

Dato : 11-12-03 22:46

Hej Bjarke,

> Kan der opnåes forbindel mellem inderste pc og inderste router?
Ja, den pinger, men den går død når netstikket til den yderste router sættes
i.

> Hvis ja, kan der opnåes forbindels fra inderste router til ydre router?
Nej - af ovenstående årsag,

> Får inderste router rigtige oplysninger via DHCP (gateway og DNS)?
Næppe. Den går død og må bootes for overhovedet at komme til live igen!

Mange tak!
Knud

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-12-03 23:00

> Ja, den pinger, men den går død når netstikket til den yderste router
> sættes i.

Når routeren at notere en fejl i loggen?

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-03 00:01

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>"Knud Josefsen" <og54@hotmail.com> crashed Echelon writing

Hvilket IP-segment ligger lokalnettet i - og hvilket IP-segment
uddeler Zyxel nr 2 i ???

Hvordan er Zyxel nr 2 opsat på WAN-siden ?? Den bør være opsat til
Dynamisk IP-adresse (den skal jo hente ip adressen mv fra Zyxel nr 1),
det er vel ikke sådan at den er opsat til PPPoE ?!?!

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 13:33

"Knud Josefsen" <og54@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> netforbindelse, også selv om DHCP settings og LAN adressen først er ændret

Kan det være fordi der benyttes samme IP-adresse område på WAN siden, som på
LAN siden ?¨
Prøv at checke....

Jens

Fra : Knud Josefsen

Dato : 12-12-03 21:17

> Kan det være fordi der benyttes samme IP-adresse område på WAN siden, som

> LAN siden ?
> Prøv at checke....

Nej - de er sat til at uddele addresser med to forskellige startnumre.

Hvilket IP-segment ligger lokalnettet i - og hvilket IP-segment
uddeler Zyxel nr 2 i ???
Zyxel 1: 192.168.1.33 og 50 frem
Zyxel 2: 192.168.2.1 og 50 frem

Hvordan er Zyxel nr 2 opsat på WAN-siden ?? Den bør være opsat til
Dynamisk IP-adresse (den skal jo hente ip adressen mv fra Zyxel nr 1),
det er vel ikke sådan at den er opsat til PPPoE ?!?!

Det er den også
- ingen PPPoE

Det er åbenbart ikke helt trivielt. Prøvede også at sætte en dlink 804 efter
Zyxel 1 - den fik omgående zyxel 1 til at crashe! Dlink kører 192.168.0.1 og
100 op mens Zyxel kører 192.168.1.33 og 50 op. Dlink har 192.168.0.1, Zyxel
192.168.1.1

Når routeren at notere en fejl i loggen?
Jeg har ikke fået testet det endnu - fik ikke lige fat i brugeren...

Mange tak!
Knud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-03 21:29

"Knud Josefsen" <og54@hotmail.com> wrote:

>Hvilket IP-segment ligger lokalnettet i - og hvilket IP-segment
>uddeler Zyxel nr 2 i ???
>Zyxel 1: 192.168.1.33 og 50 frem
>Zyxel 2: 192.168.2.1 og 50 frem

Det er helt OK...

> [...]
>Dynamisk IP-adresse (den skal jo hente ip adressen mv fra Zyxel nr 1),
>det er vel ikke sådan at den er opsat til PPPoE ?!?!

Hvis den er opsat til dynamisk IP-adresse er det også OK.

> [...]
>100 op mens Zyxel kører 192.168.1.33 og 50 op. Dlink har 192.168.0.1, Zyxel

Mystisk...

Og det er Router 2's WAN port du kobler til lokalnettet ?!?!

Det ku' godt lyde som om du kobler op på LAN-siden. Dermed får du 2
DHCP servere på lokalnettet og det vil i reglen få netværket til at gå
i ged...

<mlr>

Fra : Knud Josefsen

Dato : 13-12-03 01:27

ISP <-> wan-zyxel1-lan <-> wan-zyxel2-lan
ISP <-> wan-zyxel1-lan <-> wan-dlin 804-lan
jo..
Crasher henh. zyxel2 og det hele....

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-03 02:59

> ISP <-> wan-zyxel1-lan <-> wan-zyxel2-lan
> ISP <-> wan-zyxel1-lan <-> wan-dlin 804-lan
> jo..
> Crasher henh. zyxel2 og det hele....

Lad os prøve og droppe Zyxel1 og lave et internt test setup.

Zyxel2 <-> Wan-dlink 804-lan

Crasher Zyxel2 her? (er godt klar over vi ikke kan få wan ip på Zyxel2)

Hvis crashen ikke skete, lyder det til at fejlen skal findes på Zyxel1.

--
Bjarke Andersen

Fra : Knud Josefsen

Dato : 16-12-03 01:11

Ok - svaret var så simpelt som at opgradere firewall'ens software. Derefter
virkede alt som det skulle...

Mange tak!

Knud