Rammer om bogstaver?
Fra : Anders Brandt

Dato : 11-12-03 12:45

Kan man vha. css lave rammer om bogstaver?

Jeg tænker på eksempelvis hvide fonte med en 1px sort ramme/border.

Jeg har søgt og søgt men ikke fundet en font-style der aktiverer dette -
eller skal jeg over Photoshop, og lægge det ind som et grafisk element?

Mvh
Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-03 13:19

Anders Brandt skrev:

> Kan man vha. css lave rammer om bogstaver?

Skal rammen være en firkant der går rundt om hvert bogstav eller
skal den være selve bogstavet (outline - hvor rammen markerer
bogstavets form)?

Det første kan gøres via css, det andet kræver en font der ser
sådan ud (eller grafik i stedet for skrift).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Brandt

Dato : 11-12-03 14:04

> [...]
> bogstavets form)?
>
> Det første kan gøres via css, det andet kræver en font der ser
> sådan ud (eller grafik i stedet for skrift).

Rammen skal være outline, hvor den markerer bogstavets form - findes der en
løsning på det?

Mvh
Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-03 14:13

Anders Brandt skrev:

> Rammen skal være outline, hvor den markerer bogstavets form -
> findes der en løsning på det?

Se under "det andet ..."
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-12-03 13:21

Anders Brandt wrote:

> [...]
>
> Jeg har søgt og søgt men ikke fundet en font-style der aktiverer dette -
> eller skal jeg over Photoshop, og lægge det ind som et grafisk element?

Du skal selv følgelig prøve at ligge selve CSS'en i et eksternt stylesheet.

Hintzmann c",)

Fra : Christian

Dato : 11-12-03 13:28

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

p.rammetext { border: 1px solid black;
width: 5%;}

Hvis jeg har forstået dig rigtigt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-03 13:55

Christian skrev:

> p.rammetext { border: 1px solid black;
> width: 5%;}

Hvorfor sætter du width?

Det vil give en ramme rundt om hele ordet. Hvis der skal ramme om
hvert enkelt bogstav, skal det pakkes ind i span:

- og der skal sættes en passende style på span indlejret i
p.rammetext.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 11-12-03 14:53

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvorfor sætter du width?

Så holder rammen sig til texten.

> Det vil give en ramme rundt om hele ordet. Hvis der skal ramme om
> hvert enkelt bogstav, skal det pakkes ind i span:

Jeg ved det godt, men troede bare ud for spørgsmålet at han mente en
ramme, altså nærmest en textbox. Det kan lavees på lettere måder end
den jeg viste, men havde tralvt.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-12-03 15:01

Christian wrote:

> Så holder rammen sig til texten.

Kun i IE.
I alle andre browsere vil width'en være 5% uanset om teksten fylder mere en de 5%

Hintzmann c",)

Fra : Christian

Dato : 11-12-03 17:31

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kun i IE.
> I alle andre browsere vil width'en være 5% uanset om teksten fylder mere en de 5%

Det har du ret i

Men som sagt jeg havde tralvt det blev i de sidste 5 min i matematik timen