CSS Klasser og "nedarving"
Fra : Thomas Due

Dato : 11-12-03 10:51

Hej,

Er det muligt at nedarve klasser i CSS?
Altså f.eks.:

..content {
width:100px;
height:100px;
color:white;
}

..content.alternate {
border:1px solid black;
}

Jeg er klar over at syntaksen sikkert er helt forkert, men det er også
udelukkende ment som en illustration.

Jeg har adskillige div'er som er næsten ens, men ikke helt. Derfor
ville det jo være rart om man kunne definerer en "grundklasse" som
definerer de værdier der er ens, og så nøjes med at definerer de
ændringer der er for hver enkelt variant.

Jeg bruger også div til andre formål, så det er ikke en mulighed at
sætte værdierne på div elementet.

Er det muligt, eller skal jeg definerer det hele hver gang?
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-12-03 10:58

Thomas Due wrote:

> [...]
> sætte værdierne på div elementet.
>
> Er det muligt, eller skal jeg definerer det hele hver gang?

Du tilføjer bare 2 class'er til dit div element, således:

..content {
width:100px;
height:100px;
color:white;
}

..alternate {
border:1px solid black;
}

Hintzmann c",)

Fra : Thomas Due

Dato : 11-12-03 12:23

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Du tilføjer bare 2 class'er til dit div element.

Takker og bukker!

Fra : J. Nielsen

Dato : 11-12-03 18:24

> Du tilføjer bare 2 class'er til dit div element, således:

> .content {
> width:100px;
> height:100px;
> color:white;
> }
>
> .alternate {
> border:1px solid black;
> }

Sejt!

Det har jeg osse ledt efter, men aldrig fundet.

Hvordan fungerer det, hvis der er overlap mellem de to erklæringer? Eks:

..content {
width:100px;
height:100px;
color:white;
}

..alternate {
color: black;
}

I html:

<!-- Hvad er color her? -->

Med venlig hilsen

Jakob Bro Nielsen
Aalborg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-03 19:19

"J. Nielsen" <mail@jbro.NOSPAMdk> skrev :

>Hvordan fungerer det, hvis der er overlap mellem de to erklæringer?

Den sidste vil vinde, men, undskyld, hvorfor prøver du det ikke
bare?
--
Knud