Total nybegynder
Fra : Guffy

Dato : 11-12-03 10:18

Hej i gruppen

Da jeg er helt ny inden for faget netværk, håber jeg der er nogen der
vil være mig behjælpelig med opsætning af et netværk.
Jeg har prøvet at gå tilbage i gruppen for at se om der skulle være
noget jeg kunne trække på, men det jeg har set på, har allerede et
netværk kørende. Det jeg har behov for er noget helt fra begyndelsen,
og gerne noget der holder mig i hånden og føre mig gennem det
forskellige.

Det der skal sættes sammen er 5 maskiner, de 3 af dem er nogle der er
fast på adressen, og de to kommer en gang i mellem når vi skal have
det sjovt. Vi kan dog køre sammen nu, da vi har en switch til
rådighed, men vi vil gerne kunne komme på nettet alle sammen også, så
vi kan se om andre er lige så gode til de spil som vi er

Jeg kan forstå på det hele at jeg/vi ikke kan nøjes med en switch
alene, men skal have en hub også, og så er det jeg ikke kan følge med
mere, for jeg forstår mig ganske enkelt ikke på det, og det være sig
opsætning i Windows (alle med XP-Pro), og hvad der skal sluttes til
før noget andet, om switch skal før eller efter hub, og alt sådan
noget.

Findes der er hjemmeside der kan "gøre" tingene for mig, eller hvordan
skal det gribes an ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-03 11:38

Guffy skrev:

> [...]
>rådighed, men vi vil gerne kunne komme på nettet alle sammen også, så
>vi kan se om andre er lige så gode til de spil som vi er

En switch kan kun arbejde med ét net.

>Jeg kan forstå på det hele at jeg/vi ikke kan nøjes med en switch
>alene, men skal have en hub også

En hub er kun en flerportsrepeater og må betragtes som et
forældet stykke netapparat. En switch kan alt hvad en hub kan og
er smartere. Hub'en sender hele tiden alt ud til alle. Switchen
sender kun til den rigtige klient.

>opsætning i Windows (alle med XP-Pro), og hvad der skal sluttes til
>før noget andet, om switch skal før eller efter hub, og alt sådan
>noget.

Du skal have en router. En router kan arbejde med flere net. Det
er faktisk derfor den hedder en router fordi den ruter pakkerne
ud på det rigtige net hvis den ikke selv kan levere direkte til
den rigtige klient.

Hvis der allerede er porte nok i switchen, kan en enportsrouter
klare det.

Opsætningen bliver da:

-- internet -- router -- switch -- en masse pc'er.

Hvis du vil spare en strømforsyning, kan du droppe switchen, men
så må du til gengæld købe en router med porte nok.

>Findes der er hjemmeside der kan "gøre" tingene for mig, eller hvordan
>skal det gribes an ?

Sandsynligvis skal routeren bare sættes til, og så skal pc'erne
sættes op til at benytte DHCP - hvilket reelt betyder at de skal
have IP-nummer og DNS-server tildelt dynamisk (det må ikke være
fast).

Du kan dog være uheldig at der skal pilles lidt (hvis f.eks. der
er uheldigt sammenfald mellem IP-området mellem de to net)

Alle pc'er der er sat op til at benytte DHCP, skal bare proppes i
én af portene for at komme på nettet.

--
Bertel

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-12-03 13:20

> [...]
> er uheldigt sammenfald mellem IP-området mellem de to net)
>
> Alle pc'er der er sat op til at benytte DHCP, skal bare proppes i

Findes der et sted på nettet hvor man kan lære hvad man skal skrive hvad og
hvor når man skal sætte adresserne op på de forskellige maskiner ?
Jeg har ladet mig fortælle at det er nødvendigt at have en server for at
komme på nette med maskinerne, men kan det ikke lade sig gøre med en switch
og en router alene. Vi har alle XP-pro på maskinerne.

Kim Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-03 13:56

Kim Larsen skrev:

>Findes der et sted på nettet hvor man kan lære hvad man skal skrive hvad og
>hvor når man skal sætte adresserne op på de forskellige maskiner ?

   http://www.net-faq.dk/

Her står alt hvad hjertet kan begære.

>Jeg har ladet mig fortælle at det er nødvendigt at have en server for at
>komme på nette med maskinerne

Det er forkert.

>men kan det ikke lade sig gøre med en switch
>og en router alene.

Det kan lade sig gøre med en router alene. Switchen er kun en
(smart) fordelerboks.

>Vi har alle XP-pro på maskinerne.

W95, W98, W2000, XP, Mac, Linux ...

Blot der er netprotokoller i styresystemet, kan det spille sammen
med en router og internettet.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 20:44

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev :

>Blot der er netprotokoller i styresystemet, kan det spille sammen
>med en router og internettet.

Det er da vist en sandhed med visse modifikationer.

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-12-03 22:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det er da vist en sandhed med visse modifikationer.
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Vil du gerne forklare nærmere så jeg ikke går hen og laver noget jeg ikke
burde, som skrevet tidligere, så er jeg totalt grøn i faget.

Kim Larsen

Fra : Jan Bachman

Dato : 12-12-03 23:04

>Vil du gerne forklare nærmere så jeg ikke går hen og laver noget jeg ikke
>burde, som skrevet tidligere, så er jeg totalt grøn i faget.

Jan hentyder til, at det ikke er ligegyldigt hvilken protokol man
installerer på sin PC, hvis man skal have internetadgang. Det skal
være "TCP/IP".

En protokol er i praksis som et sprog. F.eks. dansk eller tysk.
To personer kan snakke sammen, blot de snakker samme sprog.
Ligeledes snakker computere sammen via en protokol.
Protokolsættet der anvendes på Internettet hedder "TCP/IP".

Der findes andre protokoller. F.eks. IPX/SPX og NetBEUI. De duer ikke
til Internet.

/Jan

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-12-03 00:35

> [...]
> Protokolsættet der anvendes på Internettet hedder "TCP/IP".
>
> Der findes andre protokoller. F.eks. IPX/SPX og NetBEUI. De duer ikke

Ok, tak

Kim Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-03 09:47

jan@stevns.net skrev:

>Det er da vist en sandhed med visse modifikationer.

Ja, det var vist et udsagn der skulle 'fortolkes'.

--
Bertel