Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoprinter.
Fra : Jesper

Dato : 11-12-03 07:21

Hej.

Jeg overvejer at købe en egentlig fotoprinter.

Mit eneste krav er, at der skal være tale om kvalitet.

Pris max. i niveauet kr. 10.000.

Printeren skal primært bruges til at udskrive billeder i alm. størrelse og
enkelte lidt større billeder (typisk svarende til A4 størrelse). De billeder
som skal udskrives vil være billeder, som er scannet ind. (Jeg har en del
gamle billeder - primært sort/hvid - som jeg gerne vil have lavet kopier
af).

Hvad kan anbefales?

mvh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 10:36

Her er lidt om printere, blæk og papir....

http://www.normankoren.com/makingfineprints4.html

Følger du diverse links rundt på siden og til andre sider, har du et par
ugers læsning om farve og SH print. På denne side er der en masse om at
scanne oldefars billeder og printe dem fint ud igen

Hilsen
Karsten Hartmann

khsabelsnaazlanprikdk

Fra : Leif Jensen

Dato : 11-12-03 17:44

Har du overvejet at bruge en fotohandler, så kan du spare op til 10.000,- på
printeren. Udgifterne til papir og blæk svarer nogenlunde til prisen på at
få lavet billederne på et laboratorie.
Bare en tanke
--
Leif Jensen

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-12-03 11:57

Leif Jensen wrote:
> [...]
> printeren. Udgifterne til papir og blæk svarer nogenlunde til prisen på at

Et andet argument for at bruge fotolab, er holdbarhed af udprint. Og så
skal man huske at blækpatroner tørrer ind efter 1-1½ år, så man skal
printe en del.

Men jeg ser nogle fordele ved selv at printe:

- trial and error, hvis man printer/retter/printer... kan det tage en
del dage via fotolab
- "skæve" formater, det er ikke trivielt at få hos print services. Jeg
printer ofte i 18*24, det passer til digitalkameraets 3:4, og er et
standardmål i skifterammer
- et A4 ark fotpapir kan købes til ~5,- og et 20*30 bestilt print koster
~15,-. Hvis jeg skal være ærlig så tvivler jeg på at der går for 10
kr. blæk på sådan et ark.

Ifølge specs på de farve patroner jeg bruger, som koster ~300 originalt,
kan de printe 650 sider 15%, hvilket jeg omregner til ~100 sider. Altså
kr. 3,- i blæk for en hel A4 side. Indrømmet at det er producentens
specs.

Når vi snakker printer i den prisklasse som den oprindelige spørger
efterlyser, så vil den formodentlig også kunne printe på A3 (eller A2),
jeg kan ikke finde foto printservices med faste priser på den slags.

Hvis man overvejer printer i 10 kkr prisklassen, så tror jeg ikke det
udelukkende er til privatbrug ;)

Men om man gør det ene eller det andet, afhænger jo af de individuelle
behov.

--
Don't waste space

Fra : Jesper

Dato : 13-12-03 10:31

Tak for inputs.

Jeg er ret ny indenfor foto - og har ikke helt styr på det med formatet.

Hvad betyder formatet 3:4 egentligt?

mvh

Jesper

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-12-03 10:53

Jesper wrote:

> Jeg er ret ny indenfor foto - og har ikke helt styr på det med
> formatet.
>
> Hvad betyder formatet 3:4 egentligt?

Det henviser størrelsesforholdet mellem billedets lange side og dets
korte side: 4/3 = 1,333...

Den papirstørrelse der er mest udbredt til foto er 10x15cm. Der er
størrelsesforholdet 2:3: 3/2 = 1,5.

De fleste digitalkameraer producerer billeder i formatet 3:4. F.eks.
vil et typisk 3MP kamera lave billeder på 2048x1536 pixels. 2048/1536 =
1,333...

Hvis man vil have dem udskrevet må man enten vælge en udskriftstørrelse
der også har formatet 3:4 (det er de "skæve" formater Thomas snakker
om) eller beskære billedet så det passer til det ønskede format.

Fra : emj

Dato : 13-12-03 11:09

On Sat, 13 Dec 2003 10:31:29 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

>Hvad betyder formatet 3:4 egentligt?
>Hvad betyder formatet 3:4 egentligt?

At billedets bredde og højde forholder sig som 3 til 4
eksempel
640x480, 800x600, 1024x678, osv

Formatet 2:3 bruges i forbindelse med udskrift af fotos i størrelse
15 cm x 10 cm
Formatet 3:4 bruges i forbindelse med visning på skærm
Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : David List

Dato : 13-12-03 13:16

On Sat, 13 Dec 2003 11:08:56 +0100,
emj <emj@adresseløs.dk>
wrote in <f9pltv48rl7skhofkj31a3gnp2ishovfta@4ax.com>:

> At billedets bredde og højde forholder sig som 3 til 4
> eksempel
> 640x480, 800x600, 1024x678, osv

Du mener formentlig 1024x768, ikke sandt?
Det er netop *ikke* et 3:4 format. Regn selv efter :)

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-12-03 13:24

David List wrote:
> On Sat, 13 Dec 2003 11:08:56 +0100,
> emj <emj@adresseløs.dk>

> Du mener formentlig 1024x768, ikke sandt?

Det vil jeg da tro han gør.

> Det er netop *ikke* et 3:4 format. Regn selv efter :)

3*256=768, 4*256=1024 ??

--
Don't waste space

Fra : David List

Dato : 13-12-03 18:21

On Sat, 13 Dec 2003 12:23:45 +0000 (UTC),
wrote in <slrnbtm16h.290e.nospamplease@mail.corell.dk>:
> David List wrote:

....<snip>

> Det vil jeg da tro han gør.

> 3*256=768, 4*256=1024 ??

Damn - sorry, jeg taenkte paa det format, mange regner som det naeste paa
"skalaen": 1280x1024, som af forskellig aarsager har sneget sig
ind. Det har snydt mig i hvert fald een gang, jeg skulle kalibrere en monitor.

Fra : Michael Bothager

Dato : 12-12-03 17:53

Jesper wrote:
> [...]
> gamle billeder - primært sort/hvid - som jeg gerne vil have lavet kopier

Epson 2100, jeg er meget tilfreds med min

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager