Bios problem eller hvad?
Fra : Kenneth Larsen

Dato : 10-12-03 23:22

Hej Gruppe
Jeg har samlet en amd2000+ processor(266fsb) med et asus a7n8x-x
bundkort(ramen er pc3200). Første gang jeg startede den skrev den cpu has
been changed. Men den fandt kun cpu'en som 1240mhz og ændrer altså ikke til
de 1666mhz den skal køre med. Går jeg ind i bios og vil ændre noget kan den
ikke gemme det og går i sort og da jeg loadede bios defaults gik den også i
sort. Begge gange har jeg clearet cmossen for at få gang i den igen. Den
finder hdd og cd'drev og cpu v. 1240mhz og jeg kan godt køre windows, men
ved opstart skal jeg vælge bios eller f1 to continue. Vælger jeg ikke f1 kan
jeg kun gå ind i bios men tilsyneladende ikke save og den gemmer måske
derfor heller ikke cpuen som en 2ghz. Ved nogle hvad der kan være galt? På
forhånd tak.

Mvh Kenneth

Fra : Leony

Dato : 11-12-03 14:31

In news:3fd79bf7$0$9774$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Kenneth Larsen <kennethlarsenn@privat.dk> typed:

> Jeg har samlet en amd2000+ processor(266fsb)

Har du vendt køleren rigtigt?

> Men den fandt kun cpu'en som 1240mhz og ændrer
> altså ikke til de 1666mhz den skal køre med.

Meget normalt problem.
Du skal ændre FSB til 133 i stedet for 100.

Din processor har en multiplier på 12,5.
Ved en FSB på 100 kører den 100*12,5=1250 MHz.
Ved en FSB på 133 kører den 133*12,5=1662 MHz.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kenneth Larsen

Dato : 11-12-03 18:41

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> In news:3fd79bf7$0$9774$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Kenneth Larsen <kennethlarsenn@privat.dk> typed:

> Har du vendt køleren rigtigt?

Ja det mener jeg, kølerkanten passer på soklen osv.. Men problemet er mest
biosen.

> Meget normalt problem.
> Du skal ændre FSB til 133 i stedet for 100.

Ja det tænkte jeg nok. Jeg havde regnet det ud på lommeregneren og tænkte at
det var et af problemerne. Og jeg har set den står til 100 men jeg kan ikke
ændre (save) det; og ville den ellers ikke automatisk finde de 133. Ram'en
kører cas 3, men det har vel ikke noget at sige. Kan det være batteriet som
ikke virker eller er det biosen? Når den skriver cpu has been changed har
der vel ikke siddet en cpu tidligere elle hvad? Tak for svaret.

Mvh Kenneth

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-12-03 18:54

"Kenneth Larsen" <kennethlarsenn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> ændre (save) det; og ville den ellers ikke automatisk finde de 133.

Nu kender jeg ikke lige det pågældene bundkort. Men på nogle bundkort er der
lige en jumper der skal stilles på, for at BIOS vil vedkendes de 133. Hvis
det er det der er dit problem, er du nødt til at støve manualen igennem for
at finde frem til den pågældende jumper og hvordan denne skal stilles .

Fra : Kenneth Larsen

Dato : 11-12-03 19:23

Der står i manualen mth. jumperen du nævner 400/333/266 er default men man
kan ændre jumperen ben2+3 til 200fsb only. Jeg checker lige om den sidder
rigtigt, men den burde være på default.

Mvh Kenneth

Fra : Kenneth Larsen

Dato : 14-12-03 13:48

Så virker det. Der skulle bare saves/ændres fra 100mhz til 133mhz. Det havde
personen jeg hjalp bare lidt svært ved at gøre. Beskeden var den gik i sort,
men nu går den ikke i sort?? De har nok ikke været så bioskyndige som jeg
troede. Tak for hjælpen og god jul.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-12-03 01:29

> Tak for hjælpen og god jul.