MS Windows
briani 27239
Danske tegn i dos-prompt (win98)
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-12-03 16:21

Hejsa

Et gammelt dansk dos-program skal flyttes over på en anden maskine. Den nye
maskine kører win98 DK (den gamle kører win95 DK) og tegnsættet i
autoexec.bat/config.sys er 865, så den side af sagen skulle være i orden.

Programmet ser da osse fint ud hvis man starter maskinen i dos-mode og går
ind i det. MEN - hvis jeg starter i win98 og starter programmet op sker
der enten:

1) Programmet startes op i full screen: æ og å er rigtige men ø går i udu.
2) Programmet startes op i et vindue: danske tegn er rigtige men
"T-stykkerne" i rammen er forkerte.

Det skal også lige siges at hvis man skifter mellem full screen og vindue
(alt + enter), så kan man enten se ø'erne eller T-stykkerne i rammen. Dvs.
problemet er at der sker et-eller-andet når et dos-vindue bliver banket op
i full screen...

.... men hvad?

Mvh.
/Thomas

Fra : Snuden

Dato : 10-12-03 22:34

On Wed, 10 Dec 2003 16:20:43 +0100, "Thomas Lindgaard"
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

> [...]
>problemet er at der sker et-eller-andet når et dos-vindue bliver banket op

Hmm.. der er vist noget med at det hjælper at sætte fonten i
genvejsegenskaberne til "Lucinda"
--
Snuden

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-12-03 23:26

On Wed, 10 Dec 2003 22:34:19 +0100, Snuden wrote:

> Hmm.. der er vist noget med at det hjælper at sætte fonten i
> genvejsegenskaberne til "Lucinda"

Uhm... hvordan? Det eneste jeg kan vælge mellem er truetype og bitmap i
forskellige størrelser - ikke noget med navne.

Det viser sig desuden at problemet er lidt mere generelt: Der er slet
ingen ø'er i fullscreen dos-mode - det er ikke begrænset til det
specifikke program.

I autoexec.bat og config.sys er code page sat til 865 og senere til 850
hvilket i min verden burde give et dansk tegnsæt... men jeg kan <bandeord>
ikke gennemskue hvad der sker når man går fra at have et dos-vindue til at
have det i fullscreen.

Mvh.
/Thomas