Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Offentliggørelse af fotos fra koncert i bl~
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 10-12-03 15:34

Jeg er amatørfotograf og tager billeder når chancen er der. Jeg spørger her
og ikke i jura, da jeg tror i ved det bedre.
En frivillig (læs ingen penge indblandet) musikforening har spurgt med om
jeg vil bidrage med nogle af mine koncertbilleder til deres gratis omdelte
blad.
Det vil jeg selvfølgelig gerne. MEN vil jo helst ikke i problemer ved det.
Må man sætte billeder af Julie (popstars) og Sanne Salomonsen i bladet
(taget i tivoli)?
Må man sætte billeder af Julie (popstars) og publikum i bladet (taget i
tivoli)?
Må man sætte billeder af nogle fra publikum i bladet (taget ved forskellige
lejligheder)?
Må man sætte billeder af noget musik udstyr i bladet, hvor fabrikanten
fremgår (taget i musikbutik og ved koncerter)?

Som sagt er der ingen penge indblandet. Ville det være anderledes, hvis man
fik penge for det?

Jeg kan se at mange der i blandt mig selv offentliggør mange koncertfotos på
deres hjemmeside - så som sådan ser jeg ikke noget problem i det. Vil bare
gerne være helt sikker. Da et omdelt blad er sværere at trække tilbage end
en hjemmeside.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-03 15:50

Jan Emil Christiansen wrote:

> Det vil jeg selvfølgelig gerne. MEN vil jo helst ikke i problemer ved det.
> Må man sætte billeder af Julie (popstars) og Sanne Salomonsen i bladet
> (taget i tivoli)?

Ja

> Må man sætte billeder af Julie (popstars) og publikum i bladet (taget i
> tivoli)?

Ja

> Må man sætte billeder af nogle fra publikum i bladet (taget ved forskellige
> lejligheder)?

Ja

> [...]

Ja

> Som sagt er der ingen penge indblandet. Ville det være anderledes, hvis man

I forbindelse med en redaktionel omtale af koncerten er det ok at
vise billeder af de optrædne og publikum, og det gør ikke nogen
forskel om du leverer billederne gratis, eller om du får betaling
for dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 10-12-03 16:04

Mange tak for svarene.

Jan

Fra : rosenauer.dk

Dato : 10-12-03 17:04

> Ja

Hvad så såfremt at Tivoli (eller et givent andet spillested) ikke har givet
tilladelse til at det blev fotograferet og deres politik generelt er at man
ikke må ?

Mvh,

Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-03 17:48

"rosenauer.dk" wrote:

> Hvad så såfremt at Tivoli (eller et givent andet spillested) ikke har givet
> tilladelse til at det blev fotograferet og deres politik generelt er at man
> ikke må ?

Et fotoforbud skal skiltes meget tydeligt, og det skal være ved
indgangen, så man allerede inden køb af entrebillet er klar over,
at man løser billet til et sted med fotoforbud, og et fotoforbud
skal håndhæves meget strengt, ellers holder det slet ikke.

Og skulle det lykkedes dig at fotografere trods fotoforbudet, så
vil Tivoli, orkesteret, kunstnerne o.s.v. ikke kunne gøre en skid,
Tivoli og en koncertsal er et sted med offentlig adgang, der er
ikke noget lovgivning som forbyder fotografering på steder der er
offentlig adgang til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rosenauer.dk

Dato : 10-12-03 17:54

> [...]
> Tivoli og en koncertsal er et sted med offentlig adgang, der er
> ikke noget lovgivning som forbyder fotografering på steder der er

Hej Niels! - tak for dit svar..!

OK.. så skal jeg lige have skåret noget ud i pap.. hvis jeg nu f.eks.

1) Tager mit point-and-shoot kamera med til en koncert (hvor point-and-shoot
kamera er ok) og tager billeder som jeg efterfølgende propper i en avis så
er det helt ok - eftersom det var en 'offentlig' koncert ?

2) Tager mit DSLR med til en koncert (hvor DSLR ikke er ok, men
point-and-shoot er det) og tager billeder med det alligevel, som jeg
efterfølgende propper i en avis så er det helt ok - eftersom det var en
'offentlig' koncert ? ( på trods af at jeg har brugt et kamera der ikke ses
fra arrangørens side som værende 'ok' ? )

/Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-03 18:36

"rosenauer.dk" wrote:

> [...]
> 'offentlig' koncert ? ( på trods af at jeg har brugt et kamera der ikke ses
> fra arrangørens side som værende 'ok' ? )

Hvis billederne er optaget et sted med offentlig adgang, så kan
de publiceres i enhver relevant sammenhæng, og arrangøren kan
ikke rigtig gøre indsigelser.

Med relevant sammenhæng menes naturligvis en artikel der omtaler
stedet, koncerten eller orkesteret. Det vil også være relevant
at vise billederne sammen med en artikel, der f.eks. handler om
at unge får høreskader ved koncerter med høj misik.

En koncertsal, Tivoli o.s.v. er steder med offentlig adgang, og
det gør ikke en forskel, at man betaler for adgangen.

Du bør også vide, at hvis du f.eks. fotograferer til en koncert
med et fotoforbud, og arrangørens folk tager fat i dig, så må
de ikke røre dit kamera, hvis de forsøger at beslaglægge det, så
er det rent teknisk et røveri, de kan kun bede dig om at forlade
lokalet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen