Blod i afføring
Fra : Lene Hansen

Dato : 10-12-03 13:55

Mine to små (snart store) killinger fra i sommers har blod i deres afføring.
Det er to små killinger som ikke har fået den bedste start på livet (har
omtalt dem et andet sted).
Har naturligvis talt med dyrlægen, men han siger at det formentlig er orm,
men nu har de fået ormekur 3 gange og i hvert fald den ene har en del blod
i.
Men bortset fra det, så virker de overhovedet ikke syge. Spiser godt og
meget. Er ikke magre eller nogen andre sygdomstegn og leger stadig som var
de små killinger.
"Kun" de små maver er lidt ustabile. Men især det blod bekymre mig. Har til
min skræk læst det evt. kan være tegn på leukæmi - og at denne sygdom er
smitsom (kigger rundt på alle mine andre katte!)
Har andre erfaring med dette og hvad jeg kan gøre, når dyrlægen bliver ved
med at sige det er orm.

Hilsen

Lene

Fra : Helle

Dato : 10-12-03 14:09

"Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> smitsom (kigger rundt på alle mine andre katte!)
> Har andre erfaring med dette og hvad jeg kan gøre, når dyrlægen bliver ved

Avs det lyder ikke så godt. Det er ret væsentligt om det er frisk eller
fordøjet blod. Hvis det er frisk blod er det helt rødt. Det betyder at
blodet stammer fra den sidste del af endetarmen. Det kan være en sprække
hvilket katte meget ofte får hvis de har tynd/dårlig mave. (det kender vi jo
også selv). Det kan også være hærmorider. Har du set nogen orm i afføringen?
3 ormekure burde være rigeligt og orm skulle der da ikke være flere af. Hvis
det er frisk rød blod behøver du ikke være så rædselsslagen men naturligvis
bør det undersøges. Jeg oplevede det selv en dag med min den ene kat og
ringede straks til dyrlægevagten (lørdag formiddag) som beroligede mig og
sagde det var fordi han havde dårlig mave på det tidspunkt.
Har du givet skånefoder til de dårlige maver? og suppleret med zoolac som
fåes hos dyrlægen? det er MEGET vigtigt at du går ind og giver et
kvalitetsfoder som RC, Hills, Eukanuba, Iams mm. og IKKE et billigt foder
fra et supermarkede.

Er det derimod fordøjet sort blod du finder i afføringen, er der grund til
at være nervøs. Så er det en indre blødning et eller andet sted i
tarmsystemet og det SKAL undersøges med det samme.

Hvis din dyrlæge bare bliver ved med at sige det er orm (efter 3 kure) så
skift dyrlæge!! Mange dyrlæger har tendens til at give et standart svar på
alt: det er orm!

Skriv endelig igen.

Mvh Helle

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-12-03 14:30

Jeg kan meddele at det er helt frisk blod. Den ene kan finde på at sætte sig
ved siden af bakken, og det jeg tørrede op i går, der var det helt frisk
rødt blod.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:09

"Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Har andre erfaring med dette og hvad jeg kan gøre, når dyrlægen bliver ved
> med at sige det er orm.

Jeg vil råde dig til, at prøve en anden dyrlæge.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : smhn

Dato : 10-12-03 14:06

Hej Lene.

Det ville også bekrymre mig til søvnløse nætter.
Jeg ville prøve at gå til en anden dyrelæge for at få nogle "friske"
øjne til at se på dem.
Jeg vil ikke nævne hvem den tidligere læge er, men blot fortælle at han
efter flere omgange ormekur, stadig holder på at det er da.

Håber at du finder en løsning så de små bliver raske.

Hilsen

smhn

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-12-03 14:36

Jeg kan også lige nævne at de får "god mad" og ikke forkert foder. Men de
æder også ALT - er allerede begyndt at komme med mus. Det er både inde og
udekatte - bor på landet væk fra trafik, så de har fri adgang ude som inde.
Men deres appetit fejler absolut ikke noget!!

Lene

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-12-03 14:57

In article <3fd717ac$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lene Hansen
<le_ne@paradis.dk> wrote:

> Men bortset fra det, så virker de overhovedet ikke syge. Spiser godt og
> meget. Er ikke magre eller nogen andre sygdomstegn og leger stadig som var
> de små killinger.

Og mit gæt er tyktarmskatar - som sædvanligt
Det lyder i hvert som om det kunne være et bud.. især fordi det vist
ikke er så ualmindeligt.

Jeg kopierer lige et indlæg jeg skrev i sidste måned - der er links til
gamle indlæg, der beskriver det hele ret indgående

"Jeg har en kat, der er blevet helbredt for en tyktarmskatar med Aloe
Vera juice.
Jeg lægger lige links ud til et par gamle indlæg jeg har skrevet,
fundet på Google, der beskriver det hele ret indgående
Jeg har beskrevet dette her rigtig mange gange, så jeg håber du bærer
over
Jeg tænkte osse at Aloe Vera måske kunne være et forsøg værd.
http://makeashorterlink.com/?N27E25284
http://makeashorterlink.com/?Z50E21284
Jeg fandt osse en lidt nyere beskrivelse af tyktarmskatar +Aloe Vera
jeg har begået
http://makeashorterlink.com/?J2A031186 Der er meget mere hvis du søger
på " dk.fritid.dyr.kat +Aloe vera "..

håber det hjælper dig lidt? "

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 10-12-03 15:19

Hej Lene

Det er ikke så rart når man ser at ens dyr har blod i afføringen. Her for 1½
måned siden havde min hankat det også, han spiste som om han aldrig fik mad,
og legede med Iben (vores hunkat), og man kunne ikke se at der var noget
galt. Så jeg kontaktede en dyrlæge som jeg kender, og han sagde at jeg
skulle prøve at give ham en til to tsk. fulde A38 to gange om dagen i en
uge, da det muligvis var fodret der havde genert hans endetarm. Så han fik
det i en uge, også var der ikke blod i mere. Så det kunne være at du skulle
prøve det, også skift evt. over til noget andet fodre, da der kan være noget
i som deres tarme ikke er så glade for. Jeg bruger selv Hills nu, og der er
ingen problemer mere

Håbar at det bliver bedere for dine to små misser

Knus Ninna

Fra : Denise

Dato : 10-12-03 15:45

> [...]
> smitsom (kigger rundt på alle mine andre katte!)
> Har andre erfaring med dette og hvad jeg kan gøre, når dyrlægen bliver ved

Hej Lene
Jeg ville som andre siger prøve en anden dyrlæge.
Hvis der er lidt slim sammen med blodet kan det måske være mave/tarm
betændelse, det har jeg prøvet med vores nogle gange, mest da de var
killinger. Det er så ikke alvorligt, og når de ikke viser andre sygdomstegn,
så er det mit gæt.
Men det kræver jo penicillin eller antibiotika, så prøv anden dyrlæge
Hilsen Denise

Fra : Kim Bengtsson

Dato : 11-12-03 08:20

> [...]
> smitsom (kigger rundt på alle mine andre katte!)
> Har andre erfaring med dette og hvad jeg kan gøre, når dyrlægen bliver ved

Hej

Jeg har haft samme problem med mine katte flere gange. Jeg har det
faktisk også nu, tror jeg prøver noget a-38. Men de første gange farede
jeg selvføgelig afsted til dyrlægen, han kunne ikke finde noget galt.
Jeg havde en afføringsprøve med så han kunne se blodet, men det kunne
han heller ikke se ??? Det var åbenbart forsvundet på vej derop. Men det
lyder også på dit tilfælde som om at dyrlægerne tager rimeligt let på
den slags problemer.
Jeg har haft en indlæg næsten magen til dit, herinde for noget tid
siden. Der var en der skrev at hun havde haft samme problem. Hendes
katte havde spist isolering og derfor havde de blod i afføringen ( mente
dyrlægen ) Kan det være at dine katte har spist isolering ?

Mvh Kim

Med venlig hilsen
Kim Bengtsson
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : MRN

Dato : 11-12-03 14:39

> [...]
> min skræk læst det evt. kan være tegn på leukæmi - og at denne sygdom er
> smitsom (kigger rundt på alle mine andre katte!)

Du kan være helt rolig på det punkt. Leukæmi, eller blodkræft som det hedder
på dansk, er ikke smitsomt:)

Mvh
MRN

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-12-03 15:11

MRN skrev

<Du kan være helt rolig på det punkt. Leukæmi, eller blodkræft som det
hedder på dansk, er ikke smitsomt:) >

Katte leukæmi også kaldet FeLV er meget smitsomt
og dødeligt, det smitter både mellem far/mor og killing
(altså killingen kan fødes med det hvis en forælderkat
har det) og i omgivelserne via spyt, blod, urin osv.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : MRN

Dato : 11-12-03 16:23

> Katte leukæmi også kaldet FeLV er meget smitsomt
> og dødeligt, det smitter både mellem far/mor og killing
> (altså killingen kan fødes med det hvis en forælderkat
> har det) og i omgivelserne via spyt, blod, urin osv.

Ohhh.... Jeg troede at leukæmi var det samme hos både mennesker og dyr...
Min fejl...

Mvh
MRN

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-12-03 18:19

In article <3fd88bd5$0$9820$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, MRN
<nyheder@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Ohhh.... Jeg troede at leukæmi var det samme hos både mennesker og dyr...
> Min fejl..

Nej, katteleukæmi er desværre en virus sygdom og kan derfor smitte
til gengæld kan man vaccinere mod det.

http://makeashorterlink.com/?W546248C6