foder
Fra : Jørgen

Dato : 10-12-03 04:26

Ang. tørfoder til hunde.
Jeg synes det er en jungle at finde det rigtig tørfoder
til sin hund, der findes foder i forskellige pris lag,
man må tro at det også er navnet på foder man betaler
alle indholder biprodukter.

Fr det meste må alle mærker være lige gode.
(ps. ikke det billige foder f.eks fra Aldi, Brusen)

Hvalpefoder, Voksnefoder, foder til hårdarbejde hunde, diæt foder,
og foder til gamle hunde.

f.eks.
har jeg lige købt en sæk Rocky, Hundefuldfoder,
specielt egnet til >> Hårde hunde <<
15 Kg. kr. 149,00.
Råvarer:
Kød, animalske biprodukter, korn og vegetabilske
biprodukter, fisk og fiskeprodukter. olie og fedtstoffer,
grøntsager og mineraler.

Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.
men til en sæk pris på kr. 400 til 500.

Jørgen

Fra : Mic

Dato : 10-12-03 06:07

"Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> wrote in message
> [...]
> grøntsager og mineraler.
>
> Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
> Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.

Er dette noget du konstatere / postulere ? eller er det et spørgsmål ?

Mic

Fra : Jørgen

Dato : 10-12-03 07:06

hvilken erfaring har i med de forskellige mærker på hundefoder ?
hvordan vurdere man vare deklarationen på hundefoder ?
hvad består jeres hunde nenu over 1 uges tid ?

Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-12-03 09:12

> hvilken erfaring har i med de forskellige mærker på hundefoder ?

Vi brugte Eukanuba Puppy Large Breed og Junior Large Breed i starten, da vi
ikke kunne købe Purina Pro-Plan i nærheden.
Det kan vi nu, så vi bruger nu Pro-Plan Performance.

> hvordan vurdere man vare deklarationen på hundefoder ?

Ingredienserne skal ifl. loven være listet med den ingrediens først som der
er mest af , og så fremdeles.

> hvad består jeres hunde nenu over 1 uges tid ?

tørkost med A38 (eller lign).
+ lidt rester, men der er ikke ret meget.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-12-03 21:28

"Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> wrote in message
> hvilken erfaring har i med de forskellige mærker på hundefoder ?
> hvordan vurdere man vare deklarationen på hundefoder ?
> hvad består jeres hunde nenu over 1 uges tid ?

Under 14 mdr. = Royal Canin puppy (26+)
Så kører jeg dem gradvist over på alm. Royal Canin men vil til at blande
lidt højenergi (stadig RC) i nu her... Det bliver så ca. 1/3 højenergi og
resten alm.
Som små får de også:
A38 og Animin
Når de så begynder at få voksenpels får de desuden
Ølgærtabletter, B-vitamin og lakseolie oven i!

Animin giver jeg kun i hvalpe-tiden (til den er ca. 6 mdr.) efterår og efter
behov.

Jeg har sammensat det oven over her efter hvad jeg har erfaret mine hunde
har det bedst med!

Rinnie

Fra : dog2dog

Dato : 10-12-03 08:59

"Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> grøntsager og mineraler.
>
> Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
> Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.

Hej Jørgen

Den bedste måde du kan se det på, er det som kommer ud af hunden i den anden
ende.

Billigt foder = Meget, lyst og tyndt
Dyrt foder = Lidt og fast

Vi giver i dag vores Oliver's www.olivers.dk som den er MEGET glad for.
De bruger ingen biprodukter, kun kød der er godkendt til menneskeføde.

MEN....om hunden så får/har et bedere og længere liv af den grund, det er så
en anden sag/diskution.

/Jacob

Fra : Fessor

Dato : 10-12-03 11:28

Jeg kan bifalde Olivers Peetfood , det kan hunden lide , og det er det
vigtigste , når foderet ellers er godt.

Fessor

Fra : Pwh

Dato : 10-12-03 11:46

Fessor wrote:
> Jeg kan bifalde Olivers Peetfood , det kan hunden lide , og det er det
> vigtigste , når foderet ellers er godt.
>
> Fessor

Det kan også anbefales herfra, og det bliver samtidig leveret gratis
sammen med en kæmpe tyggepind ;)
Jeg vil dog ikke anbefale det som hvalpefoder til store racer, de har ikke
et disideret foder til dem, så man skal bruge derer Large Breed voksenfoder
og så give det i dobbelt mængde. Det er altså en halvdyr fornøjelse ;(
den næste hvalp jeg får vil jeg bruge et målrettet hvalpefoder til og så
gå over til Olivers når hunden er udvokset.

/Jens

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 10-12-03 18:15

Hejsa!

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3fd6f964$0$69998$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>det bliver samtidig leveret gratis
> sammen med en kæmpe tyggepind ;)

Hov, det er snyd! Vi får også leveret Olivers, ca. 4-6 sække per gang,
men har ikke set noget til nogen tyggepinde
Er der ellers andre goder du nyder godt af som vi andre også skal
forsøge at skaffe os..?

Mvh.

Mette

Fra : Pwh

Dato : 10-12-03 20:10

Mette N. S?rensen wrote:
> [...]
> men har ikke set noget til nogen tyggepinde
> Er der ellers andre goder du nyder godt af som vi andre også skal

Det troede jeg da at alle kunderne fik, du må se at brokke dig ;)
Nej, udover en 'politistav' til Tyson har jeg desværre ingen andre fordele ;(
De mener måske at den rabat du får via storkøb må værer nok.

/Jens (som selvfølgelig gennembanker Tyson med staven inden han får den)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-12-03 21:29

"dog2dog" <bvej103@hotmail.dk> wrote in message

> Billigt foder = Meget, lyst og tyndt
> Dyrt foder = Lidt og fast

Jeg har også set hunde på billigt foder der lavede noget der nærmest lignede
en blendet mursten!

Fra : Jynis

Dato : 10-12-03 11:06

> [...]
> grøntsager og mineraler.
>
> Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
> Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.

Det er selfølgedig ikke alt foder der er lige godt. Men men , Hvis hundens
kost behov er dækket ind , er det vel dernæst vigtig at hunden kan lide hvad
den skal have. Det gør ikke noget der er biprodukter fra slagtning med i
foderet. Hvis hundene levede som vilde , spiste de også indvolder / indmad,
og ikke kun det reelle kød. Det skal ikke misforståes, for selfølgedig skal
foderet have en rimelig god kvalitet.
Det er ikke altid pris og kvalitet hænger sammen , nogle produkter er der
større avance på end andre, nogle er meget opreklamerede. Det bliver lagt
oven i prisen. Produkter der er produkseret i Danmark , vil altid være
dyrere , end produkter der er fremstillet i østlande , pga. arbejdsløn /
omkostninger. Det er hvad jeg kan tilføje "foderjunglen".
Husk altid at fodre dine dyr med øjnene og ikke med det skrevne ord.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-12-03 23:38

On Wed, 10 Dec 2003 04:25:43 +0100, Jørgen <oz7aik@mail.dkx> wrote:

> [...]
>til sin hund, der findes foder i forskellige pris lag,
>man må tro at det også er navnet på foder man betaler

,,,,ikke Nutro, der er ingen biprodukter.

>Fr det meste må alle mærker være lige gode.

,,,,,,,,ja eller lige dårlige.

>(ps. ikke det billige foder f.eks fra Aldi, Brusen)

,,de kan sagtens være lige så dårlige som nogle af de dyre.

> [...]
>grøntsager og mineraler.
>
>Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
>Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.

,,,,,ja i de tilfælde er det kun mærket du betaler for, men der findes
altså få mærker der ikke har biprodukter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-12-03 14:41

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> ,,,,ikke Nutro, der er ingen biprodukter.

Ved du hvem der producerer det ?

> ,,,,,,,,ja eller lige dårlige.

> ,,de kan sagtens være lige så dårlige som nogle af de dyre.

Som du dog kan sige det

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-12-03 16:18

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

>Ved du hvem der producerer det ?

http://www.nutroproducts.com/dog.aspher kan du læse om det ellers
ved jeg at de sælger det i zoociti og vist ikke så mange steder ellers
da det kun har været nogle år på det danske marked. Jeg ville ikke
vælge andet fodder til min hund efter at "som jeg selv syntes" at have
sat mig grundigt ind i det måske proplan også er godt jeg har ikke
kunne finde noget dårligt om det, men har ikke prøvet det.

>Som du dog kan sige det

,ja jeg ved det godt men jeg er meget kritisk over for tørfodder,
måske mere kritisk end jeg er med min egen mad

Fra : Jørgen

Dato : 10-12-03 18:59

Tak for svarene alle sammen, fortsat god aften.

hilsen Jørgen

Jørgen Bodholdt
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-03 09:11

> [...]
> sat mig grundigt ind i det måske proplan også er godt jeg har ikke
> kunne finde noget dårligt om det, men har ikke prøvet det.

Vores hunds opdrættere har en dyrehandel, de har i hvert fald solgt Nutro i
4 år.
Vi bruger som sagt ProPlan, og det virker som et godt valg.

> ,ja jeg ved det godt men jeg er meget kritisk over for tørfodder,
> måske mere kritisk end jeg er med min egen mad

Det kan jeg godt forstå, men jeg tror selv det dårligste tørfoder er bedre
end dåsemad. Dåsemad er mindst 80 % vand, mange penge at betale for vand.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-12-03 19:00

On Thu, 11 Dec 2003 09:11:25 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>4 år.
>Vi bruger som sagt ProPlan, og det virker som et godt valg.

,ja det ser også ud fra ingredienslisten ret godt ud, men jeg skifter
ikke da jeg ikke kan se noget der gør det bedre end nutro, men hvis
jeg ikke havde valgt nutro havde det måske været proplan

>Det kan jeg godt forstå, men jeg tror selv det dårligste tørfoder er bedre
>end dåsemad. Dåsemad er mindst 80 % vand, mange penge at betale for vand.

,ja det er rigtigt dåsemad er penge ud af vinduet, men det allerbedste
ville være at fodre BARF hele tiden men det kræver også en del, bla en
kummefryser som jeg ikke har så jeg suplerer tørfodret med
barf-diet når der er mulighed for det

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 10-12-03 18:13

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:rc7ftv0ne94ojne7qe6krtissg77pfgrfs@4ax.com...
> ,,,,ikke Nutro, der er ingen biprodukter.

Hej Punish
her er jo i al fald et område vi to er rørende enige i
hejhils fra Ami

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 14:34

> [...]
> grøntsager og mineraler.
>
> Det må være lige så godt som tilsvarene foder som,
> Hills,Eukanuba, Henne Pet Food og Pedigree Pal.

Hej Jørgen

Hvad foderet hedder, er for så vidt ligegyldigt. Hvis hundens behov er
dækket, så er navnet på posen, eller prisen uden betydning. Det afhænger jo
noget af, hvor meget energi er der i foderet. Hvis vi sammenligner 2
mærker, og siger at hunden med en bestemt vægt skal have 100 gram af det
dyre foder, måske skal have 200 gram af det billigere. Altså svarer 30 kg af
det billige foder til 15 kg af den dyre. I et villa kvarter er det jo en
fordel, at der ikke falder ret meget af halen, så der ville man nok
foretrække de meget koncentrerede mærker. Det gør det noget lettere at
samle op efter hunden, når den ikke afleverer mere end der kan være i en
hundepose ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 10-12-03 14:48

"Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> Ang. tørfoder til hunde.
> Jeg synes det er en jungle at finde det rigtig tørfoder

(klip)

Hej Jørgen.

Ja pyha en jungle at finde rundt i.
Jeg har jo to hunde , og de bliver for det meste fodret med Specifik CXD
eller Prescription diet , begge fra dyrlæger...og ja korrekt
hundedyrt...Umiddelbart da..
Som skrevet længere oppe i tråden , er det rigtigt at man skal se på den
mængde der kommer retur , og ligeledes konsistensen , samt at pelsen ser
sund og blank ud .

Til orientering køber jeg ca 15 kg foder hver anden måned ( pris ca. 400,- )
og den holder til to hunde , som er i bedste form , altså en hundredlap pr.
hund pr. måned og det synes jeg ikke er dyrt .
( mine hunde vejer ca 20-25 kg )

Jeg lader aldrig deres foder stå , hvis de ikke spiser op.
De får kun mad om morgenen , for de skal jo bruge energien fra foderet i
løbet af dagen , til deres lille job herhjemme...( gøre rent og støvsuge og
gå ture..ha ha ), og så hænder det at de får rester fra min aftensmad , hvis
det er hunde-egnet!

Men jeg har ligeledes hørt meget godt om Olivers , og har fået lyst til at
prøve det .

Mange hilsener Holm

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 10-12-03 19:21

Dyrevenner kan også tage det dyreetiske i betragtning: Vil man købe et
foder som det har kostet andre hunde lidelse at udvikle?

http://www.iamskills.com/the_horrors.shtml
http://www.peta.org/feat/iams/iams-photos.html
http://www.uncaged.co.uk/petfood.htm

Mvh