Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
perfekt s/h foto
Fra : nadia.dk

Dato : 10-12-03 00:49

Jeg har før fået kritik over nogle af mine s/h billeder, men har svært ved
selv at se fejlen.

Jeg har derfor arbejdet på et billede af 3 heste jeg har taget & vil meget
gerne have kritik til dette. Ikke bare om det er godt eller dårligt, men
hvad jeg skal lave om.

Det ligger på www.nadia.dk på forsiden.

Kender folk evt. en side på dansk hvor der står noget omkring det perfekte
s/h foto?

På forhånd tak...

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 10-12-03 10:17

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne have kritik til dette. Ikke bare om det er godt eller dårligt, men

Dersom jeg skulle tage et billede af de tre heste, ville jeg fotografere dem
lidt mere fra en af siderne. Som de står på dit billede, virker det som om
du har " kommanderet " dem til at stå med luft mellem hestene - lidt trist
at se på.
Mvh.
Poul Petersen

Fra : nadia.dk

Dato : 10-12-03 13:38

Hej Poul

Jeg kommanderede skam ikke med dem, jeg dansede for dem

Men nu var det ikke så meget motivet jeg ville have kritik til, men
bearbejdelsen der gerne skulle føre til et godt s/h billede.

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-12-03 11:07

"nadia.dk" skrev...
> Jeg har før fået kritik over nogle af mine s/h billeder, men har svært ved
> selv at se fejlen.

Skønheder ligger som bekendt i beskuerens øjne.
Det teknisk perfekte s/h billede er eksponeret med
hensyntagen til filmens specielle karakteristik og kopieret
med hensyntagen til papirets specielle egenskaber.
Billedet skal rumme alle toner fra kridhvid til kulsort
hvis disse toner er til stede i motivet.
Nu har filmen jo ikke megen indflydelse i dit tilfælde...

Jeg synes dit hestebillede mangler lidt lys og lidt kontrast.
Desuden ville jeg ha' tilstræbt at den lyse manke mødtes
med en mørk baggrund samt at hestens mørke krop mødtes
med en lysere baggrund. Jeg kan dog godt se at begge dele
ikke umiddelbart kan lade sig gøre på dit billede.
Træerne i baggrunden kunne dog ha' været lysnet med
et grønt filter og dermed kunne forskellen være fremhævet
en smule. (jeg antager at træerne er grønne og at hestene
ikke er det...)
Hvis originalbilledet er taget i farver kan effekten
dog snildt tilføjes i f.eks. Photoshop.
Men jeg kan godt li' at hestene bare står og ser "fårede" ud.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : nadia.dk

Dato : 10-12-03 13:52

Hej Peter

Tak for din meget uddybende forklaring, som faktisk er den eneste der
beskriver hvad jeg er ude efter.

Problemet er vel, som jeg forstår det, at hestene får samme farve som
træerne, da det er brune heste.

Jeg kan dog se med din forklaring at det er et helt andet billede der skal
laves, hvis jeg skal rette på de ting du beskriver.

Jeg prøver en gang til...

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-12-03 14:59

"nadia.dk" skrev
> Tak for din meget uddybende forklaring, som faktisk er den eneste der
> beskriver hvad jeg er ude efter.

Velbekomme

> Problemet er vel, som jeg forstår det, at hestene får samme farve som
> træerne, da det er brune heste.

Problemet er også at det kan være svært at
styre toneforløbet med et digitalkamera. En mørk hest
på en mørk baggrund bliver gråt i gråt. Du kan evt. også
bruge en blitz til at lysne forgrunden med, for der er ikke
rasende meget tegning i skyggerne. Jeg kunne dog godt
forestille mig at du kun får een chance med blitzen. He he.

> Jeg kan dog se med din forklaring at det er et helt andet billede der skal
> laves, hvis jeg skal rette på de ting du beskriver.

Hvis du skal rette alle de ting jeg skriver, skal du
faktisk rulle hestene om på ryggen. Eller koncentrere
dig om mindre dele af motivet. Jeg kan f.eks. godt li'
den måde den midterste hests manke tegner sig mod skyerne.

Fra : Peter Holm

Dato : 10-12-03 12:51

nadia.dk wrote:
> Jeg har før fået kritik over nogle af mine s/h billeder, men har
> svært ved selv at se fejlen.

Hvis et fotografi skal være perfekt i mine øjne, så skal det udover at være
teknisk perfekt (komposition, lys, farve osv.) og indeholde en historie. Det
er den manglede historie, som selvfølgelig er næsten umulig at definere hvad
er i et godt fotografi, jeg ser som den største manglen i dit hestebillede.
Måske er dog en slags anti-historie/meta-fiktion i dit billede, som kunne
gøre det ud for en reel historie. Man kunne således se billedet som et
eksempel på hvordan 3 heste ser når de forsøges ophøjet til kunst. Billedet
ville således udtrykke mere om fotografen/fotomediet end om hestene, og
dette er ofte også en interessant vinken at lave på et fotografi.

Mvh
Peter - medietosse

Fra : Peter Holm

Dato : 10-12-03 13:02

Peter Holm wrote:

> [...]
> således udtrykke mere om fotografen/fotomediet end om hestene, og
> dette er ofte også en interessant vinken at lave på et fotografi.

jeg faldt lige over et eksempel på et hestebillede med en historie på
forsiden af fotofritid.dk - flot!
http://www.fotofritid.dk/

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 17:27
Fra : nadia.dk

Dato : 10-12-03 20:53

Hej Karsten

Tusind tak, jeg tager en kigger :)

/Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : ab

Dato : 11-12-03 19:52

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev bl.a. i en meddelelse

> Skønheder ligger som bekendt i beskuerens øjne.

Mener du dermed, at det ikke er billedet, der skal give beskueren en
oplevelse, men omvendt ?

> [...]
> Billedet skal rumme alle toner fra kridhvid til kulsort
> hvis disse toner er til stede i motivet.

Du får det til at lyde som om, det teknisk perfekte og næsten uopnåelige
"vidunder" er løsningen i sig selv - efter min mening lyder det som
opskriften fra den nemme ende.

Hvad med billedindhold, oplevelsen ved at se et motiv fra en ny og original
indfaldsvinkel o.s.v. ?

ab

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-12-03 08:26

"ab" skrev
> Mener du dermed, at det ikke er billedet, der skal give beskueren en
> oplevelse, men omvendt ?

Nu er det jo et gammelt mundheld, der retfærdiggør
at selv den grimmeste mand/kvinde kan finde en
partner...
Om billeder kan man sige, at hvis man selv synes om
det, er det fuldkommen ligemeget hvad andre synes.
Og omvendt...

> Du får det til at lyde som om, det teknisk perfekte og næsten uopnåelige
> "vidunder" er løsningen i sig selv - efter min mening lyder det som
> opskriften fra den nemme ende.

Det er skam ikke så nemt. Zonesystemet forsøger at
bringe system i fremkaldelse og kopiering således
at toneforløbet bliver optimalt. Jeg tvivler dog på at
det kan bruges i forbindelse med konvertering af
digitale farvebilleder til s/h.

> Hvad med billedindhold, oplevelsen ved at se et motiv fra en ny og
original
> indfaldsvinkel o.s.v. ?

Det er en helt anden diskussion. Et billede kan sagtens
være indholdsrigt og originalt og samtidig være perfekt
teknisk udført. Det er den slags billeder der vinder præmier...
Men det var ikke det, Nadia bad om en mening om.