CSS-Validering af Scrollbar??
Fra : Daniel Grau

Dato : 10-12-03 00:35

Hejsa...

Har endnu engang fået valideret mit stylesheet, men har en
scrollbar som den ikke vil æde... Hva gør man så?? Skal bruge den
scrollbar... Kan man finde en magen til, som vil validere, eller
er det i det hele taget at CSS ikke validerer scrollbars???

Har liiige koden:

content {
   background-color: #ffffff;
   font-family: verdana, sans-serif;
   font-size: 80%;
   color: #666666;
   padding-left: 5px;
   padding-right: 5px;
   padding-top: 5px;
   position: absolute;
   top: 250px;
   left: 180px;
   overflow: auto;
   height: 325px;
   width: 630px;
   border: 0px solid black;

   scrollbar-face-color: #ffffff;
   scrollbar-highlight-color: #ffffff;
   scrollbar-3dlight-color: #ffffff;
   scrollbar-darkshadow-color: #ffffff;
   scrollbar-shadow-color: #ffffff;
   scrollbar-arrow-color: #666666;
   scrollbar-track-color: #ffffff;}

Iøvrigt, så opfatter IE og Netscape PADDING helt forskelligt...
IE sætter padding som INDRE fuld (i en kasse f.eks).. hvor imod
Netscape sætter det som YDRE fyld - dvs kassen blir lidt breddere
og højere end angivet - og det ødelægger lidt layoutet... Nogen
der har en ide til hvordan DEN kan løses??

Mvh.. Grau

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-03 00:45

Daniel Grau <grau@graus.dk> skrev :

> [...]
>scrollbar... Kan man finde en magen til, som vil validere, eller
>er det i det hele taget at CSS ikke validerer scrollbars???

Farvede scrollbars er en MS-opfunden tingog er ikke en del af
css-standarden og kan derfor ikke validere, der findes ingen
erstatning, der kan validere.

Så enten undlad farvede scrollbar, som heller ikke virker i alle
browsere eller brug dem og glem valideringen på det punkt.

De bliver blot ignoreret i browsere, der ikke forstår dem.

>Iøvrigt, så opfatter IE og Netscape PADDING helt forskelligt...
>IE sætter padding som INDRE fuld (i en kasse f.eks).

Hvilket er en fejl, det bedste du kan gøre, er at bruge en
doctype, der sætter IE 6 i standardmode, så vil IE 6,
Mozilla/Netscape og Opera se dem ens.

IE 4/5 vil stadig se dem forkert, men det efterhånden et fåtal,
der bruger dem, så det ville jeg ikke tage hensyn til.

Så skulle man også tage hensyn til Netscape og andre tidl.
browsere måske.

Om doctyper, læs
http://html.dk/artikler/00036/
--
Knud

Fra : Daniel Grau

Dato : 10-12-03 00:57

Knud Gert Ellentoft wrote:
> [...]
> browsere eller brug dem og glem valideringen på det punkt.
>
> De bliver blot ignoreret i browsere, der ikke forstår dem.

OK... Så tror jeg jeg beholder dem...

> Hvilket er en fejl, det bedste du kan gøre, er at bruge en
> doctype, der sætter IE 6 i standardmode, så vil IE 6,
> Mozilla/Netscape og Opera se dem ens.

Ok... Takker... Vil jeg så liiiiige prøve at arbejde lidt med...
Har kigget på det... Hvilken doctype skal jeg bruge? har siddet og
læst det, og hmm.. tja, ja, hehe... Forstår det ikke HELT...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-03 01:39

Daniel Grau <grau@graus.dk> skrev :

>Har kigget på det... Hvilken doctype skal jeg bruge? har siddet og
>læst det, og hmm.. tja, ja, hehe... Forstår det ikke HELT...

Et link til siden ville være rart, så er det nemmere at svare på,
men formentlig

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Grunden til at browsere kan vise siderne i to forskellige modes
er for at hensyn til gamle sider, hvor især IE har/havde deres
egen måde at fortolke tingene på.

Ellers kig tilbage i gruppen, det har været meget fremme i
gruppen i de sidste par uger.
--
Knud