A'et i ADSL...
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-12-03 22:02

Hej NG.

ADSL, Asymetrisk Digital subscriber Linie..

et enkelt spørgsmål, det er "okay" den er Asymetrisk, men, hvorfor er
det lige, at hvis man har, lad os tage et extremt tilfælde, CC's nye
1024/128 linie.

vi sidder en lørdag aften.. halløj hvor det går, vi kan hente med
50-60KB/sec fra et eller andet sted.. ih, moster skal da lige have en
mail med lille bimmers første skuffelse over hvid-julsbarometeret står
på 0%!! af sted i en mail.. så er det jo det sker.. ens downloads dør
helt... mens uploaden står på med de 128Kbit

mit spørgsmål er kort: hvorfor "Koster" hastighedden %vis? altså hvis
jeg uploader med 50% kraft kan jeg kun downloade med 50% ??

Faktum bliver jo med den linie, at for hver KB/sec jeg uploader med,
midster jeg 8KB/sec i download. jeg ville fint kunne gå med til det
var 1:1 altså i 1KB up koster en ned. men det her forstår jeg ikke..
nogen teknisk årsag??

Mvh.

Jan Rasmussen. Radiomekanikker til hverdag og får stød i fritiden

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-03 22:10

http://www.makr.dk/?updown

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-12-03 22:17

> "Jan Rasmussen" <Jan_Goofy@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.makr.dk/?updown

Yup, og det er derfor jeg ikke kunne finde på at købe en så asymetrisk
linie. Man kan næsten intet uploade, men det fortæller firmaerne jo
intet om... (ikke at de skal, for man kunne jo bare bruge UDP
protokollen men det er der så igen ikke mange programmer som gør).

mvh Bernhard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-12-03 22:14

http://www.makr.dk/go.php?updown
--
Knud

Fra : TBC

Dato : 09-12-03 22:23

"Jan Rasmussen" <Jan_Goofy@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> ADSL, Asymetrisk Digital subscriber Linie..

Jeg er mere overrasket over de "nye" ADSL linjer der tilbydes billigt
2048/128 (suk). Til ping i spil er det i hvertfald ikke den optimale
sammensætning.

Jeg undrer mig i betragtning af den gennemsnitlige brugers adfærd over
hvorfor disse rædderlige konfigurationer skal "pushes", og hvorfor den
skulle være *så* meget billigere end f.eks 2048/512 ?

TBC

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-12-03 23:12

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Jeg er mere overrasket over de "nye" ADSL linjer der tilbydes billigt
> 2048/128 (suk).

Ja, hvorfor er det åbenbart så dyrt for udbydere at tilbyde upload? Det er
jo ikke fordi ADSL ikke kan uploade mere end 128 Kb/s.

> Til ping i spil er det i hvertfald ikke den optimale
> sammensætning.

Nej, hvis der begynder at komme kø for at komme af sted, så vil et jo tage
længere tid.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-12-03 00:21

Hej Niels Teglsbo, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ja, hvorfor er det åbenbart så dyrt for udbydere at tilbyde
> upload?

Nu ved jeg ikke, om spørgsmålet er retorisk, da du generelt ved langt
mere end mig om it som sådan.

Men ellers - mit gæt er bl.a., at:

1. Diverse P2P-programmer bliver stadig mere anvendt, og de trækker
formentlig tungere og tungere trafik. Upload er alt andet end
uvæsentlig på det område.

2. Utvivlsomt stadig flere begynder at lege med egen server. Også her
er det ret praktisk med en pæn uploadhastighed.

Ingen bryder sig om tunge kunder. CC's regnedrenge m/k har nok kigget
lidt på tal hist og pist og skønnet, man med laveste rimelige upload i
snit undgår den slags [1] trafiktunge kunder.

Og så utvivlsomt andre parametre, jeg dels ikke lige kan komme på, dels
ikke aner det fjerneste om.

[1] Der er selvfølgelig også andre slags - fx dedikerede
binærgruppefreaks. Men det er nok især TDC, der trækkes med dem pga.
deres newsservers langt større completeness i disse grupper.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 10-12-03 00:35

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote:

> 1. Diverse P2P-programmer bliver stadig mere anvendt, og de trækker
> formentlig tungere og tungere trafik. Upload er alt andet end
> uvæsentlig på det område.

Ja, det kan der være noget om. Men dem der har P2P-programmerne åbne vil
sandsynligvis også downloade så meget de kan.

Og de bliver ikke voldsomt generet af ikke at kunne uploade så meget -
indtil vores bachelorprojekt bliver implementeret, så dem der uploader
meget bliver belønnet.

> 2. Utvivlsomt stadig flere begynder at lege med egen server. Også her
> er det ret praktisk med en pæn uploadhastighed.

Yep, der er det nok meget praktisk at genere server-kunder på ADSL med lav
upload.

> Og så utvivlsomt andre parametre, jeg dels ikke lige kan komme på, dels
> ikke aner det fjerneste om.

Det er nok også noget økonomisk fornuft i at sælge upload-hastighed til de
priser der er nu. Selvom teleselskaberne som sådan har 1 Mb/s upload ude
til ADSL-kunderne vælger de i stedet at sælge 256 Kb/s til normal pris, så
kan de få mange flere penge for 1 Mb/s hos visse kunder.

> [1] Der er selvfølgelig også andre slags - fx dedikerede
> binærgruppefreaks. Men det er nok især TDC, der trækkes med dem pga.
> deres newsservers langt større completeness i disse grupper.

TDC har båndbreddebegrænset deres newsserver på visse tidspunkter af døgnet
nu. (Ved jeg da jeg kan læse TDCs interne grupper nu).

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-12-03 11:49

> Det er nok også noget økonomisk fornuft i at sælge
> upload-hastighed til de priser der er nu.

Det må der næsten nødvendigvis være. Sammenligner man CC's nye
dumpingpris på 2048/128 med deres 2048/512, er forskellen slående.
Tilmed er sidstnævnte mærkbart dyrere end Tiscalis Bredbånd Plus.

> TDC har båndbreddebegrænset deres newsserver på visse tidspunkter
> af døgnet nu. (Ved jeg da jeg kan læse TDCs interne grupper nu).

Har de ikke begrænsning hele tiden? Jeg synes at have læst, der skulle
være en permanent grænse og så en lavere (langsommere) på visse
tidspunkter af døgnet?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-03 14:32

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev :

>Har de ikke begrænsning hele tiden? Jeg synes at have læst, der skulle
>være en permanent grænse og så en lavere (langsommere) på visse
>tidspunkter af døgnet?

Jo, på den binære newsserver, news.tele.dk.

200 kilobit/s i primetime kl. 17 - 01, øvrige tid 500.

Textserveren har ingen hastighedsbegrænsning.
--
Knud

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-12-03 17:03

Hej Knud Gert Ellentoft, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jo, på den binære newsserver, news.tele.dk.
>
> 200 kilobit/s i primetime kl. 17 - 01, øvrige tid 500.

Dér var det ja. Tak for info.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 00:30

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ikke fordi ADSL ikke kan uploade mere end 128 Kb/s.

> Nej, hvis der begynder at komme kø for at komme af sted, så vil et jo tage

Ja, nu fik vi jo i løbet af tråden at vide, hvad årsagen til de nævnte
"uheldigheder" Upstream/downstream. Hvis det nu, som anført andet steds
skyldes protokollen TCP, hvorfor i alverden skiftes der så ikke ud til en
protokol, der kan håndtere upstream contra downstream helt uafhængigt af
hinanden. Den upstream hastighed var således heller ikke afhængig af en
eventuel flaskehals ude på nettet med langsommere downstream til følge.

Karsten H. Jensen

Fra : TBC

Dato : 10-12-03 01:35

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hinanden. Den upstream hastighed var således heller ikke afhængig af en
> eventuel flaskehals ude på nettet med langsommere downstream til følge.

Til spil er det ikke alene protokollen der tæller. Der benyttet til spil i
forvejen UDP som ikke bruger bekræftigelsespakker overhovedet. Til spil
betyder upload typisk lige så meget som download. Ved online spil kommer du
for den sags skyld endnu slet ikke i nærheden af at bruge hele 128 kbit (i
hvertfald for 1 klient), det afgørende er blot *hvor* hurtigt man kan sende
en give datamængde i begge retninger. 512/512 er ofte en glimrende og
sufficient løsning til online spil. Det var også den hastighed BommTown ADSL
havde i sin tid. Et produkt hvor fokus direkte var rettet på gamere.

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:09

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ADSL
> havde i sin tid. Et produkt hvor fokus direkte var rettet på gamere.

Nu er jeg altså ikke til spil - hverken internt eller over interettet, lige
bortset fra en 7-er nu og da. Men jeg må vel så læse ud af dit svar, at det
slet ikke skulle have nogen mærkbar betydning for almindelig surfing, samt
download, hvor man alligevel ikke oploader noget - og da slet ikke noget
tungt og omfangsrigt?

Karsten H. Jensen

Fra : TBC

Dato : 10-12-03 17:29

> [...]
> download, hvor man alligevel ikke oploader noget - og da slet ikke noget

Hvis man er typen der kun surfer og *henter* emails, eller henter en enkelt
fil til download i ny og næ, så er der intet man rigtigt skal bruge nogen
videre upload til. Det er især i det tilfælde at man uploader og downloader
på samme tid, hvis man spiller online eller man ligefrem har en server, at
uploaden virkeligt betyder noget.

Men hvis man er den type forbruger der bare skal surfe, hente emails og evt.
downloade enkeltstående filer fra hjemmesider i ny og næ, så kunne man
spørge sig selv om man så egentligt overhovedet har brug for en 2048/128
forbindelse og den merpris den har ifht eksempelvis en 512/128 forbindelse.

Ved surf er det yderst begrænset hvor meget hurtigere det går, og typisk er
det kun tunge hjemmesider på hjemmelige breddegrader, som f.eks boomtown.net
og lign, der iflg mit DU-meter overhovedet når at komme op over en
båndbredde udnyttelse over 512 kbit/s.

Google når f.eks højest at komme op omkring 6.4 kbps iflg DU-meter, så er
den side allerede hentet.

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 07:46

> [...]
> protokol, der kan håndtere upstream contra downstream helt uafhængigt af

Svarer til at spørge hvorfor i alverden vi ikke skifter det officielle
danske sprog til mandarin, når det nu tales af flere..
Desuden kan problemet løses ved at lave IP-stakken i OS'et ordentligt

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-12-03 12:29

> Svarer til at spørge hvorfor i alverden vi ikke skifter det officielle
> danske sprog til mandarin, når det nu tales af flere..

Aaah, er det ikke lige at overdrive det en smule? Man har vel lov til at
håbe på fornyelse. TCP-protokollen er immervæk 30 år gammel - det er
noget af et tal i IT-verdenen idag.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 15:33

"Trygleren [9000]" <hesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd7036a$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Aaah, er det ikke lige at overdrive det en smule? Man har vel lov til at
> håbe på fornyelse. TCP-protokollen er immervæk 30 år gammel

Dansk er endnu ældre

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-12-03 17:07

> Dansk er endnu ældre

Nu er dansk jo heller ikke nogen teknologi.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:17

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Jeg skal vel forstå dit svar således, at bare fordi et sprog, os egentlig
uvedkommende, tales af måske 3 milliader - og har være talt lige fra før den
gregorianske kalender, så skal vi andre ikke opgradere vort eget sprog i et
så meget desto mindre i vort eget, lille sprogområde i forhold til den
stadige udvikling?

Ja, ja, overdrivelse fremmer vel forståelsen, men har du med den mening så
ikke bare en lidt forstokket opfattelse?.

Men jeg vil da gerne hører nærmere om problemløsningen ved at lave
IP-stakken i OS ordentlig - uden egentlig at vide så meget om det som dig,
så lytter jeg gerne.

I øvrigt er det vel så et MS-problem eller skal løses derfra?.

Karsten H. Jensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-12-03 15:11

On 2003-12-10, KHJ <> wrote:

> Men jeg vil da gerne hører nærmere om problemløsningen ved at lave
> IP-stakken i OS ordentlig - uden egentlig at vide så meget om det som dig,
> så lytter jeg gerne.

Det er ikke en fejl at TCP kræver returtrafik, det er en del af designet
af en "reliable" protokol, uden dette kan du ikke få sliding window,
backoff procedurer, og alle de ting, der rent faktisk gør at TCP virker
(det er også en grund til at TCP er så gammel: Den virker, og den virker
*GODT*)

Som mange mennesker sikkert har sagt før mig: "Those who do not
understand TCP are doomed to reimplement it, poorly"

> I øvrigt er det vel så et MS-problem eller skal løses derfra?.

Nej, det er IETF, der er ansvarlig for protokoldesignet.

--
Andreas Plesner Jacobsen | << WAIT >>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 15:35

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det er IETF, der er ansvarlig for protokoldesignet.

Man kan dog designe sin stak så små returpakker har forret frem for
datapakker...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-12-03 15:39

On 2003-12-10, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Man kan dog designe sin stak så små returpakker har forret frem for
> datapakker...

Det hjælper dog ikke meget at gøre det på hver enkelt pc, hvis man er
flere om at dele forbindelsen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'm proud of my humility.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 15:49

> Det hjælper dog ikke meget at gøre det på hver enkelt pc, hvis man er
> flere om at dele forbindelsen.

Nej, det giver sig selv. Det skal ske i den enhed der smider pakker væk

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-12-03 12:33

> *blah blah blah* hvorfor i alverden skiftes der så ikke ud til en
> protokol, der kan håndtere upstream contra downstream helt uafhængigt
af
> hinanden.

Der er nu også en ny protokol på vej, nemlig Fast TCP - og her går det
STÆRKT!!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/2965184.stm

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:23

"Trygleren [9000]" <hesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd7045b$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> af
>
> Der er nu også en ny protokol på vej, nemlig Fast TCP - og her går det
> [...]
Tak for linken. Den var yderst interessant læsning. Nu lige for at undgå
forviring, så betyder fast TCP hurtig TCP og ikke fast i modsætning til
"løs" TCP. Nå ja, jeg var da dum nok til at hoppe på den, indtil jeg fik
læst på teksten.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-12-03 15:34

On 2003-12-10, KHJ <> wrote:

> [...]
> forviring, så betyder fast TCP hurtig TCP og ikke fast i modsætning til
> "løs" TCP. Nå ja, jeg var da dum nok til at hoppe på den, indtil jeg fik

Og Fast TCP er blot en variation på TCP, ikke et nyt koncept, der bliver
blot givet mulighed for større vinduesstørrelser og længere delay.
Bemærk specielt afsnit 1 i dette dokument fra folkene bag Fast TCP:
http://netlab.caltech.edu/pub/papers/fast-030401.pdf, hvor de rent
faktisk roser den eksisterende TCP implementation, og afsnit 3, hvor de
beskriver koncepterne bag og nævner at der skal være en
feedback-mekanisme.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Hello, GORRY-O!! I'm a GENIUS from HARVARD!!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-12-03 23:36

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> protokol, der kan håndtere upstream contra downstream helt uafhængigt af

Fordi du ikke kan være sikker på at alle dataparkerne når frem.
Hvad vil du sige til at hente en stor fil på 10MByte, og så mangler du 256
byte mit i filen?
Nej, det er ikke en risiko der sker en gang om året på hele internettet, det
er noget der sker i mange gange dagligt, du er specielt i risiko hvis du
henter noget der skal igennem en overbelastet forbindelse. Og det fordi
mange router dropper parker hvis de bliver overbelastet.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 01:40

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
> Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Det var godt nok en længere tråd, jeg fik i gang blot fordi jeg med baggrund
i den fra anden side rejste kritik af manglende mulighed for fuld udnyttelse
af 2048 download med kun 128 upload på grund af en gammel eller forældet
TCP, at jeg forspurgte om et mere moderne alternativ.

Jeg må så konkludere, at med den driftssikkerhed TCP repræsenterer haster
det ikke med en ændret og måske "moderniseret" protokol, så meget desto
mere, at ovennævnte problemstilling m.h.t. download og upload hastigheder
synes at være noget hysteriske.

Den tidligere omtale fast TCP er så ikke en decideret ændring af selve
protokollen som sådan, men blot en mere optimeret anvendelse af den?

Ja, den, der ikke spørger, lærer jo heller ikke noget - og det er vel aldrig
for sent?
Karsten H. Jensen

Fra : Tim Christensen

Dato : 11-12-03 16:35

KHJ wrote:

> Den tidligere omtale fast TCP er så ikke en decideret ændring af selve
> protokollen som sådan, men blot en mere optimeret anvendelse af den?

Eller rettere sagt TCP optimeret til meget høje hastigheder. Ved ADSL
tror jeg ikke fast TCP har nogen fordel frem for almindelig TCP.

Det kan dog godt betale sig at tweake TCP indstillingerne især i hvis
man bruger Win9x hvor standard indstillingerne er noget konservative med
hensyn recieve window m.m..

Mvh

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 01:12

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan dog godt betale sig at tweake TCP indstillingerne især i hvis
> man bruger Win9x hvor standard indstillingerne er noget konservative med

Gælder det også W2k og XP-Prof.? og i givet fald hvordan? Alle kneb gælder -
selv mavekneb.
Karsten H. Jensen

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-12-03 18:17

KHJ wrote:

> Gælder det også W2k og XP-Prof.? og i givet fald hvordan? Alle kneb gælder -
> selv mavekneb.

Standard indstillingerne ved XP og Win2K er mere optimale til hurtige
forbibdelser, men der er stadigt en smule man kan vinde.

Der findes en del små programmer der kan ændre indstillingerne (fx.
http://www.dslreports.com/faq/578), du kan også prøve at søge på MTU og
RWIN.

Du kan læse lidt om RWIN og MTU på følgende links:
http://www.dslreports.com/faq/7799
http://www.dslreports.com/faq/7801

Mvh

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:33

> [...]
> RWIN.
>
> Du kan læse lidt om RWIN og MTU på følgende links:

Tak for info. Har lagret siderne for sengekantlæsning. Men der kan jo stadig
være flaskehalse, der medfører langsommere downloadhastighed. Du kan vel
ikke hente noget ud noget, der ikke er der?
Karsten H. Jensen

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-12-03 16:21

KHJ wrote:

> Du kan vel ikke hente noget ud noget, der ikke er der?

Nej, det kan man ikke.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-12-03 13:49

Niels> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:
> [...]

Niels> Ja, hvorfor er det åbenbart så dyrt for udbydere at tilbyde upload? Det er
Niels> jo ikke fordi ADSL ikke kan uploade mere end 128 Kb/s.

Mon ikke også det er noget markedsseparation. De er måske ikke interesserede i
at for mange erhvervskunder begynder at køre deres servere på billige forbruger-ADSL
linier. Eller bare sammenligne deres priser med ADSL linier.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-12-03 04:25

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> Jeg undrer mig i betragtning af den gennemsnitlige brugers adfærd over
> hvorfor disse rædderlige konfigurationer skal "pushes", og hvorfor den
> skulle være *så* meget billigere end f.eks 2048/512 ?

Fordi folk med 512 i upload generelt har et langt større trafikforbrug, end
folk med lille uploadhastighed.

Nørder der sidder og udveksler warez over FTP har oftest 512 forbindelser
fordi de også gerne vil give vennerne noget til gengæld. Hr. og Fru. Jensen
som sender en mail men ellers mest surfer lidt pr0n på http og ser
familiebilleder har størst glæde af en rimelig download, og er fløjtende
ligeglade med upload.

Selv når det er sagt, skal der dog heller ikke være nogen tvivl om at en
2048/512 kunde generelt er en bedre kunde end 256/128.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 11-12-03 11:44

> [...]
Jensen
> som sender en mail men ellers mest surfer lidt pr0n på http

Vi nørder deler nu også en god skubber i ny og næ =)