Fra udekat til indekat
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 09-12-03 19:06

Min kæreste og jeg flytter nu her i starten af januar.
Vi har fået en dejlig stor 3/4 værelses lejlighed, hvor der er masser af
plads til katten.

Han skal gå fra udekat til indekat, og det vil jo nok medføre nogle små
komplikationer.
Der er selvf. fra hans side en omvendelsesproces han skal igennem.

Jeg laver nogle rammer med en form for net, så han i hvert fald kan sidde i
vinduet og snuse lidt frisk luft ind.
Han vil også evt. få mulighed for at komme ud at gå ture i snor i de grønne
områder, men han kan ikke være udekat grundet nogle store veje og risikoen
forbundet dermed.

Derfor vil jeg gerne spørge...

Skal der leges mere med ham nu - han underholder primært sig selv nu, da han
enten sover eller er udenfor
Skal vi anskaffe noget konkret legetøj / miljø til ham ? Fx klatretræ eller
andet ?

Vi har tænkt os at give ham tiden til at vænne sig til det nye sted samt det
at være indekat. Hvis han keder sig for meget, så vil vi købe en kat mere.

Vores er en neutraliseret hankat på 3 år (norsk skovkat). Vi vil anskaffe en
norsk skovkat mere, hvis det kan hjælpe på problemet - måske ½ maine coon og
½ norsk.

Men som sagt - hvis folk har gode råd, så tages der gladeligt imod dem. Har
kigget lidt rundt i newsgruppen her, men altid rart lige at få opdateret
lidt mht. meninger / erfaringer om dette.

Mvh

Jakob

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 09-12-03 19:34

Jakob Thuesen wrote:
> Min kæreste og jeg flytter nu her i starten af januar.
> Vi har fået en dejlig stor 3/4 værelses lejlighed, hvor der er masser
> af plads til katten.

Tillykke! :)

> Han skal gå fra udekat til indekat, og det vil jo nok medføre nogle
> små komplikationer.
> Der er selvf. fra hans side en omvendelsesproces han skal igennem.

Ja. Nogle katte tager det bedre end andre. Der findes sikkert særtilfælde
hvor det slet ikke kan lade sig gøre. Vi har netop gjort som i skal til,
flyttet fra et hvor katten var udekat til en lejlighed nu hvor han kun kan
komme ud i snor. Han har taget det rigtigt pænt. Han er blevet meget mere
aktiv/legesyg. Når han gerne vil ud stiller han sig ved fordøren... så ved
vi hvad klokken har slået og vi finder snoren frem og går en lang tur.

> Jeg laver nogle rammer med en form for net, så han i hvert fald kan
> sidde i vinduet og snuse lidt frisk luft ind.

Go´ idé.

> Han vil også evt. få mulighed for at komme ud at gå ture i snor i de
> grønne områder, men han kan ikke være udekat grundet nogle store veje
> og risikoen forbundet dermed.

Endnu en go´ idé

> Derfor vil jeg gerne spørge...
> Skal der leges mere med ham nu - han underholder primært sig selv nu,
> da han enten sover eller er udenfor

Det vil jeg mene, vores er, som sagt, blevet mere aktiv (indendørs).

> Skal vi anskaffe noget konkret legetøj / miljø til ham ? Fx klatretræ
> eller andet ?

Det vil nok være smart. Han har sikkert være van til at klatre i træer og
lign. Vi har valgt at lave et selv... det står snart færdigt!

> [...]
> Vores er en neutraliseret hankat på 3 år (norsk skovkat). Vi vil
> anskaffe en norsk skovkat mere, hvis det kan hjælpe på problemet -

Det samme har vi overvejet. En legekammeret er godt, hvis de kan enes...

> Men som sagt - hvis folk har gode råd, så tages der gladeligt imod
> dem. Har kigget lidt rundt i newsgruppen her, men altid rart lige at
> få opdateret lidt mht. meninger / erfaringer om dette.

De er hermed gjort :)
Held og lykke med det!