Ved at blive sindssyg!
Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 12:12

Hej.

Jeg har en hunkat på ca. 8 måneder.
Den er ved at drive mig til vanvid.

For det første har den bidt/kradset mit gulvtæppe i stykker. Der er to
steder den bider i tæppet, resten af stederne kradser den kun. Der er nu
ingen tvivl om at jeg bliver nødt til at erstatte gulvtæppet (ca. 30 m2.).

Jeg har forsøgt at spraye med et middel der hedder Gå væk hund fra Bilka
(det skulle også kunne bruges til katte) men det virker overhovedet ikke, og
desuden stinker det forfærdeligt af citron.

For det andet roder den i mine potteplanter, især i én bestemt plante. Men
det har jeg forsøgt at begrænse ved at sætte en papskive fast om stammen på
planten.

Katten er FULDSTÆNDIG ligeglad med om man skælder den ud eller sprøjter med
vand. Den fortsætter bare.

For at jeg kan få en lille smule ro (og forhindre den i at splitte hele
huset ad) er jeg nødt til at lukke katten ud i badeværelset, altså ikke hele
dagen, men bare noget af tiden for at få en halv times fred. Det er katten
ikke ligefrem glad for. Men jeg har prøvet at gøre det så hyggeligt som
muligt derude ved at sætte et kradsetræ, lammeskind og legetøj derud. Og så
kan den også hænge og lege Tarzan i badeforhænget (det hænger efterhånden i
laser) hvilket jeg accepterer idet det er min egen skyld det forhæng ikke er
blevet kattesikret med et ordentligt ophæng. Der er selvfølgelig også
kattebakke og mad/vand skåle derude.

Katten er efterhånden meget bange for mig, men det er jo klart - jeg er
hende den slemme der skælder ud, sprøjter med vand og lukker
badeværelsesdøren. Når jeg vil ae den trækker den hovedet væk, og den kan
også godt finde på at bide eller slå ud efter mig med poten. Det er især når
jeg står op at katten virker skræmt. Når jeg sidder/ligger vil den gerne
komme til mig.

Jeg er nu nærmest desperat efter gode råd.

Jeg tænker især på:

Hvordan opbygger jeg et godt forhold til katten? Jeg er godt klar over at
jeg skal vise den at jeg ikke kun er sur, men hvordan? Kan Felfriend bruges?

Skyldes problemet kedsomhed? I så fald hvad kan jeg gøre ud over at skaffe
en legekammerat til katten?

Er det trodsadfærd? Den er vel i det der svarer til
puberteten/teenage-alderen?

Kan Feliway bruges til at mindske kattens lyst til at bide i tæppet?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ida

Dato : 09-12-03 12:40

--
"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har en hunkat på ca. 8 måneder.
> Den er ved at drive mig til vanvid.

KLIPPE KLIPPE

> Skyldes problemet kedsomhed? I så fald hvad kan jeg gøre ud over at skaffe
> en legekammerat til katten?

Hun keder sig helt tydeligt og jeg vil på det varmeste anbefale dig at
skaffe hende en ungkat til selskab - de vil tumle rundt med hinanden og du
slipper for en del af de andre unoder - det kan dog altid ses på et hjem at
man har kat
At du har 30m2 er ikke nogen hindring for at have to katte, det gælder blot
om at gøre lejligheden større opad.. sæt hylder op på væggene og høje
klatremiljøer med hylder er også en god ting.
Lav legetime istedet for at lukke hende ude på badeværelset, så hun kan få
brugt noget af al den energi hun brænder inde med - en laserpointer er et
hit - du kan endda sidde i sofaen og aktivere hende på den måde

> Kan Feliway bruges til at mindske kattens lyst til at bide i tæppet?

Giv hende evt kalveknogler med lidt råt kød på eller daggamle kyllinger - så
er tænderne aktiveret en tid og det mindsker risikoen for tandkødsproblemer
*s*
Jeg har desværre ingen gode erfaringer med Feliway *s*

> Med venlig hilsen Camilla.

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 13:35

Hej.

> [...]
> slipper for en del af de andre unoder - det kan dog altid ses på et hjem

Jeg vil også gerne have en kat mere.
Men kan jeg ikke risikere at det gør problemet værre?
Er det ikke en dårlig idé at invitere en killing ind i et hjem hvor der i
forvejen bor en "vildkat" som Nudie?

> Lav legetime istedet for at lukke hende ude på badeværelset, så hun kan få
> brugt noget af al den energi hun brænder inde med - en laserpointer er et
> hit - du kan endda sidde i sofaen og aktivere hende på den måde

Jeg er godt klar over at jeg skal aktivere katten, men hvordan? Jeg kan ikke
rigtig få den interesseret i legetøj. Laserpointer har jeg ikke prøvet, men
jeg har prøvet at lyse med en lommelygte (hvilket kan få mine forældres 9 år
gamle hund til at hoppe og danse som en hvalp) men Nudie er fuldstændigt
ligeglad med det.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-12-03 14:54

Camilla W. Pedersen wrote:
> Hej.

hej Camilla

jeg får også en klar fornemmelse af at hun keder sig.......
et aspekt som jeg ikke synes er nævnt er fertilitet...... hun er 8 mdr, og
kan derfor sagtens være blevet "voksen"......
det kan have en indflydelse på hendes adfærd......
hvor længe har problemet været der?

> Jeg vil også gerne have en kat mere.
> Men kan jeg ikke risikere at det gør problemet værre?

umiddelbart nej..... jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet en kat hvis
adfærd blev værre af at få selskab..... men tricket er at vælge den rette
kat ;)

> Er det ikke en dårlig idé at invitere en killing ind i et hjem hvor
> der i forvejen bor en "vildkat" som Nudie?

nej..... katte er ikke flokdyr som vi kender det fra hunde, men de er i høj
grad selskabsdyr.... hvis du finder en rolig men stadig legesyg drengemis
(måske ikke en lille killing men en ungkat der kender andre katte og ved
hvordan man bør opføre sig) kan du være heldig at den nye mis viser Nudie
hvordan en kat skal være ;)

> Jeg er godt klar over at jeg skal aktivere katten, men hvordan? Jeg
> kan ikke rigtig få den interesseret i legetøj.

hvilke typer legetøj har du prøvet?? der findes jo et hav af muligheder....
måske hvis du fortæller hvad du har forsøgt,kan det være der kommer flere
gode bud på bordet...... og lad være med at give op fordi katten ikke
umiddelbart virker interesseret i en ting du leger med....... bare bliv ved
med at lege et par gange om ugen med den samme ting..... du vil kunne se om
hun med tiden finder en smule interesse......

> [...]
> kan få mine forældres 9 år gamle hund til at hoppe og danse som en
> hvalp) men Nudie er fuldstændigt ligeglad med det.

lommelygtens lys er for diffust og stort til at katten synes det er
sjovt..... og husk på at katte reagerer på bevægelse (deres syn og hørelse
er ikke møntet på stillestående ting, men på bevægelse og lyde......)

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Bente Jepsen

Dato : 10-12-03 07:48

Hej Camilla.

Jeg vil gerne give Sabina ret i det meste af det hun skrev, men inden du gør
mere, burde du nok få Nudie neutraliseret, så du i hvert fald har udelukket
at det er pga. løbetiden start hun opfører sig sådan.
Selvom problemet har stået på et stykke tid, har hun måske også været ved at
blive voksen lang tid.
Og hvis du får en ukastreret ungkat risikerer du lige pludselig at stå med
killinger i stedet for, og det er jo nok ikke lige det optimale.
Hvis du får en kat mere, så vær sikker på at du må levere den tilbage hvis
ikke det går, så du ikke lige pludselig står med 2 katte der ikke trives.

Mange hilsner og pøj pøj
Bente

Fra : nadia.dk

Dato : 09-12-03 12:57

Hej Camilla

1) Det er kattens natur at rode og grave i planter, den dækker et behov den
af naturlige årsager ikke kan få dækket, da det er en indekat.
Løsning: fyld plante-kugler i dine potteplanter, dem gider kattene ikke at
rode/grave i. Køb noget specielt katte-græs din kat kan guffe lidt i, da de
også bruger det til at stabilisere deres mave med.

2) Når din kat hvæsser kløer er det ikke kun for at holde dem skarpe, den
markerer også teritorium. Det kan også være et tegn på kedsomhed, leger du
med den min. 20 min. hver dag? Hvis ikke, skal du begynde på dette. Du skrev
du havde et kradsetræ på badeværelset, jeg tror dog ikke den bruger dette,
da den allerede har lært at badeværelset er der hvor den bliver smidt ud når
den har været uartig. Sæt kradsetræet derhen hvor du har problemet... næste
gang den hvæsser kløer i dit gulvtæppe siger du hårdt "NEJ" og løfter katten
over til kradsetræet. Dette kræver tålmodighed at lære den dette.

Et par sidste ting jeg gerne vil påpege.......

Vand-sprøjte-metoden er IKKE løsningen, kun i de tilfælde hvor man er
ligeglad med sit forhold til katten. Det er da klart den bliver bange for
dig, katte HADER vand. Som skrevet før kan et hårdt "NEJ" klare det, katten
er ikke dum og forstår flere af vores tonelejer (f.eks. et vredt toneleje,
et nærmest syngende toneleje når vi kalder dem til os osv.).

Du og din kat har et forhold der skal opbygges igen og det kan tage sin tid.
Men at lukke den ude på badeværelset er HELLER ikke løsningen. Hvis du ikke
kan magte den opgave der ligger i at passe, pleje & opdrage din kat - synes
jeg IKKE det er en god ide at du får en til. Det vil være dobbelt arbejde.

Håber du kunne bruge bare lidt af det.

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 13:47

Hej Nadia.

> [...]
de
> også bruger det til at stabilisere deres mave med.

Jeg har bestilt en træplade hos min far til at lægge over jorden i
potteplanten, det er to halve plader så man kan løfte dem op når blomsten
skal vandes.

Jeg har aldrig tænkt på at købe kattegræs, men det vil jeg da gøre. Den har
aldrig bidt i nogle af potteplanterne.

> 2) Når din kat hvæsser kløer er det ikke kun for at holde dem skarpe, den
> markerer også teritorium. Det kan også være et tegn på kedsomhed, leger du
> med den min. 20 min. hver dag? Hvis ikke, skal du begynde på dette.

Jeg leger med katten, men ikke nok. Men det er lidt svært, da den ikke
rigtig interesserer sig for at lege med mig og alt dens legetøj.

> [...]
katten
> over til kradsetræet. Dette kræver tålmodighed at lære den dette.

Den bruger primært kradsetræet på badeværelset til at sove på. Der er sådan
en platform. Det er derfor det står derude. Den ligger altid og sover eller
den vågner når jeg kommer derud.

> Du og din kat har et forhold der skal opbygges igen og det kan tage sin
tid.

Det er jeg klar over.

> Men at lukke den ude på badeværelset er HELLER ikke løsningen.

Nej, det er en nødløsning.

> Hvis du ikke kan magte den opgave der ligger i at passe, pleje & opdrage
din kat - synes
> jeg IKKE det er en god ide at du får en til. Det vil være dobbelt arbejde.

Du lyder meget vred.
Lad mig lige slå fast én gang for alle at jeg elsker min kat meget højt, og
at jeg gør alt hvad jeg kan for at den skal have det godt. Det gik fint i en
lang periode, men nu er katten begyndt at opføre sig på en måde, som jeg
ikke kan håndtere alene. Derfor søger jeg råd hos andre katteejere.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 13:52

Hej igen.

Jeg glemte at skrive at katten har også et kradsetræ inde i stuen som den
bruger meget.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : nadia.dk

Dato : 09-12-03 14:09

Hej igen

Jeg er bestemt ikke vred....

Dog følte jeg en vis fortvivlelse da jeg læste din nødløsning om placeringen
af katten på badeværelset.

Jeg er heller ikke i tvivl om at du elsker din kat, ellers havde du aldrig
brugt tid på at skrive i denne nyhedsgruppe. Vi alle er her jo af en årsag,
vi elsker katte :)

Som du selv skriver, ligger størstedelen af problemet nok ved aktiveringen
af din kat. Du leger for lidt med den og når du prøver, virker katten
ligeglad eller interesserer sig ikke for dens legetøj.

Jeg har et par ekstra forslag der måske kan hjælpe på vej.

Lad nogle små bolde ligge rundt omkring og "flyde", på den måde bestemmer
katten selv hvornår den vil lege. Andre forslag til katte-legetøj kunne
være; stofmus med katteurt (katteurt er en mynte der får 9 ud af 10 katte i
en behagelig trancelignende tilstand) - gerne med en snor i enden så du kan
trække den rundt, en papkasse hvor I kan lege skjul (katten hopper ned i og
du har f.eks. en snor du trækker henover med en mus eller fjer i enden), en
garnnøgle osv.

Baldrian har samme virkning som det der kaldes katteurt, du kan købe det på
en sprøjte-flaske. Sprøjt det evt. et sted hvor du gerne vil have katten
skal ligge og hygge sig, du vil i samme øjemed kunne give den en ordentlig
nussetur, da den vil gnide sig rundt på det tilsprøjtede sted & spinde
højlydt.

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : zasha

Dato : 09-12-03 13:38

> Hej.
>
> Jeg har en hunkat på ca. 8 måneder.
> Den er ved at drive mig til vanvid.

<klipppppp>
Med venlig hilsen Camilla.

Hej Camilla :))

Sikke da noget. Jeg tror bestemt din kat _keder_ sig helt vildt...og/eller,
så er det en kat, der bare ikke kan affinde sig med at være indekat/kat hos
dig.
Jeg har selv haft en "desperados-kat" og efter 2½ år gav jeg op, og
Benedikte tilbød så (gennem vildkat.dk) MissRosa (nu kendt som Svedsken) et
nyt hjem, hvor alt er fryd og gammen ...og amen *G* (undskyld Benedikte, men
det MÅTTE skrives *smil) (Benedikte er præst)

Jeg synes derfor du skal prøve de gode råd der allerede er sendt i denne
tråd, og så have i baghovedet, at du måske slet ikke skal beholde den. Nogen
gange kan bortadoption være en god løsning.
Det er jo heller ikke alle mennesker der kan passe ind de steder de nu en
gang bliver placeret.

To katte? ..tja, du risikerer jo at fordoble problemerne, men det kan være
en mulighed, tror chancen er fifty-fifty for at det er løsningen.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig Nadias og Idas indlæg.
--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/godter.html
(sæsonpræget chokoladeside ;)

Fra : Eva Hansen

Dato : 09-12-03 13:47

Hej

Katten keder sig helt vildt. Løsningen er ikke altid at få en ny
legekammerat. Det har jeg prøvet, da jeg synes min hunkat kedede sig ret
meget i lejligheden selvom jeg legede med hende. Så fik jeg en lille sød
han-mis, som tog al magten fra den anden selvom den var der først. De
hadede stort set hinanden fra day 1 og kunne knapt nok acceptere
hinanden så de sloges helt vildt og inddelte lejligheden i hver deres
terratorier. Så det er ikke altid den fede løsning. Leg noget mere med
katten når du er hjemme og sæt kradsebrættet der hvor hun mest laver
ulykker.

Eva

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 13:51

Hej Heidi :)

> [...]
vildt...og/eller,
> så er det en kat, der bare ikke kan affinde sig med at være indekat/kat

Den har været indekat hele dens liv.

> [...]
> gange kan bortadoption være en god løsning.
> Det er jo heller ikke alle mennesker der kan passe ind de steder de nu en

Jeg er godt klar over at bortadoption eller evt. aflivning kan blive
løsningen på problemet.
Det bedste ville nok være om den kunne komme ind og blive en del af en
velfungerende katteflok.
Men lad os nu først prøve om ikke nogle af de gode råd hjælper.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : nadia.dk

Dato : 09-12-03 14:13

Undskyld men nu bliver jeg altså vred...

Hvorfor skal en sund og rask kat aflives fordi du føler du ikke kan magte
den?

Skulle vi gøre det samme med dagens teenager-børn der har nogle skår i
opdragelsen?

Hvis du allerede er ude i sådanne tanker, synes jeg du skulle begynde at
lede efter et nyt hjem til din kat, så du ikke drager nogle forhastede
beslutninger om aflivning.

Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Kate

Dato : 09-12-03 14:22

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> wrote in

> Hvorfor skal en sund og rask kat aflives fordi du føler du ikke
> kan magte den?

Jeg synes nu ikke at Camilla giver udtryk for at det er den løsning der
ligger lige for, men lad os være ærlige. Man skal have rimeligt meget
overskud og godt tag på katte for at turde at tage en kat ind som har
været problem-kat i sit tidligere hjem.
Aflivning er aldrig den første løsning, men nogle gange den enste. Men
som skrevet virker det på mig som om Camilla vil gøre alt hvad der står
i hendes magt for at få en glad og velfungerende kat.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : nadia.dk

Dato : 09-12-03 14:31

Hej Kate

Jeg er bestemt ikke enig i at aflivning nogle gange er den eneste løsning
(jo hvis katten er syg).

Vi snakker om en ellers velfungerende kat, der blot skal aktiveres noget
mere.
Jeg har fundet mange hjem til katte der ellers stod for døren/døden, men det
kræver tid og vilje at finde et godt hjem.
dba.dk, den lokale avis, div. nyhedsgrupper, opslag i supermarkedet & mund
til mund metoden.

Når man beslutter sig for at få en kat, er det ligesom at få et barn... - og
man afliver ikke bare et barn fordi det ikke opfører sig pænt.
- og jeg så godt at det var Camilla´s ándet forslag, men blot det at det
blev nævnt som en mulighed gjorde mig vred.

Husk, katten har ikke noget valg - men det har vi !

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Charlotte

Dato : 09-12-03 14:30

Kære Camilla - og Nadia

Når man er vildt frustreret og næsten er ved at opgive det hele, kan man
godt få nogle tanker, som ikke er rationelle....mon ikke det er derfor
Camilla skrev det med aflivningen.

Camilla - jeg er sikker på, du prøver alt det, du overhovedet kan for at
"integrere" din kat og ja - det ER derfor vi er her i gruppen - for at dele
glæder, sorger, bekymringer og frustrationer.
Og sommetider skriver man noget, som kan tolkes forkert eller som skrives i
en lidt anden mening, end det lyder.
Sommetider kommer folk til at lyde bidske og vrede, når de svarer, fordi de
netop læser det på en anden måde end det er ment - eller også har de bare en
anden holdning end den, der skriver.

Hav tålmodighed - brug de gode råd, du får herinde - går det helt galt, så
er sidste mulighed måske at finde et andet hjem til den...eller måske keder
den sig - og vil have megen glæde af en legekammerat. Jeg ved jo ikke - og
ingen ved, hvordan din - og en "ny" kat vil reagere på "begivenheden",
derfor kan det ikke forudsiges.

Op med humøret - vis din misling, at du elsker den - lyt (=læs) og forsøg
dig frem.

Jeg ville nu altså foreslå sølvpapirskugler - det flejner mine misser helt
ud over. Eller sådan noget fiiiiint julepynt, der hænger ned fra loftet i en
lang "tråd"...meget lang tråd...så den har muligheden for at nå den. Prøv at
fjerne opmærksomheden fra tæppet - og over på ting, den godt må og som kunne
være sjove.

Held og lykke.

KH
Charlotte
www.skovkatten.dk

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 16:05

Hej Nadia.

> [...]

> Hvis du allerede er ude i sådanne tanker, synes jeg du skulle begynde at
> lede efter et nyt hjem til din kat, så du ikke drager nogle forhastede

Det er jo heller ikke sådan at jeg håber på det bliver løsningen.
Men det er da synd for katten at den har det sådan som den har det nu.
Det virker som om den nærmest er i affekt, når den går amok på tæppet. Som
om den slet ikke kan stoppe, selv om den ville.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 09-12-03 14:45

> [...]

> puberteten/teenage-alderen?
>
> Kan Feliway bruges til at mindske kattens lyst til at bide i tæppet?

Hej Camilla
Hvis du evt vil prøve med en legekammerat kan du jo se om du ikke kan finde
et sted hvor de vil tage katten tilbage hvis det nu viser sig at det slet
ikke kan lade sig gøre. Teddy er ihvertfald blevet en bedre kat efter
Cheeta flyttede ind.

Hilsen Linda

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 09-12-03 15:22

> Jeg har en hunkat på ca. 8 måneder.
> Den er ved at drive mig til vanvid.

Hm jeg tænker umiddelbart om den er fertil? Måske en sterilation vil sætte
en dæmper på kattens opførsel. Prøv at snakke med kattens værn eller andre
om det kan have en effekt.

Mvh Tina

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-12-03 16:08

Hej

> Hm jeg tænker umiddelbart om den er fertil? Måske en sterilation vil sætte
> en dæmper på kattens opførsel. Prøv at snakke med kattens værn eller andre
> om det kan have en effekt.

Den er fertil, og er vel i den alder hvor hormonerne rigtigt begynder at
regere. Måske det er medvirkende årsag til at den har det sådan som den har
det lige nu.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ragna

Dato : 09-12-03 16:55

>Den er fertil, og er vel i den alder hvor hormonerne rigtigt begynder at
>regere. Måske det er medvirkende årsag til at den har det sådan som den har
>det lige nu.

Så er den bedste løsning, at du får den neutraliseret så hurtigt som
muligt.
Du vil garanteret hurtigt mærke, at katten bliver gladere og mere harmonisk.
Måske hjælper Feliway også på tæppekradseriet, hvis det er en
markerings-mekanisme.
Jeg har lige brugt det med stort held på en ompolstret sofa (endda ordnet af
mig selv på et møbelpolstrerkursus!).
Vores kat gik omgående i gang med at hvæsse kløer i den, men det stoppede
med det samme, så snart der blev sprayet med Feliway.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 12-12-03 20:00

Måske kunne den få afløb for nogle af dens vildyrsinstinkter ved at
komme ud i sele en halv times tid hver dag. Min ene mis elsker at komme
ud,- han kan sagtens fange smådyr, kravle op af træstammer og dufte over
det hele, selvom jeg har ham i sele - bare en idé til noget aktivering.

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lena thiesen

Dato : 09-12-03 17:12

> [...]
> jeg står op at katten virker skræmt. Når jeg sidder/ligger vil den gerne

Lige dette problem har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor
meget/lidt du skælder ud på hende. Jeg har en lille hunkat som er
temmeligt nærvøs af sig, især da hun var lidt yngre (hun er 2 nu). Hun
flygter når man kommer gående, og vil ikke tages op, og virker især
bange hvis man stikker hovedet ned til hende. Tilgengæld kommer hun glad
springende når man sidder/ligger ned. Og det er altså ikke fordi hun har
fået tæsk at hun panikker ind under den nærmeste stol når man nærmer
sig.... Hun er ikke en gang blevet skældt synderligt ud... Så måske er
det ikke fordi du har været efter hende hun er sådan!?

Med venlig hilsen
lena thiesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Stine Hilskov

Dato : 09-12-03 19:05

Hej Camilla.

Jeg forstår godt din frustration.
Har selv haft en lidt adfærdsvanskelig kat.

Jeg tror at meget af problemet vil aftage, når den bliver sterilliseret,
helst så hurtigt efter den er blevet kønsmoden som muligt ( ca. 7 mdr.).
Det plejer at gøre dem meget mere rolige, men kun hvis det gøres i en meget
tidlig alder.
Det hjalp ikke på min hankat, men den var også 4 år da den blev kastreret.

Så tror jeg nøgleordet er tid og tålmodighed. Når du skal opbygge et
tillidsforhold til katten.
Jeg tror heller ikke nødvendigvis, at kattens nervøsitet skyldes dig. Men at
den generelt er en lidt sky kat, som helst vil have folk på tomandshånd og
ikke løftes eller krammes for voldsomt.
Sådanne katte findes skam også, og det kan blive jordens dejligste kat, da
de måske knytter sig mest til en enkelt person.

Held og lykke med det.

Hilsen Stine

"lena thiesen" <lenaogpeterKATTE@BAKKEamagerkollegiet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd5f45f40ea7@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Tove Pedersen

Dato : 09-12-03 22:34

Hej Camilla
Jeg synes det er synd for dig at din kat har fået det sådan. Jeg kan godt
forstå at du ikke ved dine levende råd. Men jeg tror den bedste løsning er
at få hende steriliseret. Hun keder sig nok også lidt, er i teenalderen for
katte, og hvis hun ikke allerede er i løbetid varer det nok kun 1-2 måneder
før hun kommer det.
Og sikken jammer hun så vil kunne lave. Nej få du lavet den sterilisation,
og selv om det er dyrt, er det meget bedre end p-piller, (min personlige
mening), det er jo osse synd for katten at skulle bo i badeværelset, hun
bliver garanteret bare mere frustreret og forvirret af det. Det tror jeg
såmænd osse jeg ville blive, og det må da osse være besværligt for dig at
komme i bad hvis du skal flytte alle de ting. Med hensyn til at hun flår i
gulvtæpperne, kan du sikkert få din dyrlæge til at klippe dens kløer med en
specialsaks, hvis hun kun er indekat, - jeg synes det er lidt svært at gøre
selv.

Og så vil hun jo gerne lege, så betragt hende som det barn hun stadig er og
læg/sæt dig ned på gulvet til hende og leg med hende - et garnnøgle med en
snor om kan sagtens gøre det. Bare det bevæger sig.

Jeg har selv en kat på 18 måneder, hun er osse meget lege- og madglad. Og så
er hun blevet mit 4. vækkeur. Hendes bedste legetøj er en stang med en snor
hvor der sidder noget for enden som hun kan behandle som en fanget mus,
eller en lille bold, eller en tom toiletrulle som dribles over det hele, der
er mange muligheder. Men min vil skam osse gerne bide, det er dejligt med en
finger der stikker ud under puden, så står hun på bagbenene, slår ud med
armene og kaster sig over den farlige hånd, og både bider og sparker. Andre
gange er hun så venlig at vaske min hånd til næsten hudløshed. Hun er ikke
meget for at blive båret rundt eller krammet, nej puha. Mht til laserpointer
mener jeg at have læst at det kan være farligt lys at få i øjnene, både for
dig og katten, hvis uheldet skulle være ude.

Hvis du ikke allerede har Politikens Kattebog vil jeg godt anbefale den, der
står altså mange gode ting i. Du skal bare ikke give op, selv om du lige nu
synes det er håbløst.

Jeg føler med jer begge 2, og jeg håber du finder en løsning der fungerer
for jer begge. Og skriv lidt om hvordan det går.

Mange venlige og medfølende hilsener
Tove og Lillemis

Fra : Mikkel \(2600\)

Dato : 10-12-03 00:53

Hej Camilla og mis

Vi har haft mange af de samme problemer med vors lille hankat (Mikkeline),
og da vi var hos dyrelægen for at få klippet bollerne fik vi lige en god
snak om det med at aktivere ham. Katte bruger 65 % af deres våne tid på at
finde / jage mad og når de så er indekat bruger de 1% af tiden ... dyrelægen
forslog så at lave en foder kasse til tørfoder, en lille papkasse med et hul
eller to hvor der lige kan komme en pote ind eller et køkkenrullerør der er
lukket i enderne med et hul eller to, nu skal katten til at arbjde lidt for
føden, en anden måde, dette kombineret med tørfoder gemt på "hemmlige"
steder rundt omkring i små potioner en gang i mellem giver også lidt
aktivitet. Vores dyrelæge havde også nogle finde små terninger man kan komme
foder i (lig dem man kan få til hunde bare mindre), men hvorfor købe når man
kan lave dem selv . Mikkeline er meget glad for sin foderkasse men vi er
nok snart nød til at lave en ny nu (efter et år), for det ene hul er lidt
for stort nu. Bare husk det må ikke være for næmt at få foderen ud af
kassen.
Ellers er det kun fantasien der sætter grænser for hvordan du kan aktivere
din kat, men er der foder med i spillet er det MEGET nemt

Mikkel (Far til Den lille hankat Mikkeline)