Leder efter et ordentligt netkort
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-12-03 00:09

Kære NG

Jeg har gennem længere tid observeret at man med de der noname/low
budget netkort som regel lander på en ringe ydelse.

Personligt kan mit ScodCom Netkort ikke sende/modtage med ret meget mere
en 3 MBps i peak, mens at jeg har været oppe på på 10-12 MBps i fast
hastighed med det indbyggede 3com/Intel netkort i min bærbare.

Jeg står derfor og leder eftter et godt og stabilt 10/100 Mbps netkort
fra enten 3com eller Intel, samt andre kvalitetsleverandører.

Jeg har dog nogle ønsker til netkortet:

- Så høj effektiv overførselshastighed som muligt.
- lav CPU brug
- lysdioder til indikation af status
- Gode drivere evt med angivelse af netkortets aktuelle status
(Full/Half Duplex, osv)
- Tænk selv på flere

Netkortet skal primært bruges lokalt i mit eget netværk, samt når at jeg
spiller med andre i LAN. Såfremt at der skulle komme flere spørgsmål der
skal besvares så bare stil dem, så skal jeg nok prøve at svare på dem
efter bedste evne. Forventer at ville give mellem 2-400 kr for
netkortet.

Men er der egt realt set nogen forskel mellem fx en office version af et
netkort og så de andre udgaver?.
Flemming Jacobsen

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-03 08:26

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Men er der egt realt set nogen forskel mellem fx en office version af
et
> netkort og så de andre udgaver?.

Der ER en forskel på f.eks. 3C905C-TX og 3CSOHO100-TX:

Det første jeg opdagede var, at SOHO'erne ikke kunne forliges med mine
gamle switche - effektiv performance lå omkring 50 kbyte/sek, så der var
noget galt. Dengang troede jeg at SOHO'en var en skrællet 905'er, bare
uden boot flash og wake on lan, så jeg forstod ikke hvordan et 'omdøbt'
3COM produkt kunne undgå at virke med mine switches.
Jeg blev meget klogere da jeg skulle bruge den i linux: Det lader til at
SOHO'en er en Lucent dims - i hvert fald skal der en anden driver til.

/Kasper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-12-03 12:56

On Tue, 9 Dec 2003 08:26:03 +0100, "Kasper Pedersen"
<ngfilter@kasperkp.dk> wrote:

> [...]
>Jeg blev meget klogere da jeg skulle bruge den i linux: Det lader til at
>SOHO'en er en Lucent dims - i hvert fald skal der en anden driver til.

Og hvilke af de 2 netkort er en office udgave og hvd for et af dem er
ikke?
Flemming Jacobsen

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-03 18:35

> Og hvilke af de 2 netkort er en office udgave og hvd for et af dem er
> ikke?

3CSOHO100-TX er office udgaven, og den jeg ikke kunne få til at forliges
med mine switches

3C905C-TX er 'enterprise' udgaven med gejl, jeg har endnu ikke mødt
noget den ikke kunne forliges med. Har en 35 stykker i firmaet og en 3
stykker privat.
Intel Pro/100 S/non-S er også fin, i samme kategori som 3C905C'eren. Har
15 i firmaet og 4 privat. Heller aldrig noget bøvl med dem.

Jeg har desuden en kasse med Realtek 8139-kort jeg forærer folk jeg ikke
kan lide. Prisen ved en palle er 9 kr/stk (ja jeg ved godt de koster 45
på edbpriser), så jeg tvivler på at netkort i den kategori nogen sinde
ser en test.

/Kasper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-12-03 00:09

On Tue, 9 Dec 2003 18:35:18 +0100, "Kasper Pedersen"
<ngfilter@kasperkp.dk> wrote:

> [...]
>kan lide. Prisen ved en palle er 9 kr/stk (ja jeg ved godt de koster 45
>på edbpriser), så jeg tvivler på at netkort i den kategori nogen sinde

Hvis nu du skulle vælge mellem det 3Com 3C905C-TX, du har anbelafet og
det Intel Pro/100 S/non-S jeg ellers bliver foresløet, hvad vil du så
vælge/anbefale.
Flemming Jacobsen

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 11-12-03 19:48

> Hvis nu du skulle vælge mellem det 3Com 3C905C-TX, du har anbelafet og
> det Intel Pro/100 S/non-S jeg ellers bliver foresløet, hvad vil du så
> vælge/anbefale.

I dag ville jeg tage intel kortet. Jeg har oplevet noget besynderligt
med 3coms driver og et nForce-1 board.

/Kasper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-12-03 22:23

"Kasper Pedersen" <ngfilter@kasperkp.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg blev meget klogere da jeg skulle bruge den i linux: Det lader til at
> SOHO'en er en Lucent dims - i hvert fald skal der en anden driver til.

3coms netkort er mærkelige... også mit 3com pcmcia netkort, virker fint
under windows ME, men absolut ikke under windows XP. selvom man henter
nyeste drivere osv... det var ikke engang 50Kbyte/s tror det var ca. som
ISDN.. man kunne i hvertfald ikke lave remote desktop, netradio eller noget.

Fra : Brian Albertsen

Dato : 09-12-03 15:02

On Tue, 09 Dec 2003 00:08:42 +0100, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>- lav CPU brug
>- lysdioder til indikation af status
>- Gode drivere evt med angivelse af netkortets aktuelle status

Intel Pro100

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454647901

Bruger det alle steder.
Tidligere i ikke-S versionen, men nu er denne blevet billigst.

--
Brian

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-03 13:57

Brian Albertsen wrote:

> Intel Pro100
>
> http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454647901
>
> Bruger det alle steder.
> Tidligere i ikke-S versionen, men nu er denne blevet billigst.

Denne anbefaling kan jeg kun støtte.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-12-03 18:36

[snip - det hele]

Sådan målt på den ikke-videnskabelige måde, så har jeg aldrig haft problemer
med et Intel Pro 100-family kort, men har tit haft problemer med 3Com kort.

Fordel ved Pro100S er også, at det har IPSec accelerering (hvis man har
noget at bruge det til).

Køb evt. et 32bit Intel Pro1000-series kort selv om du linker ved 100 Mbps -
buffering er overlegent i et gigabit kort.

Intels kort + Intels drivere = den bedste løsning hvis du spørger mig.

Husk på, at den nyeste driver fra producentens hjemmeside altid er påkrævet,
og den medleverede CD er lige til skraldespanden, og at Microsofts drivere
normaltvis er 'direkte i helvede' vejen. Især med 3Com kort og deres
'hardware default' setting. Folk jubler når Windows selv finder noget; jeg
gør ikke; så er der dømt oldgammel driver.

Held og lykke.

Mvh Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-12-03 22:26

"Martin Jensen" <nize@nize.dk> wrote in message
> [...]
> buffering er overlegent i et gigabit kort.
>
> Intels kort + Intels drivere = den bedste løsning hvis du spørger mig.

Denne løsning siger jeg også helt god for

Jeg har både et Intel Pro 100S og så et indbygget Intel Gigabit netkort på
mit bundkort.... 100´s fik jeg til at ude ca. 60-70% mens 1000 kortet var
helt oppe og ringe på 98-100Mbit

Så et 1000 kort må naturligvis have et vis overskud til et 100Mbit link.. og
Intel virker bare, også selvom kabellængden fx langt overstiger 100meter ved
mine egne små test.. mens 3com slet ikke kan gå længere end standarterne

Fra : Martin Jensen

Dato : 13-12-03 00:32

> Jeg har både et Intel Pro 100S og så et indbygget Intel Gigabit netkort på
> mit bundkort.... 100´s fik jeg til at ude ca. 60-70% mens 1000 kortet var
> helt oppe og ringe på 98-100Mbit

Jeg har ingen problemer med at flytte over 11,5 megabyte/sek payload med de
PRO100-S kort jeg bruger, både i Windows og i Linux.

- Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-12-03 13:35

On Wed, 10 Dec 2003 18:35:34 +0100, "Martin Jensen" <nize@nize.dk>
wrote:

> [...]
>
>Køb evt. et 32bit Intel Pro1000-series kort selv om du linker ved 100 Mbps -
>buffering er overlegent i et gigabit kort.

Hvad pris ligger de så i?, og kan de også fint kører 10 Mbps?

> [...]
>'hardware default' setting. Folk jubler når Windows selv finder noget; jeg
>gør ikke; så er der dømt oldgammel driver.

Tilstræber også selv, hele tiden at kører med de nyeste drivere til alt
mit hardware . Det eneste jeg ikke pt har gidet at opgraderer er mit
Operativ system.
Flemming Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-12-03 15:38

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454647902

>, og kan de også fint kører 10 Mbps?

nogle kan ikke, men intel´s kan vist godt. i hvertfald den billige udgave af
1000kortet som vist på edbpriser.dk

Der skal stå 10/100/1000 nogle gigakort, har jeg fx også set 100/1000, altså
kan de ikke køre 10Mbit.... Men de gamle 10Mbit netkort plejede nu at yde de
10Mbit

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-12-03 18:39

On Thu, 11 Dec 2003 15:37:44 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>kan de ikke køre 10Mbit.... Men de gamle 10Mbit netkort plejede nu at yde de

Over en 10/100 Mbps switch skulle der ikke være problemer med at
tilslutte computere med forskellige netværkshastigheder. Men på en hub
duer det ikke . Men nu bruger de folk jeg er sidder og spiller
computer med også switches så der er nok ikke nogle problemer der.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 13:05

On Thu, 11 Dec 2003 15:37:44 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

Hvad er forskellen på denne her i Desktop Adaptor udgave og så Server
Udgave?
Flemming Jacobsen