Et dillemma
Fra : JMN

Dato : 08-12-03 20:45

Hej med jer !

Jeg er nybagt hundeejer, grå schæferhvalp på 9 uger. Han er simpelthen bare
skøn.
Jeg har været hjemme hos ham den første uge. Han har på intet tidspunkt
lavet noget piveri,
men bare været rolig og glad. Alt går simpelthen over al forventning
(7-9-13).

Nu er det så blevet almindelig hverdag og han skal være alene hjemme. Det
har jeg i den forløbne uge
"trænet" han lidt i. Han har været i det "rum" hvor hans plads nu er. Den er
han glad for. Jeg har haft en plade for,
så han ikke kunne løbe rundt i huset - vidste jo ikke lige hvordan han ville
reagere når han var alene. Ikke desto mindre
er han sluppet ud alligevel, pladen var for lille. Det er sket 2 gange. Han
var alene 1-2 timer UDEN at ødelægge noget
som helst. Han har heller ikke - hvad jeg kan se - tendenser til at ville
bide i møbler og andre ting. Det er som om han
godt ved han ikke må (Far står klar i kulissen).

Nu er det så jeg tænker: Er han bare en rolig og afbalanceret hund som ikke
ødelægger noget og det derfor er lidt synd
han "spærres" inde, eller er det et tilfælde. Hvad er jeres erfaringer ?

Et lille slutspørgsmål: I hans sidste udbrudsforsøg slog han sig. Den negl
der sidder øverst oppe på venstre forpote ser ud til at være
revet af. Han bløder ikke mere, men væsker en lille smule. Bør han komme til
dyrlæge eller er det en skade "som klarer sig selv" ?
Han kan sagtens gå rundt/løbe uden problemer, men kan godt mærke han ikke er
helt på dupperne.

På forhånd tak
JMN

Fra : Winther

Dato : 08-12-03 22:52

"JMN" <guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer !
>
> Jeg er nybagt hundeejer, grå schæferhvalp på 9 uger. Han er simpelthen
bare
> skøn.

Tillykke med hvalpen. Nu har du jo kun haft hunden kort tid, så heldet kan
godt fortage sig. Sørg for at din afskærmning er sikker og effektiv så din
hund ikke tager skade. Regn med, at der bliver tyggeri senere, især omkring
tandskifte. Så fortsæt med at afgrænse hunden når du ikke er hjemme, så kan
du altid senere øge friheden. Et hjem rummer mange farer for en nysgerrig
hvalp uden opsyn.
Husk også, at mange grå schæfere har et stort behov for træning/aktivering,
ellers kan de blive en prøvelse i enhver familie.

Vh. Winther

Fra : KennelKipler

Dato : 08-12-03 23:16

"JMN" skrev d. 08-12-03 20:45 dette indlæg :

Når du er nybagt hundeejer skal du da selvfølgelig til dyrlægen med ham.
Kun hvis man er garvet og lever i ødemarken klarer man den slags selv
vil jeg tro. Det kan jo være han skal have lidt antibiotika for at undgå
betændelse.
Tag til dyrlægen med ham straks i morgen tidlig.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Platoon

Dato : 09-12-03 15:44

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betændelse.
> Tag til dyrlægen med ham straks i morgen tidlig.

Det er da noget ale kommer udfor på et eller andet tidspunkt
Han har revet en negl OK den har blødt nu er det holdt op hvis han ikke
halter eller har ubehag så er der ikke nogen grund til at tage til dyrlægen.
Han kan evt. vaske poten i brun sæbe, så skulle den da gerne være klaret

Hilsen Kim
( ejer af flere grå schæferhunde)

Fra : KennelKipler

Dato : 09-12-03 17:02

"Platoon" skrev d. 09-12-03 15:44 dette indlæg :
> [...]
dyrlægen.
> Han kan evt. vaske poten i brun sæbe, så skulle den da gerne være

Hej Kim,
Jeg læser det som at ulvekloen er revet helt af. Og at såret nu væsker.
Det kan så hurtigt gå galt med en infektion, og da ejeren er helt ny
hundeejer syns jeg da at det ville være en god idé at få set det efter.
Det er billigere i det lange løb. Og er det ingenting, så kan hvalpen jo
vaccineres ved besøget, og så havde det et formål alligevel.
Hvis en voksen hund skal have fjernet sin ulveklo så gøres det i fuld
bedøvelse. Det er kun når de er helt nyfødte at man kan gøre det som man
gjorde dengang man måtte fjerne ulvekløerne.
-Med et hurtigt klip.
Så hvis det er som jeg læser det, at hele ulvekloen er revet af så syns
jeg at et dyrlægebesøg er på sin plads.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 09-12-03 21:39

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse

> "KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Han kan evt. vaske poten i brun sæbe, så skulle den da gerne være
klaret

OK ja .. den slags beslutninger kan man sagtens tage hvis man er
garvet hundeejer og af og til har oplevet at en hund har revet en
negl af .. jeg er godt nok vokset op med hunde og har haft hund hele
mit voksenliv .. men aldrig oplevet at en hund har revet en negl af
, så jeg ville helt naturligt kontakte dyrlægen for at være på den
sikre side med hvordan jeg skal handle i en sådan situation
hejhils fra Ami

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-12-03 23:29

Hej JMN

"JMN" <guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nybagt hundeejer, grå schæferhvalp på 9 uger. Han er simpelthen
bare
> skøn.

Nej hvor dejligt, stort tillykke med ham, der er ikke noget bedre end at få
en hund i huset *S*

> Jeg har været hjemme hos ham den første uge. Han har på intet tidspunkt
> lavet noget piveri,
> men bare været rolig og glad. Alt går simpelthen over al forventning
> (7-9-13).

Skønt

> Nu er det så blevet almindelig hverdag og han skal være alene hjemme.

Ikke for at lyde negativt, men skal han være alene hjemme hele dagen mens du
er på arb?, hvor mange timer er du væk når det er hverdag? Jeg tror ikke din
hvalp er 100% klar til at være alene hjemme al for mange timer allerede nu.

> [...]
> han glad for. Jeg har haft en plade for,
> så han ikke kunne løbe rundt i huset - vidste jo ikke lige hvordan han

Ikek nogen dum idé, min Nicki er kun i gangen, på toilettet og i køkkenet
når han er alene, og det er der ingen problemer med, tvært om.

> [...]
> ødelægger noget og det derfor er lidt synd
> han "spærres" inde, eller er det et tilfælde. Hvad er jeres erfaringer ?

Man kan desværre ikke udlukke at det kommer, men man kan også være heldig,
men de fleste hvalpe ødelægger noget før eller siden Vi har nu været
meget heldige da vores var hvalp, han har ikke ødelagt ret meget ( kan max
tælles på en hånd hvad han har ødelagt på snart 3 år ).

> [...]
> dyrlæge eller er det en skade "som klarer sig selv" ?
> Han kan sagtens gå rundt/løbe uden problemer, men kan godt mærke han ikke

Se tiden lidt an, men ellers ville jeg nok i det mindste bare lige ringe til
dyrlægen og forhøre mig.

Håber ikke du opfatter noget af mit indlæg negativt, for det er ikke
negativt ment, tvært om

Mange venlige hilsner fra
Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Holm

Dato : 09-12-03 01:26

> [...]
> Hej med jer !
>
> Jeg er nybagt hundeejer, grå schæferhvalp på 9 uger. Han er simpelthen

Hej og stort tillykke med hvalpen !

> [...]
> dyrlæge eller er det en skade "som klarer sig selv" ?
> Han kan sagtens gå rundt/løbe uden problemer, men kan godt mærke han ikke

......er neglen helt revet af ?
Så kan du evt. rense stedet med chlorhexidin , sidder der en halvt brækket
negl så er det bedst at få den klippet af !
og ja , måske er det en idé med en smule antibiotika,..ring og spørg
dyrlægen.

Hilsen Holm

Fra : Line

Dato : 09-12-03 07:50

> [...]
> Hej med jer !
>
> Jeg er nybagt hundeejer, grå schæferhvalp på 9 uger. Han er simpelthen

Tillykke med ham

> [...]
> dyrlæge eller er det en skade "som klarer sig selv" ?
> Han kan sagtens gå rundt/løbe uden problemer, men kan godt mærke han ikke

Jeg har prøvet det samme, godt nok med en kat, men der gik altså en grim
betændelse i uden at vi kunne se det på ham, han gik også fint og legede
osv. Så¨vi måtte til dyrlægen og han fik antibiotika indsprøjtninger, piller
og væske sprøjtet ind under huden. Og så skulle vi bade det i sæbevand
(sæbespåner).
Så jeg ville sige at i skulle tage til dyrlægen, så i kan nøjes med
antibiotikaen og rensning af såret, inden der går betændelse i det. Så
bliver regningen mindre og hunden slipper får at skulle have det skidt.

Mvh Line

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 09-12-03 11:29

"JMN" <guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
.. Bør han komme til
> dyrlæge eller er det en skade "som klarer sig selv" ?

Alene det at du har overvejet dyrlæge besøg synes jeg burde føre til
at du tager til dyrlægen .. især da du jo er førstegangshundejer
synes jeg ikke du skal betænke dig et sekund på at søge dyrlæge
hejhils fra Ami