Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv til 10D ?
Fra : IB

Dato : 08-12-03 17:27

Hvilket objektiv kan I anbefale mig hvis jeg skal tage portrætbilleder (af
mennesker) med mit Canon 10D ?

Alle Råd og hint modtages

Mvh.

Helle

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-03 17:58

"IB" <Handel@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket objektiv kan I anbefale mig hvis jeg skal tage portrætbilleder (af
> mennesker) med mit Canon 10D ?

35 mm formatet (dvs. normalt kamera) snakker man om at et 135 mm objektiv er det
perfekte til portræt fotografering. Det er noget med at finde en balance mellem
fortegningen ved vidvinkel og "sammenpresningen" ved tele.

Med EOS 10D er der jo en objektivfaktor på 1,6, så hvis du kunne finde et
objektiv der dække omkring 80-100 mm, så vil det passe fint.

Jeg bruger selv Canon EF 28-105 mm USM f/3,5-4,5 sammen med EOS 10D, og det sæt
levere dejlige skarpe billeder. En anden mulighed er et makroobjektiv fra f.eks.
Sigma (deres 90 mm skulle vist været utrolig lækker). Disse er ofte ret
lysstærke og tegner meget skarpt.

Jeg går ud fra at du også vil anvende objektivet til mere end bare
portrætbilleder, så derfor bør du nok overveje om det skal være med zoom eller
fast brændevidde.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 08-12-03 18:03

Hej

Kan du sige lidt om dit budget, med alverdens penge kan man få alt...

Hvad med Canon EF 24-70 mm L 1:2,8, det er vist meget lækkert. Eller en fast
105 mm....

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

....Slet venligst "fjerndette" fra min retur mail adresse...
....Please delete "fjerndette" from my reply adress...

Fra : Kenneth

Dato : 08-12-03 18:05

> Alle Råd og hint modtages

Canons L serie er helt klart at foretrække, men de koster kassen.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 18:20

Jeg er superglad for mit 50mm f/1.8, som jeg har k'bt brugt for 550.- Et nyt
koster ca en tusse på www.photoshop.dk og ca 600 på www.bhfotovideo.com

--Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 08-12-03 18:47

IB wrote:
> Hvilket objektiv kan I anbefale mig hvis jeg skal tage portrætbilleder (af
> mennesker) med mit Canon 10D ?

50mm til "head & shoulders" portrætter, 85mm til tætte portrætter (kun
ansigte), 24/28mm til miljø-portrætter.

I "normal" (for mig) 24x36 mm verden ville ovenstående have været 85mm,
135mm og 35/50mm.

Men dette er kun retningslinier, det hele hænger på hvad du vil have at
dit portræt skal sige om motivet/den afbildede. Flatterende portrætter
kræver at man både anvender brøndevidden og vinklen (lidt nedefra, lidt
fra siden, lidt oppefra etc.) for at give et så ideelt billede, mens at
miljøportrætter er det vigtigste at placere motivet i sit rette
miljø/element.

Hos Fred Mirande er portrætfoto meget diskuteret, mange gange med
billedvisning, se evt. på http://www.fredmiranda.com/forum/board/49

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 08-12-03 20:05

Nu afhænger det jo meget af din pengepung og hvilke portrætter du vil tage.

Jeg har et par L zoom linser - men når jeg går direkte efter portrætter, så
har virkelig 2 objektiver virkelig forbavset mig positivt - tjaa man kan
næsten sige at de overgår L linserne.

Canon 100 /2 - jamen for pokker den gør tricket
50/1.4 giver nogle virkelig sprøde head and shoulder billeder. Svarer næsten
til en 85mm/1.4 (som koster en Nikon bondegård)

Disse kan du købe brugt - jeg gav selv 2000 for 100mm og købte 50´eren fra
ny - den er lidt mere pebret. Ca. 5000 fra ny. Ellers må du andre veje -
andre mærker hvis det skal være billigere (sigma måske) - eller også skal du
op i L glas - og så bliver det dyrt for alvor.