2 naboer + 2 bredbånd + 2 Routere ?
Fra : The Tulip

Dato : 08-12-03 17:17

Hejsa .,

Her i vinterferien skal jeg over til en jeg kender og lave netværk .. jeg
vil bare høre om der skulle være nogen problemer forbundet med det ., evt
tips .,

De er 2 naboer, de har hver deres adsl forbindelse ., den ene har TDC adsl
.., den anden har Bredbånd via kabeltv ..De har begge en D-link 604 router,
og de har begge 3 computere ..

Jeg skal så sørge for at alle i hver husstand kan komme på internettet .,
via deres egen internetforbindelse ., og at forældrene kan dele deres filer
via nettet .. ., og der ligger selvfølgelig et kabel mellem de 2 routere ..

Jeg regnede med at give hver router deres egen IP. og tildele statiske IP'er
på netværket ..
Hvis jeg sørger for at router1 og router2 ikke har samme ip .. og sætter
Gatewayen respektivt rigtigt ved hver maskine ., så burde der vel ikke være
nogen problemer med at gøre det på den måde ..

Er der nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer at dele ud af ??

~~Frank. ,

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-12-03 18:01

"The Tulip" <dontreply@this.ad> crashed Echelon writing

> Hvis jeg sørger for at router1 og router2 ikke har samme ip .. og
> sætter Gatewayen respektivt rigtigt ved hver maskine ., så burde der
> vel ikke være nogen problemer med at gøre det på den måde ..

Sådan ville jeg løse det, hvis det skal være IP baseret netværk mellem
hjemmene.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stefan

Dato : 08-12-03 19:33

> [...]
være
> nogen problemer med at gøre det på den måde ..

Da de sidder på samme fysiske netværk har du ikke mulighed for at slå DHCP
til, ihvertfald ikke for dem begge, så umiddelbart vil det være den letteste
måde at gøre det på.

> Er der nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer at dele ud af ??

Før jeg flyttede hjemmefra havde jeg et netværk med begge mine naboer, der
havde vi lidt samme problematik. Vi satte også faste ip-adresser.
Det blev bare træls i længden. Hver gang en ny computer blev sat op, skulle
jeg over og sætte den op, da naboerne ikke selv kunne finde ud af det. En af
naboernes forældre havde en bærbar, som han tog frem og tilbage mellem
arbejde og hjemme, han var nødt til at skifte indstillingerne frem og
tilbage hvergang.

Vi valgte istedet at annulere naboernes ADSL, og istedet investere i en stor
ADSL linie hos os, og satte en ordentlig linuxbox op til at håndtere det.
Det blev lettere, hurtigere, og meget billigere! Det eneste man skal være
opmærksom på er, at man ikke må dele de fleste ADSL linier med naboerne, vi
investerede derfor i en erhvervsforbindelse, som man gerne måtte dele over
flere forskellige metrikel numre.

-Stefan
Ønsker i at svare på email, sæt da mit fornavn ind foran @'et.

Fra : The Tulip

Dato : 08-12-03 20:52

> Da de sidder på samme fysiske netværk har du ikke mulighed for at slå DHCP
> til, ihvertfald ikke for dem begge,

Det havde jeg jo så heller ikke regnet med at gøre .. derfor de statiske
IP'er ..

> [...]
skulle
> jeg over og sætte den op, da naboerne ikke selv kunne finde ud af det.

De kan de helt sikkert heller ikke her ., men så er jeg jo ikke længere væk
end telefonen .. .. det er jo altid rart at have en tjeneste til gode ..

> Vi valgte istedet at annulere naboernes ADSL, og istedet investere i en
stor
> ADSL linie hos os,

Det kan da være at det bliver aktuelt ., men ikke PT ., og det med Linux
Boxen bliver aldrig aktuelt, Brugte i linuxen til at styre båndbredde
fordelingen ?? ., eller kun til Virus / Gateway ?

~~Frank .,

Fra : Stefan

Dato : 09-12-03 07:32

> Det kan da være at det bliver aktuelt ., men ikke PT ., og det med Linux
> Boxen bliver aldrig aktuelt, Brugte i linuxen til at styre båndbredde
> fordelingen ?? ., eller kun til Virus / Gateway ?

Linuxboxen blev brugt til lidt af det hele. Den fungerede som firewall,
webserver, mailserver og CS-server (Jaja, det er nogle år siden
efterhånden!) Jeg prøvede også noget forskelligt båndbredde styring af - med
mere eller mindre succes.

Det kunne i princippet have været en hvilken somhelst router.
Hovedessensen i det jeg skrev var bare, at det godt kan fungere når du har
hver din ADSL linie og router på samme netværk, det bliver bare lidt
besværligt. Da det er billigere at købe en stor ADSL linie istedet for to
små, kan jeg bare kun tale godt om denne løsning.

-Stefan
For at svare på mail skal mit fornavn sættes ind før @'et

Fra : Jens

Dato : 08-12-03 23:56

"The Tulip" <dontreply@this.ad> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer at dele ud af ??

Afhængigt af hvem der har den bedste router til formålet ville jeg enable
dhcp i den, sådan at nye maskiner kun får adgang til dns, www, mail og msn
på default gaten, så kan alle få en gæst på besøg som får mulighed for mail
msn og websider, men ikke andet.

Desuden vil en ny makine i et af husene kunne gå på nettet med det samme,
men føsrt få fuld adgang efter opsætning ved lejlighed, eventuelt vi msn
fjernsupport.

Mvh Jens