Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koncertfotos Grand Avenue, Rust
Fra : rosenauer.dk

Dato : 08-12-03 12:28

Hej !

Jeg tog en række fotos til koncerten med Grand Avenue i Rust i lørdags. På
trods af at lyset til Rusts koncerter generelt er ret uinspirerende og
temmelig grønt, synes jeg nogle af dem blev ok - men vil gerne have
kommentarer og tips til hvordan de kunne være blevet bedre. Alle er taget
uden blitz og med et Canon EOS 300D med en 28-135mm.

Især

http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Music/Grand%20Avenue/20031206%20
-%20Rust,%20Copenhagen&picture=0
,

http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Music/Grand%20Avenue/20031206%20
-%20Rust,%20Copenhagen&picture=7

og

http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Music/Grand%20Avenue/20031206%20
-%20Rust,%20Copenhagen&picture=11

vil jeg meget gerne have kritik/gode råd til.

Tak og mvh,

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : max

Dato : 08-12-03 12:52

Hej Martin de er ok - lidt uinspirerende måske. Jeg kender ikke kameraet,
men hvis det er muligt ville en højere iso setting være bedre, det er meget
lange lukkertider du bruger og så ryger skarpheden. Uskarphed kan også
være fint, men så skal den have mening og konsekvens.
Men vigtigst er din timeing, du skal have "udtrykket", smilet i øjet eller hva
det nu måtte være, den brøkdel af et sekund hvor det hele sker. Så enten
er du til koncert eller også går du efter "billedet", øjeblikket, det..
Det er tydeligt du kan en masse og den eneste forskel på dig og en prof.
er rutinen og målet at "billedet" skal i kassen, hvergang, lige ved og næsten
er også fint nok, jeg fornemmer bare du er til mere end det. -max-

Fra : rosenauer.dk

Dato : 08-12-03 13:37

Hej Max!

Mange tak for dine kommentarer - præcist hvad jeg manglede ! :) Har prøvet
at kommentere nedenfor:

> men hvis det er muligt ville en højere iso setting være bedre, det er
meget
> lange lukkertider du bruger og så ryger skarpheden.

Rigtig god pointe. Jeg havde temmelig svært ved at vurdere om det 'gik godt'
mens jeg var på lokationen. Det er meget svært at vurdere hvor skarpt et
billede er blevet på den tilhørende LCD skærm. Og jeg tror du har ret i at
ISO'en skal op, men så bliver billedet velsagtens mere 'grynet' ?!

> Men vigtigst er din timeing, du skal have "udtrykket", smilet i øjet eller
hva
> det nu måtte være, den brøkdel af et sekund hvor det hele sker.

Enig - og jeg mener også jeg har fanget det på flere af de andre billeder..
:) .. men som sagt enig =)

> [...]
næsten
> er også fint nok, jeg fornemmer bare du er til mere end det. -max-

Jamen, jeg er da helt klart til mere end det - må dog indrømme at der var
gået smådruk i den og jeg klart var 60% koncert og 40% billede .. men
det er også netop derfor jeg bad om kommentarer ala dem fra dig. Eneste måde
at blive bedre på, at få mere rutine og lære af andres erfaringer =) Så
keep'em coming :)

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-03 14:07

"rosenauer.dk" <spambuster@rosenauer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tog en række fotos til koncerten med Grand Avenue i Rust i lørdags.

Fine billeder, men...

Når man vil bruge en effekt i et billede, så synes jeg ofte at resultatet bliver
bedst hvis man overdriver det en smule. Dvs. hvis man vil lave en dyster
stemning, så er høj kontrast og masser af korn. På den måde er tilskueren til
det færdige billede ikke i tvivl om, at effekten er skabt med fuld overlæg.

Hvis du vil vise bandets bevægelser på scenen, så skal du understrege effekten -
dvs. vælg en tilpas lang lukketid, så deres bevægelser tværer en smule ud. Dette
skaber fart og dynamik. Hvis billedet er en smule rystet fra din side af (ikke
at forveksle med motivets bevægelse), så falder effekten lidt til gulvet.

Da lyset til koncerter ofte er ret begrænset (trods de store spots), og flash
bare vil ødelægge stemning og lysets farver, så vil jeg anbefale at skrue op for
følsomheden. Med 300D er både 800 og 1600 ISO ikke det store problem.
Naturligvis kommer der støj på billedet, men det vil i næsten alle tilfælde kun
understrege stemningen. Jeg har lige fået lavet en 30 x 45 cm forstørrelse taget
på 1600 ISO, og der er masser er fine detaljer.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk