Neutralisering
Fra : Winther

Dato : 08-12-03 09:02

Hejsa
Hvornår kan jeg tidligst neutralisere en han og en hunkat?

Vh. Winther

Fra : Louise Viborg

Dato : 08-12-03 09:18

Det er der mange delte minger om. Nogle neutralisere dem inden de
flytter hjemmefra som 12 uger gamle, andre senere. Jeg selv anbefaler
at neutralisere ved 6 mdr alderen. Det synes jeg er en god alder at
gøre det i

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Maria Hansen

Dato : 08-12-03 11:48

> [...]
> flytter hjemmefra som 12 uger gamle, andre senere. Jeg selv anbefaler
> at neutralisere ved 6 mdr alderen. Det synes jeg er en god alder at

Ja, det er meget svært at vurdere, men har den holdning at kattende skal
være 8-12 md. Elleres risikere man at hankattene bliver "Små hunkatte"
af udsende. Havde en hankat der blev kastereret da han var 6 md. Han
voksede ikke meget mere og lignede en hunkat, til trods for at hans
forældre var nogen ordenlige krabater (:0)

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-12-03 16:00

In article <3fd456edb1f78@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Maria Hansen
<toffieeKATTE@BAKKEtele2adsl.dk> wrote:

Hej Maria

> [...]
> voksede ikke meget mere og lignede en hunkat, til trods for at hans
> forældre var nogen ordenlige krabater (:0)

Det forstår jeg ikke?
Jeg har set flere undersøgelser der fastslog at tidlig kastration
tværtimod gør (han?)katten større, fordi kønshormonerne, når katten
begynder at producere dem, faktisk standser væksten. Og når katten
forhindres i at producere disse hormoner, er resultatet at den
fortsætter væksten længere end den ellers ville have gjort?
Derimod er det rigtigt at de sekundære kønstræk - store kinder bl.a. -
hos hankatte ikke udvikles. Men de skulle efterhånden forsvinde
alligevel efter kastrationen, da de "bliver holdt ved lige" af
kønshormonerne.
Jeg ville jo gætte at din kat ville have fået samme str. under alle
omstændigheder - noget man jo af gode grunde ikke kan kontrollere
Som 6 mdr. er han nok begyndt at blive kønsmoden, så i følge teorierne
ville han måske faktisk være blevet større, hvis han var blevet
kastreret tidligere?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-12-03 02:44

In article <081220031559555542%webmaster@fjernsiamis.com>, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

Jeg laver lige en lille opfølgning
Jeg fandt dette på Raiku Sarvå (kattedyrlæge) 's side under FAQ:

"Det er svært at give et eksakt tidspunkt, hvornår
hankatte skal kastreres. Man kan godt sige, at senest når
de begynder at vise tegn på kønsadfærd og
allersenest når de begynder at strinte. Hankatte tager
ikke skade af at blive kastreret i en tidlig alder, de kan kastreres
allerede når de er 8 -10 uger gamle.

Der er mange skrøner om at katte ikke vokser efter at
de er kastreret eller steriliseret men det er der ingen videnskabelig
belæg for. Hvor stor katten bliver bestemmes dels af væksthormon,
som produceres i hjernen, og dels af kattens gener, som den
har nedarvet fra sine forældre. "

http://www.felina.dk

Det må vel være den rigtige forklaring, så?

Fra : Kate

Dato : 08-12-03 22:54

Maria Hansen <toffieeKATTE@BAKKEtele2adsl.dk> wrote in

> Elleres risikere man at hankattene bliver "Små hunkatte"
> af udsende.

Mowgli blev kastreret 5½ måned gammel, fordi han fik lidt for amorøst
et syn på min (iøvrigt kastrerede) hankanin. Mowgli er der ikke meget
"hunkattet" over Han er stor og flot, når jeg selv skal sige det,
han er 1½ år gammel og vejede ved sidste dyrlægebesøg 6 kg.
Så uanset om katten er tidligt eller sent kastreret så tror jeg altså
at den ville være lille hvis det var det der lå i generne.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Winther

Dato : 08-12-03 23:06

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Så uanset om katten er tidligt eller sent kastreret så tror jeg altså
> at den ville være lille hvis det var det der lå i generne.

> [...]

Heste bliver i hvertfald større ved tidlig kastration.

Vh. Winther

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-12-03 23:45

Maria skrev
<men har den holdning at kattende skal
være 8-12 md. Elleres risikere man at hankattene bliver "Små hunkatte" af
udsende. >

Hmm min Fnugger (huskat)blev kastreret 4½ md gammel,han er idag en stooor
flot kat (ikke fed) på 6½ kg, uden det fjerneste hunkattepræg. Læs evt.
Winn Feline Foundation's rapport om tidlig neutralisation (på engelsk)
http://makeashorterlink.com/?C14F340C6

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : maz

Dato : 08-12-03 12:44

Winther wrote:
> Hvornår kan jeg tidligst neutralisere en han og en hunkat?

Når de er 12 uger gamle. Tidlig kastration har ingen betydning for kattens
senere udvikling - hverken for hunkatte eller hankatte. Det er hvad
dyrlægerne selv har af erfaring. Størrelsen på en kat er genetisk og
miljømæssig betinget, men har intet med tidlig kastration at gøre...

Mine to små er netop blevet kastreret hhv 4 og 5 måneder gamle...uden
problemer - og de tager fint på i vægt begge to...

/M

Fra : Winther

Dato : 08-12-03 16:05

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Mange tak for svarene. De vil komme under kniven hurtigst.

Vh. Winther