Tipo - ingen varme i kabinen
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:12

Hejsa

Her en lille en til Fiat-eksperterne.. Møller..?

Min lillebror har en Tipo fra ´91. Kværnen er på 1,6 ltr.

Blæseren i kabinen virker - men der er ingen varm luft overhovedet.
(istapper i skægget)

Kølervæske er der nok af, motoren bliver fin varm, og der gør også
kølervandsslangerne henne ved køleren..

Hvad hulen er problemet..? (Der ér drejet på varmeknappen)

--
Jan W Nielsen

Fra : Tom

Dato : 07-12-03 23:26

> Kølervæske er der nok af, motoren bliver fin varm, og der gør også
> kølervandsslangerne henne ved køleren..
>
> Hvad hulen er problemet..? (Der ér drejet på varmeknappen)

det er vel spjældet som skal skifte mellem kold og varm luft som har en
eller anden fejl. Så jeg gætter på at hele instrumentbordet skal ud med
mindre der findes et trick til at komme ind til spjældet.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-12-03 23:33

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev :

>det er vel spjældet som skal skifte mellem kold og varm luft som har en
>eller anden fejl. Så jeg gætter på at hele instrumentbordet skal ud med
>mindre der findes et trick til at komme ind til spjældet.

Man skulle tro du var tankelæser , hehe ... jeg har lige skiftet
instrumentbord, og monteret håndfrit sæt i Rekorden , og bortset fra
mine hænder ligner noget kattene har brugt som kradsebrædt, så ja, det
er eddertricky på de fleste biler at komme under bordet, og se hvad
driller.... jeg havde også et spjæld der sad fast

sådanne ting er ikke beregnet på at blive skilt ad igen

Fra : Tom

Dato : 07-12-03 23:37

> [...]
> driller.... jeg havde også et spjæld der sad fast
>
> sådanne ting er ikke beregnet på at blive skilt ad igen

....ikke noget som en vinkelsliber ikke kan klare )))

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-12-03 23:44

>...ikke noget som en vinkelsliber ikke kan klare )))

Det er da rigtigt ... man skal bare bruge ufatteligt meget tin for at
samle møget igen ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-03 01:00

<jan@stevns.net> skrev

> Man skulle tro du var tankelæser , hehe ... jeg har lige skiftet
> instrumentbord, og monteret håndfrit sæt i Rekorden

Spooky, du skulle vel ikke have et tæt varmeapparat?
Har kørt rundt uden instrumentbord, og varmeapp siden lørdag aften!

Har dog sædevarme

Mvh.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 01:00

Tom wrote:

> det er vel spjældet som skal skifte mellem kold og varm luft som har
> en eller anden fejl. Så jeg gætter på at hele instrumentbordet skal
> ud med mindre der findes et trick til at komme ind til spjældet.

Tak til Jan & Tom..

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-12-03 23:29

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hvad hulen er problemet..? (Der ér drejet på varmeknappen)

Enten er der luft i systemet, eller osse drejer knappen forgæves
(noget mekanik svigter)

Fra : Anders Møller

Dato : 08-12-03 09:01

> Her en lille en til Fiat-eksperterne.. Møller..?

I'm in..!

> Min lillebror har en Tipo fra ´91. Kværnen er på 1,6 ltr.

Kedeligt for ham ;)

> Blæseren i kabinen virker - men der er ingen varm luft overhovedet.
> (istapper i skægget)

Endnu mere kedeligt..

> Hvad hulen er problemet..? (Der ér drejet på varmeknappen)

Sandsynligt på de ældre Fiat'er, er at det er hanen nede ved varmeelementet
der driller. Kan ved nærmere eftertanke godt være, at det er det de andre
kalder spjældet?

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : John Sahl

Dato : 08-12-03 09:15

Anders Møller wrote:
> Sandsynligt på de ældre Fiat'er, er at det er hanen nede ved
> varmeelementet der driller. Kan ved nærmere eftertanke godt være, at
> det er det de andre kalder spjældet?

Hanen kan vist endda nåes inde i kabinen så man kan tjekke
om den er åben eller lukket, og at den reagerer på justeringen
af varmeknappen. (Sidder så vidt jeg husker helt inde til
højre/bag midterkonsollen)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 09:43

John Sahl wrote:

> Hanen kan vist endda nåes inde i kabinen så man kan tjekke
> om den er åben eller lukket, og at den reagerer på justeringen
> af varmeknappen. (Sidder så vidt jeg husker helt inde til
> højre/bag midterkonsollen)

Kanon, Anders og John.

Jeg vil straks se, om jeg kan komme med "julegaven" til lillebror - de
sidder med arktisk tøj på, når de er ude at køre i bilen. Når der slet ingen
varme er på, skal der nemlig "godt med blæs på" for at undgå dug på ruderne.

"Under frysepunktet og godt med blæs."

*LOL*

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-03 21:49

"Anders Møller" <anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> skrev i en meddelelse

> Sandsynligt på de ældre Fiat'er, er at det er hanen nede ved
varmeelementet
> der driller. Kan ved nærmere eftertanke godt være, at det er det de andre
> kalder spjældet?

Kommer til at tænke på den kære Lada.
Når ventilen (vandhanen) ved elementet blev vredet pr. håndkraft, så blev
den utæt

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Flemming Hansen

Dato : 08-12-03 14:27

> Blæseren i kabinen virker - men der er ingen varm luft overhovedet.
> (istapper i skægget)

Havde samme problem, godt nok i en Mondeo, men det var hurtigt løst med en
ny termostat.

Mvh.

Flemming