/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mere om vinterdæk
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 22:30

>> Prominente folk påstod i tysk TV, at det ALTID var bedst at køre
vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader.

> Ja, det er jo muligt at være både prominent, have en mening og have
> uret på en gang. (Hov det er jo hele 3 ting.)


Fuldstændig korrekt.

Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget mig
indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har talt med snart
hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter. IKKE EN PERSON har
kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise Færdselsstyrelsens notat. Der har
endda været holdt møder mellem Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske
dækfabrikker. (Læs: Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med
herop for at "knække Færdselsstyrelsen").

Resultatet af mødet blev, at markedsførings-folkene i dækfirmaerne langsomt
måtte erkende, at ingeniørerne fra Færdselsstyrelsen og dækproducenterne
selv langsomt blev enige (om at det forholdt sig som Færdselsstyrelsen
sagde), og at markedsføringsfolkene måtte sande, at deres
"forbrugerinformation" ikke var god nok. (Ofte har salgsafelingen mere at
sige, når der skal markedsføring på bordet, end de ingeniørere, der har
forstand på tingene) I stedet forsøger man nu at hænge sin argumentation op
på andre ting.

Det er direkte vammelt, at korrupte/uvidende motorsportsfolk stiller sig op
på tysk TV og fortæller, at 7 graders reglen stadig er gældende.

> Selv de danske dækimportører indrømmer jo at 7 graders regelen ingen
> relevans har for moderne dæk.

Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode sommerdæk
bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader. (blot
ikke på is og sne)

Der er for øvrigt "rumlerier" på højeste plan i EU om fælles retningslinier
for, hvad der må siges om sommer- og vinterdæk i reklamer. Rom blev
imidlertid heller ikke bygget på en dag, og det gør dette her heller ikke,
da specielt Tyskland huser nogle milliard-virksomheder med store økonomiske
interesser. Dette har jeg fra fortrolig kilde, og det kan jeg derfor ikke
dokumentere yderligere.

Sådan ligger landet - tro det eller lad være.

--
Jan W Nielsen




 
 
Martin Sand. (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-12-03 22:56

Jan W Nielsen wrote:
> Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget
> mig indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har
> talt med snart hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter.
> IKKE EN PERSON har kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise
> Færdselsstyrelsens notat. Der har endda været holdt møder mellem
> Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske dækfabrikker. (Læs:
> Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med herop for at
> "knække Færdselsstyrelsen").

Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere sikker på
gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje. Det er glat i de
tidlige morrgentimer rundt omkring i villakvarterer og andre steder hvor der
ikke bliver saltet. Jeg synes ikke bilen er til at rive af vejen med
vinterdæk, men livsfarlig på sommerdæk i nævnte situation. Og den tid vi går
i møde er jo netop våd og kold. Man kan jo ikke skifte hjul midt på dagen,
fordi det bliver tørvejr vel? Derfor vil jeg fortsætte med at bruge
vinterdæk i vinterhalvåret (medmindre klimaændringer gør, at det bliver
subtropisk i december).

MVH Martin
Vinterdæk: Continental WinterContact TS790
Sommerdæk: Continental PremiumContact



Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:05

Martin Sand. wrote:

> Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere
> sikker på gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje.

Det er jo fair nok.

Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.

--
Jan W Nielsen




Martin Sand. (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-12-03 23:38

Jan W Nielsen wrote:
> Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.

Men et helårsdæk er måske at foretrække om vinteren frem for vinterdæk?
Helårsdæk har jo nogle af sommerdækkets egenskaber, som man åbenbart mangler
i et vinterdæk.

MVH Martin



Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:41

Martin Sand. wrote:

> Men et helårsdæk er måske at foretrække om vinteren frem for
> vinterdæk? Helårsdæk har jo nogle af sommerdækkets egenskaber, som
> man åbenbart mangler i et vinterdæk.

Pu-ha - det ved jeg ikke rigtigt.

Efter min mening er det en personlig vurdering, og jeg kommer sjældent med
de kategoriske udmeldinger på, hvad "der er at foretrække".

Jeg nøjes med at være "firkantet", når det er noget, der kan måles og vejes.


Helårsdækker man jo siges at være jævn dårligt hele tiden - men aldrig
komplet udueligt som et sports-sommerdæk på sne.

--
Jan W Nielsen




Fly Christensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 08-12-03 12:21

On Sun, 7 Dec 2003 23:40:42 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:


>Efter min mening er det en personlig vurdering, og jeg kommer sjældent med
>de kategoriske udmeldinger på, hvad "der er at foretrække".
>
>Jeg nøjes med at være "firkantet", når det er noget, der kan måles og vejes.
>

Ting som nusset og 250.000 km?

Fly

Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 14:43

Fly Christensen wrote:

> Ting som nusset og 250.000 km?

Om en kabine er slidstærk eller ej kan måles..

Om en Golf eller en Passat er i øvrigt "en dejlig bil" kan ikke måles.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Thunderbird [7100] (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 08-12-03 16:27

On Mon, 8 Dec 2003 14:43:19 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Om en Golf eller en Passat er i øvrigt "en dejlig bil" kan ikke måles.

Fordi at det netop beror på individets mening.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

TGD (08-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-12-03 03:37


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd3a400$0$25814$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

<KLIP>

> Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.

Om det er på is hvor skulle gevinsten så være i vinterdæk?



Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 09:39

TGD wrote:

> Om det er på is hvor skulle gevinsten så være i vinterdæk?

Langt bedre bremse-evne.

Læs evt mere her, hvor der også linkes til undersøgelser i det meste af
Europa:

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/bremseegenskaber.pdf

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Leonard (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-03 23:12

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Og den tid vi går
>i møde er jo netop våd og kold.

Og netop på våd vej er sommerdækkene bedre.
Så det er kun på isen om morgenen at du har det bedst på dine
vinteræk.

Men findes der en rapport om hvilke dæk der er bedst på en 4wd
kassevogn, min Transporter Syncro er født med M+S dæk, angiveligt for
at kunne stå lidt bedre fast på grusvej.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Martin Sand. (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-12-03 23:24

Leonard wrote:
> "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Så det er kun på isen om morgenen at du har det bedst på dine
> vinteræk.

Ja, og det er måske også forskellen på liv og død om man kan bremse på is en
tidlig og mørk vintermorgen. Men så vidt jeg kan se, så er testen lavet på
baggrund af katastrofeopbremsninger med fuld knald på bremsepedalen? Hvor
tit laver man sådan én i trafikken? Jeg har ikke lavet en
katastrofeopbremsning de sidste 7 år, tror jeg. Og jeg kører en del km. Men
nu holder jeg generelt også god afstand til forankørende og er oprmærksom i
trafikken - ingen mobiltlf. eller CD'er her (pudser lige glorien *hehe* Jeg
har faktisk total skadefri kørsel bag mig...) Og her i vinterhalvåret holder
jeg ekstra god afstand og behersker min hastighed. Men sådan et roligt gemyt
som mit, er der langt imellem på vejene efterhånden :o/ Mange kender ikke
ord som "sikkerhedsafstand" eller "hensynsfyld kørsel"... lige meget om der
køres på sommerdæk eller vinterdæk.

MVH Martin



Leonard (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-03 23:40

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Mange kender ikke
>ord som "sikkerhedsafstand" eller "hensynsfyld kørsel"... lige meget om der
>køres på sommerdæk eller vinterdæk.

Det har du helt ret i, og der ligger nok en større sikkerhed her end i
dækkene.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

jan (07-12-2003)
Kommentar
Fra : jan


Dato : 07-12-03 23:21


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:br07l0$26g5lq$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Jan W Nielsen wrote:
> > Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget
> > mig indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har
> > talt med snart hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter.
> > IKKE EN PERSON har kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise
> > Færdselsstyrelsens notat. Der har endda været holdt møder mellem
> > Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske dækfabrikker. (Læs:
> > Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med herop for at
> > "knække Færdselsstyrelsen").
>
> Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere sikker

> gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje. Det er glat i de
> tidlige morrgentimer rundt omkring i villakvarterer og andre steder hvor
der
> ikke bliver saltet. Jeg synes ikke bilen er til at rive af vejen med
> vinterdæk, men livsfarlig på sommerdæk i nævnte situation. Og den tid vi
går
> i møde er jo netop våd og kold. Man kan jo ikke skifte hjul midt på dagen,
> fordi det bliver tørvejr vel? Derfor vil jeg fortsætte med at bruge
> vinterdæk i vinterhalvåret (medmindre klimaændringer gør, at det bliver
> subtropisk i december).
>
> MVH Martin
> Vinterdæk: Continental WinterContact TS790
> Sommerdæk: Continental PremiumContact
>


ja jeg vil give Martin ret det er jo tydeligt at mærke forskel på bilens
opførelse med og uden vinterdæk allerede nu
og man render jo ikke ud og skiftet dæk om morgen før man skal på arbejde
så om det er 7 eller 4 grader gør ikke så meget for mig der kan være glat om
vinteren og et uheld er jo nok
folk kan jo se på deres kalender og se at der er risiko for glatte veje




Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:29

jan wrote:

> det er jo tydeligt at mærke forskel på
> bilens opførelse med og uden vinterdæk allerede nu

Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.

> og man render jo ikke ud og skiftet dæk om morgen før man skal på
> arbejde så om det er 7 eller 4 grader gør ikke så meget for mig.

Temperaturen spiller ingen rolle - under hensyntagen til "rolige danske
omstændigheder)



--
Jan W Nielsen




Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:32

Jan W Nielsen wrote:

> Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.

Mine Michelin Alpin A2 har faktisk allerede taget røven på mig een gang -
blokering hvor sommerdækkene ALDRIG havde haft det problem.

--
Jan W Nielsen




Peter G C (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-12-03 22:04

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd3aa42$0$25797$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jan W Nielsen wrote:
>
> > Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.
>
> Mine Michelin Alpin A2 har faktisk allerede taget røven på mig een gang -
> blokering hvor sommerdækkene ALDRIG havde haft det problem.

Vent til de er blevet kørt lidt til - så er de mindre glatte - tro mig. Jeg
har oplevet det samme som dig på spritnye vinterdæk - jeg listede rundt de
første dage....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens Knudsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-12-03 23:33

On Sun, 7 Dec 2003 23:29:02 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.

JAn, du er alt for unuanceret i din holdning. Du ved jo, om nogen, at
sommerdæk i lavprofil og stor bredde, ikke duer om vinteren. Så lad nu
være med at blive ved med at fare ud med det sammme og døm "ude", når
talen er på sommer-/vinterdæk. Du kender vel ikke bilens dækmontering?


/Mogens

Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:36

Mogens Knudsen wrote:

> JAn, du er alt for unuanceret i din holdning.

Det synes jeg ikke.

> Du ved jo, om nogen, at
> sommerdæk i lavprofil og stor bredde, ikke duer om vinteren.

På tør og våd vej..?

--
Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-12-03 23:46

On Sun, 7 Dec 2003 23:35:38 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>På tør og våd vej..?

Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...

Hvor mange biler har i dagens DK ikke lave dæk under 65 = vinterdæk!


/Mogens

Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:52

Mogens Knudsen wrote:

>> På tør og våd vej..?

> Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
> vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
> umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...

Det er vare fordi, jeg holder fast i den med temperaturen. Den spiller jvf
notatet ingen rolle - blot er sportsdækkene HELT uduelige på sne.

> Hvor mange biler har i dagens DK ikke lave dæk under 65 = vinterdæk!

Der er rimeligt mange, der kører med 60-65 eller derover, er min opfattelse.
(dog uden jeg har kikket på typegodkendelsesoplysningerne på
bilmagasinet/nybilsbilbasen.dk - den er gået kold)

--
Jan W Nielsen




TGD (08-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-12-03 03:39


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:n9b7tvkq8mjq8oc765jrcar4m1ko5mpd1u@4ax.com...

<KLIP>

> Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
> vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
> umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...

Nej det genrelle råd burde være at man så har 2 sæt sommer/helårsdæk.



Mark Sandberg (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-12-03 23:49


"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> På tør og våd vej..?

Der er også andre muligheder.
For eksempel er det gerne om vinteren, der kan være sne- og isglatte veje


/Mark.



TGD (08-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-12-03 03:40


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd3adf8$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Der er også andre muligheder.
> For eksempel er det gerne om vinteren, der kan være sne- og isglatte veje

JA 7 dage gennemsnitligt om året.



Mark Sandberg (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 08-12-03 08:25


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> JA 7 dage gennemsnitligt om året.

Og.........???

/Mark.



TGD (08-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-12-03 09:52


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd42700$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Og.........???

Hvis vi kigger på facts... (med de undtagelser hvor man har en McLaren
racer) så er det LANGT mere sikkert at køre på helårs/sommerdæk, det skal
man ikke være matematiker for at se.




Mark Sandberg (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 08-12-03 10:03


"TGD" skrev i en meddelelse:

> Hvis vi kigger på facts... (med de undtagelser hvor man har en McLaren
> racer) så er det LANGT mere sikkert at køre på helårs/sommerdæk, det skal
> man ikke være matematiker for at se.

Hvilke facts ??

Historien viser da noget andet

Når du en vinterdag med glatte veje, igen ser bilerne ligge på rad og række
i grøften. Da syntes jeg du skulle stige ud fra din bil, helt ud i den
virkelige vinterkulde. Der vil du så se på de forulykkede biler, at stort
set alle er kørt i grøften på sommerdæk. Mon det skyldes denne kampagne mod
vinterdæk, eller skyldes det blot der er vinter?

Prøv det, eller spørg de folk der fører statistik på vinteruheld.

/Mark.
Da s



Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 10:17

Mark Sandberg wrote:

> Prøv det, eller spørg de folk der fører statistik på vinteruheld.

Hvis det er folk, der fører statistik på VINTER-uheld (og du dermed mener
"sne/is-uheld) vil de jo formentlig finde, at det er sikrest at køre på
vinterdæk.

Ikke mærkeligt.



--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mark Sandberg (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 08-12-03 10:29


"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Hvis det er folk, der fører statistik på VINTER-uheld (og du dermed mener
> "sne/is-uheld) vil de jo formentlig finde, at det er sikrest at køre på
> vinterdæk.

Det er vel vinteruheldene i forhold til valg af dæktype, der er de
interessante.
Når snakken nu går på nødvendigheden af vinterdæk.

Måske din sommerdæk kampagne helt udelader ordet vinter

I Danmark hvor stort set alle med respekt for naboen, monterer aluhjul med
brede dæk, er det lidt risikabelt at køre vinteren i møde på selvsamme hjul.

/Mark.



Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 10:32

Mark Sandberg wrote:

> Måske din sommerdæk kampagne helt udelader ordet vinter

Jeg har (ikke) længe været en skabs-vinter-hjuls-fyr, men nu springer jeg
selv ud:

Jeg har VINTERHJUL.....!

> I Danmark hvor stort set alle med respekt for naboen, monterer
> aluhjul med brede dæk, er det lidt risikabelt at køre vinteren i møde
> på selvsamme hjul.

Men kun når der er sne og is - ellers er det mere sikkert med sommerhjul.


Har vi ikke været et par gange rundt om juletræet nu - vi kan åbne pakkerne
og se, om der er vinterhjul eller sommerhjul i posen..

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mark Sandberg (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 08-12-03 10:38


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har VINTERHJUL.....!

Jeg havde det på fornemmelsen

> Har vi ikke været et par gange rundt om juletræet nu - vi kan åbne
pakkerne
> og se, om der er vinterhjul eller sommerhjul i posen..



/Mark.



Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 11:51

On Mon, 8 Dec 2003 10:38:05 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>> Jeg har VINTERHJUL.....!

>Jeg havde det på fornemmelsen

Jeg vidste det.

Jan skrev:
>> Men kun når der er sne og is - ellers er det mere sikkert med sommerhjul.

Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
uanset hvad - jeg har selv kørt på F1


/Mogens

Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 12:12

Mogens Knudsen wrote:

> Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
> sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
> de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
> uanset hvad - jeg har selv kørt på F1

Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
dårligere til at stå fast, når der er frost i - men det ser i "de faglige
papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
kan sammenligne.

Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 12:13

Mogens Knudsen wrote:

> Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
> sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
> de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
> uanset hvad - jeg har selv kørt på F1

Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
dårligere til at stå fast, når der er frost i vejret - men det ser i "de
faglige
papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
kan sammenligne.

Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0


begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end


Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 12:44

On Mon, 8 Dec 2003 12:12:50 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
>dårligere til at stå fast, når der er frost i vejret - men det ser i "de
>faglige
>papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
>ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
>kan sammenligne.
>Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
>om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.

Dvs. at når min dokumenterede personlige oplevelse af, at
bremselængden om vinteren er væsentlige ringere på F1 end på
vinterdæk, ikke er noget værd?

I så fald er vi ude i noget a la "een ting er teori - noget andet er
praksis", hvor det var min klare opfattelse, at du mere er til
sidstnævnte. Det er så skudt ned nu...

GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
om. Man kan blot læse de tests og læseroplevelser, som er tilknyttet
www.reifendirekt.de sider. De viser ALLE, at F1 er ubrugelige om
vinteren.

Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).


/Mogens

Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 14:48

Mogens Knudsen wrote:

> GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
> om.

Det synes jeg er vildt overdrevet - men egenskaberne er selvfølgeligt
langtfra så gode så gode som på en 30 grader varm sommerdag. Spørgsmålet er,
om F1´eren er dårligere end vinterdæk på tør vej ived frysepukntet - jeg ved
det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke - slet ikke. Vinterdæk er shit,
når der ikke er sne og is.

> Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
> opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
> på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).

Det synes jeg også er vildt overdrevet - der er jo ikke tale om et decideret
banedæk. Men selvfølgelig er de lidt bedre, når de er bløde (med ikke for
bløde).

Men oplevelser er selvfølgelig individuelle - det er derfor, jeg klynger mig
sådan til tallene.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 15:34

On Mon, 8 Dec 2003 14:47:31 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>> GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
>> om.
>
>Det synes jeg er vildt overdrevet

Jeg oplever at vi er ude i noget 2 skridt frem og 2 tilbage.

Citat:
I tråden af den 10/11 "Vinterdæk eller ej..." skriver du følgende:
Det kommer ikke an på, om du faktisk kører hurtigere end 190 km/t -
men om dækket er bygget til det.
Dæk som er beregnet til at køre så hurtigt er bygget af andre
gummi-blandinger og på en anden struktur end dæk, der ikke skal køre
hurtigt. Det bevirker, at dækket mister sin smidighed og dermed sit
vejgreb ved lav temperatur. Det bliver mere "plastik-agtigt" end
"gummi-agitigt".

Dette citat af DIG understøtter MIN argumentation til fulde!
Derom ingen tvivl - så er det sagt

>Spørgsmålet er, om F1´eren er dårligere end vinterdæk på tør vej ived
>frysepukntet - jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke - slet
>ikke.

Hvis du som jeg har kørt på F1, ville du ikke være eet sekund i tvivl.
F1 duer ikke ved lavere temperaturer under driftstemperaturen, som
ligger over 10 grader, mindst. Man mærker det da tydeligt i hverdagen

>Vinterdæk er shit, når der ikke er sne og is.

Næh - det kan man stadig ikke _generelt_ sige

>> Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
>> opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
>> på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).

>Det synes jeg også er vildt overdrevet - der er jo ikke tale om et decideret
>banedæk. Men selvfølgelig er de lidt bedre, når de er bløde (med ikke for
>bløde).

Så forklar lige din udtalelse: "...dækket mister sin smidighed og
dermed sit vejgreb ved lav temperatur..."

>Men oplevelser er selvfølgelig individuelle - det er derfor, jeg klynger mig
>sådan til tallene.

Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen


/Mogens

John Sahl (08-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 08-12-03 16:32

Mogens Knudsen wrote:
> Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
> sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen

Må en bette Uno T slutte mig til jeres konklusion, jeg synes nemlig
heller ikke at jeg med mine erfaringer på nogen måde kan give Jan
ret.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-03 16:32


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ag29tvkfjarehrpngljbpsnefim2jol8ji@4ax.com...

KLIP

> Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
> sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen

Jeg kan da tilføje, kører jeg på sommerdæk i snevejr, går det ikke
fremad og er der en lille stigning, mener jeg at huske Traction
Controllen ikke en gang kan holde potten på det samme sted, men Völlen
kører baglæns.

Jeg kan kun bruge deciderede vinterdæk .... om vinteren..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 16:55

Mogens Knudsen wrote:

> I tråden af den 10/11 "Vinterdæk eller ej..." skriver du følgende:
> Det kommer ikke an på, om du faktisk kører hurtigere end 190 km/t -
> men om dækket er bygget til det.
> Dette citat af DIG understøtter MIN argumentation til fulde!
> Derom ingen tvivl - så er det sagt

Helt korrekt - jeg er imidlertid ikke længere sikker på det der - faktisk
mener
man ikke i Færdselsstyrelsen, at det spiller nogen synderlig rolle - men på
sne betyder det for alvor noget. Hvis det er rigtigt, tog jeg fejl, da jeg
skrev ovenstående, og derfor bør det ikke tilskrives nogen betydning.

> Hvis du som jeg har kørt på F1.

Ja, det har jeg jo gjort i flere år nu - og på flere generationer af dækket.


> ville du ikke være eet sekund i tvivl.
> F1 duer ikke ved lavere temperaturer under driftstemperaturen, som
> ligger over 10 grader, mindst. Man mærker det da tydeligt i hverdagen

Hvad mener du med "duer ikke" - det er jo en noget upræcis betegnelse.

Jeg har lige skrevet, at dækket naturligvis ikke er så godt i kold tilstand,
som når det
er varmt. Blot tror jeg stadig, det er bedre end et vinterdæk på for
eksempel tør vej.

Har du anden grund end egne oplevelser til at tro andet...?

>> Vinterdæk er shit, når der ikke er sne og is.
>
> Næh - det kan man stadig ikke generelt sige

Man kan i hvert fald sige, at sommerdæk generelt er bedre, når der ikke er
is og sne. Vil du da virkelig stadig påstå andet..?

> Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
> sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen

Det tror jeg bestemt ikke, da bilens motorkraft ikke rigtig spiller nogen
rolle her.

Jeg har lavet tilstrækkeligt mange bremseøvelser - også med mine Michelin
Alpinere - til at vide, de ikke er ret gode, medmindre der er sne og is.

Siden jeg skrev det ovenstående er jeg blevet klogere: Jeg har skiftet mine
F1´ere ud med vinterdæk - og jeg har talt endnu mere med Færdselsstyrelsen.

Bundlinien: Er de bedre eller dårligere end vinterdæk på for eksempel tør
vej ved frysepunktet...?

Jég tror, F1´erne er bedre - og jeg har ikke set noget, der tyder på det
modsatte.

Har du..?

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0





Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 18:54

On Mon, 8 Dec 2003 16:55:07 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Helt korrekt - jeg er imidlertid ikke længere sikker på det der - faktisk
>mener man ikke i Færdselsstyrelsen, at det spiller nogen synderlig rolle - men på
>sne betyder det for alvor noget. Hvis det er rigtigt, tog jeg fejl, da jeg
>skrev ovenstående, og derfor bør det ikke tilskrives nogen betydning.

Hmm.... Det er dælme ikke længe siden, du skrev det.

>Hvad mener du med "duer ikke" - det er jo en noget upræcis betegnelse.

Det samme som John og Bjørn. Dækkene bider ikke.

>Jeg har lige skrevet, at dækket naturligvis ikke er så godt i kold tilstand,
>som når det
>er varmt. Blot tror jeg stadig, det er bedre end et vinterdæk på for
>eksempel tør vej.
>Har du anden grund end egne oplevelser til at tro andet...?

Læs hvad John, Bjørn og andre skriver. De deler min opfattelse.

>Man kan i hvert fald sige, at sommerdæk generelt er bedre, når der ikke er
>is og sne. Vil du da virkelig stadig påstå andet..?

Jeg har nævnt før, at ved lave temperaturer virker vinterdæk bedre på
en vandfyldt vej. Men jeg ser det som et samlet hele - vejen skifter
jo konsant mellem våd, fugtig og tør, hvor et vinterdæk klarer sig
bedst -> ved lave temperaturer.

>Jeg har lavet tilstrækkeligt mange bremseøvelser - også med mine Michelin
>Alpinere - til at vide, de ikke er ret gode, medmindre der er sne og is.
>Siden jeg skrev det ovenstående er jeg blevet klogere: Jeg har skiftet mine
>F1´ere ud med vinterdæk - og jeg har talt endnu mere med Færdselsstyrelsen.
>Bundlinien: Er de bedre eller dårligere end vinterdæk på for eksempel tør
>vej ved frysepunktet...?
>Jég tror, F1´erne er bedre - og jeg har ikke set noget, der tyder på det
>modsatte.
>Har du..?

Læs hvad de andre skriver - de har en oplevelse skråstreg erfaring.
Dét er langt bedre end teoratiske beregninger!


/Mogens

Leonard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-12-03 20:33

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Læs hvad de andre skriver - de har en oplevelse skråstreg erfaring.
>Dét er langt bedre end teoratiske beregninger!

Men når jeg læser om dæk på Færdselsstyrelsens side og de dokumneter
der linkes til derfra, så læser jeg ikke om teori, men om praktiske,
kontrollerede afprøvninger, og de når alle til den samme konklussion,
at på tør og våd vej er sommerdæk generelt bedre ned vinterdæk.
De bedste vinterdæk er ligeså gode som de dårligste sommerdæk.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 21:34

On Mon, 08 Dec 2003 20:33:26 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Men når jeg læser om dæk på Færdselsstyrelsens side og de dokumneter
>der linkes til derfra, så læser jeg ikke om teori, men om praktiske,
>kontrollerede afprøvninger, og de når alle til den samme konklussion,
>at på tør og våd vej er sommerdæk generelt bedre ned vinterdæk.
> De bedste vinterdæk er ligeså gode som de dårligste sommerdæk.

Læs igen den "test", I linker til. Er der tale om "Breitreifen"? Nej.
Godt, hvad er det så værd at trække den frem i lyset?

Jeg har gentagne gange nævnt, at vinterdæk er bedre end brede,
lavprofilede sommerdæk - og især GY F1.
Dette bekræftes nu af flere andre skribenter, IMO.


/Mogens

Leonard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-12-03 23:04

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Læs igen den "test", I linker til. Er der tale om "Breitreifen"? Nej.
>Godt, hvad er det så værd at trække den frem i lyset?

Der findes faktisk bilister i DK, der kører på 205-215 om sommeren og
195 om vinteren, i den tro at de står bedre fast på vinterdækkene.

Du har ret i at 265 og bredere slet ikke duer om vinteren, men Jan har
også ret i det han skriver om de 7 grader, så bortset fra at I vistnok
snakker om 2 forskellige ting så er I vidst enige.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 21:40

Mogens Knudsen wrote:

> Hmm.... Det er dælme ikke længe siden, du skrev det.

Det er korrekt - men derfor kan jeg jo godt have taget fejl.

> Det samme som John og Bjørn. Dækkene bider ikke.

De bider i hvert fald mindre - det er jeg som sagt enig i. Spørgsmålet er
jo, om de bider ENDNU dårligere end vinterdæk på frost-tør vej.

> Læs hvad John, Bjørn og andre skriver. De deler min opfattelse.

Ja, det kan jeg forstå. Men det er da mærkeligt, at det strider mod ALLE de
undersøgelser, der er sammenfattet i notatet, synes du ikke..? Det er
immervæk en hel del.

> Jeg har nævnt før, at ved lave temperaturer virker vinterdæk bedre på
> en vandfyldt vej. Men jeg ser det som et samlet hele - vejen skifter
> jo konsant mellem våd, fugtig og tør, hvor et vinterdæk klarer sig
> bedst -> ved lave temperaturer.

Jeg formoder det er din egen opfattelse, og den er du/I naturligvis i jeres
gode ret til at have. Jeg deler den ikke.



--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 21:59

On Mon, 8 Dec 2003 21:39:41 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, det kan jeg forstå. Men det er da mærkeligt, at det strider mod ALLE de
>undersøgelser, der er sammenfattet i notatet, synes du ikke..? Det er
>immervæk en hel del.

Dét skyldes, at "F-testen" (Færdselsstyrelsen) ikke behandler særligt
brede sommerdæk - jeg mener at ha' nævnt det nogle gange efterhånden.


/Mogens

Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 22:07

Mogens Knudsen wrote:

> Dét skyldes, at "F-testen" (Færdselsstyrelsen) ikke behandler særligt
> brede sommerdæk.

Hvis det forholdt sig stik modsat, når dæk blev 215 mm brede, så ville jeg
mene, det fortjente plads i notatet.

Faktisk ville jeg mene, at det lignede manipulation, hvis det forholdt sig
således, og der IKKE stod der...!

Jeg kan blot konstatere, at der ikke er skyggen af seriøs dokumentation for,
at det skulle forholde sig anderledes, når vi taler "breitreifen".

Jeg véd ikke, hvordan det forholder sig, men jeg tror ikke, at dækkets
bredde og anderledes opbygning gør det SÅ meget dårligere, at det vender det
billede, der vitterligt taler til sommerdækkenes fordel.

> jeg mener at ha' nævnt det nogle gange efterhånden.

Jamen, velkommen i klubben.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 23:29

On Mon, 8 Dec 2003 22:07:01 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvis det forholdt sig stik modsat, når dæk blev 215 mm brede, så ville jeg
>mene, det fortjente plads i notatet.
>Faktisk ville jeg mene, at det lignede manipulation, hvis det forholdt sig
>således, og der IKKE stod der...!
>Jeg kan blot konstatere, at der ikke er skyggen af seriøs dokumentation for,
>at det skulle forholde sig anderledes, når vi taler "breitreifen".
>Jeg véd ikke, hvordan det forholder sig, men jeg tror ikke, at dækkets
>bredde og anderledes opbygning gør det SÅ meget dårligere, at det vender det
>billede, der vitterligt taler til sommerdækkenes fordel.

Jeg forstår dig altså ikke. Hvorledes kan du så referere/bifalde, at
brede sommerdæk med lavprofil er ensbetydende med vinterdæk om
vinteren. Det har vi da alligevel været enige om "en tid"?
(FDM mfl.'s anbefaling)


/Mogens

Jan W Nielsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-12-03 08:18

Mogens Knudsen wrote:

> Hvorledes kan du så referere/bifalde, at
> brede sommerdæk med lavprofil er ensbetydende med vinterdæk om
> vinteren. Det har vi da alligevel været enige om "en tid"?

Det er jeg som sagt heller ikke sikker på, at jeg KAN anbefale mere - måske
er jeg blevet klogere.

Hvis de brede lavprofildæk bremser bedre end vinterdæk, når der ikke er
is/sne på vejen, mener jeg ikke, det er så påkrævet, som hvis det ikke
gjorde. (Dette under stadig hensyntage til muligheden for at kunne lade
bilen stå en dag eller to i kraftigt snefald, hvis det bliver nødvendigt)

Med hensn til F1´eren så skal man jo desuden tage hensyn til det langsgående
mønster, som giver dækket ekstremt ringe traktion i sne.

Med andre ord, tror jeg, at F1´eren stadigt kører bedre end vinterdækket på
den tørre frysende vej, men samtidig ved jeg, at det er komplet ubrueligt i
sne.

Angiveligt gælder der på tør og våd vej generelt de samme regler for det
brede dæk, som for et almindeligt dæk - blot bliver det langt ringere på is
og i sne.

Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsens - forstår du ikke, at jeg
tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for andet...?

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 08:31

On Tue, 9 Dec 2003 08:18:00 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er jeg som sagt heller ikke sikker på, at jeg KAN anbefale mere - måske
>er jeg blevet klogere.

Okay.....

>Hvis de brede lavprofildæk bremser bedre end vinterdæk, når der ikke er
>is/sne på vejen, mener jeg ikke, det er så påkrævet, som hvis det ikke
>gjorde. (Dette under stadig hensyntage til muligheden for at kunne lade
>bilen stå en dag eller to i kraftigt snefald, hvis det bliver nødvendigt)
>Med hensn til F1´eren så skal man jo desuden tage hensyn til det langsgående
>mønster, som giver dækket ekstremt ringe traktion i sne.
>Med andre ord, tror jeg, at F1´eren stadigt kører bedre end vinterdækket på
>den tørre frysende vej, men samtidig ved jeg, at det er komplet ubrueligt i
>sne.

Når man kører F1, kan man tydeligt fornemme vedhæftningsevnen
duelighed ift. temperatur: Et eksempel er, at hvis du forlader
motorvejen efter at have kørt 200 km/t et stykke tid (mindre kan gøre
det), vil du konstatere en større lydoplevelse i form af sten, der
slår op i skærmkassen. Når du holder på P-pladsen og lægger hånden på
hjulet kan du også mærke klisterevnen - og varmen!

Dét oplever du aldrig om vinteren, fordi F1-dækkene simpelthen ikke er
oppe i de samme temperaturer, og derved har de heller ikke har samme
vedhæftningsevne. Og derfor duer F1 ikke om vinteren.

>Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsens - forstår du ikke, at jeg
>tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for andet...?

Nej, dét forstår jeg ikke, når flere drivere hér i gruppen netop
fortæller noget andet. Jeg kan ikke tro på en "undersøgelse" i "et
blad", når dé "effekter", der anvendes dér, er af en størrelse, som er
mig uvedkommende.

Jeg kører ikke på 13" dæk af størrelsen 175, og derfor dumper testen
kraftigt hos mig...

OG som du ved af diverse tests i udenlandske blade, er der stor
forskel på et givent dæks evner - ift. breden. Et givent dæk kan være
smaddergodt i een størrelse (f.eks. 195) og "ringe" i en anden (225).
Det er facts - intet andet, og det må særligt du da vide...

På dén baggrund fatter jeg ikke din holdning og "mistro" samt de gamle
spørgsmål, som denne tråd igen afspejler.


/Mogens

Jan W Nielsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-12-03 08:47

Mogens Knudsen wrote:

> Dét oplever du aldrig om vinteren (klistret overfalde, red.), fordi
F1-dækkene simpelthen ikke er
> oppe i de samme temperaturer, og derved har de heller ikke har samme
> vedhæftningsevne. Og derfor duer F1 ikke om vinteren.

Som jeg har sagt før, så handler den her snak ikke om, hvorvidt F1-dækkene
er så gode som på en varm sommerdag - for det er det ikke.

Snakken har handler om, hvorvidt dækket er ringere ved for eksempel 0
grader, end et vinterdæk, og det ved du ikke med sikkerhed. Du tror det - og
jeg tror det ikke.

>> Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsen - forstår du ikke, at
>> jeg tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for
>> andet...?

> Nej, dét forstår jeg ikke, når flere drivere hér i gruppen netop
> fortæller noget andet.

Det er muligt, du finder det respektløst, men jeg stoler ikke på, folks
"fornemmelser", når det i den grad strider mod de mange undersøgelser, der
refereres til i notatet fra Fædselsstyrelsen. Også selvom undersøgelsen ikke
gælder dæk bredere end 195. Jeg havde i mit indslag tænkt mig at nævne
forbeholdet for brede dæk, men fik at vide at det kun spillede en rolle i
sne og på is.

> OG som du ved af diverse tests i udenlandske blade, er der stor
> forskel på et givent dæks evner - ift. breden. Et givent dæk kan være
> smaddergodt i een størrelse (f.eks. 195) og "ringe" i en anden (225).
> Det er facts - intet andet, og det må særligt du da vide...

Det ved jeg, som du ved, også godt. Spørgsmålet er, om det ændrer SÅ meget,
at det ændrer 100 % på konklusionerne for samtlige undersøgelser af smallere
dæk, når Færdselsstyrelsen samtidig siger, at det stadig kun spiller en
rolle på sne og is.

> På dén baggrund fatter jeg ikke din holdning og "mistro" samt de gamle
> spørgsmål, som denne tråd igen afspejler.

Ok - så synes jeg, du skulle ringe til dækekspert og ingeniør Victor
Hollnagel fra Færdselsstyrelsen, når telefonerne åbner om lidt - klokken
09.00. Telefonnummeret er: 33 32 35 34.

Hvis han stadig siger det samme, som han fortalte fotografen og
undertegnede, sidst jeg så ham, og du stadig tror på at vinterdæk er bedst
på tør vej, opfatter jeg DIG som mistroisk.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 09:39

On Tue, 9 Dec 2003 08:47:24 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Som jeg har sagt før, så handler den her snak ikke om, hvorvidt F1-dækkene
>er så gode som på en varm sommerdag - for det er det ikke.
>Snakken har handler om, hvorvidt dækket er ringere ved for eksempel 0
>grader, end et vinterdæk, og det ved du ikke med sikkerhed. Du tror det - og
>jeg tror det ikke.

Jeg har konstateret det - dér er forskellen!

>Det er muligt, du finder det respektløst, men jeg stoler ikke på, folks
>"fornemmelser", når det i den grad strider mod de mange undersøgelser, der
>refereres til i notatet fra Fædselsstyrelsen.

Som tidligere nvænt støtter jeg mig hellere til forburger end til
teoretiske undersøgelser, når jeg skal skaffe information om noget.
Især når forbrugerne er "Nørder" (venligt ment), som herinde.

Din bemærkning deklassificerer nogle skribenter herinde, må jeg nok
sige - nok i kanten af respektløshed, og nu kender jeg dig jo under
private former, hvor netop dén slags ikke er tilfældet ift. din
person!

>Også selvom undersøgelsen ikke gælder dæk bredere end 195.
>Jeg havde i mit indslag tænkt mig at nævne forbeholdet for brede dæk,
>men fik at vide at det kun spillede en rolle i sne og på is.

I DK har de slet ikke forstand eller fornemmelse for dæk på samme måde
som i Tyskland. Det er hér den fri hstighed kommer til udtryk hvis du
forstår?

>Det ved jeg, som du ved, også godt. Spørgsmålet er, om det ændrer SÅ meget,
>at det ændrer 100 % på konklusionerne for samtlige undersøgelser af smallere
>dæk, når Færdselsstyrelsen samtidig siger, at det stadig kun spiller en
>rolle på sne og is.

Jeg forstår ikke helt ovenstående:
Hvis dækbredde har indflydelse på tør overflade, hvorfor skulle det så
ikke have det ift. andre overflader?
Hvorfor kører rallybiler, som skal fremad hurtigst muligt, på samlle
dæk? - det samme gælder i princippet for Paris-Dakar-biler...

>Ok - så synes jeg, du skulle ringe til dækekspert og ingeniør Victor
>Hollnagel fra Færdselsstyrelsen, når telefonerne åbner om lidt - klokken
>09.00. Telefonnummeret er: 33 32 35 34.
>Hvis han stadig siger det samme, som han fortalte fotografen og
>undertegnede, sidst jeg så ham, og du stadig tror på at vinterdæk er bedst
>på tør vej, opfatter jeg DIG som mistroisk.

Fair nok.


/Mogens

Jan W Nielsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-12-03 09:56

Mogens Knudsen wrote:

> Din bemærkning deklassificerer nogle skribenter herinde, må jeg nok
> sige - nok i kanten af respektløshed, og nu kender jeg dig jo under
> private former, hvor netop dén slags ikke er tilfældet ift. din
> person!

Det er jeg glad for, du siger.

Jeg mener det BESTEMT ikke respektløst, når jeg siger, at jeg ikke har stor
tiltro til folks fornemmelser i forhold til regulære undersøgelser. Det
gælder også min egen fornemmelse for for eksempel bilers hurtighed.

Er R32´eren hurtigere end Volvo S60 R...?

Jeg husker det sådan - men det er jo nok alligevel ikke tilfældet.

> I DK har de slet ikke forstand eller fornemmelse for dæk på samme måde
> som i Tyskland. Det er hér den fri hstighed kommer til udtryk hvis du
> forstår?

Jeg er ikke helt med på den der med, at de herhjemme ikke har forstand på
dæk - det er mit indtryk, at "eksperterne" udveksler erfaringer på tværs af
landegrænser - som indenfor de fleste faglige discipliner.

Jeg har netop sendet Victor Hollnagel en mail - så må vi se, hvad han
svarer. Jeg ved ikke, om han er på arbejde i dag.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 10:37

On Tue, 9 Dec 2003 09:56:06 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Er R32´eren hurtigere end Volvo S60 R...?

Set i bakspejlet og med SÅ mange dage imellem test'ene er dét
spørgsmål ikke nemt at besvare. Jeg har ikke kigget på nettet eller i
"bogen", men jeg opfatter klart R32, som den hurtigste

>Jeg husker det sådan - men det er jo nok alligevel ikke tilfældet.

:)

>Jeg er ikke helt med på den der med, at de herhjemme ikke har forstand på
>dæk - det er mit indtryk, at "eksperterne" udveksler erfaringer på tværs af
>landegrænser - som indenfor de fleste faglige discipliner.
>Jeg har netop sendet Victor Hollnagel en mail - så må vi se, hvad han
>svarer. Jeg ved ikke, om han er på arbejde i dag.

OK


/Mogens

René Lønstrup (07-12-2003)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 07-12-03 23:39

jan wrote:
> det er jo tydeligt at mærke forskel på
> bilens opførelse med og uden vinterdæk allerede nu

Jep - og jeg savner mine sommerdæk

(hint: min bil står bedre fast på sommerdækkene end på vinterdækkene i det
vejr vi har får tiden)


--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..



Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:42

René Lønstrup wrote:

> (hint: min bil står bedre fast på sommerdækkene end på vinterdækkene
> i det vejr vi har får tiden)

Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget komfortable -
men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu kører
på skøjter.

--
Jan W Nielsen




jan@stevns.net (07-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-12-03 23:46

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget komfortable -
>men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu kører
>på skøjter.

Defekt chauffør ?
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:52

jan@stevns.net wrote:

>> Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget
>> komfortable - men de kører som en fuld, handicappet mand, der har
>> spist svampe og nu kører på skøjter.

> Defekt chauffør ?

Kan ikke altid afvises..

--
Jan W Nielsen




jan@stevns.net (07-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-12-03 23:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>> Defekt chauffør ?

>Kan ikke altid afvises..

hva' pokker - det du ikke rammer på udvejen, kan du jo sigte efter på
hjemvejen ;)

(lettere omskrivning af enøjet)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:58

jan@stevns.net wrote:

>>> Defekt chauffør ?

>> Kan ikke altid afvises..

> hva' pokker - det du ikke rammer på udvejen, kan du jo sigte efter på
> hjemvejen ;)
> (lettere omskrivning af enøjet)

Dén fangede jeg godt..

--
Jan W Nielsen




Uffe Bærentsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 08-12-03 00:08


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:fcb7tvcggplkqci9shjrl4fmsdhijjv32l@dtext2.news.tele.dk...
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
> >Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget
komfortable -
> >men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu
kører
> >på skøjter.
>
> Defekt chauffør ?

Husk nu på, at Jan vitterlig ER defekt i denne tid, den stakkel

Men om det nu også påvirker hans kørsel SÅ meget ved jeg nu ikke.

Ellers er mine erfaringer:
Pigdæk er noget "##¤%&&¤#¤ når det ikke er is.
Gode lameldæk, gode 'allround'.

og sidst men ikke mindst:
Sund fornuft = forsigtig kørsel, er ekstra godt i denne kolde tid

På Grønland kørte vi btw. kun på grovmønstrede sommerdæk, også når
temperaturen kom ned på 40 minusgrader.
Men der var ikke tale om kørsel på is, kun på fastkørt sne.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Leonard (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-03 23:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode sommerdæk
>bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader. (blot
>ikke på is og sne)

Det er uhyggeligt at der er op til 100% forskel på gode og dårlige
vinterdæks bremseevne på is.

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Martin Sand. (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-12-03 23:14

Leonard wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
> Det er uhyggeligt at der er op til 100% forskel på gode og dårlige
> vinterdæks bremseevne på is.
>
>
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

Spændende læsning. Jeg har printet alle 21 sider ud *S*

MVH Martin



Mark Sandberg (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-12-03 23:45


"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode
sommerdæk
> bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader.
> (blot ikke på is og sne)

Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
vinterdæk.
Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes anvendelse.
Useriøs journalistik Jan, om igen

/Mark.




Jan W Nielsen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 07-12-03 23:54

Mark Sandberg wrote:

>> Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode
>> sommerdæk bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er
>> under 7 grader. (blot ikke på is og sne)

> Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
> vinterdæk.

Det BURDE det jo være - men ikke ifølge de producenter, der lever af at
sælge dækkene til dig.

> Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes
> anvendelse.

Jo, bestemt. Jeg nævner det da også ofte. Blot slår jeg "hårdt ned" på den
forkerte påstand om temperaturen.

Useriøs journalistik Jan, om igen

Hérinde skriver jeg jo kun for fornøjelsens skyld.. Det er sgutte
journalistik..

--
Jan W Nielsen




TGD (08-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-12-03 03:43


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd3ad2b$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
> vinterdæk.
> Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes anvendelse.
> Useriøs journalistik Jan, om igen

Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?



Jan W Nielsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-12-03 09:45

TGD wrote:

> Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?

AAhh...

Jeg er 110 % med på den der med at vi ikke har ret meget sne herhjemme - men
amternes vejservice, der fører statistik regner med omkirng 3 uger om året.


--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Martin Sand. (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 08-12-03 20:29

TGD wrote:
> Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?

Gælder pletvis glatte veje ikke? Her i det mørke jylland falder
temeperaturen over 5 grader når man kører gennem skovstrækninger inde i
landet osv. Det er RET ubehageligt at skøjte rundt fordi man pludselig
opdager at der var PLETVIS glat på strækningen. Så du kan vist godt gange
dit tal med 10 når pletvis glatte veje skal tælles med.

MVH Martin



Henning Præstegaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 08-12-03 00:36

Jan W Nielsen wrote:
> Rom blev imidlertid heller ikke bygget på en dag,
>
De mangler stadig parkeringspladser.

mvh
Henning



Ukendt (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-12-03 10:54


Dette indlæg er ikke sendt i går, den 19. december, som det ellers fremgår af
Autoatlas.

Det er sendt for længe siden - besynderligt.

Jan W Nielsen


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste