MS Windows
briani 27239
Spørgsmål angående Windows XP og ME licens~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 07-12-03 20:36

Jeg har tre computere herhjemme, som kører Windows:

Lifetec 900 MHz (ALDI):
- Installeret med original Windows ME CD (ikke recovery), hvor jeg mener at
have skrevet licens-kode (COA) ind, men går man ind i egenskaber for Denne
Computer, udskriver den licens-koden, hvor andet led (ud af 4) består af
"OEM", men den som står bag på maskinen og den jeg skrev ind, var en hel
anden.

Medion 2000 MHz (ALDI):
- Installeret med original Windows XP Home Edition CD (ikke recovery), hvor
jeg ikke mener at blive bedt om licens-kode under installationen, men går
man ind i egenskaber for Denne Computer, udskriver den licens-koden, hvor
andet led (ud af 4) består af "OEM", men den som står bag på maskinen, er en
hel anden.

IBM ThinkPad R40 - TR43DDK (laptops.dk - men i original ubrudt IBM
emballage):
- Var forudinstalleret med IBM's egen Windows XP Professional Edition
recovery-version, som også befinder sig på en BIOS-skjult del af harddisken.
Der følger ikke original Windows CD med, da de som sagt kun leverer nye
computere med enten recovery-cd eller som liggende på harddisken. Går man
ind i egenskaber for Denne Computer, udskriver den licens-koden, hvor andet
led (ud af 4) består af "OEM", men den som står under maskinen, er en hel
anden.

Altså sidder der på alle 3 maskiner et korrekt COA-mærkat, med hologram og
det hele og på ingen af dem indgår ordet "OEM", så vil gå ud fra det ikke er
OEM licenser, men alligevel så skrev jeg selv koden ind på Windows ME
maskinen, så dén burde da melde den korrekte kode?
Forstår det ikke helt.
Har også prøvet at ringe til IBM angående min nye bærbare, som jeg købte for
kun 2 uger siden, men IBM vil altså ikke sende recovery-cd'erne, med mindre
de på den ene eller anden måde ikke virker længere eller er
ødelagte/slettede. Det vil sige, hvis jeg sletter det som ligger på
harddisken, så kan jeg stadig få cd'erne tilsendt, så længe der er garanti
på maskinen (1 år), men kun hvis de ikke ligger på harddisken længere (kan
få adgang til dem fra BIOS og slette dem).

Nok baggrundsinformation, nu til mit spørgsmål:
Som man nok kan se, så står jeg lidt uforstående overfor hvordan det med
licenser virker og har også læst langt de fleste relaterede tråde igennem
herinde, men har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål. Altså jeg vil
selvfølgelig gerne have lov at installere min bærbare manuelt, med original
Windows cd, så jeg ikke får IBM's irriterende programmer med som standard,
men da der ikke følger original Windows cd med og altså kun ligger som
recovery på harddisken, så ved jeg ikke rigtig. Altså jeg vil gerne vide
hvad det er for en licens-kode der står under maskinen, for den melder ikke
om OEM og den som den nuværende Windows installation kører, er jo OEM, så
kan man på nogen måde gøre krav på en original Windows cd? Altså hvis den
kode der står under maskinen er rigtig (= ikke er OEM), så har jeg jo licens
til det.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-12-03 23:36

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Computer, udskriver den licens-koden, hvor andet led (ud af 4) består af
> "OEM", men den som står bag på maskinen og den jeg skrev ind, var en hel

Når du køber pc.er med medfølgende windows, vil det altid være OEM
versioner - og de er lige så gode som alle andre. Det betyder bare, at de er
bundlet sammen med et eller andet - i dine tilfælde en pc. Så kan man ofte
få dem til en anden pris.
Den kode, som du har skrevet, er blevet gemt godt væk i windows, således at
man ikke sådan lige kan finde den igen.
Den licens kode, som du kan se, er på en eller anden måde blevet oversat,
således at du nu kan se, at det faktisk er en oem.
Hvis du ser hele koden, vil du formentlig se, at intet af koden umiddelbart
har noget at gøre med den kode, som du indtastede.
Jeg ved ikke helt, hvad ms forventer at få ud af denne omskrivning af
licensen, men sådan er det.
Jeg har set, at der findes særlige programmer, som kan finde den indtastede
kode frem.

Kurt

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-12-03 06:42

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> bundlet sammen med et eller andet - i dine tilfælde en pc. Så kan man ofte

Men det betyder da også, at der ikke nødvendigvis behøver være original
Windows cd med? Altså at producenten kun har givet licens for præcis den
installation som maskinen leveres med?
Altså jeg kan på ingen måde gå ud og låne en cd af en ven og installere med
min egen licens-kode og kalde det for en fuldt legal installation? Det er
ligesom dér jeg vil hen, da jeg ikke vil have IBM's skodinstallation...

> [...]
umiddelbart
> har noget at gøre med den kode, som du indtastede.

Tag for eksempel min Medion maskine, som kører Windows XP Home Edition. Den
har jeg selv installeret et par gange og jeg har undret mig over at jeg ikke
bliver bedt om licens-koden, men nu er det så også en cd som der står Medion
på, men det er en fuldt original Windows cd, så vidt jeg kan se. Altså det
skulle vel være utroligt, hvis de havde lavet en cd, hvor den selv samme
licens-kode, som står bag på kabinettet af maskinen, er brugt.
Altså dér jeg gerne vil hen, er at den som måske ligger på cd'en, er OEM og
den som står bagpå maskinen er en anden og fuldt original ikke-OEM... Ja,
det er sgu forvirrende :|

> [...]
> licensen, men sådan er det.
> Jeg har set, at der findes særlige programmer, som kan finde den

Ja, vi skal jo lige huske på at det stadig er Windows, så der er jo ikke
nødvendigvis en forklaring på det :P ej, hehe
Men altså, den kode som denne recovery-installation på min nye bærbare er
installeret med, er ikke nødvendigvis den samme som der står under maskinen?
Og du vil mene det på alle 3 maskiner er OEM versioner, selvom det ikke
fremgår af COA-mærkaterne?

Altså stadig, jeg vil jo gerne kunne udnytte den licens til Windows XP
Professional Edition, som følger med min bærbare og det er jo ikke til, når
der ikke følger original Windows cd med, så jeg kender ikke helt til hvad
man må og ikke må, ifølge Microsoft's licensregler, men så vidt jeg har
forstået, så er det licensen man køber og ikke cd'en og så burde det jo være
legalt at få en kopi af en ven, hvis man kan finde sådan en? Kan jo sige jeg
også har betalt for licensen, da den følger med computeren og så forventer
jeg da at kunne bruge den til noget...

Fra : Edmund

Dato : 08-12-03 16:34

Morten Jørgensen skrev:
> Tag for eksempel min Medion maskine, som kører Windows XP Home
> Edition. Den har jeg selv installeret et par gange og jeg har undret
> mig over at jeg ikke bliver bedt om licens-koden,

Hvis du starter installation inde fra en kørende windows vil du sikker
blive bedt om kode. Jeg går ud fra at du har bootet direkte på CD´en

> Altså dér jeg gerne vil hen, er at den som måske ligger på cd'en, er
> OEM og den som står bagpå maskinen er en anden og fuldt original
> ikke-OEM... Ja, det er sgu forvirrende :|

Begge koder er vel OEM koder

http://www.thetechguide.com/howto/setuppini.html
http://www.thetechguide.com/misc/winxp.html

Jeg prøvede at lave min OEM cd om til retail og så kunne jeg ikke bruge
koden der sad på pc´en eller den kode der blev brugt via cd´en

Jeg havde dog ikke en retail kode at prøve med.
--
Mvh Edmund

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 09-12-03 06:44

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du starter installation inde fra en kørende windows vil du sikker
> blive bedt om kode. Jeg går ud fra at du har bootet direkte på CD´en

Ja, og? Det burde vel ikke ændre på noget...

> Begge koder er vel OEM koder

Det må de så være jo... Men kan det virkelig passe at de laver en helt ny
cd, hvor den tilhørende licens-kode er brugt?

> [...]
> koden der sad på pc´en eller den kode der blev brugt via cd´en
>
> Jeg havde dog ikke en retail kode at prøve med.

Ja, det lader jo ikke til at det så er lagret direkte nogle steder, så det
er jo svært at vide om de er ens eller ej.

Men altså, jeg kan på ingen måde gøre brug af den licens-kode der er
påklæbet min bærbare?
Den gælder kun den installation IBM har vedlagt som recovery?
Og det samme gælder de to øvrige computere?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-12-03 18:41

Ja, OEM licenser hører til det hardware de er solgt med. Her 3
forskellige computere.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 09-12-03 20:09

> Ja, OEM licenser hører til det hardware de er solgt med. Her 3
> forskellige computere.

Men det kunne aldrig tænke sig at være retail licens-koder der er påklæbet?
Det er aldrig tilfældet og kan det på nogen måde undersøges?

Men det jeg også gerne vil have sat på plads, er, hvis man nu alligevel har
en fuldt legal kode, om det så ikke er korrekt forstået, at man må kopiere
en andens Windows cd og benytte helt legalt?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-12-03 23:34

Se inline.

On Tue, 9 Dec 2003 20:09:20 +0100, "Morten Jørgensen"
<admin@startlinket.dk> wrote:

>Men det kunne aldrig tænke sig at være retail licens-koder der er påklæbet?
>Det er aldrig tilfældet og kan det på nogen måde undersøges?

Nej. Let at checke da der står OEM ved licensnummeret.

>Men det jeg også gerne vil have sat på plads, er, hvis man nu alligevel har
>en fuldt legal kode, om det så ikke er korrekt forstået, at man må kopiere
>en andens Windows cd og benytte helt legalt?

Strengt taget nej. Du skal bede Microsoft om en erstatnings CD, eller
hvis det er en OEM, så forhandleren. Du har ret til at lave en
backupkopi af din egen CD til eget brug.
Når dette er sagt tror jeg nu ikke der ville ske noget selvom det blev
opdaget at du havde lavet en kopi af en vens CD sålænge du bare selv
har en lovlig licens.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-12-03 06:30

> Nej. Let at checke da der står OEM ved licensnummeret.

Licensnummeret som er påklæbet maskinen? Der står ikke "OEM" et eneste
sted...

> Strengt taget nej. Du skal bede Microsoft om en erstatnings CD, eller
> hvis det er en OEM, så forhandleren. Du har ret til at lave en
> backupkopi af din egen CD til eget brug.

Også selvom det ligger som recovery på maskinen eller hvis det var sådan, at
jeg havde fået recovery'en på cd? Altså jeg kan bede om en original OEM
Windows cd, hvis jeg kun har den installation med IBM's programmer og
drivere?

> Når dette er sagt tror jeg nu ikke der ville ske noget selvom det blev
> opdaget at du havde lavet en kopi af en vens CD sålænge du bare selv
> har en lovlig licens.

Men det er stadig ikke helt lovligt?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-12-03 21:04

Se inline.

On Thu, 11 Dec 2003 06:29:32 +0100, "Morten Jørgensen"
<admin@startlinket.dk> wrote:

> [...]
>jeg havde fået recovery'en på cd? Altså jeg kan bede om en original OEM
>Windows cd, hvis jeg kun har den installation med IBM's programmer og

Hvis de ligger som recovery på HD kan du brænde dem på CD derfra men
ellers ja.

>Men det er stadig ikke helt lovligt?

Nej, efter lovændring dette år er det ikke længere lovligt at låne en
vens CD og kopiere den.
Der skelnes ike mellem om det er en musik CD eller en Data CD.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 12-12-03 15:59

> Hvis de ligger som recovery på HD kan du brænde dem på CD derfra men
> ellers ja.

Nu mente jeg, at når maskinen leveres med en (sandsynlig) OEM licens
(påklæbet under maskinen), om jeg så kan gøre krav på den tilhørende
originale OEM cd, eller IBM ikke kan afkræves en sådan, når de har vedlagt
det på en skjult partition (altså ikke et installationsprogram, men bare
noget som genopretter maskinen, som da jeg fik den, med drivere og
tilhørende programmer)?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-12-03 03:49

Der findes desværre ingen afgørelser på det spørgsmål. Du kan prøve og
hvis du får nej, kan du så gå til ForbrugerStyrelsen som vil komme med
en udtalelse om det. Bemærk dog at det ikke er retsligt gældende for
IBM (eller hvem det nu måtte være) men skulle de stadig nægte og FS
giver dig medhold ville du stå ret godt i en eventuel retssag.

Fra : Edmund

Dato : 10-12-03 00:07

Morten Jørgensen skrev:

> Ja, og? Det burde vel ikke ændre på noget...

Ja, jeg gad nok vide hvor jeg har fået den tossede ide fra , det må
være min oem XP cd, der er i stykker.

> Det må de så være jo... Men kan det virkelig passe at de laver en
> helt ny cd, hvor den tilhørende licens-kode er brugt?

I mit tilfælde er koden på cd´en ikke den samme som der der står på
markaten på pc´en.
Så mon ikke de laver en serie cd´er med samme kode, og klister
forskellige mærker på pc´erne

> Ja, det lader jo ikke til at det så er lagret direkte nogle steder,
> så det er jo svært at vide om de er ens eller ej.

Du finder key med f.eks disse 2
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=958
http://www.neotechcc.org/drivers/ViewKeyXP.exe

Både koden jeg fisker frem ved hjælp af et program og den på mærkaten,
virker i den oem installationsmenu der kommer på min Fujitsu Siemens oem
XP home.

Som der stod på
http://www.thetechguide.com/misc/winxp.html
så er der altså forskellige udforminger i selve indtastningsmenuen i de
forskellige versioner oem / retail

Det er muligt at du også kan få kode indtasningsmenuen frem ved at boote
fra dos diskette og så vælge WINNT.EXE i I386 mappen
--
Mvh Edmund

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-12-03 06:37

> Ja, jeg gad nok vide hvor jeg har fået den tossede ide fra , det må
> være min oem XP cd, der er i stykker.

Ej, mener faktisk jeg læste et andet sted her på nyhedsgruppen, om at det
faktisk kun var når man ekserverede installationsprogrammet fra Windows, at
den spurgte efter koden.

> I mit tilfælde er koden på cd´en ikke den samme som der der står på
> markaten på pc´en.
> Så mon ikke de laver en serie cd´er med samme kode, og klister
> forskellige mærker på pc´erne

Og det må de godt? Lyder som noget piratkopiering umiddelbart...

> Du finder key med f.eks disse 2
> http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=958
> http://www.neotechcc.org/drivers/ViewKeyXP.exe

k, men det ligger så ikke direkte til at finde i registreringsdatabasen
jo...

> Både koden jeg fisker frem ved hjælp af et program og den på mærkaten,
> virker i den oem installationsmenu der kommer på min Fujitsu Siemens oem
> XP home.

Okay

> [...]
>
> Det er muligt at du også kan få kode indtasningsmenuen frem ved at boote
> fra dos diskette og så vælge WINNT.EXE i I386 mappen

Mener ikke jeg fik sådan én på min stationære Windows XP maskine, men kun på
min tidligere Windows 95 og Windows ME

Fra : Jens

Dato : 10-12-03 09:29

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at du også kan få kode indtasningsmenuen frem ved at boote
> fra dos diskette og så vælge WINNT.EXE i I386 mappen

Nej, det er helt sikkert....
Winnt.exe gør det samme som at boote fra xpcdèn, og det er netop den der
aktiveres på recoveryudgaverne, blot med nogle parametre som "/u" for
unattend feks.

Jeg har endnu ikke set en preinstalled maskine spørge om en kode under
install så længe man starter recoveryèn, hvilket må betyde de er lagt ind
via script`s.
En fiks måde at tjene lidt penge på må man sige, hvis man afleverer en
medion feks, vil reparatøren kunne starte recoveryen, lade den snurre en
times tid, og pakke den sammen igen, hvis det er en garanti rep koster det
ikke butikken alverden, er det på regning kan det jo koste alt fra 500 til
1500 at få "repareret" en windows........
Den største svinestreg er dog set på en Medion bærbar, købt som 2ghz med
40gb disk, reèlt var det en xp2000, altså en 1.5ghz, disken en 40gb, men med
8gb skjult part til recoveryèn, så den reelle plads var 32gb, grafikkort med
64mbram, var shared af maskinens kun 256mb..
Men hvad grunden er til at lægge en xp eller w2k på en bærbar, på et cdrev i
fat32, det fatter jeg ikke, netop bærbare bør da sikres lidt mere end fat32
tillader ?

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 10-12-03 17:30

Jens skrev:

> Nej, det er helt sikkert....

Hmm, så er der igen noget galt med min OEM XP cd ,-)

> Winnt.exe gør det samme som at boote fra xpcdèn, og det er netop den
> der aktiveres på recoveryudgaverne, blot med nogle parametre som "/u"
> for unattend feks.

Der er nu ret stor forskel på at boote direkte og så starte med
winnt.exe.

Men det nemmeste for Morten, hvis han da vil undersøge det, er at starte
op i XP, og så smide XP cd´en i. Med min XP kommer key indtastning så og
sige med det samme, og man afbryder så bare installationen. Om hans
Medion XP så gør det samme tør jeg jo selvfølgelig ikke garantere.
--
Mvh Edmund

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-12-03 19:40

> [...]
> sige med det samme, og man afbryder så bare installationen. Om hans
> Medion XP så gør det samme tør jeg jo selvfølgelig ikke garantere.

Nej, det ville nok også være dumt at garantere noget, når man snakker
Windows systemer :P
Men det tør jeg sgu ikke, hehe. Havde det været Linux, ville det være en
anden sag, men nu husker jeg aldrig nogensinde, at have skrevet sådanne
koder ind på Linux maskiner :> haha

Fra : Jens

Dato : 11-12-03 00:16

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nu ret stor forskel på at boote direkte og så starte med
> winnt.exe.

Hvilken hvis du sikrer dig at smartdrv.exe er indlæst inden start af
winnt.exe, og at smartdrv.exe ligger på c drevet ?

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 11-12-03 17:09

Jens skrev:

> Hvilken hvis du sikrer dig at smartdrv.exe er indlæst inden start af
> winnt.exe, og at smartdrv.exe ligger på c drevet ?

Du er da vist legesyg, det har vi to jo da vist diskuteret så rigeligt
før i denne gruppe.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 11-12-03 23:08

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Du er da vist legesyg, det har vi to jo da vist diskuteret så rigeligt
> før i denne gruppe.

Da blev vi vidst heller ikke enige... ?

At parten ikke er skjult på Aldi`s medion er lidt interessant, er der nogen
hentydninger til hvilken leverandør der står bag den ? (det er formodentilgt
en dansk biks hvis den er preinstallet med en DK xp.)

Mvh Jens

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 12-12-03 16:00

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
formodentilgt
> en dansk biks hvis den er preinstallet med en DK xp.)

Hvad snakker I om her?

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 16:25

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en

> Hvad snakker I om her?

Om det fremgår hvilken leverandør Aldi bruger af Edmund`s maskines
installation.
Aldi`s flaskedreng installerer næppe xp på de i butikken solgte maskiner jo.

Mvh Jens

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 12-12-03 16:57

> Om det fremgår hvilken leverandør Aldi bruger af Edmund`s maskines
> installation.
> Aldi`s flaskedreng installerer næppe xp på de i butikken solgte maskiner
jo.

Leverandør? Producenten laver vel en installation, laver recovery-cd'er
eller lignende og lægger det ind på de enkelte maskiner.
Husk på at Medion er Tysklands største PC-producent og at ALDI intet har med
computerne at gøre. Eneste er at ALDI har "spurgt" Medion om de kunne få lov
at købe et stort parti af computere og derved kunne sælge billigt. Medion
har derved så et dansk kontor, hvor de har en hel del supportere siddende og
tage imod telefonopkald (har vist endnu ikke oplevet at de har haft lukket,
selv sent om aftenen om weekenden) og skulle man få brug for at få
computeren repareret indenfor garantien, sender man computeren til
reparation hos dem i København og de ordner det - tror bare de skifter ud
med nyt (har én gang bare sendt en harddisk med lidt rigeligt med bad
sectors - 32 MB - ind og fået tilsendt en ny), så der er skam intet galt med
Medion.
Kvaliteten vil jeg påstå er noget bedre end så mange andre mærker, man kan
købe i de danske butikker og jeg har endnu ikke haft problemer med mine to
maskiner, andet end den føromtalte harddisk med bad sectors.

Men efter min opfattelse er Medion ganske flinke og har man problemer,
sender man bare maskinen ind og får det defekte erstattet med et nyt.
De er begyndt at blive lidt upopulære igen, på grund af deres bærbare med
desktop-processorer, men der er så mange andre mærker der gør det samme, så
er der vel ikke noget galt i? Folk kan jo bare få pengene tilbage, hvis de
ikke er tilfredse, efter min opfattelse.
Endvidere er deres bærbare ikke just tynde, pæne og lette, men heller ikke
det de sælger dem på jo - deres stationære synes jeg er ganske okay, men de
har dog fået en tendens til at fylde lidt for meget radio, tv, kortlæsere og
andet lir i.
Bemærk også at Medion faktisk vedlægger en ret tyk manual (ved mine to
maskiner), hvori der står om alverdens ting og sager, selv hvordan man for
eksempel brænder en cd, samt registre over alverdens udtryk indenfor dette.
Dette gør IBM ikke mere eller også er det dét de har lagt på selve
computeren, men er jo heller ikke specielt fedt.

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 22:08

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en

> Leverandør? Producenten laver vel en installation, laver recovery-cd'er
> eller lignende og lægger det ind på de enkelte maskiner.

Ikke nødvendigvis, men det er da muligt.

> Husk på at Medion er Tysklands største PC-producent og at ALDI intet har
med
> computerne at gøre.

Det er ikke alle de største fabrikker der laver alt selv til små markeder
som er så specielle med sprog og andre finurlighedder som netop dk er.

Alle handlere skal yde 2 års garanti/reklamationsret, det er der intet
særligt i, ibm giver dog på nogle modeller 3 års garanti.

Største ulempe ved medion som jeg ser den, er størelsen, støjen, og vægten.
Jeg kan sagtens nøjes med en mindre cpu, hvis den vejer det ½, ikke støjer,
og kan køre 2-6 timer på et batteri, uden at blive så varm at den ikke kan
ligge på mine på sofabordet placerede ben......
(Ny errorgonomisk kontorstilling testes....)
(jeg sidder med en gammel ibm 390E fra 1999....
Skal det gå hurtigt henter jeg bare et fjernbord fra min stuemaskine......

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 12-12-03 18:06

Jens skrev:

> Da blev vi vidst heller ikke enige... ?

Vi blev da enige om at der var forskel.
Man kan f.eks ikke installere på C: hvis det er NTFS med winnt.exe

> At parten ikke er skjult på Aldi`s medion er lidt interessant, er der
> nogen hentydninger til hvilken leverandør der står bag den ? (det er
> formodentilgt en dansk biks hvis den er preinstallet med en DK xp.)

Det er nu ikke en pc jeg har købt, jeg har stadig min Fujitsu Siemens
jeg købte 19-08-2002

Men det med Medion partitioner blev diskuteret her i gruppen f.eks
19-11

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 21:58

> Vi blev da enige om at der var forskel.
> Man kan f.eks ikke installere på C: hvis det er NTFS med winnt.exe

Ikke fordi jeg gider den diskusion igen, men man kan fjerne alle parter og
oprette nye efter start via winnt.exe, præcis som man kan med boot direlte
fra cdèn, uanset om det så er ntfs eller fat32, eller linux parter for den
sags skyld.
Så det er vidst en du får ret jeg får fred ting?

> Men det med Medion partitioner blev diskuteret her i gruppen f.eks
> 19-11

Dem har jeg vidst ikke deltaget i, da især bærbare, indtil for ganske nyligt
lå langt udenfor mit interesseområde.

Desuden efter at have checket mit base, var den ene af de 2 jeg mente var
medions en Webtech... (tdcmaskine), så jeg har nok fået byttet rundt på et
par detaljer omkring de 2 mærker, sorry.
(Webtech "preinstalles" i dk af forskellige underleverandører til tdc,
tilsyneladende)

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 12-12-03 22:58

Jens skrev:

> Så det er vidst en du får ret jeg får fred ting?

Du har vel set at der er andre her i gruppen, der siger at C-drevet skal
være fat / fat32 ved winnt.exe

Info : Den omtalte pc er ikke bærbar.
--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 23:46

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vel set at der er andre her i gruppen, der siger at C-drevet skal
> være fat / fat32 ved winnt.exe

Det er jo en betingelse at man på en eller anden måde kommer ind via dos, og
kan starte winnt.exe fra cdèn, men det er faktisk muligt at boote på en w98
cd, køre smartdrv.exe, sætte xp eller w2k cdèn i og starte winnt.exe, man
får så en besked om at smartdrv.exe ikke ligger på cdèn, og at det vil tage
lang tid, men om det er fat32 fat ntfs, eller "what ever" er fløjtende
ligegyldigt.

Sidst startede jeg på den måde med en spritny upartet 120gb disk i en ny
maskine, at parte den med en w98 version 1 er jo hovedløst at forsøge, men
winnt.exe kunne gøre det, jeg kunne ikke boote på xo cdèn da "der er ikke
tilstrækkelig fri diskplads til installations filerne" poppede op i første
forsøg.

W98 laver en ramdisk når der er tilstrækkeligt med ram, (mener at huske
noget om "over 64mb"... men er ikke sikker)
Ihvertafld kørte winnt.exe install og partning af den nye 120gb disk.

Jeg har endnu aldrig brugt andet end windows forskellige OSèr til at
forberede diske, eller 1.gangs installere windows, uanset hvad andre mener.

Ok, jeg læste ikke op på dem......

Mvh Jens

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-12-03 19:09

> Jeg har endnu ikke set en preinstalled maskine spørge om en kode under
> install så længe man starter recoveryèn, hvilket må betyde de er lagt ind
> via script`s.

"recovery" siger du, men de Windows cd'er jeg har fra Medion, er ikke
recovery, men indholdet er original Windows XP, bare en cd, hvorpå der
selvfølgelig står det sædvanlige med, at den kun må leveres sammen med en ny
_Medion_ PC og at det er det som var præinstalleret på maskinen fra
fabrikken (hvilket det ikke er, da indholdet som sagt ikke indeholder noget
om Medion eller drivere specifikt til mit system, så lidt dumt at skrive...
nej, da jeg fik den, lå der et par GB recovery-filer på en sekundær
partition), samt et Windows XP logo.
Endvidere har jeg lige haft cd'en i drevet, for at tjekke og faktisk
bemærkede jeg at cd'en navn var: "WXHOEM_DA", altså Windows XP Home Edition
OEM Dansk, så det skulle altså være en OEM version.

> [...]
> ikke butikken alverden, er det på regning kan det jo koste alt fra 500 til
> 1500 at få "repareret" en windows........

Forstår ikke hvad du mener her... Det er vel næppe på grund af et
styresystem der for eksempel ikke kan starte, at man sender en maskine til
"reparation"?!

> [...]
> Men hvad grunden er til at lægge en xp eller w2k på en bærbar, på et cdrev
> fat32, det fatter jeg ikke, netop bærbare bør da sikres lidt mere end

Medion plejer at være ret gode til at dokumentere al hardwaren på
emballagen, så kan ikke forstå hvis de har "kommet til" at skrive 2 GHz...
Det med de 40 GB tror jeg da er ret normalt for "mærkevarecomputere" - altså
computere som man ikke samler selv. Det er jo meget lettere at køre en
recovery fra harddisken, samt billigere for producenten at lægge dataene på
harddisken, men IBM er begyndt på det også og selvfølgelig kan man mene det
er snyd og da også irriterende at IBM ikke vil sende én cd'erne, før dataene
er mistet ved en fejl - ved ikke hvad der sker hvis man sletter dem med
vilje.
Tror nu også dét med RAM'ene står på emballagen, men er nu også ret normalt
ved bærbare.

Medion plejer at bruge NTFS.

Fra : Jens

Dato : 11-12-03 00:12

> [...]

noget
> om Medion eller drivere specifikt til mit system, så lidt dumt at

Hvordan ved du det hvis du ikke har brugt dem på maskinen ?
Ibm`s og de foreløbigt 3 medions jeg har haft fingre i blev installet pr
auto, med batteristyrringer og frekvens styrring på medionèrne, det mener
jeg ikke findes i en almindelig OEM.

> Forstår ikke hvad du mener her... Det er vel næppe på grund af et
> styresystem der for eksempel ikke kan starte, at man sender en maskine til
> "reparation"?!

9 af 10 gange er der lavet rod i windows ved defekt ardware, så er en gang
recovery nemmere end at finde alle ændringer.

> [...]

dataene
> er mistet ved en fejl - ved ikke hvad der sker hvis man sletter dem med

At det er en 40gb er der ikke tvivl om, men derfor skal biksen jo ikke
beslaglægge de 8 til noget som strengt taget ikke er nødvendigt.

> Tror nu også dét med RAM'ene står på emballagen, men er nu også ret
normalt
> ved bærbare.

Sikkert.

> Medion plejer at bruge NTFS.

Ingen af dem jeg har haft har været på ntfs. (til at begynde med da.....)

Mvh Jens

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-12-03 06:41

> [...]
> auto, med batteristyrringer og frekvens styrring på medionèrne, det mener

Ja, som sagt, det kan man _også_, men på Medion's maskiner har de oprettet
en anden partition (eller som Windows kalder drev D), hvorpå alle drivere
samt nogle retten.exe filer. Når man vist nok booter op i DOS eller lignende
og kører disse, så installeres computeren, som da du købte den, med
originale drivere og programmer.
_Men_, som sagt følger der også 2-3 andre cd'er med - én med programmer og
lidt drivere og en anden, hvorpå de skriver at den originale installation
skulle ligge, men det gør den ikke, for det er bare en original Windows cd.

Ved min nyerhvervede IBM ThinkPad R40 ligger det kun på harddisken og der
følger ikke en eneste cd med. Det vil sige at der er en licens påklæbet
under maskinen, men hvad kan man bruge den til, når man ikke kan få sin egen
Windows installation?

> 9 af 10 gange er der lavet rod i windows ved defekt ardware, så er en gang
> recovery nemmere end at finde alle ændringer.

Ja, men det behøver folk vel ikke sende den til reparation for? Tror da
næppe det dér vil tage backup af folks dokumenter, e-mails, spil osv., så
det skal man altså gøre selv, men det kan almindelige mennesker vel næppe
finde ud af, men det står jo i manualen, hvordan man lægger en recovery ind.
Men igen, jeg vil nu ikke påstå at en Windows maskine kan "reddes", når der
først er gået noget galt med den :P Måske det bare er mig, men Windows lader
ikke til at være bygget nær så logisk op som Linux. Bare hvad jeg har
erfaret, til trods for at jeg dårlig nok har kørt Linux, andet end på en
enkelt server.

> At det er en 40gb er der ikke tvivl om, men derfor skal biksen jo ikke
> beslaglægge de 8 til noget som strengt taget ikke er nødvendigt.

Nej, netop og det er så også dér jeg mener de skulle vedlægge cd'erne, så
man kan slette det som ligger på harddisken. Hvis man vil beholde det, kan
man jo ikke rigtig gøre noget, for de udleverer ikke før harddisken for
eksempel er gået ned.

> Ingen af dem jeg har haft har været på ntfs. (til at begynde med da.....)

Nu har jeg kun fået én Medion, som praktisk talt _kunne_ køre NTFS og dér
var det også NTFS - Windows ME maskinen kører selvfølgelig FAT32, da den
ikke understøtter NTFS.

Fra : Jens

Dato : 11-12-03 09:26

> [...]

lignende
> og kører disse, så installeres computeren, som da du købte den, med

Nej, det er netop ikke drev D, da det er en skjult partition som ikke kendes
af windows, den fremgår ikke engang af diskhåndteringen, kun en Fdisk kan se
den, såvidt jeg har erfaret.

>[..............installation
> skulle ligge, men det gør den ikke, for det er bare en original Windows
cd.

Jojo, der er tilføjet en mappe på den "originale xp cd", som opretter den
skjulte partition hvis den mangler, og lægger recoveryen derind igen.
(Det endte med at jeg brugte en anden "original xp cd", at installere fra)

> [...]
> følger ikke en eneste cd med. Det vil sige at der er en licens påklæbet
> under maskinen, men hvad kan man bruge den til, når man ikke kan få sin

Du kan vel brænde et image af hee opsætningen til enhver tid ?

> Ja, men det behøver folk vel ikke sende den til reparation for?

Det er dem jeg bliver sat til at "lave" når de er "defekte"........

> [...]
> man jo ikke rigtig gøre noget, for de udleverer ikke før harddisken for

Du kan jo lave den backup af hele opsætningen selv ?

Linux lader jeg andre beskæftige sig med.

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 11-12-03 17:01

Jens skrev:

> Nej, det er netop ikke drev D, da det er en skjult partition som ikke
> kendes af windows, den fremgår ikke engang af diskhåndteringen, kun
> en Fdisk kan se den, såvidt jeg har erfaret.

På den Medion de lige har solgt i Aldi, er recoverpartition ikke skjult.
--
Mvh Edmund

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 12-12-03 16:17

> [...]
kendes
> af windows, den fremgår ikke engang af diskhåndteringen, kun en Fdisk kan

Må være noget nyt de er begyndt på... Faktisk det samme som på min ThinkPad
R40, hvor man fra BIOS kan synliggøre denne partition, så den kan ses af
fdisk og slettes.

> Jojo, der er tilføjet en mappe på den "originale xp cd", som opretter den
> skjulte partition hvis den mangler, og lægger recoveryen derind igen.
> (Det endte med at jeg brugte en anden "original xp cd", at installere fra)

Ikke på mine 2 - er intet Medion-halløj på mine :P

> Du kan vel brænde et image af hee opsætningen til enhver tid ?

Ved ikke hvordan den partition fungerer... Har læst at det ikke er en
egentlig partition, men bare BIOS der nærmest gør den sidste del af disken
usynlig.
Men om jeg så kunne brænde det, ville der ikke være nogen idé i det
alligevel. For det første kan man jo lade det ligge, hvis man regner med at
skulle bruge det, eller man må kunne "komme til at slette den", fordi man
måske installerer Linux og gerne vil have en hel ren harddisk først, for så
senere at "komme i tanke om" at man gerne ville have Windows ind igen og må
ringe til IBM og bede om cd'erne.
Men alligevel, så er det jo intet værd, da det er så "fogging" ustabilt og
fyldt med alverdens skoddriverprogrammer (batterimålere, tastatur- og
mus-software, manualer etc.) og brændersoftware, DVD-afspillere osv. osv.,
så hvis man endelig skulle bruge det, ville det være fordi man ikke vidste
hvordan man installerer Windows selv eller til tests af hardwaren, så man
altid kan genskabe den som man fik den og derved konstatere eventuelle
defekte dele.

> Det er dem jeg bliver sat til at "lave" når de er "defekte"........

Skod... Du tager bare backup af folks data og geninstallerer?
Burde jo være en manual, hvor der står om det, eller noget telefonsupport,
hvor man kan få forklaret hvad man skal gøre.

> Du kan jo lave den backup af hele opsætningen selv ?

Sikkert, hvis man har noget software til det og hvis det bare dukker op som
et nyt drev, når man gør den synlig fra BIOS, men stadig, så er den
installation intet værd, andet end hvis man får brug for at genskabe
maskinen, som den var, da man købte den.

> Linux lader jeg andre beskæftige sig med.

Hehe, du får mere for pengene :D
Ment på den måde, at en fuld Apache, PHP, MySQL, ProFTPD installation kører
ganske glimrende på en 133 MHz (har jeg selv).