Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hJÆLP TIL KØB AF Canon G2, G3 ELLER g5 ???
Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 18:35

Jeg vil købe et Canon kamera, men er meget i tvivl om hvilket kamera der er
bedst af de 3 modeller.
På EDB-Priser koster de:
G2: 6.935
G3: 5.995
G5: 4.999

Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

Mvh.- Finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 18:40

"Finn Hansen" <laasholt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

Ja, og månen er lavet af grøn ost

--
-Jens B.

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 18:43

Tak for det uddybende svar.
Ikke alle er expert som dig, så tag venligst alle spørgsmål seriøst, eller
undlad at svare.

Mvh.- Finn

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-12-03 18:52

On Sun, 7 Dec 2003 18:35:13 +0100, "Finn Hansen"
<laasholt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>G3: 5.995
>G5: 4.999
>
>Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

Naturligvis, det er metal m.m.
og så er der vist snart ikke flere tilbage
mvh Ebbe

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:00

Uden hjælp fra denne fantastiske gruppe af experter havde jeg ikke kunnet
hjælpe min aldrende far til at købe det rigtige kamera.
Det lyder måske utroligt for jer, men det er bestemt ikke alle der har
forstand på kameraer, optik, megapixel osv, derfor er nyhedsgrupper jo et
perfekt sted at spørge folk til råds i, men jeg må desværre revidere min
opfattelse og finde andre alternativer hvis jeg skal have gode råd.

Mvh.- Finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 19:11

> [...]
min
> opfattelse og finde andre alternativer hvis jeg skal have gode råd.

Tør øjnene og tag dig en kiks. Hvis du ikke kan tåle lidt røg, så gå ned
og snak med din lokale fotoforhandler, makker!

--
-Jens B.

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 08-12-03 01:06

Du er sgda en støjkilde der vil noget.

Så hold dog kæft kælling

Fra : jørgen

Dato : 07-12-03 19:00

> [...]
> G3: 5.995
> G5: 4.999
>
> Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

Jeg vil tro at G5 er det bedste kamera. Det har en DIGIC processor og noget
der hedder ISAPS=intelligent Scene Analysis based on Photographic Space.
Desuden har G5 5 Megapixel.

mvh jørgen.

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:04

Tak Jørgen.
Endelig et svar der kunne bruges.
Som du nok kan forstå har jeg ikke det mindste forstand på kameraer, derfor
mit måske tåbelige spørgsmål, men i min verden får man som regel hvad man
betaler for, men ikke lige i dette tilfælde. Lidt forvirrende, men sådan er
det åbenbart.

Mvh.- Finn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-03 19:48

Finn Hansen wrote:

> Tak Jørgen.
> Endelig et svar der kunne bruges.

Sig mig kan du ikke tåle lidt røg???

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 08-12-03 01:12

Hej Finn

Du skal om noget vælge G5 da det er det nyeste, og der er sket en rivende
udvikling med priserne - trods kameraerne bliver bedre og bedre.

Jeg købte selv et G2 for 1½ år siden for 7600, kort efter kom G3 og igen
noget tid efter G5 - bedre kameraer selvom det umiddelbart kan være svært at
øjne forskellen. Der er vist mest tale om små forbedringer placeret i samme
kamera. Dog er G5 med 5 megapix, og dermed det nyeste skud - igen i samme
"indpakning". Der er selvfølgelig forskelle, men de er minimale.

Så gå efter et G5 - det ville være dumt andet.

Og så lige et par opmuntrende ord til din entré - super måde du taklede det
på - jeg kunne ikke holde min kæft overfor Søren Bruun eller hvad den
tegneseriefigur nu hed.

Irreterende at dette medie, som er alletider - ødelægges af folk der ikke
ved hvornår de skal tie....

Fik du den Jens ?

Nå men håber du fik svar, og at din far snart er den lykkelige ejer af et
funklende nyt G5.

Claus

Fra : michael bennati scho~

Dato : 07-12-03 19:07

> [...]
> G3: 5.995
> G5: 4.999
>
> Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

Prisen afspejler vel importørens indkøbspriser. De er brændt inde med G2'ere
som de så ikke uden tab kan lade følge de generelle prisfald. Priserne
udtrykker ikke kvalitetsforholdet.
Dog skal det siges at G3 i mange tests slår G5 pga G5's 5 mil. pixel har
mere digital støj og altså sætter den lille fordel over styr der hedder 5
megapix over for 4megapix. Digital støj er hæsligt.
mvh Michael

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:12

Tak Michael.
Jeg må ud på Google for at søge efter nogle test af de 2 kameraer, og evt
nogle foto hvor jeg kan se fænomenet "Digital støj".

Mvh.- Finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 19:14

> Jeg må ud på Google for at søge efter nogle test af de 2 kameraer, og
evt
> nogle foto hvor jeg kan se fænomenet "Digital støj".

Er du sikker på, det ikke overstiger dine åbenlyst begrænsede evner at
benytte Google?

Fra : TT

Dato : 07-12-03 19:22

Jens!

Gå ud og leg i trafikken i stedet for at spilde vores tid

Absolut uvenlig hilsen
Tom

Fra : Deaster

Dato : 07-12-03 20:13

"TT" <tom.thielemann@Klite.dk(fjern K)> skrev i en meddelelse
> Jens!
>
> Gå ud og leg i trafikken i stedet for at spilde vores tid
>
> Absolut uvenlig hilsen
> Tom

Når du nu skal irettesætte folk, kan du så ikke kigge på din citatteknik ?

Deaster

Fra : Mic Holm

Dato : 07-12-03 19:30

hehe, du er ond.

Kig efter anmeldelse og billeder på www.dprevie.com

--Michael

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:36

Jeg har set testbilleder på www.steves-digicams.com , og jeg må sige at jeg
ikke kan se det der kaldes digital støj.

Jens er ikke ond. Jeg tror han er en 14 årig dreng der er lidt træt fordi
han skal se Jesus og Josefine hver aften efter han´s normale sengetid, og
derfor vrøvler han.

Tak for de seriøse svar jeg dog har fået, og de andre ignorerer jeg. Er selv
far til 3 børn, så jeg kender problemet med trætte børn.

Mvh.- Finn

Fra : TT

Dato : 07-12-03 19:42

Heheheheh!
Den sved, hva' Jens!
Skynd dig nu ind i seng, så du kan være frisk til i morgen!

Tom

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-12-03 18:26

> [...]
> Jeg må ud på Google for at søge efter nogle test af de 2 kameraer, og evt
> nogle foto hvor jeg kan se fænomenet "Digital støj".

Du kan evt kigge inde på www.fotokritik.dk der kan man se hvilke billeder
der er taget med de forskellige kameraer, så med mindre fotografen er helt
håbløs :) er der en mulighed for at se lidt om kvaliteten af billederne.

Vh Matilde

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-12-03 20:54

"Finn Hansen" <laasholt@hotmail.com> wrote in

> Tak Michael.
> Jeg må ud på Google for at søge efter nogle test af de 2 kameraer, og evt
> nogle foto hvor jeg kan se fænomenet "Digital støj".

www.dpreview.com har omfattende review af både G3 og G5, med testfotos
taget af begge.

Mvh.
Flemming (som har et G3, og er mægtig glad for det)

Fra : TT

Dato : 07-12-03 19:08

Det var da nogle utroligt hjælpsomme mennesker der er på i dag
Alle 3 er fremragende kameraer!
G5 er det nyeste med 5 megapixels, og eftersom prisen tilmed er den laveste,
er det vel det bedste køb.
Du kan læse mere om de 3 her:
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html.
Steves tests er som regel dem, der er lettest at gå til...hvis er god til
engelsk.
Du kan spare nogle hundrede ved at købe fra Tyskland. På www.idealo.de kan
du finde de bedste priser.

Venlig hilsen
Tom

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:16

Tak for linket.
Mit engelske er næsten bedre end mit danske, så det er ikke noget problem.
Ja, hvis det såkaldte digitale støj ikke er for synlig, køber jeg nok et G5
da det jo er væsentlig billigere end G3.

Mvh.- Finn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-03 19:49

fjern K wrote:

> Det var da nogle utroligt hjælpsomme mennesker der er på i dag

Næh bare lidt drillesyge..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-12-03 19:44

Finn Hansen skrev i et indlæg på usenet:
> Vil det sige at G2 er det bedste kamera??

du har godt nok fået et par lidt flabede svar, men sådan er det en
gang imellem på usenet.

Det ser hårdt ud, men som regel ment som en lidt dårlig vittighed.

For det meste lader folk være med at svare, hvis de ikke har noget
fornuftigt, at sige, men en gang imellem kommer der alligevel nogle
svar, som ikke burde være kommet.

Ikke alle kommer med samme baggrubd - og nogle ved absolut intet om
foto - og dem skal der vel også være plads til ?

Som en ordsprog siger: "Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dårlige
svar" - eller noget i den stil....

Og når de kommer alligevel, så er der vel ikke andet at gøre end at
ignorere dem....

Nå - til sagen:

G2 er en noget ældre udgået model - men findes stadig enkelte steder på
hylderne - og nej - det er ikke det bedste selvom det er dyrest.

G3 er "næsten udgået" - men sælges rigtig mange steder - og er et rigtig
godt kanera - jeg har et og er meget tilfreds med det.

G5 har lidt større opløsning - 5 mpixel i stedet for 4 mpixel - og lidt
nyere teknologi, der på papiret gør det til det bedste køb, men som
andre har nævnt, så har flere tests vist at det meget knebent bliver
overhalet af G3, men det kan ikke udelukkes, at disse "småfejl" bliver
rettet med softwareopdateringer - og så vil G5 helt klart være det
bedste køb.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares
i gruppen.

Fra : Finn Hansen

Dato : 07-12-03 19:51

Tak Jan.
Du har fuldstændig ret. Alle kan have en dårlig dag, og det smitter jo af på
de svar man giver, og når der kommer sådan en skide amatør og spørger om
noget så oplagt, bliver man måske lidt irritabel, men os skal der også være
plads til, og det kan jeg se på svarene der også er, så tak for det.
Jeg er blevet meget klogere af de udmærkede svar jeg har fået, og jeg er
overbevist om at det bliver en G5.

Mvh.- Finn

Fra : Jack L.

Dato : 07-12-03 22:26

Finn Hansen wrote:
> Tak Jan.
> Du har fuldstændig ret. Alle kan have en dårlig dag, og det smitter
> jo af på de svar man giver, og når der kommer sådan en skide amatør
> og spørger om noget så oplagt,

Det interessante er ikke at du er amatør, men at du skal besidde en egenskab
til at søge efter informationer på internettet. Alternativt kan du besøge en
butik og få en kort undervisning i de basale termer for et digitalt kamera,
fx optisk zoom og opløsning (målt i Mpixels). Dermed har du langt bedre
mulighed for at skelne mellem kameraerne.

Jeg kommer selv til kort når vi skal snakke om botanik; derfor må jeg søge
informationer om de basale termer i det.
Jeg tror dog jeg på forhånd kan sige at den ene blomst ikke er bedre end
den anden. (jo, måske måle ift. deres evne til at overleve uden vand i x
antal dage nu hvor jeg sjældent vander blomsterne)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : michael bennati scho~

Dato : 07-12-03 20:02

> [...]
> overhalet af G3, men det kan ikke udelukkes, at disse "småfejl" bliver
> rettet med softwareopdateringer - og så vil G5 helt klart være det

Hvis man læser hvorfor 5megapixelkameraer taber til 4 mp kameraer (noget
teknisk noget med at chippen der tager mod lyset er for lille til at kunne
håndtere 5mil pixel og derfor genererer støj, meget simplificeret og sikkert
ukorrekt sagt) så står det klart at softwareopdateringer ikke kan klare
problemet, kun at gå over til en større chip som på spejlrefleks
digitalkameraerne.
Canon valgte at lancere G3 med 4mp på et tidspunkt hvor alle konkurrenterne
lancerede 5 mil. pixel. Ikke fordi de ikke kunne følge med pixelræset, men
fordi de havde beregnet, at 4 mp gav bedre billeder (mindre digital støj).
Salget levede imidlertid ikke op til forventningerne fordi forbrugerne var
blevet indoktrineret (reklamens magt) til at jo flere mp, jo bedre. Derfor
var de tvunget til at lancere et kamera G5 med 5mp selvom de vidste det tog
marginalt ringere billeder. Sådan er der så meget.
Både G3 og G5 er imidlertid fremragende. Jeg er ikke ude på at starte en
religionskrig her.

--
Mvh Michael
www.kgl.sopraner.dk

Fra : Poul

Dato : 08-12-03 10:16

Hvis jeg stod og skulle vælge nu, blev det G3. Selvom forskellen er lille,
ville jeg have det psykisk bedre ved at købe G3, med bevidstheden om at have
købt det bedste kamera. Den med at proppe CCD'en med 5Mp, hvor den er
designed
til 4Mp, tror jeg ikke man kan slippe fra med en firmware opdatering.

Poul

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-03 20:25

Jan Vestergaard wrote:

> For det meste lader folk være med at svare, hvis de ikke har noget
> fornuftigt, at sige, men en gang imellem kommer der alligevel nogle
> svar, som ikke burde være kommet.

Der er nok væssentligt flere brugere i denne gruppe, som helt
undlader at besvare spørgsmål og tråde om køb af digitale lege-
tøjskameraer, fordi de finder dem uinteressante og trivielle...

Og jeg kan kun sige, at flertallet af de svar der skrives i tråde
om indkøb af nyt foto-legetøj afslører, at folk ikke har efaringer
fra praktisk fotografi, deres svar bygger alene på hvad de har
læst i div. review's, og de har ikke fattet, at disse sites ikke
er uafhængige af annoncørerne.

Men det korte af det lange er, at jeg egenlig godt kan forstå, at
nogen ind imellem bliver fristet over evne, og fyrer et indlæg
af, der ta'r lidt fis snakken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : poul madsen

Dato : 07-12-03 20:48

Har lige fået den sædvanlige bunke søndags reklamer.
Bla. fra Photocare. Her har de G3 på tilbud til 4999.kr.
Det er så ovenikøbet hos en fotohandler hvor du kan få lidt råd med på
vejen.
Mvh.
Poul