Hjælp til lokalnetværk og deling af intern~
Fra : Allan Mogensen

Dato : 07-12-03 17:05

Hej i gruppen.

Har læst lidt tilbage og kan ikke lige finde svar på mit problem, så her
kommer det:

Har et fungerende mini-netværk herhjemme mellem min egen pc, sønnens og
naboens. Der har ikke hidtil været nogle problemer med det. Så vil sønnen
gerne på internet, og da vi ikke har lyst til at ofre penge på en router
(hvilket nok er en mulighed) plus at jeg gerne vil holde et øje med hvornår
han er på, deler vi min forbindelse med min maskine som mellemled. Naboen
har sin egen forbindelse til internettet. Alle tre maskiner kører WinXP. Min
maskine er koblet op til internettet på en netværksforbindelse (USB) og til
lokalnetværket via et alm. netkort til en switch. Naboen og sønnen er koblet
på den switch ligeså.

Når jeg så vælger at dele min forbindelse, fortæller guiden at der skal
ændres IP på mit netværkskort, samt at klienterne der skal benytte den delte
forbindelse, skal sætte deres IP til at blive tildelt automatisk. Alt dette
virker også fint, men nu mister vi så hele lokalnetværket. Internettet
fungerer fint på begge maskiner.

Kan dette undgås, eventuelt ved at sætte det hele manuelt op? Og hvis,
hvordan klares det?

Håber der er en eller flere, der kan hjælpe med dette. På forhånd tak.

Mvh

Allan

Ved mail fjern NOSPAM i adressen!

Fra : Jens

Dato : 07-12-03 17:37

"Allan Mogensen" <allmogNOSPAM@oncable.dk>

> Kan dette undgås, eventuelt ved at sætte det hele manuelt op? Og hvis,
> hvordan klares det?

Køb en router som level one 1405 til 400 kr, den kan gøre det du vil, uden
du skal holde din maskine tændt og andre skal i´gennem den for at nå nettet,
1405èren kan begrænse bruegere udfra mac og ip, afhængigt af port eller tid.

Det andet bliver du ret hurtigt træt af.

Alternativt er 1403 med printserver, og har en log som kan vise hvem der
besøger hvilken side hvornår.....

Mvh Jens

Fra : Allan Mogensen

Dato : 07-12-03 18:24

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tid.

> Det andet bliver du ret hurtigt træt af.

Tak for dit hurtige svar. Skal jeg så bare koble den op som switchen er nu,
og koble modemet til den? Og så skulle begge dele virke?

Mvh

Allan

Fra : Jens

Dato : 07-12-03 18:57

"Allan Mogensen" <allmogNOSPAM@oncable.dk>

> Tak for dit hurtige svar. Skal jeg så bare koble den op som switchen er
nu,
> og koble modemet til den? Og så skulle begge dele virke?

Modem => router WANport
Router LANport => pc, eller switch, og derefter pc.

Det er ret nemt, og så en tur i routeren og sætte de begrænsninger du
ønsker.
Hent eventuelt den ret udførlige manual i pdf fra www.level1.com , og se den
store forskel på 1403 og 1405.
(og med manualer fra andre kan ndu sammenligne før køb, det er eneste
mulighed for at få et indblik i hvad de kan.)

Mvh Jens

Fra : Allan Mogensen

Dato : 08-12-03 14:40

> [...]
> (og med manualer fra andre kan ndu sammenligne før køb, det er eneste
> mulighed for at få et indblik i hvad de kan.)

Takker for dine råd. Har bestilt 1405 så nu venter jeg på posten. Den er her
nok i morgen. Går det helt galt, kan det være jeg trækker lidt mere på din
ekspertise. Tak for hjælpen.

Mvh

Allan