vw polo '83 gearkasse oliestand
Fra : Morten Olsen

Dato : 07-12-03 14:51

Hej..

Et lille "dumt" spørgsmål:

Er der nogen der kan give en pointer til hvor og hvordan man
kontrollerer oliestand på gearkassen på en VW Polo 1.3 fra '83? Det
lader til at alle de ældre Polo Haynes manualer er bortkommet fra
Københavns biblioteker!

Jeg formoder at gearkassen og differentialet har fælles olie? Jeg
synes øsen er begyndt at synge lidt vel rigeligt forfra.

Mvh Morten

Fra : ak

Dato : 07-12-03 18:39

"Morten Olsen" <mortenolsen@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg formoder at gearkassen og differentialet har fælles olie? Jeg
> synes øsen er begyndt at synge lidt vel rigeligt forfra.

Lige foran eller bag venstre trækaksel er der en bolt med invendig 6 kant "
unbracho"der skal olien stå til kanten af hullet, når bilen står vandret.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-12-03 20:24

"Morten Olsen" <mortenolsen@mail.com> skrev i en meddelelse

> Et lille "dumt" spørgsmål:

Næ, det er ikke så dumt.

> Er der nogen der kan give en pointer til hvor og hvordan man
> kontrollerer oliestand på gearkassen på en VW Polo 1.3 fra '83?

Der sidder en niveau prop i gearkassen. Man skal dog vist nok passe lidt på
med at få taget den rigtige. Jeg har hørt om nogle der fik taget en der
lignede og så faldt der noget ned i bunden af gearkassen. Så hvis du ikke er
sikker vil jeg anbefale dig at køre på et værksted og få det kontrolleret.
Det kan ikke koste mange basseører.

> Jeg formoder at gearkassen og differentialet har fælles olie?

Det er rigtigt.

MVH Niels