MS Windows
briani 27239
Win 2k til Win 98
Fra : Dan

Dato : 07-12-03 14:52

Hejsa,

Jeg er ikke helt sikker på at dette er den rigtige gruppe, men ellers må I
gerne sende mig det rigtige sted hen.

Mit problem er, at jeg har fået en af firmaets gamle aflagte PC'ere: En
Compaq Armada 7400.
Den har Windows 2000 installeret, men det vil jeg gerne have lavet om til
Windows '98!

MEM!
Den vil ikke godtage den Windows'98 startdiskette (floppy) som jeg
isætter.
Den booter godt nok op fra A-drevet, men siger så "Non-system disk",
selvom den samme diskette virker på min egen stationære computer.

Jeg kan heller ikke finde ud af at komme ind i BIOS-SETUP - uanset,
hvilken tast jeg trykker under opstarten sker der ingenting.

Kort sagt, den insisterer på Windows 2000!
Hvordan får jeg omformateret harddisken og installeret Windows 98 på
den????

HJÆÆÆLP, PLEASE???

TIA,
Dan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-12-03 15:09

Dan skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]

> Jeg kan heller ikke finde ud af at komme ind i BIOS-SETUP - uanset,
> hvilken tast jeg trykker under opstarten sker der ingenting.

Kender den ikke - men et gæt:

Nogle tidligere IBM og Compaq computere krævede en speciel boot-CD for at
komme ind i bios.

De nyere Pressario-modeller bruger F10 for at komme ind i bios...

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-12-03 15:17

Jan Vestergaard skrev i sit indlæg på usenet:
> Nogle tidligere IBM og Compaq computere krævede en speciel boot-CD
> for at komme ind i bios.

Narh - det var en boot-diskette på de tidlige modeller og ikke en CD.....

Jan

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 07-12-03 15:34

On Sun, 7 Dec 2003 15:16:40 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Narh - det var en boot-diskette på de tidlige modeller og ikke en CD.....
>
>Jan

Normalt havde Compaq-maskinerne "fra fødslen" en diagnostics-partition
(3 MB) først på harddisken. Ved boot af maskinen kunne man med F10 få
adgang til setup mv. fra denne partition.
Imidlertid blev diagnostics-partitionen ofte slettet ved
ominstallering af maskinen, og så var der kun én vej til setup:
Boot-disketten, som du omtaler.

I øvrigt kan man stadig på HP-Compaq´s webside hente disketten og en
tilhørende testdiskette (begge er boot-disketter).
Med disse to disketter kan man genskabe diagnostics-partitionen - men
desværre kun efter at have slettet alle andre partitioner. Jeg prøvede
det (blot for sjov) i sidste uge på en Compaq DeskPro XE 486, og efter
lidt bøvl lykkedes det.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Dan

Dato : 07-12-03 15:44

Hej Gert,

> [...]
> Imidlertid blev diagnostics-partitionen ofte slettet ved
> ominstallering af maskinen, og så var der kun én vej til setup:

Jeg kan ikke finde den diskette på deres web-site?
Et problem er også, at jeg burde da kunne boote med min Win98
startdiskette alligevel, selvom diagnostics-partionen er væk????

Er der slet ingen metode til at få omformateret harddisken og få
installeret Win98???

TIA
Dan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-03 16:47

In article <3fd33cbe$0$29320$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
No_Sp@m.Net says...
> Er der slet ingen metode til at få omformateret harddisken og få
> installeret Win98???

Hvorfor brænder du efter at få Win98 på maskinen?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dan

Dato : 07-12-03 16:56

> Hvorfor brænder du efter at få Win98 på maskinen?

Det er en gammel maskine, der ikke kan trække mere, og da den kun er til
ungerne at spille på, så er det Win98.

mvh.,
Dan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-03 19:54

In article <3fd34d93$0$29369$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
No_Sp@m.Net says...
> Det er en gammel maskine, der ikke kan trække mere, og da den kun er til

Den trækker da 2000 nu, gør den ikke?

> ungerne at spille på, så er det Win98.

Til ungerne, der gerne vil rode og installere en masse crap på
maskinen, så er det da netop 2000 du skal bruge...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 07-12-03 18:05

On Sun, 7 Dec 2003 15:44:14 +0100, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

> Hej Gert,

> Jeg kan ikke finde den diskette på deres web-site?

Hvad med denne:

http://h18007.www1.hp.com/support/files/armada/us/download/8095.html

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Dan

Dato : 07-12-03 19:02

Hej igen,

Tjo, den diskette tillader mig da godt nok, at ændre nogle indstillinger,
men...

- Den beder om at man skal indsætte "PC Diagnostics" disketten i A-drevet.
- Den giver mig ikke mulighed for at omformatere mit C-drev
- Den giver mig ikke mulighed for at installerer Win98.

Hvad er "PC Diagnostics" disketten, og hvor finder jeg den?
Hvordan for jeg maskinen til at acceptere at jeg vil boote op fra min
Win98 start-diskette?

TIA,
Dan

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:bbn6tvggvs16mep9ljqr9919lpabolduf1@4ax.com...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-03 15:26

In article <3fd33099$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
No_Sp@m.Net says...
> Den har Windows 2000 installeret, men det vil jeg gerne have lavet om til
> Windows '98!

Hvorfor nedgradere fra et godt system?

Du får ikke noget Microsoft-produkt der er mere stabilt.

Fra : Anders pedersen

Dato : 07-12-03 19:01

On Sun, 7 Dec 2003 15:26:21 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <3fd33099$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> No_Sp@m.Net says...
>
> Hvorfor nedgradere fra et godt system?
>
> Du får ikke noget Microsoft-produkt der er mere stabilt.

Du når ikke et microsoft der er mere stabilt end windows 98se
køre med den selv
Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-03 19:50

In article <1ez959a7cv07m$.6g1ga0rggd7i$.dlg@40tude.net>,
anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk says...
> Du når ikke et microsoft der er mere stabilt end windows 98se
> køre med den selv

Haha, den var go'... Hvordan er din oppetid med et fuldt belastet
system?

Fra : Anders pedersen

Dato : 07-12-03 19:03

On Sun, 7 Dec 2003 14:52:25 +0100, Dan wrote:

> [...]
> Den booter godt nok op fra A-drevet, men siger så "Non-system disk",
> selvom den samme diskette virker på min egen stationære computer.

Der er no get galt med din startdisk.
Hent en ny bootdiskette på http://www.bootdisk.com

Dit problem kan løses fra en windows 98 med kommandoen sys

jeg ville anbefale 98se

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Dan

Dato : 07-12-03 19:57

Hejsa,

Tak for hjælpen til alle, der har givet gode råd og ideer.

Løsningen var, at systemet var sat op med noget, der hed NTFS, men da jeg
slog det fra, og valgte FAT32 i stedet, så kørte det!
Jeg kan nu boote fra min floppy, og omformatere harddisken.

Men nu har jeg et nyt problem, som I gerne må give ideer til.
Hvordan får jeg nu installeret Win98????

Laptoppen er udstyret med en bay, hvor man kan placere enten floppy-drevet
eller CD-ROM drevet, men ikke begge på samme tid!
Og, for at installere Win98 fra CD-ROM skal jeg jo boote op fra min
startdiskette - altså skal jeg jo bruge begge dele på en gang, eller???

Nogle forslag???

TIA,
Dan

Fra : phg1

Dato : 07-12-03 21:46

"Dan" skrev d. 07-12-03 19:57 dette indlæg :
> [...]
>
> TIA,
> Dan
>

> sæt bios til at boote fra cdromen og se om den ikke er bootbar det
skal siges det er en ide jeg ved ikke meget om laptops iøvrigt kan jeg
kun tilslutte mig dem der skriver hvad du dog vil med win98 det er da
noget crap ved siden af 2000 og jeg har ikke til dato mødt et spil jeg
ikke har kunnet indstalere på 2000.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-12-03 21:45

On Sun, 7 Dec 2003 19:57:17 +0100, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

> [...]
> Og, for at installere Win98 fra CD-ROM skal jeg jo boote op fra min
>startdiskette - altså skal jeg jo bruge begge dele på en gang, eller???

Det er jo ikke så nemt !

phg1 forslår at boote fra CD-ROM-drevet, og det er vistnok muligt med
Win98-CD-ROM'en - jeg kan ikke huske om det er.

Hvis ikke, skal du gøre det muligt at boote fra harddisken i Win98
eller DOS med CD-ROM-understøttelse.

Når dette er muligt, kopierer du biblioteket Win98 fra
installations-CD-ROM'en ind på harddisken og installerer derfra.

Hvorfor ikke blot installere direkte fra CD-ROM'en?
Fordi du så senere ved ændringer af f.eks. hardware-konfigurationen i
mange tilfælde vil være afhængig af, at CD-ROM-drevet sidder i
maskinen.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Dan

Dato : 09-12-03 06:19

Hej Gert,

Lyder som en god ide - den vil jeg prøve, men lige et hurtigt
tillægsspørgsmål:

Hvad er syntaxen for kommandoen Copy i DOS?

meddelelse news:66o9tvshrmlmfsug4mbl7kulbsj657crf3@4ax.com...

Fra : Anders Pedersen

Dato : 09-12-03 18:59

Dan skrev:
> Hej Gert,
>
> Lyder som en god ide - den vil jeg prøve, men lige et hurtigt
> tillægsspørgsmål:
>
> Hvad er syntaxen for kommandoen Copy i DOS?

Det nemmeste er at boote dirtekte fra cdrommen .
Eller gør har disken bootbat.
Formatere den fra din win98 start disk med følgene kommando
fomat c:/s
hvis c: er din har disk

Hvis du vil instalere win98 fra har disken
er kommendoen
hvis der flere mapper i en er det.
xcopy mappe navn mappe navn /s
bliver alt kopiret
mere insformation xcopy /?

kommandoen copy kan ku n ta indholdet i en mappe.

Anders Pedersen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 09-12-03 20:07

On Tue, 9 Dec 2003 06:19:26 +0100, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

> Hej Gert,
>
> Lyder som en god ide - den vil jeg prøve, men lige et hurtigt
>tillægsspørgsmål:
>
> Hvad er syntaxen for kommandoen Copy i DOS?

Anders Pedersen omtaler kommandoen xcopy (filen xcopy.exe)
Denne findes desværre ikke på Win98-startdisketten, men hvis du
alligevel har (xcopy.exe, kan du bruge Anders' opskrift til kopiering
af Win98-biblioteket med underbiblioteker på én gang.

Hvis du ikke har adgang til xcopy.exe, må du kopiere efter
"slavemetoden", dvs at du selv opretter bibliotekerne og kopierer fra
de tilsvarende biblioteker på CD-ROM'en. (Se biblioteksstrukturen
nedenfor)

Når du kan boote fra harddisken, og du har adgang til CD-ROM-drevet,
gør du sådan:

Indsæt Win98-CD-ROM'en i drevet.

Fra prompten C:\ opretter du biblioteket Win98 (Kdo: md win98)

Skift til dette bibliotek (kdo: cd win98)

Skift til CD-ROM-drevet (kdo: <drevbogstav>:)

Skift til biblioteket Win98 på CD-ROM-drevet (kdo: cd win98)

Kopier alle filer fra Win98 på CD-ROM-drevet til Win98 på harddisken
(kdo: copy *.* c:)

Skift tilbage til roden af CD-ROM-drevet (kdo: cd \)

Bemærkning: cd\ skifter tilbage til roden af et drev.
cd.. skifter kun ét niveau tilbage.
I dette tilfælde vil virkningen være den samme.

Skift tilbage til harddisken (kdo: c:)

Start Win98-installationen (kdo: install)

Hvis det viser sig, at installationen kræver bibliotekerne channels og
tour, begge med underbiblioteker (hvad jeg ikke tror den gør), må du
selv oprette nedennævnte biblioteksstruktur

c:\win98

c:\win98\channels

c:\win98\tour
c:\win98\tour\compess
c:\win98\tour\compess\images
c:\win98\tour\compess\images\circles
c:\win98\tour\images
c:\win98\tour\overview
c:\win98\tour\overview\~intro
c:\win98\tour\overview\content
c:\win98\tour\overview\content\data
c:\win98\tour\overview\content\images
c:\win98\tour\resource
c:\win98\tour\resource\images
c:\win98\tour\whatsnew
c:\win98\tour\whatsnew\images
c:\win98\tour\whatsnew\images\template

Derpå kopierer du indholdet af hvert enkelt bibliotek fra CD-ROM'en
til harddisken efter opskriften ovenfor.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Dan

Dato : 10-12-03 06:10

Tak for hjælpen til alle - jeg er flyvende nu

meddelelse news:au4ctvc4id5o8qmsl3r28ii2pps1d6kdu8@4ax.com...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-12-03 17:16

On Wed, 10 Dec 2003 06:10:08 +0100, "Dan" <No_Sp@m.Net> wrote:

> Tak for hjælpen til alle - jeg er flyvende nu
>
>mvh.,
>Dan

Alle tiders....
- hvilken metode anvendte du til at komme "i luften"?

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Dan

Dato : 11-12-03 06:33

> - hvilken metode anvendte du til at komme "i luften"?

Jeg flyttede alle filerne fra Start-disketten over på C-drevet, og bootede
derfra.
Dermed havde jeg ikke brug for et A-drev, men kunne isætte mit CD-ROM
drev.

Det krævede selvfølgelig, at jeg ændrede alle henvisninger i diverse .BAT
og .SYS filer til at pege på C istedet for A, men det virkede.
Endnu engang tak for hjælpen og inspirationen til alle, der har hjulpet
her i gruppen.

mvh.,
Dan

Fra : Anders Pedersen

Dato : 10-12-03 18:45

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Anders Pedersen omtaler kommandoen xcopy (filen xcopy.exe)
> Denne findes desværre ikke på Win98-startdisketten, men hvis du
Jeg satte lige en af mine 98 startdisketter i og der er xcopy.exe og
xcopy32.exe på disketten.
Men ellers kan den findes i en eller anden cap fil på win98cden

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-12-03 20:08

On Wed, 10 Dec 2003 18:44:48 +0100, Anders Pedersen
<anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>Jeg satte lige en af mine 98 startdisketter i og der er xcopy.exe og
>xcopy32.exe på disketten.
>Men ellers kan den findes i en eller anden cap fil på win98cden

OK - så er din startdisk bedre end min
Vi er enige om, at xcopy er meget nemmere at have med at gøre end
copy.

Jeg prøvede at boote fra min startdisk; men hverken på A:\ eller på
RAM-disk-drevet var der nogen xcopy-filer.
Jeg mener at kunne huske, at en startdiskette genereret fra Win98 ikke
indeholder disse filer; men måske er din startdiskette ikke dét ? (Den
kan måske være hentet fra www.bootdisk.com eller lign.?)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-12-03 16:04

Gert Søgaard Jensen skrev:

> OK - så er din startdisk bedre end min
> Vi er enige om, at xcopy er meget nemmere at have med at gøre end
> copy.
Den

> [...]
> Jeg mener at kunne huske, at en startdiskette genereret fra Win98 ikke
> indeholder disse filer; men måske er din startdiskette ikke dét ? (Den

Nemlig det er der jeg hentet min
Jeg kan fortælle at den jeg brugte er en cutom den uden ramdrive
har os de almindelige mener de er med xcopy men kopires ind ved siden af.

Og jeg bruger næsten ikke startdiskette da jeg kun booter fra win98 cden