slægtsprogram, klassifikation af personer ~
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 07-12-03 13:24

Hej,

Jeg bruger pt. PAF slægtsprogrammet og det er jeg egentlig vældig godt
tilfreds med, men jeg savner to faciliteter:

1. muligheden for at kunne klassificere registrede personer som værende
- "ane" (altså en person i mit anetræ),
- "familie" (en person i samme efterslægt som jeg selv),
- "perifere" (fx. faddere og forlovere).
2. muligheden for at klassificere oplysninger, fx. en dåb eller en vielse,
som
- "ubekræftet" (fx en oplysning som jeg har fået fra en anden slægtsforsker
eller fundet på ineternettet),
- "sandsynlig" (fx. en vielse hvor bruden er Anna Hansdatter og en forlover
ved navn Hans Pedersen i er sandsynligvis "min" Hans Pedersen og hans datter
Anna, men der kunne jo være flere far-datter par med samme navn) og
- "bekræftet" (altså oplysninger der er bekræftet af mange samstemmende
kilder eller begivenheder)

Er der nogle af de andre slægtsprogrammer som har disse muligheder - eller
noget lignende?

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : Ole Munk

Dato : 07-12-03 18:02

"Erik Pilgaard Vinther" skrev i en meddelelse
> [...]
> - "ane" (altså en person i mit anetræ),
> - "familie" (en person i samme efterslægt som jeg selv),
> - "perifere" (fx. faddere og forlovere).

I TMG har du mulighed for at sætte selvvalgte flag op for de enkelte
personer. Jeg bruger f.eks. selv et ANE flag for mine aner i min database,
samt andre flag for efterkommere til og med oldebørn af aner. Der er stort
set uanede muligheder for at tildele flag. Flagene kan så igen bruges til
accenter d.v.s. pesoner med et givet flag får en bestemt farve - det giver
et godt overblik.

> [...]
> Anna, men der kunne jo være flere far-datter par med samme navn) og
> - "bekræftet" (altså oplysninger der er bekræftet af mange samstemmende

I TMG opretter du kilder som du så tilknyttet de enkelte oplysninger. Kilder
kan være f.eks:

"Øster Hassing Kirkebog 1755 - 1814" eller
"Oplysninger modtaget af Ole Munk"

Til de enkelte kilder kan der knyttes en klassifikation af kilden, der kan
være 0, 1, 2 eller 3. Hvor 3 er bedste klassifikation.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 07-12-03 21:22

det lyder som om TMG er værd at se nærmere på.

vh
Erik

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 07-12-03 18:59

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd31bd1$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> tilfreds med, men jeg savner to faciliteter:
>
> 1. muligheden for at kunne klassificere registrede personer som værende

Det har du jo sådan set allerede i PAF, idet du kan vælge at skrive et
Ancestral File Number eller Custom id når du redigerer personerne. Under
tools/preferences/names kan du vælge, hvad du vil vedhæfte på navnene i
oversigterne.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 07-12-03 21:17

AFN er vist et forløbende nummer PAF automatisk giver hver ny person, er det
ikke?

Du mener at jeg Custom Id kunne skrive "1" for aner, "2" for fadderere etc?

Vil jeg så kunne bruge CID som filter i udskrifter og oversigter på skærmen?

vh
Erik