MS Windows
briani 27239
Spørgsmål
Fra : Grethe Peter Hansen

Dato : 07-12-03 11:01

Hej til gruppen.

Har et spørgsmål angående skrive og læsehastighed på en harddisk.

Min Pc er

Pentium 4 3,0 ghz der kører hypertreading og med en FSb på 800
512 ram DDR Siemens i 2 blokke af 256 og de er Pc3200
Harddisk Weestern Digital på 160 GB. og med en cash på 2 mb.
Bundkort Gigabyte GA-81sxt.

Harddisken skriver kun med 16,5 mb i sek og læser med 14 mb i sek.
Jeg mener at jeg skal meget højere op og hvad kan evt mit problem være for
jeg mener at der må være noget galt.

Venlig hilsen

Peter

Fra : Leony

Dato : 07-12-03 11:35

In news:3fd2fa49$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Grethe Peter Hansen <gwph@mail.tdcadsl.dk> typed:

> Pentium 4 3,0 ghz der kører hypertreading og med en FSb på 800
> 512 ram DDR Siemens i 2 blokke af 256 og de er Pc3200
> Harddisk Weestern Digital på 160 GB. og med en cash på 2 mb.
> Bundkort Gigabyte GA-81sxt.

Sjovt nævner du ikke hvilket styresystem du bruger, men jeg gætter på XP
Pro.

> Harddisken skriver kun med 16,5 mb i sek og læser med 14 mb i sek.
> Jeg mener at jeg skal meget højere op og hvad kan evt mit problem
> være for jeg mener at der må være noget galt.

Er DMA aktiveret på IDE-controllerne?
Start->Kontrolpanel->System->Fanebladet
"Hardware"->Enhedshåndtering->Tryk
på + ud for IDE ATA/ATAPI CONTROLLERE->Ved at dobbeltklikke på primær og
sekundær IDE kanal kan du se om den er sat til at køre DMA.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-12-03 11:42

On Sun, 7 Dec 2003 11:00:35 +0100, "Grethe Peter Hansen"
<gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>512 ram DDR Siemens i 2 blokke af 256 og de er Pc3200

>Harddisk Weestern Digital på 160 GB. og med en cash på 2 mb.
Hvilken model ?

Bruger du den rigtige type kabel (ATA33/66/100/133/??) ?

Sidder harddisken på den rigtige position på kablet ?

Er harddisken jumpet rigtigt ?

Sidder der andre enheder på samme kable som harddisken ?

Hvilket Windows OS har du ?

Er DMA koblet til ?

Hvordan har du selv målt hastigheden ?

/Hans

Fra : Grethe Peter Hansen

Dato : 07-12-03 11:42

Hej Leony og tak for det hurtige svar.

Ja jeg kører XP og DMA er slået til så der ligger den ikke begravet er ikke
så meget inde i bundkort kan det være en fejl på dette ?

Hilsen Peter

Fra : Leony

Dato : 08-12-03 16:01

In news:3fd3041b$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Grethe Peter Hansen <gwph@mail.tdcadsl.dk> typed:

> Ja jeg kører XP og DMA er slået til så der ligger den ikke begravet
> er ikke så meget inde i bundkort kan det være en fejl på dette ?

Har du et 80 leders kabel (som de andre er inde på).

Du kan se forskellen på kablerne her:
http://www.redneck-puters.com/images/ata_40-80cable.gif
(omend det er lidt primitivt).

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 07-12-03 15:12

Hej Grethe/Peter
Din hastighed på disken svarer til en UDMA33 disk. Så mit bud er at det
datakabel der sidder til harddisken enten er forkert eller defekt.
Når man kører med diske hurtigere end UDMA33 skal kablet være med 80
ledninger og ikke med 40 som normalt. De 40 ekstra ledninger er sat på for
at skærme af for uønskede signaler. Bruger i det forkerte kabel vil
computeren selv sætte hastigheden til UDMA33. Som sagt kan kablet også være
defekt.
Når man anvender det forkerte kabel vil computeren normalt komme med en
advarselstekst under opstart af computeren, men maskinen vil fortsætte med
at boote som normalt. Se på skærmen medens i booter op så får i nok øje på
meldingen.

Mvh
Kurt

PS: Undskyld at min tekst ikke vælter sig rundt i Jeres, men jeg ved at I
godt kan huske hvad i skrev.