født udenfor ægteskab
Fra : Eva Pedersen

Dato : 07-12-03 09:50

Måske er spørgsmålet ikke helt relevant her, men jeg prøver alligevel...

I forbindelse med min slægtsforskning er min moster blevet interesseret i,
hvem der er hendes biologiske far.

Hun er født 1934 i Svendborg.
Hendes mor gifter sig i 1935.
Hendes dåbsattest er fra 1947 og her på står min morfars navn under
"forældres navne" med tilføjelse som siger
"I henhold til lov af 130 af 27 05 08, § 11.
Denne § har følgende ordlyd:

Lov af 130 § 11.

Har en kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en anden
end hendes Barns Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt
hun har Forældremagten over Barnet, tillægge dette sit Familienavn ved
Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets
Fødsels(Daabs-)attest, sin egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for
opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige
Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige
har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan
Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderens
overdrages andre uden Faderens Samtykke.

Min moster har ingen navn eller andet på sin biologiske far men hun mener,
at have hørt, at han betalte børnepenge.

Hvor skal vi lede henne for at finde hans navn?

Med venlig hilsen
Eva Pedersen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 07-12-03 14:10

"Eva Pedersen" <evapedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have hørt, at han betalte børnepenge.
>
> Hvor skal vi lede henne for at finde hans navn?

Hej Eva,

Du skal have fat i fadderskabssager hos amtet.

Du kan læse meget mere under dette link:

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/faderskabssager.htm

___________________
Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 07-12-03 21:25

> [...]
> at have hørt, at han betalte børnepenge.
>
> Hvor skal vi lede henne for at finde hans navn?

Hej Eva

Har du set fødslen i Kirkebogen, hvis Moderen har været i et andet sogn 10
mdr. før fødslen, vil der evt. stå at hun er indskrevet samtidigt i en anden
Kirkebog hvis Faderen er fra et andet sogn

Der står også et nr. der henviser til bidrag sogn/ kommune

du kan måske den vej finde navnet på Faderen, men der er en frist på 75 år

v/h Bent Mortensen

Fra : Eva Pedersen

Dato : 08-12-03 22:59

Hej Alle

Tak for de mange gode svar og muligheder også til dem, som har sendt til min
mail.

Jeg ved godt, at det er oplysninger, som min moster selv skal bede om, jeg
prøver bare at hjælpe hende.
I år 2000 ringede hun til præsten i Sct. Nicolai Kirke, Svendborg, hvor hun
er døbt og bad om en ny dåbsattest, der er fuldstændig de samme oplysninger,
som på den dåbsattest, som hun har fra 1947, så der tilsyneladende ikke
udlagt nogen barnefader.
Men det kunne da være, at vi selv skulle prøve at kigge i kirkebogen hos
præsten, hvis man få lov til det, kan det mon tænkes, at der står mere end
præsten skriver på en ny dåbsattest?
Hvis der har været en faderskabssag, kan vi jo kun lede efter sagsøgers
navn, som jo må være min mormor....sagsøgtes navn har vi jo ikke.....

Venlig hilsen
Eva Pedersen