Install problemer med et Gibabyte GA-6WMMC~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-12-03 04:50

Jeg har de ledeste problemer med et Gigabyte GA-6WMMC7 sokkel370 board.

Det blev købt som en samlet pakke med en FCPGA Celeron 633 MHz CPU.
På den medfølgende manual står der, at boardet er et PPGA board.

Her er problemet:
Maskinen poster fint med alle de processorer, jeg har prøvet at sætte i den.
(FCPGA 600, 633 og 766 og til slut PPGA 500 MHz)
Det er dog ikke lykkedes mig, at få boardet til at poste med FSB 66 til FSB
100 OC.
Faktisk nægter boardet enhver OC. (633 MHz CPU'en kører lige nu 957 MHz i et
Asus CUSL2 board) Boardet vil ikke overclocke med nogen af
FCPGAprocessorerne. Jeg har måttet resette C-MOS, hver gang jeg har forsøgt.
Bios kører som den skal, men der er en linie på postskærmen, der
selvfølgelig har fanget min opmærksomhed.: Check PC healt status V-core is
___ volt (__ antyder den voltage, CPU'erne er opgivet med - FCPGA fra 1,5 V
til 1,7 V og PPGA 2,0 V)

Men jeg kan ikke få lov til at installere et styresystem.
Jeg har forsøgt at installere WinXP og Win98.

Jeg strander i bedste fald i WinXP's tilfælde ved kommandoen " tryk F6, hvis
du vil installlere en trediepartsdriver til SCSI ...." Så stopper den med at
arbejde.
Ved Win98 Spørger den, om den skal 1 starte installationen 2 Starte Win98
med CD-rom-hjælp 3. etc. etc.
Jeg vælger installation, manskinen viser driveren på CD-rommen, og så sker
der ikke mere, men cursor står og blinker. (maskinen fryser ikke)

Jeg har forsøgt at skifte PSU'en, CD-romdrevet ( det sidste er testet fuldt
funktionelt i en anden maskine), brugt forskelllige fladkabler (Både 40 og
80 leders)
Rammen er testet (gennemførte en kompleet Win XP installation på et andet
board)
Det drejer sig om en stang 128 Mb SD PC100 og en stang 64 Mb SD PC 100.
Jeg har disablet alle onboard fatures i bios undtaget VGA. (lyd og USB)
Jeg har prøvet med 2 forskellige harddiske.
Jeg har oxo forsøgt at køre harddisken på Primær controller og CD-drev som
Sekundær master. Har oxo forsøgt at køre med CD-drev som primær slave.
Jeg har forsøgt med kun bruge sekundær controller.
Køleren er en Sokkel A køler og rigelig kraftig til de Celeroner, jeg har
forsøgt mig med.

Lige langt er jeg kommet.
BIOS ser fint drevene, og maskinen kører videre uden alarmer, men stopper
hver gang som beskrevet. Nogen gange standser den dog ved "Tryk på en
vilkårlig tast for at boote fra CD" Den timer så ikke ud for den mulighed
ved at sætte punktummer.
Sker det, får jeg bare sort skærm ved tryk en vilkårlig tast.
Men for det meste kører maskinen videre og stopper, når den så ikke kan
finde en systemdisk på C-drevet, med mindre jeg trykker på en tast for at
boote på CD-rom.

Jeg har kort sagt forsøgt alle de muligheder, jeg kan komme i tanker om.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der kan være galt?

Er der nogen, der kan gi ig et bud på, hvorfor boardet tilsyneladende kan
køre både PPGA og FCPGA CPU'er?
Burde Pin-out på de 2 CPU-typer ikke være forskellige. Eller er det bare
voltageregulering, det drejer sig om. Det ser ud som om boardet anerkender
de forskeliige CPU'ers V-core.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-12-03 19:53

"Frodo Nifinger" <jni@nejtaktdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har de ledeste problemer med et Gigabyte GA-6WMMC7 sokkel370 board.

Lige en follow up!

Jeg har tjekket om, boardet leverer den korrekte V-core til CPU'erne
Det gør det ifølge PC healtstatus i bios.
En Celly FCPGA 600 MHz får 1,52 V og en PPGA Celly 500 MHz får 2,03 V

Til gengæld opgiver den en CPU-temp på hele 108 grader.
Jeg har efterfølgende skiftet køleren med en AMD BOXkøler til en MP1600+ for
at sikre, at køleren sidder plant
(Den fylder kun soklen ud)
Uden at det hjælper!

Boardet har oxo vist sig at køre med seneste bios-update nemlig version F9E

Så nu er jeg da helt flad for ideer

Anyone, kom med et kvalificeret bud

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Leony

Dato : 08-12-03 15:19

In news:3fd37704$0$9742$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Frodo Nifinger <jnihold@opmeddettdcadsl.dk> typed:

> Anyone, kom med et kvalificeret bud

Mit bedste bud er, at der måske er en jumper som angiver V-Core (1,7 V
eller 2,0 V).
Jeg er dog ret overbevist om at du har tjekket dette.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-12-03 09:44

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller 2,0 V).
> Jeg er dog ret overbevist om at du har tjekket dette.

Lige en update!

Jeg gik i gang igen med at prøve med nye ram, da det jo ku være, at boardet
er intolerant overfor den 128 Mb dobbeltsidede stang, der sad i.

Jeg prøvede både med singlesided 64 MB stænger og dualsided 256 MB uden
resultat.
Men pludsellig fik jeg hul ved at vælge start win98 med CD-romsupport.
Det lykkedes mig at køre fdisk og slette og oprette partioner på C-drevet.

Men ak, efter at have forladt fdisk ku jeg igen ikke få dyret til at boote
via CD-rom.
Efter flere forgæves forsøg både med winXP og Win98 lykkedes det mig
pludseligt og uden varsel at få hul igennem.
Maskinen gennemførte både formattering og installation uden problemer.

Til gengæld frøs den under genstart, når CD-rommen var i drevet.
Dvs. under installation skal maskinen jo genstarte flere gange.
Normalt enten standser maskinen ved valget mellem boot fra harddisk eller
CD-rom. eller springer videre til boot fra harddisk pr automatik.

Men denher fryser i sin windowsboot, hvis CD'en ligger i drevet.
Kører man skuffen ud, så maskinen ikke ser WindowsCD'en, booter den frisk og
glad fra harddisk.

Man kan her konkludere, at boardet er fucked up eller osse er BIOS'en.
Men lige nu spiller maskinen.
Jeg glæder mig bare ikke til at skulle reinstallere Win98, når drengen
fucker maskinen op :o/
Måske man sku flashe BIOS med nyeste. (Den kører med nyeste BIOS) eller OXO
downgrade til næstnyeste.