+12v og varme
Fra : Christian Catu

Dato : 06-12-03 21:45

Hejsa

Min ven har en pc, med et asus a7v266e bundkort på. Der sidder en XP1800+
processor på med en CoolerMaster ALPS HHC-L61 køler (der skulle kunne klare
op til 3200+).
Vi har haft en masse problemer med at computeren bare frøs (musen frøs på
skærmen, og harddisken kørte bare helt vildt.. der kunne ikke gøres noget),
og har nu nedsat processoren til 1150mhz, samtidigt med at vi har opdateret
gfx driveren (GF4 MX440), og nu fryser den ikke mere.

Nu har vi så installeret asus probe, og den viser 2 ting der ikke burde
stemme.
1. Varmen på cpu er på 60 grader celcius i idle
2. Den giver udslag i strømmen. Under +12v blinker probe programmet, fordi
strømmen er på 13.8 v. Hvordan får man den sænket. Det aner vi simpelthen
ikke? Kan det evt være derfor cpuen er så varm?

Håber der er en der har en god forklaring

Catu

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-12-03 21:56

"Christian Catu" <c@placebocatu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke? Kan det evt være derfor cpuen er så varm?
>
> Håber der er en der har en god forklaring

Prøv lige at checke om den viser samme temperatur i bios. Jeg har asus
A7V333 og med probe har jeg en cpu temp på ca. 70 grader og aldrig nogen
problemer. Bios viser at temperaturen er på ca. 50 grader. Så hos mig virker
det ikke som det skal. En kammerat med samme bundkort har ikke dette
problem, idet hans viser den samme temp i bios og i probe.
Min +12 v viser også at den jævnligt er over faregrænsen på 13,3 v.
Nu var jeg så lige inde og kigge igen, og pt viser cpu temp i probe kun 43
grader. Mystisk - og det får mig til at tænke på, at jeg lige har taget en
hd ud, som har en eller anden defekt. Måske har den belastet systemet meget,
hvilket den ihvertfald gjorde ved opstart.

Kurt

Fra : Christian Catu

Dato : 07-12-03 10:59

On Sat, 6 Dec 2003 21:55:39 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> det ikke som det skal. En kammerat med samme bundkort har ikke dette
> problem, idet hans viser den samme temp i bios og i probe.

Jeg har været inde i BIOS og kigge, og den viser ca. samme grader som
proben gør (+/- 1-2 grader)

> [...]
> hd ud, som har en eller anden defekt. Måske har den belastet systemet meget,
> hvilket den ihvertfald gjorde ved opstart.

Der sidder godt nok kun en harddisk og et cd-drev deri, men det er
selvfølgelig bare et low cost midi tower, så måske har det noget af
skylden, at det ikke kan koomme af med varmen?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-12-03 22:10

On Sat, 6 Dec 2003 21:45:00 +0100, Christian Catu wrote:

> Min ven har en pc, med et asus a7v266e bundkort på. Der sidder en XP1800+
> processor på med en CoolerMaster ALPS HHC-L61 køler (der skulle kunne klare
> op til 3200+).

Okay, så burde den jo være dækket nogenlunde ind der.

> [...]
> og har nu nedsat processoren til 1150mhz, samtidigt med at vi har opdateret
> gfx driveren (GF4 MX440), og nu fryser den ikke mere.

Søg for at få fat i de nyeste drivere. Specielt VIA-driverene
http://viaarena.com

Kik efter om der er kommet en BIOS opdatering til bundkortet. Måske er der
en som retter op på en evt. tidligere fejl. Bare være _helt_ sikker på at i
flasher med den rigtige fil.

Prøv også lige at tjekke RAM'en for fejl når den kører 133MHz.
http://memtest86.com
I BIOS'ens indstillinger prøv at vælge "default" eller "fail safe".

> Nu har vi så installeret asus probe, og den viser 2 ting der ikke burde
> stemme.
> 1. Varmen på cpu er på 60 grader celcius i idle

Ja, det er i den høje ende men brude ikke være kritisk... og så måske igen.
Du kan ikke helt stole på aflæsningern. Der er en vis usikkerhed i dem. Du
kan fint bruge dem til temperaturudsving.

Er køleprofilet men monteret helt korrekt? Mon der sidder en tyk
"thermal-pad" under den? I såfald vil et tyndt lag kølepasta sikker hjælpe.

> 2. Den giver udslag i strømmen. Under +12v blinker probe programmet, fordi
> strømmen er på 13.8 v. Hvordan får man den sænket. Det aner vi simpelthen
> ikke?

Det kan du ikke. Det er vel strømforsyningen der styrer det. Kik i BIOS'en
for at være mere sikker på aflæsningerne.

>Kan det evt være derfor cpuen er så varm?

Ikke det med de 12 volt. CPU'en får 1,7 eller der omkring, men er der
mulighed for det i BIOS'en, så bare prøv at sænke den en lille smule.

--
Mvh. Lars

Fra : Christian Catu

Dato : 07-12-03 10:57

On Sat, 6 Dec 2003 22:10:11 +0100, Lars Jørgensen wrote:

> Er køleprofilet men monteret helt korrekt? Mon der sidder en tyk
> "thermal-pad" under den? I såfald vil et tyndt lag kølepasta sikker hjælpe.

Ja, jeg har selv monteret den, med arctic silver

> Ikke det med de 12 volt. CPU'en får 1,7 eller der omkring, men er der
> mulighed for det i BIOS'en, så bare prøv at sænke den en lille smule.

Den står på laveste niveau

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-12-03 11:09

In article <20xmvvjekupf.ssa9uloms11z$.dlg@40tude.net>, Christian Catu wrote:

> [...]
> og har nu nedsat processoren til 1150mhz, samtidigt med at vi har opdateret
> gfx driveren (GF4 MX440), og nu fryser den ikke mere.

Lyder som varme.

> 1. Varmen på cpu er på 60 grader celcius i idle

Det er varmt, men ikke noget slemt. Der behøver ikke være store
forskel på IDLE og ikke idle med nogle bundkort. Jeg ville anbefale
dig at prøve CPUIdle pro (google efter det). Det sænkede min temp 20
grader på et bundkort der ikke selv kunne finde ud af det. Kostede
mig dog $20 at registrere, men det var nu mest fordi jeg syntes at manden
skulle have lidt for at programmere et util som jeg havde glæde af.

> 2. Den giver udslag i strømmen. Under +12v blinker probe programmet, fordi
> strømmen er på 13.8 v. Hvordan får man den sænket. Det aner vi simpelthen
> ikke? Kan det evt være derfor cpuen er så varm?

Måske, men ikke nødvendigvis. Din cpu får strøm fra 3.3V linie på
PSUen. Hvis den er inde for specs, så får din cpu hvad den skal have.
Den skal sikkert have 1.7V og så får den (groft og simpelt regnet) 1/2
af din 3.3V linie. Så kan du selv se på hvor meget du er off spec.

> Håber der er en der har en god forklaring

Forklaringen på at din cpu er varm i idle er, at den ikke lukke ned
for de cpu units den ikke bruger. Det _kan_ der være en god grund til.
Måske er bundkortets strømdel ikke gearet til at skrue op og ned for
belastningen hele tiden, og så har man valgt at køre med fuld skrue
hele tiden, men det kan også bare være, at din BIOS er noget slamkode,
skrevet på 1 uge for at få et produkt på gaden.

Prøv CPUIdle

Thomas, Vanløse

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:30

Christian Catu wrote:

> Min ven har en pc, med et asus a7v266e bundkort på. Der sidder en XP1800+
> processor på med en CoolerMaster ALPS HHC-L61 køler (der skulle kunne klare
> op til 3200+).

CoolerMaster HHC-L61 er ikke en specielt god køler.

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=1126&page=5

Den er en low-noise køler, som primært bruges til processorer der ikke
bruger ret mange Watt.
Det kan man ikke påstå at en Palomino XP1800+ er.

Hvis din processor er en T-Bred (og ikke Palomino), så er den temperatur
lidt i overkanten.
Ifølge ovenstående test, skulle den køler kunne holde en T-Bred XP1800+
på under 50°C.
Se efter hvad Bios'en viser Vcore er (og desuden hvad den er indstillet
til i Bios).