opel kadet
Fra : stig klausen

Dato : 06-12-03 19:10

jeg har en opel kadet fra 87 stationcar 1.3.
jeg har en kammerat der kører i bilen når vi ska hente videofilm o.s.v.
jeg skifter gear (fra 3 til 4 )når jeg når de 60 km .
men hvad er er optimalt km/t ved dette gearskift og hvor meget slider det på
motoren hvis man skifter til 4 ved 80 km/t.
hvad er max omdrejning på denne motor.
og hvad er omdrejnings tal når man kører 110 og hvis man skifter til 4 ved
80 km/t
hvor hurtigt kan man kører i 3 gear uden der sker noget med motoren.

stig

Fra : Thomas

Dato : 06-12-03 19:46

hvilke film henter Ì så?

Sorry kunne ikke lade være..... Hvordan kommer din kammerat ind i billedet
og at der skal hentes videofilm?

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-03 19:48

stig klausen wrote:

> hvor hurtigt kan man kører i 3 gear uden der sker noget med motoren.

Indtil det ikke lyder godt længere og så helst stoppe FØR det

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-03 22:35

"stig klausen" <sdk@tele2adsl.dk> wrote in message news:_XoAb.19027$5H.3018@news.get2net.dk...
> jeg har en opel kadet fra 87 stationcar 1.3.

jeg en Kadett E ´85 1,6

> jeg har en kammerat der kører i bilen når vi ska hente videofilm o.s.v.
> jeg skifter gear (fra 3 til 4 )når jeg når de 60 km .

plejer jeg også

men man hører vel på motoren, og så skifter når det lyder til at gøre det..
den kan også sagtens køre 50km/t i 4gear

Men det kommer jo an på om du vel accelerere hurtigt.. fx på vej ud på motorvejen.. Så kan den da sagtens kører i
tredige til de 100km/t og så skift til 4. (desværre intet 5.eller 6 gear ;-/

Aner det ikke

Fra : Morten Trab

Dato : 07-12-03 10:01

"stig klausen" <sdk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har en opel kadet fra 87 stationcar 1.3.

Kadett E '89 1,6s

> jeg skifter gear (fra 3 til 4 )når jeg når de 60 km .

Det var da tidligt?! Det er kun ved bykørsel, og "søndagskørsel" jeg skifter
så tidligt til 4...
Godtnok er min med 5 gear, men alligevel...3 - 4 ligger ved andevejskørsel
omkring de 100 - 110, på motorvejs tilkørsler og ved acceleration på
motorvej skifter jeg til 4. ved ca. 120 og 5. ved ca. 140, og det er uden at
gå over 5100 rpm...

> hvad er max omdrejning på denne motor.

Vell...Min havde jeg oppe på ca. 6000 for et par år siden, men det lød
heller ikke særligt godt, så har kun haft den deroppe en gang...

> og hvad er omdrejnings tal når man kører 110

Omkring 4500 - 4900 i min kadett...

> hvor hurtigt kan man kører i 3 gear uden der sker noget med motoren.

Jeg bruger mit 3. op til somsagt 120...

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 22:23

"stig klausen" <sdk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har en opel kadet fra 87 stationcar 1.3.

Stationcar 2.0i - årg. 90.

> jeg har en kammerat der kører i bilen når vi ska hente videofilm o.s.v.
> jeg skifter gear (fra 3 til 4 )når jeg når de 60 km .

Hvis jeg kører bykørsel kan jeg også finde på at skifte så tidligt.

> men hvad er er optimalt km/t ved dette gearskift og hvor meget slider det

> motoren hvis man skifter til 4 ved 80 km/t.
> hvad er max omdrejning på denne motor.

6500-6600. Så bør du ikke trække den længere. Min gamle 1.3s kunne kører
omdrejningsviseren ud af skalaen.

> og hvad er omdrejnings tal når man kører 110 og hvis man skifter til 4 ved
> 80 km/t

Jeg kører med ca. 3.100 rpm ved 110. I 4. ved 110 tror jeg den tager 4.000.

I 3. ved 80 mener jeg omdrejningstælleren står på ca. 3.600.

> hvor hurtigt kan man kører i 3 gear uden der sker noget med motoren.

Jeg kan klemme den op på 140 km/t på nålen. Så slår den fra. Umiddelbart vil
jeg tro at du skal forsøge at slå det.

--
Mvh Bjørn
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan